واکسن کرونا

تولید واکسن ایرانی کرونا به مرحله کارآزمایی بالینی رسید

دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران به تازگی اعلام کرد که تولید واکسن ایرانی کرونا مراحل آزمایشگاهی و تست حیوانی را رد کرده و به مرحله آزمایش بالینی رسیده است.

وی با تاکید بر پیچیدگی ویروس کووید 19 نسبت به دیگر ویروس‌های شناخته شده اعلام کرد: طی سالیان اخیر، استفاده از ویروس ضعیف شده در واکسن برای تحریک ایمنی به عنوان یک روش موثر در درمان بیماری‌ها شناخته می‌شود. البته در مورد کووید 19 شرایط کمی متفاوت است، این ویروس یکی از پیچیده‌ترین ویروس‌های شناخته شده طی 100 سال اخیر است و به همین دلیل ساخت واکسن برای درمان کووید19 پیچیدگی و سختی‌های خاص خود را دارد.

دکتر بیگلری در ادامه با برشمردن مراحل ساخت واکسن برای ویروس‌ها گفت: برای تولید واکسن پس از طی شدن مراحل آزمایشگاهی، واکسن وارد مرحله تست حیوانی می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت دو عامل بی‌خطر بودن و ایمن بود برای تولید واکسن، ادامه داد: پس از موفقیت در تست‌های اولیه، واکسن وارد مرحله آزمایش بالینی می‌شود که در این مرحله واکسن بر روی بیماران واقعی تست می‌شود.

بیگلری ادامه داد: در فاز اول آزمایش بالینی واکسن بر روی تعداد کمی از انسان‌ها آزمایش می‌شود، در صورت موفقیت، در فاز دوم واکسن بر روی 200 تا 300 نفر از داوطلبان مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در فاز سوم این تعداد به هزاران نفر می‌رسد.

رئیس انستیتو پاستور ایران توضیح داد: در هر مرحله، عملکرد واکسن بر روی افراد بر اساس سن، جنس، وضعیت سلامت، ایمنی و دیگر موارد مورد مطالعه قرار می‌گیرد و در صورت موفقیت آمیز بودن عملکرد واکسن، وارد فاز بعدی می‌شویم.

وی ادامه داد: در نهایت اگر فاز سوم آزمایش واکسن موفقیت آمیز بود، با تائید ارگان‌های نظارتی، واکسن به تولید انبوه رسیده و  وارد بازار می‌شود.

بیگلری تصریح کرد: در حال حاضر تولید واکسن ایرانی کرونا به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده و در حال فراهم کردن شرایط برای اولین آزمایش‌های این واکسن بر روی انسان هستیم. به طور کلی مرحله کارآزمایی بالینی چندین سال طول می‌کشد اما با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، برخی کشورها در جهان مراحل تولید واکسن را به صورت ترکیبی و با سرعت بیشتری دنبال می‌کنند و ما نیز سعی می‌کنیم در زمان کوتاهی مراحل کارآزمایی بالینی را پشت سر بگذاریم.

بیگلری در پایان گفت: پیشبینی می‌شود طی یک سال تا 18 ماه آینده واکسن کارآمد و تاثیرگذار کرونا به بازار بیاید، البته این واکسن‌ها شاید در ابتدا مناسب برای تمام مردم جهان نباشند و تنها بر روی عده‌ای از مردم موثر باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH