اینستاگرام به گردآوری اطلاعات چهره کاربران بدون مجوز آن‌ها متهم شد

فیس‌بوک با یک جدال حقوقی جدید در خصوص نقض حریم خصوصی توسط یکی از ابزارهای خود متهم شده است. کلی والین؛ ساکن ایالت ایلینویز به دلیل نقض قانون حفظ حریم خصوصی (BIPA) از طریق برداشت غیرمجاز اطلاعات چهره کاربران توسط اینستاگرام از شرکت فیس‌بوک شکایت کرد. ظاهرا ابزار برچسب‌گذاری تصاویر در اپلیکیشن اینستاگرام به این شبکه اجتماعی امکان داده تا داده‌های مربوط به بیش از 100 میلیون کاربر را گردآوری نموده و از آن‌ها بهره‌برداری کند.

آقای والن در دادخواست خود اعلام کرد که در آغاز سال 2020 اینستاگرام صرفا در خصوص امکان گردآوری اطلاعات بیومتریکی به کاربران اطلاع‌رسانی نموده است. فیس‌بوک ضمن رد این اتهام اعلام کرد که اینستاگرام ابتدا در این خصوص اطلاع‌رسانی نموده و امکان کنترل نحوه استفاده از داده‌ها توسط کاربر را فراهم می‌کند.

بی‌تردید فیس‌بوک به این دادخواست اعتراض می‌کند. استیفانی اوتوی؛ سخنگوی فیس‌بوک اعلام کرد که چنین دادخواستی بی اساس بوده و این اتهام با محوریت فناوری تشخیص چهره مطرح شده است که اینستاگرام از آن استفاده نمی‌کند. کمپانی‌های ناقض قانون BIPA به پرداخت جریمه 1000 دلاری در ازای هر تخلف محکوم می‌شوند. همچنین نقض این قانون به‌صورت عامدانه و آگاهانه جریمه 5000 دلاری را به‌دنبال خواهد داشت.

موفقیت این پرونده منوط به نحوه تفسیر دادگاه از قابلیت برچسب‌گذاری تصاویر خواهد بود. اینستاگرام قادر به تشخیص چهره‌های خاص نبوده و به‌صورت خودکار روی افراد برچسب‌گذاری نمی‌کند. برچسب‌گذاری دیگران جزو وظایف کاربران است و اپلیکیشن وجود هرگونه چهره در تصاویر را مورد بررسی قرار نمی‌دهد. بنابراین چهره کاربر صرفا در صورت حضور داخل تصویر نمایش داده می‌شود.

این پرونده صرفنظر از نتیجه آن نشان‌دهنده چالش پیش روی شرکت‌ها برای رعایت قانون بیومتریکی ایالت ایلینویز است. در ماه آوریل شرکت گوگل به‌دلیل استفاده از سرویس‌های خود جهت ایجاد الگوهای چهره و نگاشت صوتی از کودکان دانش‌آموز بدون کسب اجازه از آن‌ها با یک دادخواست حقوقی مواجه شد. بنابراین همواره روشن نیست که کدام فناوری‌ها از خطوط قرمز دولت عبور می‌کنند و پرونده اینستاگرام احتمالا به تعیین این حدود کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH