هر چیزی که باید درباره تلویزیونهای هوشمند بدانید اینجاست(بخش اول)

Samsung-Smart-TV

حتما شده که به این فکر کنید، چرا برخی از تلویزیونها را تلویزیونهای هوشمند می‌نامند؟ چه چیز آنها را هوشمند می‌کند؟ اصلا داشتن یک تلویزیون هوشمند چقدر مهم است که بخواهیم بودجه‌های هنگفتی را صرف خریدشان کنیم؟ در مقاله زیر که در دو قسمت 8 پرسشی منتشر می‌شود، تلاش می‌کنیم که این دستگاه‌ها را بیشتر و به زبان ساده‌ معرفی کنیم.

1.تلویزیون هوشمند(اسمارت تی وی) چیست؟

در اصل به این دستگاه‌ها “تلویزیونهای متصل ” گفته می‌شد و برای اولین بار سامسونگ و ال جی بودند که آنها را با نام “Smart TV” روانه بازار کردند. این اصطلاح به هر تلویزیونی که قابلیت اتصال به نت را برای دسترسی به خدمات پخش رسانه داشته باشد و بتواند برنامه‌های سرگرمی چون خدمات اجاره ویدئو، ایستگاه‌های موسیقی اینترنتی و مرور وب را اجرا کند اطلاق می‌شود.

2.چه کمپانی‌هایی اسمارت تی وی تولید می‌کنند؟

در واقع می‌توان گفت که بیشتر سازندگان اصلی تلویزیون، از تولید کنندگان اسمارت تی وی‌ها هم هستند. تمایل به هوشمند کردن، دامن تلویزیونها را هم گرفته است. در این میان مجموعه‌هایی ارزان از سازندگان چینی چون TCL و های سنس هم ویژگی‌های هوشمندی چون خدمات روکو و مجموعه‌های پیشرفته از سامسونگ هم گاهی با دوربین‌، میکروفون و تشخیص صدا و حرکت عرضه می‌شوند. اگر بخواهیم فهرستی از تولیدکنندگان اصلی اسمارت تی وی در دنیا را نام ببریم اینچنین خواهد بود: های سنس، ال جی، پاناسونیک، فیلیپس، سامسونگ، شارپ، سونی، TCL، توشیبا و ویزیو.

3. اسمارت تی وی‌ها چطور به اینترنت متصل می‌شوند؟

Smart-TV-connection

اسمارت تی وی‌ها یا از اتصال مستقیم اترنت و کابلی استفاده کرده یا با وای فای به اینترنت متصل می‌شوند. بیشتر مدلهای امروزی دارای وای فای هستند، اما پیش از خرید حتما چک کنید.

افرادی که صاحب خانه‌های بزرگ هستند باید پوشش وای فای خود را حتما بررسی کنند. مثلا اگر روتر وای فای قرار باشد در طبقه دوم قرار گیرد و مجموعه در زیر زمین نصب شود، شاید سیستم قادر به برقراری ارتباط بدون مشکل نداشته باشد. بعلاوه بیشتر وای فای‌های موجود در این مجموعه‌ها به اندازه وای فای ستاپ باکسها قدرتمند نیستند.

حالا اگر تلویزیون شما در برقراری این اتصال بیسیم مشکل دارد، چند آپشن برای حل این مشکل موجود است که البته هیچ کدام 100 درصد جواب نمی‌دهند. اولین راه نزدیک‌تر کردن روتر وای فای به سیستم است که البته بحث کابل و سرویس DSLی که به خانه وارد می‌شود پیش می‌آید. اگر روتر قدیمی است و بهمین دلیل اتصال با مشکل روبروست، خرید یک روتر جدیدتر مشکل را حل خواهد کرد. اگر هیچکدام از این راه‌ها جواب نمی‌دهد و بکار گیری‌اشان امکان پذیر نیست، باید سراغ یک توسعه دهنده محدوده  Wi-Fi بروید که البته نصب آنها کمی حوصله و زمان می‌خواهد.

4. اسمارت تی وی‌ها با هم چه تفاوتی دارند؟

tvscomapred

برای اسمارت تی وی‌ها، یک سیستم عامل مشخص یا رابط کاربری ویژه وجود ندارد و تقریبا هر سازنده از نرم‌افزار ها و رابط‌های کاربری متفاوتی استفاده می‌کند. بعلاوه سازندگان از طبقه بندی‌ها و خدمات آنلاین و برنامه‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

به طور کل بیشتر تلویزیونهای هوشمند از خدمات مشهوری چون نتفلیکس و پاندورا بهره می‌برند و برخی دیگر هم برنامه‌های کاربردی را که گهکداری تغییر می‌کنند ارائه می‌دهند. مدلهای ارزانتر تنها به ارائه برنامه‌های مشهورتر کفایت کرده و مدلهای گرانتر در عوض مجموعه‌ای از برنامه‌های مختلف را عرضه می‌کنند. برخی از کمپانی‌ها هم هستند که بر روی مدلهای پایین رده‌اشان سیستم عاملها و رابط‌های کاربری مختلف  نصب می‌کنند.

نحوه چیدمان برنامه‌ها هم در این تلویزیونها مختلف است، برخی از صفحات اسکرول شدنی استفاده می‌کنند و برخی دیگر با طراحی تب یا نوارهای اسکرول روی صفحه امکان دسترسی را برای کاربر فراهم می‌کنند. برخی هم از یک دایره سه بعدی برای مرتب کردن سرویسهای مختلف موجود در تلویزیون بهره می‌برند.

5. آیا سازنده تلویزیون هوشمند من، نرم‌افزارها را به طور مرتب آپدیت می‌کند؟

بستگی دارد. بعضی از کمپانی‌ها در رفع مشکلات و باگها سریعتر از دیگر سازندگان عمل می‌کنند، پس در واقع می‌توان مطمئن بود که سازندگان بزرگتر به طور مداوم به آپدیت نرم افزارهای خود بپردازند.

6.آیا اسمارت تی وی‌ها هم مثل کامپیوترها هنگ می‌کنند؟

متاسفانه باید بگوییم، بله. بالاخره تلویزیونهای هوشمند هم از چیپ‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. برای پردازشهای گرافیکی به چیپ نیاز دارند و برای ذخیره داده‌ها از مموری بهره می‌برند.

مشکلاتی از قبیل خاموش شدن‌های غیر منتظره و متوقف شدن دستگاه در حال اجرای یک برنامه از این قبیل هستند. در این مواقع تنها راه حل خاموش کردن دستگاه است. البته برخی اوقات مشکلات در اثر آپدیتهای نادرست ایجاد می‌شود که در صورت امکان باید آن آپدیت را پاک کرد.

7.بغیر از برنامه‌ها، اسمارت تی وی‌ها فایده دیگری هم دارند؟

البته که تلویزونهای هوشمند مزایای دیگری هم دارند. این دستگاه‌ها به دلیل کامپیوترهای تعبیه شده در درونشان و اتصال اینترنتی که فراهم می‌کنند، می‌توانند ویژگی‌های دیگر ی هم ارائه دهند. بازی‌هایی مثل پرندگان خشمگین طرفداران زیادی در بین دارندگان تلویزیونهای هوشمند دارد. البته این بازی‌ها به قول معروف انگشت کوچکه بازی‌های موجود در پلی استیشن و اکس باکس نمی‌شوند، ولی خب یک جورایی اعتیاد آور هستند.

استفاده از لوازمی چون دوربین در بعضی از این تلویزیونها، امکان استفاده از خدمات تماس ویدئویی مثل اسکایپ را نیز فراهم می‌کند. بعضی دیگر هم با وجود پردازشگرهای قویتر، قادر به تشخیص صدا برای جستجو و تشخیص حرکت دست برای حرکت در بین صفحات هستند.

8.یک اسمارت تی وی چه تفاوتی با ستاپ باکسهایی مثل روکو، اپل تی وی،کروم کست یا فایر تی وی دارد؟

Smart-SETTOPS

تنها از طریق تلویزیون‌های هوشمند نیست که می‌توانید به تماشای فیلم در نتفلیکس یا یوتیوب بنشینید، بسیاری از ستاپ باکسها(آمازون، اپل، گوگل و روکو) هم هستند که همین کار را برایتان می‌کنند.

برخی ویژگی‌ها هم هستند که فقط با وجود یک ستاپ باکس ممکن می‌شوند. مثلا برای داشتن مجموعه آیتونز ، تنها یک اپل تی وی کارتان را راه می‌اندازد.

2 در مورد “هر چیزی که باید درباره تلویزیونهای هوشمند بدانید اینجاست(بخش اول)”

  1. با سلام و خسته نباشید
    ی سوال داشتم
    من میخوام ی تلویزیون برای محل کارم بگیرم ک بتونم با کمک وای فای و کامپیوتر شخصیم ،پروژه ها و عکس هارو از کامپیوترم به تلویزیون منتقل بدم ک نمایش بده
    کمکم کنین
    ک چ مدل تلویزیونی بگیرم. و چجوری میتونم این کارو انجام بدم
    ممنون

  2. سلام و مرسی بابت این مقاله.
    من یک اسمارت تی وی سامسونگ دارم اما اسمارت هاب آن که مخصوص ایران است نرم افزارهای بسیار کمی دارد.
    ضمنا چطور می توان ویدیوهای یوتیوب را در تی وی تماشا کرد؟ به جز وصل کردن اچ دی ام آی. چون هم هیچ راهی پیدا نکردم حتا اپلیکشین یو تیوب هم روی سامسونگ اپ نیست.
    ضمنا، چرا سرعت اینترنت روی این تلویزیون ها پایین است؟
    آیا امکان وصل کردن وی پی… روی این تلویزیون ها وجود دارد؟
    اگر پاسخ دهید ممنون می شوم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH