بررسی گوشی سونی اکسپریا E1 Dual: همگام با دنیای واکمن!

Xperia E1 (5)

اگر نگاهی به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان بیندازید، خواهید دید که در اکثر بررسی‌ها، گوشی‌های گران‌ قیمت و به اصطلاح پرچمدار هر یک از کمپانی‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. برای داشتن چنین اسمارت‌فون‌هایی که تعدادشان نسبت به دیگر مدل‌ها اندک است، می‌بایست کمی جیب مبارک را تکان داده و مبلغ هنگفتی را برای هر یک بپردازید! اما در دنیای امروزی و به خصوص در کشورمان طیف اندکی از جمعیت، توانایی خرید چنین مدل‌هایی را دارند و بیشتر افراد به دنبال گوشی‌هایی ارزان و با امکانات متوسط هستند؛ به همین دلیل مصاحبه‌ای با یکی از همین میان‌رده‌ها، ساخته کمپانی پرآوازه سونی با نام اکسپریا E1 ترتیب دادیم تا شما را با این مدل بیشتر آشنا کرده و به همگان ثابت کنیم که به جز پرچمدارها، مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که می توان روی‌شان حساب کرد.

کمی از طراحی خودتان بگویید؟

همچون برادران بزرگ‌تر از خودم ظاهری شیک و اسپرت دارم. من اصولا تغییر را دوست ندارم و از سونی خواستم که کلید پاور (که کار قفل صفحه نمایش نیز بر عهده آن است) را در سمت راستم قرار دهد تا هم دسترسی شما به آن راحت باشد و هم اینکه اصالت خودم را حفظ کرده باشم! کمی بالاتر از این دکمه کلیدهای یکپارچه صدا قرار گرفته است اما در بخش زیرین دکمه پاور چیزی را در من نمی‌یابید و همچون یک بیابان بی آب و علف عاری از هرگونه دکمه فیزیکی هستم (می‌خواست بگه کلید اختصاصی شاتر دوربین نداره!). در سمت چپم پورت میکرو یو‌اس‌بی قرار گرفته که توسط آن شارژ می‌شوم.

Xperia E1 (5)

اما قسمت فوقانی بدنه‌ام علاوه بر جک 3.5 میلی‌متری صدا، یک کلید اختصاصی Walkman قرار گرفته که اگر کمی به آن دقت کنید نقش و نگارهای جالبی با رنگ بنفش نقش بسته تا کمی نسبت به رنگ مشکی‌ام متمایز به نظر برسد.

Xperia E1 (6)

بخش زیرین بدنه‌ زیبای من (!) مورد خاصی ندارد! تنها یک شکاف وجود دارد و اکثر افراد در اولین دیدار با من می‌پندارند که بخش زیرین برای سیم‌کارت‌ها تعبیه شده و دسترسی به باتری من، ممکن نیست! خدمت این دسته از افراد باید عرض کنم که به دلیل نقش و نگارهایی که در اطراف بدنه‌ام دیده می‌شود، شما چنین برداشتی از من داشته‌اید در حالیکه می‌بایست انگشت خود را از آن شکاف رو به بالا بکشید تا قاب پشتی‌ام باز شده و به آنچه که در دل دارم دست ‌یابید.

از در درسترس بودن باتری صحبت کردید اما از طراحی بخش پشتی چیزی نگفتید!

کمی صبر داشته باش جوان! برخلاف اکثر مدل‌ها که لنز دوربین آن‌ها همچون چشمانی از حدقه بیرون زده به نظر می‌رسد، لنز دوربین من نه‌تنها هم سطح با بدنه نیست؛ بلکه کمی هم فرو رفتگی داشته و همچون گودالی در قسمت پشتی بدنه‌ام خود نمایی می‌کند. پس اگر از دستان‌تان سر خورده و به زمین بیفتم؛ نباید نگران شکسته شدن لنز دوربینم باشید!

Xperia E1 (9)

کمی پایین‌تر از لنز نیز لوگوی سازنده و اسطوره من یعنی سونی قرار گرفته است. اسپیکر نیز در بخش پایینی و در زیر لوگو حضور داشته و بیشتر اندازه آن به دلیل تقارن در بدنه‌ام است و اسپیکر از آن حدی که نشان می‌دهد، بسیار کوچک‌تر است!

در رابطه با بخش طراحی صحبت خاص دیگری نیز دارید؟

بله! چقدر عجله می‌کنید شما! در بخش جلویی بیشترین چیزی که جلب توجه می‌کند نمایشگرم است و در زیر آن خبری از هیچ دکمه سخت‌افزاری نیست! اگر در خاطر داشته باشید گفتم که تغییر را دوست ندارم و به همین دلیل از سونی تقاضا کردم تا یک ال‌ای‌دی نیز در زیر نمایشگرم بکار ببندد تا اگر از هر فاصله و هر زاویه‌ای به من بنگرید، بدون درنگ پی به این موضوع ببرید که: من یک سونی هستم!

Xperia E1 (7)

این ال‌ای‌دی به قدری ظریف طراحی شده که در نگاه اول ممکن نیست به وجود چنین چیزی در من پی ببرید اما هنگامی که عکسی را به نمایش در آورید، ال‌ای‌دی روشن شده و خودنمایی می‌کند!

اگر سخنرانی‌هایتان در رابطه با بخش طراحی تمام شد؛ خواهشمندیم کمی هم از نمایشگرتان بگویید!

سایز نمایشگرم 4 اینچ است و از آنجایی که من سادگی را دوست دارم، به دنبال قابلیت‌های متعدد مدل‌های پرچمدار و سطح بالا نرفتم در نتیجه نمایشگرم در همین حد است و نباید انتظار بیشتری از آن داشته باشید.

Xperia E1 (6)

در نگاه از رو به رو تصاویر به خوبی به نمایش در می‌آید و از آنجایی که تغییر را دوست ندارم، همچون اکثر برادران بزرگ‌ترم در نمایش رنگ‌ها از زاویه مشکل دارم! روزولوشن صفحه نیز به اچ‌دی نمی‌رسد در نتیجه نباید چگالی پیکسلی بالایی برای من در نظر بگیرید. در حد 233 پیکسل در هر اینچ برایم کافی‌ست!

اجازه می‌دهید برای مقایسه بهتر، نمایشگر شما را در برابر Z1 کامپکت قرار دهیم و عکس یادگاری بیندازیم؟

چرا که نه، اجازه ما هم دست شماست! اتفاقا از اینکه در مقابل یکی از برادرانم قرار میگیرم بسیار خوش‌حالم!

Xperia e1 d (1)

Xperia e1 d (2)

Xperia e1 d (3)

کمی هم از سخت‌افزار خودتان بگویید!

در بطن من از چیپست اسنپدراگون 200 با دو هسته Cortex-A7 استفاده شده است و فرکانس کاری هسته‌ها بر روی 1.2 گیگاهرتز تنظیم شده است. واحد گرافیکی Adreno 302 و 512 مگابایت رم که سونی برایم در نظر گرفته، دست در دست همه داده‌اند تا در اجرای بازی‌ها مشکلی نداشته باشم! البته نباید دیگر انتظار اجرای بازی‌های تاپ و گرافیکی را داشته باشید چون من اسباب‌بازی که نیستم؟! من یک گوشی هستم و وظیفه اصلی‌ام را انجام خواهم داد. اگر می‌خواهید بازی کنید، پس بهتر است به سراغ کنسول‌های بازی همچون پلی‌استیشن بروید و دور من را خط بکشید!

اجازه می‌دهید چند آزمون را بر روی‌تان انجام دهیم و نتجیه را به همگان نشان دهیم؟

بله بفرمایید!

(ما نیز در ابتدا اکسپریا ای وان را وارد آزمون بنچمارک پی کردیم و در نهایت رقم 416 میلی‌ثانیه برای این مدل به دست آمد که در مقایسه با رقبای هم‌رده خود عملکرد بهتری را نشان داد!)

سپس به سراغ Quadrant Professional رفتیم تا در 4 مرحله متفاوت عملکرد گوشی را بسنجیم! نمودارهای زیر خود گویای همه چیز است!

Xperia e1 dual (1)

Xperia e1 dual (2)

Xperia e1 dual (3)

Xperia e1 dual (4)

در بنچ‌مارک AnTuTu نیز اکسپریا ای وان موفق به کسب امتیاز 12860 شد.

Xperia Z1 dual bench (1)

در پایان نیز از Vellamo استفاده کردیم که امتیاز 1426 در بخش HTML 5 به گوشی اهدا شد.

Xperia Z1 dual bench (2)

بد نیست کمی هم راجع به دوربین‌تان صحبت کنید!

اگر بررسی‌های اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار و سطح بالا را فراموش کنید و به این باور برسید که من یک میان رده هستم، پس هنگامی که بدانید وضوح عکس‌ها پا را از 3.15 مگاپیکسل فراتر نمی‌نهد، تعجب نخواهید کرد! اگر اطراف دوربینم را ببینید فلشی نخواهید یافت و همین باعث می‌شود که من از تاریکی بترسم!

Xperia E1 camera

می‌توانم فیلم بگیرم اما نه به صورت اچ‌دی! البته کیفیت تصاویر ضبط شده با من در حد قابل قبولی است (یه خورده خالی ‌بست!) و اگر یک دقیقه توسط دوربینم از محیط اطراف‌تان فیلم‌ بگیرید، حجم آن 15 مگابایتی خواهد شد! علاوه‌ بر این‌ها من دوربینی نیز در جلو ندارم! پس نمی‌توانید با من به مکالمه تصویری بپردازید و از این بابت شرمنده‌ام! رابط کاربری دوربینم ساده بوده و امکان فوکوس دستی نیز در من نیست. اصلا چرا از من انقدر سوال می‌پرسید؟! خب عکس‌هایی که با من انداخته‌اید را به نمایش بگذارید تا همه ببینند!

Xperia E1 camera s (1)

Xperia E1 camera s (2)

Xperia E1 camera s (3)

Xperia E1 camera s (4)

از لحاظ پخش چندرسانه‌ای چه عملکردی دارید ؟

اسپیکرهایم بزرگ نیست اما صدای بلند و فراگیری را از خود منتشر می‌کند و کیفیت صدایش نیز بسیار خوب است! آن دکمه بنفش رنگ که در بخش طراحی از آن صحبت کردم را به خاطر دارید؟ وظیفه پلی کردن موزیک را به‌عهده دارد. پس در هر جایی که قرار داشته باشید و بخواهید به موزیک گوش کنید، کافی‌ است که دکمه اختصاصی Walkman را بفشارید؛ بلافاصله آخرین موزیک پخش خواهد شد! خلاصه اینکه من در پخش موسیقی دست رد به سینه شما نمی‌زنم و هرچه سونی در بخش‌های دیگر همچون دوربین مرا دست و پا بسته ساخته، در بخشی چون موزیک خساست به خرج نداده است!

Xperia E1 Video

اگر بخواهید با من به تماشای ویدیو بنشینید صادقانه بگویم که چندان بابت این کار مناسب نیستم! در پخش انواع فرمت‌های صوتی و تصویری، به لطف سیستم‌ عاملم مشکلی نخواهم داشت اما سایز صفحه‌ نمایشم از 4 اینچ تجاوز نمی‌کند و از طرفی کیفیت چندان بالایی نیز ندارد! من حتی در پخش برخی ویدیوهای اچ‌دی هم کمی با مشکل مواجه‌ام چه برسد به فول‌اچ‌دی! پس توصیه میکنم اگر مرا برای پخش ویدیو می‌خواهید، بهتر است به سراغ برادران بزرگ‌ترم بروید!

رابط کاربری‌تان چگونه است؟

 قبلا هم عرض کردم که من تغییر را دوست ندارم! به همین دلیل، همان رابط همیشگی سونی را در اختیار دارم! در صفحه اصلی می‌توانید تا 7 صفحه ایجاد کنید و هرچه که دوست داشتید بر روی آن‌ها قرار دهید! در ضمن من همچون هواوی خسیس نیستم و اجازه می‌دهم که علاوه بر صفحات اصلی به منو بروید و لیستی از برنامه‌ها را ببینید و استفاده کنید! اگر در منوی برنامه‌ها، انگشت خود را از سمت چپ به راست صفحه بکشید یک منو جدید باز می‌شود که می‌توانید نوع نمایش برنامه‌ها در منو را مشخص کنید و یا میان برنامه‌های نصب شده به جستجو بپردازید و با نوشتن نام برنامه مورد نظر به آن دست یابید! اما اگر وارد بخش Walkman شوید، گمان می‌کنید که با یک گوشی پرچم‌دار طرف هستید! سونی در این بخش برایم سنگ تمام گذاشته است! تمامی موزیک‌ها به صورت دسته‌بندی شده در کنار یکدیگر قرار گرفته شده و در بخش پایینی می‌توانید وضعیت موزیکی که در حال پخش است را چک کنید و در بخش بالایی میان موزیک‌هایتان سرچ کنید! هنگام سوییچ کردن بین منوها نیز هیچ کندی در من مشاهده نمی‌کنید، پس از این بابت خیال‌تان راحت باشد. ضمن اینکه نسخه اندروید من 4.3 هست و حتی سونی قول‌هایی داده که به زودی طعم شیرین کیت کت را خواهم چشید!

Xperia E1 UI

کیفیت مکالمه‌تان به چه صورت است؟

اسمارت‌فون واقعی آن است که وظیفه‌ اصلی‌اش یعنی مکالمه را به خوبی انجام دهد! من نیز یک مدل از سونی هستم و صدای طرف مقابل را به صورتی واضح و طبیعی به گوش شما می‌رسانم و شما نیز تحت هر شرایطی که صحبت کنید، در آن سوی خط صدا به خوبی منتقل می‌شود!

آیا از عملکرد باتری خود راضی هستید؟

بله! من جثه‌ بزرگی ندارم به همین دلیل نمی‌توانم باتری حجیمی را در خود جای دهم! یک باتری 1750 میلی آمپر ساعتی دارم که در یک استفاده متوسط کمی بیش از دو روز روشن خواهم ماند پس از آن می‌بایست مرا به شارژر برسانید! نکته مهمی که در رابطه با میزان نگهداری شارژ برای خودم هم جالب بود این است که اگر مرا تا جایی که می‌توانید شارژ کنید و سپس به عکاسی مشغول شوید، پس از نیم ساعت بیش از نیمی از شارژ من کاسته می‌شود! پس کلا اگر سونی قید قرار دادن دوربین در من را می‌زد نتیجه بهتری می‌گرفت!

مورد دیگری هست که بخواهید به آن اشاره کنید؟

از همان ابتدا منتظر چنین پرسشی بودم! حافظه داخلیم 4 گیگابایت بیشتر نیست اما تا 32 گیگابایت از حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنم! بلوتوث نسخه چهارم نیز در من گنجانده شده تا بهتر بتوانم فایل‌ها را برای‌تان انتقال دهم، رادیو FM هم دارم! از همه این‌ها که بگذریم من یک گوشی دوسیم کارته هستم و می‌توانید دو سیم‌کارت (البته از نوع مینی!) را هم‌زمان در من استفاده کنید! به واسطه ابعاد مناسب و وزن 122 گرمی‌ام یکی از خوش‌دست‌ترین (با اغراق) گوشی‌های ساخت سونی هستم!

کی وارد کشور ما می‌شوید؟

از آن سوال‌ها بودها! اگر کمی سرتان را بچرخانید، می‌بینید که من با قیمتی در حدود 500 هزار تومان وارد کشورتان شده‌ام و آماده حضور در دستان گرم شما هستم!

xperia e1

Big Smile لبخند

  • دو سیم‌کارته
  • عملکرد مناسب اسپیکرها
  • رابط کاربری شیک سونی
  • طراحی مناسب
  • قیمت مناسب نسبت به امکانات
  • کلید اختصاصی Walkman

Shame اشک

  • کیفیت پایین نمایشگر
  • کیفیت نه‌چندان خوب عکس‌برداری
  • فیلم‌برداری با وضوح پایین‌تر از اچ‌دی

24 در مورد “بررسی گوشی سونی اکسپریا E1 Dual: همگام با دنیای واکمن!”

  1. من این گوشی رو دارم ازش راضیم فقط وقتی داشت به روز رسانی میکرد باتریو ازش خارج کردم و الان دیگه روشن نمیشه لطفا راهنمایی کنید

  2. سیدعلی امیدوار

    من این گوشی رو دارم روی اندروید4.3زیاد هنگ میکنه ولی زمانی که اپدیتش کردم به 4.4.2فوق العاده هستش

  3. با سلام
    بنده کم و بیش اطلاعاتی در مورد این گوشی (E1) داشتم ولی با نوشته جذاب و تکنیکی شما بیشتر شیفته شدم و با توجه به هزینه ای که برای خرید گوشی کنار گذاشته ام قطعا اولین انتخاب من خواهد بود .

    مـــــــــــــــــرسی دوست عزیز

  4. فارغ از محسنات ویژه این بررسی که خیلی کامل و جامع و قانع کننده بود ، سبک نوشتاری خیلی خوب بود بر خلاف نظر بعضی دوستان
    ادامه بدید

  5. چه نقد مسخره ای از زبان گوشی حرف زده … مسخره بازیا چی قشنگ نقد بنویسید دیگه .. احتمالا نویسنده بلد نیست درس حسابی نقد بنویسه اینجوری مینویسه که معلوم نشه :)))))

  6. به نام خدا سلام اعیاد شعبانیه رو بر همه ی شما عزیزان تبریک عرض میکنم من این مطلب رو برداشتم کپی کردم تو ورد ممنون راستی مثلا تو بررسی تبلت سونی از واژه باربی استفاده کردید لطفا به نطر من اینطور نباشه بهتره

  7. سلام ، گوشی E1 ظاهرا خصیصه اصلیش واکمن بودنش هست اما تو بررسی هر چه خوندیم به قسمت واکمن و نوع هدست و کیفیت صدای گوشی نرسیدیم !

    1. بابا تو دیگه خیلی باحالی.
      تو تیتر مقاله واکمن هست تو طراحیش گفته دکمه واکمن تو پخش فیلم و اینا گفته صداش چطوریه. تو منوهاش گفته قسمت واکمن خوشگله تو نکات آخرش هم واکمن رو گفته. دیگه نامردی نکن و الکی نگو هرچی خوندی به اینا نرسیدی!!!!

  8. جدا باحال بود و به درد [من] بخور، دستتون درد نکنه.

    ولی دیگه از این سبک استفاده نکنید بیشتر از یه بار خوب نمیشه ÷)

  9. امیررضا اقبالدوستahmadamir

    خیلی عالی بود.
    اگه میشه یه مقایسه هم بین l70 lg و xperia e1 بکنید.دو تا رقیب جدید برای هم دیگه هستن و خیلی ها میخوان بدونن کدوم بهتره!
    البته واضحه که الجی بهتره!

  10. سلام جناب مسکینی خیلی جالبه که شما میتونید با اسمارت فون ها به این سادگی صحبت کنید و گزارش بگیرید، احسنت به این توانایی خارقالعاده شما….
    :)))

  11. به نظر من xperia m بهنره
    ولی دوربین e1 واقعا افتضاحه نه فلاش نه دوربین جلو فقط 3 مگاپیکسل من یه wildfire داشتم 100 تومن فروختم از این بهتر عکس میگرفت!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH