سواستفاده از شبکه‌های اجتماعی برای سرکار گذاشتن پلیس

2

در کشور فرانسه رخداد بسیار عجیبی به‌ وقوع پیوسته است و در طی آن، این کشور شاهد سواستفاده از شبکه‌های اجتماعی برای سرکار گذاشتن پلیس بوده است و در نهایت به بازداشت یک زن منجر شده است.

ماجرا از این قرار است که گزارشی به پلیس ارجاع داده شد که بر اساس آن یک کودک دوساله گم شده و اثری از او برجا نیست. این گزارش توسط خاله کودک به پلیس ارجاع داده شده بود ولی تحقیقات نشان دادند که این کودک و پدر او، تنها در شبکه احتماعی فیس بوک وجود خارجی دارند و چنین شخصیت‌هایی  در دنیای واقعی ما دیده نمی‌شوند.

این کودک مجازی که چایسون باسانیو نام داشت و بنا بر ادعای زنی که خود را خاله این کودک معرفی می‌کرد، به مدت چند هفته بود که در پارکینگ یک سوپرمارکت ربوده شده و دیگر از او خبری نشده بود. بر اساس گزارشی که این زن به پلیس داده بود، این کودک به زور از مادرش جدا شده بود.

نکته جالب اینجا بود که پلیس این تماس را به‌شدت جدی گرفته و نیروهای خود را مناطقی مانند دریاچه‌ای در آن حوالی اعزام نموده بود تا بتواند اثری از کودک گم شده بیابد. پس از اینکه این ماجرا کمی طولانی شد، پلیس به‌تدریج به گفته‌های خاله جعلی مشکوک شد و تناقض‌هایی در سخنان او کشف کرد که موجب تردید نیروهای پلیس در ادامه پیگیری‌ها در این زمینه شد.

پلیس ابتدا با مراجعه به صفحه فیس بودک این کودک متوجه حضور پدری با نام رایان شد که البته از او نیز اثری یافت نمی‌شد. در این میان پلیس به سرکار گذاشته شدن توسط افراد مختلفی مشکوک شد و تحقیقات اولیه در این باره را آغاز نمود. سرانجام این گزارش به بخش گزارش‌های حعلی انتقال داده شد و خاله جعلی نیز بازداشت گردید.

پلیس اعتقاد دارد که تصاویر استفاده شده برای اکانت فیس بوک این پدر و پسر از شبکه اینترنت گرفته شده است و ممکن است متعلق به‌ هر فردی باشد. در این میان رسانه‌های فرانسوی پلیس را نیز در این مورد مقصر می‌دانند زیرا به‌صورت طبیعی در هنگام گزارش مفقود شدن کودکان پلیس به خانه آن‌ها مراجعه می‌کند و با والدین آن‌ها صحبت‌هایی را انجام می‌دهد ولی پلیس فرانسه بدون انجام این‌ کارها به سراغ جستجوی محلی رفته است و به نوعی مضحکه یک شوخی اینترنتی شده است.

جالب است بدانید که دو سال پیش فیس بوک اعلام کرده بود که 8.7 درصد از تمامی اکانت‌های این شبکه احتماعی جعلی هستند و صاحب واقعی ندارند، بنابراین هرچیزی که در این شبکه اجتماعی می‌خوانید را باور نکنید و هر عکسی از کودکان گمشده را می‌بینید سریع برای اشتراک‌گذاری آن اقدام نکنید. شبکه‌های اجتماعی از هویت واقعی شما اگاهی ندارند و همین امر نیز فضای بزرگی را برای سواستفاده ایجاد نموده است که افرادی از قبیل این خاله جعلی از آن‌ها برای موارد متعددی استفاده می‌کنند.

موارد فرهنگی فراوانی به‌تازگی در زمینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان رخ می‌دهند که در برخی از موارد منجر به بازداشت‌ افراد شده است.  بسیاری از کشورها دادگاه‌هایی با موضوعیت جرایم مجازی دارند و در این میان قوانین موجود به‌ اندازه کافی برای پیش‌گیری از مواردی از این دست کافی به‌نظر نمی‌رسند.

مسئول دایره عمومی پلیس شهر کاست فرانسه، اریک مازود در باره این پرونده می‌گوید:«  این مورد بسیار منحصر به فرد است زیرا یک گزارش آدم ربایی به یک پرونده جرایم مجازی تبدیل شده است. هنوز معلوم نیست که انگیزه این زن از انجام این کار چه بوده است ولی موضوع مهم این است که این امر باید جدی گرفته شده و از تکرار آن جلوگیری شود.»

گفته می‌شود که دختر این زن و دخترخاله او افرادی هستند که این اکانت فیس بوک مجازی را ساخته‌اند ولی مسئله پلیسی و پرونده درجریان، گریبان‌گیر این دو نفر نخواهد شد و تنها خاله جعلی به دادگاه معرفی خواهد گردید. به‌تازگی موجی از اعلام مفقودی کودکان در شبکه فیس بوک به‌راه افتاده است که بانیان آن برای جلب توجه اقدام به این دست از فعالیت‌ها می‌زنند و در بیشتر موارد عکس‌هایی را به صورت تصادفی در شبکه اینترنت انتخاب نموده و یک داستان پر سوز وگداز نیز به آن می‌افزایند تا بتوانند افراد بیشتری را به صفحات خود جلب نمایند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در این زمینه دقت بیشتری به خرج بدهید.

شرکت فیس بوک درباره این پرونده هیچگونه اظهار نظری انجام نداده است و به‌نظر می‌رسد تصمیم به انجام چنین کاری نیز ندارد زیرا قوانین و مقرارت حقوق کاربران این شبکه اجتماعی در هنگام بازکردن اکانت جدید به‌صورت واضحی این شرکت را از مواردی این‌چنینی مبرا می‌سازد. البته گمان نمی‌کنم که کسی از میان خوانندگان عزیز ما برای خواندن این دست از قوانین و مقرارت به خودش زحمت داده باشد. پیشنهاد اکید ما در آی تی رسان این است که این‌گونه قوانین و مقرارت حقوق کاربران را مطالعه نمایید زیرا در مواردی شامل قوانین بسیار عیجیبی هستند که می‌تواند به راحتی برعلیه شما به کار برود. 

1 در مورد “سواستفاده از شبکه‌های اجتماعی برای سرکار گذاشتن پلیس”

  1. سلام. ممنون از بلاگ خوبتون
    من مدتیه خبر های بلاگ از طریق فید آی تی رسان دنبال می کنم اما به دلیل کامل نبودن فید مجبورم به خود سایت مراجعه کنم. خواستم فیدتون پاک کنم اما دلم نیومد گفتم شاید درصورت مطرح کردن اوضاع تغییر کنه. پیشاپیش ممنون از پیگیریتان.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH