مزایای طرح «ارسال مستقیم کالا از فروشنده برای خریدار» دیجی‌کالا چیست؟

دیجی‌کالا در تیرماه گذشته قابلیت «ارسال مستقیم کالا از فروشنده برای خریدار» را به طور رسمی فعال کرد. این ویژگی از مدت‌ها پیش به طور آزمایشی برای برخی از فروشنده‌ها فعال شده بود ولی اکنون در قالب یک سرویس، هر فروشنده واجد شرایط دیجی‌کالا می‌تواند از آن استفاده کند.

در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که این ویژگی دقیقا چیست و چه مزایایی برای خریدار یا فروشنده دارد؟ چه مزایایی برای شرکت دیجی‌کالا خواهد داشت و چرا این قابلیت به سرویس‌ها و امکانات این خرده‌فروشی افزوده شده است.

پیش از هر چیز از شما می‌خواهیم تا ویدئو کوتاه و اختصاصی ما در این زمینه را ببینید و با این طرح و مزایای آن بیشتر آشنا شوید:

ویژگی ارسال مستقیم کالا از فروشنده برای خریدار چیست؟

در این روش ارسال، دیجی‌کالا به عنوان واسط از فرایند ارسال کالا حذف می‌شود و فروشنده مستقیما اجناس خریداری شده را برای مشتری ارسال می‌کند. در سیاست گذشته دیجی‌کالا، همه کالاها و محصولات فروشنده‌ها، ابتدا باید وارد انبار این شرکت شده و توسط سیستم ارسال خود این شرکت به دست خریدار می‌رسیدند. به طبع، تمام مسئولیت ارسال کالا برعهده دیجی‌کالا است و فروشنده هیچ‌گونه وظیفه یا پاسخ‌گویی در برابر کالاهای ارسال شده ندارد.

اما در سیاست جدید دیجی‌کالا، این خرده‌فروشی آنلاین به فروشنده‌ها اجازه می‌دهد تحت شرایطی کالاهای خود را به طور مستقیم برای خریدار ارسال کنند و دیگر نیازی به ورود کالا به انبار دیجی‌کالا و بسته‌بندی و ارسال توسط این شرکت نباشد. دیجی‌کالا این سیاست جدید را در راستای اسکیل‌آپ خودش می‌داند و البته برای فروشنده و خریدار هم مزایای بزرگی مانند کاهش زمان ارسال و هزینه‌ها به همراه دارد.

در فاز نخست ارسال مستقیم کالا از فروشنده برای خریدار؛ فقط ۲۰۰ فروشنده اجازه فعالیت در این طرح را داشتند تا به طور کامل کنترل و زیر نظر گرفته شوند و کیفیت ارسال محصولات کاهش پیدا نکند. این فروشنده‌ها از طرف خود دیجی‌کالا انتخاب شدند ولی از شهریور ماه به بعد سایر فروشنده‌ها هم می‌توانند وارد این طرح شوند و امکان ارسال مستقیم کالا برای خریدار را خواهند داشت.

دیجی‌کالا امیدوار است با شروع این طرح و به تدریج جا افتادن آن برای فروشنده‌ها، شاهد افزایش رضایت‌مندی مشتریان برای دریافت اجناس خریداری شده باشند و تاخیرهای تحویل کالا کمتر شوند.

مزایای ارسال مستقیم کالا از فروشنده برای خریدار

نخستین و بزرگ‌ترین مزیت این طرح، کاهش زمان ارسال کالا است. در این روش دیگر نیازی به مراجعه دیجی‌کالا به فروشنده، دریافت و تحویل کالا به انبارداری، بسته‌بندی و توزیع کالا نیست.

فروشنده به طور مستقیم اجناس و کالاهای خود را سریعا برای خریدار ارسال می‌کند. دیجی‌کالا امیدوار است در این طرح کالاها حداقل ۲۴ ساعت زودتر به دست مشتری برسند که می‌تواند یک گام بزرگ برای کاهش زمان رسیدن سفارش به مشتری و افزایش رضایت‌مندی آن‌ها باشد.

وقتی یک مشتری مدت زمان انتظار پایینی برای یک خرید داشته باشد؛ تشویق می‌شود خریدهای خود را تکرار کند و این اتفاق هم برای فروشنده و هم برای دیجی‌کالا گامی رو به جلو است. فروشنده هم دیگر نیازی به مراجعه به انبار دیجی‌کالا و تحویل کالاها ندارد و در زمان او صرفه‌جویی خواهد شد.

مزیت دوم این طرح، کاهش هزینه‌های ارسال برای فروشنده و مشتری است. در سفارش‌هایی که از طریق «ارسال توسط فروشنده» انجام می‌شوند؛ دیگر هزینه‌های ارسال و پردازش اعمال نمی‌شود. هزینه ارسال کالا برای فروشنده فقط به کمیسیون دیجی‌کالا محدود می‌شود.

فروشنده‌ها می‌توانند هزینه ارسال کالاهای خود را برای مشتری رایگان کنند یا با هزینه‌هایی پایین و ناچیز دریافتی از خریدار، ارسال کالا داشته باشند. بنابراین، خریدار هم در این طرح هزینه کمتری برای ارسال کالا می‌پردازد تا پس از کاهش مدت زمان انتظار برای دریافت سفارش، حالا شاهد کاهش هزینه ارسال هم باشد.

نکته بعدی این روش ارسال کالا، بازتر شدن دست فروشنده برای ارسال کالاهایی است  که به علت محدودیت انبارهای دیجی‌کالا تا به امروز امکان فروش آن‌ها وجود نداشت. برخی از کالاها را انبارهای دیجی‌کالا نمی‌پذیرند چون نگرانی‌هایی بابت خرابی و فاسد شدن کالا یا خطرناک بودن نگهداری آن‌ها در انبار داشتند. برخی از کالاها نیازمند شرایط محیطی خاصی برای نگهداری هستند که شاید در انبارهای دیجی‌کالا چنین شرایطی فراهم نباشد.

در روش ارسال مستقیم کالا از فروشنده برای خریدار، این محدودیت‌ها برداشته شده و فروشنده با مسئولیت خودش می‌تواند هر نوع کالایی را برای خریدار ارسال کند. روش و شرایط ارسال توسط خود مشتری و خریدار تایید و پذیرفته می‌شود تا هیچ‌گونه نگرانی به وجود نیاید.

آیا کیفیت ارسال کالاها کاهش پیدا نمی‌کند؟

یک نگرانی مطرح شده پس از آغاز طرح ارسال مستقیم کالا از فروشنده برای خریدار، کاهش کیفیت ارسال کالاها است. دیجی‌کالا می‌گوید هیچ‌گاه نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد کیفیت تمام ارسال‌ها و کالاهای دریافتی خریدار را تضمین کرد.

در گذشته هم دیجی‌کالا هیچ‌گاه به رضایت ۱۰۰ درصد کاربران از وضعیت ارسال کالاها نرسیده است ولی سعی می‌کند براساس سوابق و عملکرد فروشنده‌ها به آن‌ها مجوز ارسال مستقیم کالا داده شود.

مانند گذشته، فرایند برگشت محصول و ۷ روز ضمانت برگشت کالای بی‌قید و شرط نیز برای این دسته از خریدارانی که سفارشات خود را مستقیم از فروشنده دریافت کردند؛ برقرار خواهد بود. در مجموع، دیجی‌کالا سعی می‌کند مشتریان یک تجربه خرید مثبت در این روش داشته باشند و با انواع ابزارهای نظارتی و کنترلی خود، فروشنده‌ها را ترغیب به افزایش کیفیت ارسال‌ها می‌کند.

دیجی‌کالا، اسکیل‌آپ و نیاز بازار

طرح ارسال مستقیم کالا از فروشنده برای خریدار یک سیاست تازه در میان خرده‌فروشی‌ها نیست و حتی در ایران هم چندین فروشنده چنین رویکردی را پیش بردند.

این طرح به دیجی‌کالا اجازه می‌دهد کسب‌وکار خودش را توسعه داده و به عبارتی مقیاس‌پذیر کند تا بتواند براساس نیازهای بازار حرکت کرده و با این نیازها تطابق داشته باشد.

یکی از نیازهای بازار، کاهش زمان ارسال سفارش‌ها یا امکان ارسال مستقیم کالا توسط فروشنده است. این طرح می‌تواند یک رقابت سالم‌تر را میان فروشنده‌ها راه‌اندازی کند و به آن‌ها آزادی و اختیار بیشتری برای اعمال ایده‌های جدید و خلاقانه در ارسال کالا به مشتری داشته باشند.

این خلاقیت‌ها می‌تواند در بسته‌بندی، ارایه طرح‌های تشویقی برای کاهش هزینه ارسال و تکرار خریدها از سوی مشتری باشد.

2 در مورد “مزایای طرح «ارسال مستقیم کالا از فروشنده برای خریدار» دیجی‌کالا چیست؟”

  1. همین کار رو کردین که فروشنده ها جرئت میکنن جنس پلمپ باز شده و قبلا مرجوع شده دست مشتری برسونن.

    1
    2
  2. وقتی کالاها میومد دیجیکالا بعد ارسال میشد کلی کالای اشتباهی و بی کیفیت وجود داشت حالا اگه فروشنده ها کالا رو ارسال کنند وای به حال مشتریها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH