بررسی گلکسی تب S6 سامسونگ: متفاوت و کارآمد!

گلکسی تب S6 سامسونگ می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما شود؛ مشروط بر اینکه با برخی مشخصات این گجت کنار آمده و برای انجام برخی کارهای روزمره خود به اپلیکیشن‌های ویژه کامپیوترهای دسکتاپی احتیاج نداشته باشید. این محصول با توجه به برچسب قیمتی 830 دلاری خود (به‌همراه افزونه صفحه‌کلید) گزینه گران‌قیمتی به‌نظر می‌رسد؛ اما برخی کارشناسان معتقدند که تعدادی از کاربران به‌دنبال یک محصول اندرویدی جایگزین هستند که نه‌تنها قادر به خلق تجربه کاربری تبلت برای اجرای بازی‌ها یا تماشای فیلم است؛ بلکه می‌تواند کارهای دیگری را نیز انجام دهد. در ادامه به بررسی گلکسی تب S6 از زوایای گوناگون می‌پردازیم:

حمل‌ونقل بسیار آسان

ابعاد گلکسی تب S6 به اندازه‌ای جمع‌وجور است که در کوچک‌ترین کیف‌ها نیز به آسانی جای می‌گیرد. بعلاوه وزن این محصول نیز نسبتا سبک است. حواشی اطراف نمایشگر 10.5 اینچی دستگاه باریک هستند؛ اما کاربران کماکان بدون کوچک‌ترین نگرانی از لمس ناخواسته نمایشگر می‌توانند این تبلت را در دست بگیرند. برخی کاربران مشخصا هنگام کار با قابلیت مولتی‌تسکینگ در حالت DeX Mode خواهان دسترسی به مدلی با نمایشگر بزرگتر هستند؛ اما متاسفانه گلکسی تب S6 سامسونگ برخلاف سری آی‌پد پرو اپل تنها با نمایشگر تک‌سایز عرضه می‌شود.

گلکسی تب S6 و مدل 11 اینچی آی‌پد پرو از برخی جهات شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. اندازه نمایشگرهای غول‌پیکر این 2 دستگاه، طراحی مستطیلی‌شکل و حواشی یکنواخت در اطراف نمایشگر آن‌ها مشابه یکدیگر به‌نظر می‌رسند. در طراحی پنل‌‌های پشتی نیز تفاوت فاحشی مشاهده نمی‌شود. سامسونگ پنل پشتی شیشه‌ای را با نمونه آلومینیومی جایگزین کرده است؛ اقدامی که از خرد شدن این قسمت در اثر سقوط جلوگیری خواهد کرد.

قلم S Pen مجهز به درگاه بلوتوث بوده و با استفاده از آهنرباهای قوی به قسمت پشتی تبلت متصل می‌شود. با استقرار قلم در جایگاه مخصوص خود فرآیند شارژ آن آغاز خواهد شد. در واقع سامسونگ از رویکرد اپل در این زمینه الگوبرداری نموده است؛ چرا که اپل پنسیل نیز به قسمت فوقانی آی‌پد پرو متصل شده   به‌صورت مغناطیسی شارژ می‌شود. البته الگوی طراحی اپل پنسیل در مقایسه با S Pen پیشرفته‌تر به‌نظر می‌رسد؛ زیرا S Pen به قسمت پشتی تبلت متصل می‌شود و یافتن موقعیت آن کاری نسبتا دشوار است. بعلاوه اپل پنسیل دارای یک لبه صاف است که جهت اتصال آن به آی‌پد را نمایش می‌دهد؛ در حالی‌که هر 2 طرف قلم S Pen صاف بوده و کاربران صرفا با در نظر گرفتن یک علامت قادر به تشخیص جهت مناسب خواهند بود. بنابراین سبک طراحی S Pen با حالت ایده‌آل فاصله دارد.

گلکسی تب S6 در رنگ‌های خاکستری، آبی و صورتی روانه بازار می‌شود؛ اما در صورت استفاده از کیس Book Cover Keyboard به سختی قادر به تمایز مدل‌های رنگی مختلف خواهید بود. این افزونه به‌همراه تبلت در دسترس مشتریان قرار نمی‌گیرد؛ اما خریداری کیبورد مذکور علیرغم قیمت‌گذاری هنگفت 179 دلاری آن پیشنهادی ارزشمند محسوب می‌شود. زاویه استند پشتی گلکسی تب S6 به آسانی قابل تنظیم است؛ در حالی‌که آی‌پد پرو و صفحه‌کلید هوشمند اپل فاقد چنین قابلیتی هستند.

سامسونگ از اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر در گلکسی تب S6 بهره گرفته است؛ با این‌حال حسگر مذکور از نوع اپتیکی بوده و برخلاف مدل به‌کارگیری شده در گلکسی نوت 10 پلاس از نوع اولتراسونیک نیست. این حسگر علیرغم دقت پایین‌تر و عملکرد کندتر نسبت به انواع اولتراسونیک کارآیی قابل‌قبولی از خود نشان می‌دهد. همچنین سیستم فیس آنلاک تبلت نیز به اندازه فیس آی‌دی اپل کارآمد نبوده و در فضاهای کم‌نور دچار مشکل می‌شود.

کلیدهای صفحه‌کلید سامسونگ دارای عمق پیمایشی مناسب هستند. با این‌حال اندازه دکمه‌ها کمی کوچک بوده و از نور پس‌زمینه کیبورد نیز خبری نیست. با این‌حال تجربه تایپ کردن با این کیبورد در مقایسه با صفحه‌کلید هوشمند اپل به‌مراتب لذتبخش‌تر است. در کیبورد اپل دکمه‌ها بسیار باریک بوده و درک عمق پیمایشی آن‌ها به سختی امکان‌پذیر است.

اما ترک‌پد بهترین مشخصه کیبورد سامسونگ به‌شمار می‌رود؛ قابلیتی که به تعامل هرچه بهتر کاربر با نرم‌افزارها به ویژه در حالت DeX Mode کمک شایان توجهی می‌کند. ژست‌های هوایی همانند گلکسی نوت 10 قابل دسترس بوده و تا حدود زیادی کاربران را از به‌کارگیری قلم S Pen بی‌نیاز می‌کنند. به لطف برخورداری از نمایشگر بزرگتر، تجربه نوشتاری با استفاده از S Pen در مقایسه با گلکسی نوت 10 بسیار لذتبخش‌تر است. در صورت خوانا بودن دستخط کاربر برنامه Note به‌صورت خودکار از نوشتار وی رونویسی خواهد کرد.

نمایشگر


نمایشگر سوپر آمولد مورد استفاده در گلکسی تب S6 مطابق روال معمول چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد. خوانایی نمایشگر طی مدت روز و در فضاهای غیرمسقف کاملا مطلوب است. همچنین به لطف رزولوشن 2560×1600 پیکسلی نمایشگر تمامی تصاویر به شکلی واضح نمایش داده می‌شوند. رنگ‌ها دارای درجه اشباع مناسب بوده و رنگ مشکی نیز کاملا تیره نمایش داده می‌شود. با توجه به حداقل میزان روشنایی نمایشگر مشاهده صحنه‌های روشن فیلم‌ها در فضاهای تاریک ابدا دشوار نخواهد بود. این نمایشگر از استاندارد +HDR10 پشتیبانی می‌کند؛ لذا کاربران در صورت مشاهده محتوای HDR روی دستگاه از کنتراست مضاعف بهره‌مند خواهند شد. پیکره‌بندی اسپیکرهای چهارگانه صدا را با وضوح بالا و طیف دینامیکی مطلوب پخش می‌کنند؛ لذا گلکسی تب S6 یک ابزار سرگرمی فوق‌العاده به‌شمار می‌رود. با این‌حال این گجت فاقد جک صوتی هدفون است؛ لذا کاربران ناچارا بایستی از ایربادهای بلوتوث استفاده کنند.

عملکرد و کارآیی

گلکسی تب S6 همانند اکثر پرچم‌داران اندرویدی سال 2019 از تراشه اسنپ‌دراگون 855 ساخت کوالکام بهره می‌گیرد. این تبلت با 2 پیکره‌بندی مختلف شامل 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی یا 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه‌داخلی روانه بازار می‌شود. با وجود باز کردن چندین زبانه در مرورگر اینترنت و اجرای همزمان چندین برنامه روی حافظه کلیه اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به شکلی کاملا سریع و روان اجرا می‌شوند. مدل مجهز به رم 6 گیگابایتی در تست پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ 5 موفق به کسب امتیازات 725 و 2392 شد. همچنین امتیازات این مدل در بنچمارک آنتوتو به آی‌پد ایر اپل نزدیک است.

دوربین

دوربین سلفی احتمالا کاربردی‌ترین سنسور دوربین موجود در لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها به‌شمار می‌رود. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی گلکسی تب S6 از رزولوشن 1920×1080 پیکسلی برخوردار است. کیفیت تصاویر دوربین در روشنایی روز مطلوب است؛ اما تصاویر ثبت شده در تاریکی شب تا حدودی دارای نویز هستند.

بسیاری از کاربران جهت عکاسی از تبلت خود استفاده می‌کنند. بر اساس اعلام سامسونگ 86 درصد کاربران گلکسی تب S4 هر روزه از دوربین تبلت خود استفاده می‌کنند. دوربین پشتی 13 مگاپیکسلی گلکسی تب S6 قادر به ثبت تصاویری واضح و رنگارنگ (با درجه اشباع بیش از حد) است. در مقوله عکاسی شبانه نیز کیفیت تصاویر تا حدودی افت می‌کند؛ اما کماکان قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد. به لطف وجود دوربین فوق‌عریض 5 مگاپیکسلی کاربران قادر به ثبت صحنه‌هایی با میدان دید 123 درجه‌ای خواهند بود. این حسگرها رنگ‌ها را طبیعی‌تر از لنز استاندارد ثبت می‌کند؛ اما متاسفانه کیفیت آن حتی در روشنایی روز نیز چندان دلچسب نیست.

شارژدهی باتری

باتری گلکسی تب S6 در صورت استفاده سنگین از دستگاه برای مدت 1 روز کاری شارژدهی خواهد داشت. عملکرد باتری تبلت سامسونگ با آی‌پد پرو 12.9 اینچی اپل رقابت می‌کند؛ اما با ادعای کمپانی مبنی بر شارژدهی 15 ساعته باتری مطابقت ندارد. در تست باتری انجام شده گلکسی تب S6 موفق به پخش ویدیوهای یوتیوبی با رزولوشن 1080p (با حداکثر روشنایی نمایشگر) در بستر شبکه وای‌فای برای مدت 11 ساعت و 1 دقیقه شد. جالب اینکه رکورد ثبت شده توسط آی‌پد ایر معادل 6 ساعت و 17 دقیقه بود. بنابراین شارژدهی باتری گلکسی تب S6 رضایت اکثریت کاربران را جلب خواهد کرد.

1 در مورد “بررسی گلکسی تب S6 سامسونگ: متفاوت و کارآمد!”

  1. من میخام tab s6 بخرم یه سوال دارم تو حالت DeX زبان تبلت فارسی میشه ؟؟؟ زبان کیبورد فیزیکی هم فارسی میشه ؟؟؟ ترو خدا جواب بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH