تجربه استفاده 1 ماهه از اسمارت‌فون گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

از زمان عرضه پرچم‌دار گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ به بازار بیش از 1 ماه گذشته است و طی بررسی‌های صورت گرفته این اسمارت‌فون در اکثر حوزه‌ها موفق به جلب رضایت کاربران شده است. با این‌حال فبلت فوق ممتاز شرکت سامسونگ احتمالا دارای برخی نقاط قوت و ضعف خاص خود است. در ادامه به بررسی تجربه کاربری 1 ماهه این اسمارت‌فون می‌پردازیم:

گلکسی نوت 20 اولترا: هیولایی غول‌پیکر به‌معنای واقعی!

بی‌تردید گلکسی نوت 20 اولترا یک هندست بسیار بزرگ به‌شمار می‌رود. کاربران هنگام کار با این اسمارت‌فون یقینا بایستی از هر 2 دست خود استفاده کنند. برجستگی بزرگ دوربین به لحاظ ارگونومی کماکان آزاردهنده است. برخی کاربران پس از مشاهده گلکسی نوت 20 اولترا برای نخستین بار تصور می‌کنند که احتمالا پس از مدتی به ابعاد بزرگ آن عادت خواهند کرد؛ اما چنین برداشتی معمولا نادرست بوده و شما بایستی شیوه حمل گوشی در دستان خود را تغییر دهید. به‌کارگیری حواشی باریک در اطراف نمایشگر زیبایی خاصی به دستگاه بخشیده است؛ اما استفاده از لبه‌های باریک اطراف گوشی برای حمل مطمئن آن در دست بعضا موجب لمس ناخواسته نمایشگر می‌شود. بدین‌ترتیب هنگام تماشای یک ویدیوی یوتیوبی و تغییر وضعیت نمایش از عمودی به افقی پنجره پخش ویدیو به‌صورت تصادفی بسته می شود.

به عقیده برخی کارشناسان گلکسی نوت 10 پلاس از طراحی بهتری نسبت به گلکسی نوت 20 اولترا برخوردار است. هندست نسل قبلی کمی سبکتر بوده و احساس توازن بهتری را به کاربران منتقل می‌کند. بدنه براق گلکسی نوت 10 پلاس در جذب لکه‌های مربوط به اثرانگشت استعداد بالایی دارد؛ اما به قرارگیری مطمئن گوشی در دستان کاربر کمک می‌کند. گلکسی نوت 20 اولترا به‌مراتب لغزنده‌تر است. اگرچه بسیاری از کاربران اسمارت‌فون‌های خود را داخل کیس محافظ قرار می‌دهند؛ اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا از هندست خود دقیقا همان‌طور که ساخته شده؛ لذت ببرند.

نمایشگر 120 هرتزی تا چه اندازه مطلوب و کارآمد است؟

نمایشگر آمولد غول‌پیکر حقیقتا یک موهبت بزرگ برای کاربران گلکسی نوت 20 اولترا به‌شمار می‌رود. تجربه کار با نمایشگر 120 هرتزی این هندست به اندازه‌ای لذتبخش است که با وجود طراحی بهتر گلکسی نوت 10 پلاس تصور استفاده مجدد از آن‌ برای کاربران دشوار خواهد بود. پنل 120 هرتزی دارای نرخ پاسخگویی مطلوب‌تری بوده و محتوا را به شکلی روان‌تر نمایش می‌دهد. این پدیده هنگام لمس نمایشگر گوشی با انگشتان دست یا نگارش با قلم S Pen کاملا مشهود است.

عملکرد قلم S Pen

طراحی قلم S Pen از زمان عرضه گلکسی نوت 4 همواره جالب‌توجه بوده است. طی سالیان اخیر سامسونگ همواره امکانات و اصلاحات جدیدی را به قلم استایلوس جمع‌وجور خود اضافه نموده است. با معرفی اسمارت‌فون گلکسی نوت 9 شاهد عرضه قلم S Pen با امکان اتصال بلوتوث و چندین قابلیت کنترل از راه دور با فشردن دکمه S Pen در فواصل دوردست از گوشی بودیم. در ادامه سامسونگ با عرضه گلکسی نوت 10 از مشخصه جدید Air Actions رونمایی کرد. این قابلیت شامل تکان دادن S Pen برای کنترل پخش فایل‌های چندرسانه‌ای و اسلایدها بود. گلکسی نوت 20 با ژست‌های هوایی به‌مراتب بیش‌تر روانه بازار شد. این ژست‌ها از قابلیت سفارشی‌سازی برخوردار هستند. اما آیا ژست‌های حرکتی جدید مفید هستند؟ در پاسخ بایستی گفت واقعا این‌طور نیست. ژست‌های مذکور کند، ناجور و نه‌چندان دقیق به‌نظر می‌رسند.

قلم S Pen وظیفه اصلی خود یعنی نگارش، ترسیم و اشاره کردن را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد و عملکرد آن در گلکسی نوت 20 اولترا ارتقاء یافته است.  با وجود موتور پردازشگر هوش مصنوعی زمان پاسخگویی قلم به 9 میلی‌ثانیه کاهش یافته است. این قلم موقعیت تقریبی خطوط موردنظر کاربر را پیش‌بینی نموده و بدین‌ترتیب نمایشگر قادر به ترسیم فوری محتوای صادر شده توسط کاربر خواهد بود. نمایشگر 120 هرتزی تجربه لذتبخش کار با قلم را تکمیل نموده و به خلق تجربه کاربری کاملا پاسخگو و البته اعتیادآور کمک خواهد کرد.

با این‌حال اختلاف عملکرد قلم S Pen در گلکسی نوت 20 اولترا و گلکسی نوت 10 چندان فاحش نیست؛ با این‌حال کارآیی استایلوس جدید تا حدودی بهتر برآورد می‌شود.

این مطلب را نیز مشاهده کنید: این گوشی‌های سامسونگ را از بازار بخرید

عملکرد شاخص دوربین‌ها

در خصوص عملکرد دوربین گلکسی نوت 20 اولترا حقیقتا نمی‌توان به موضوع جدیدی اشاره کرد؛ چرا که این هندست مجهز به یکی از بهترین دوربین‌ها در دنیای اسمارت‌فون‌ها است. موقعیت قرارگیری لنز با بزرگنمایی اپتیکال 5 برابری تا حدودی عجیب به‌نظر می‌رسد. استفاده از این دوربین کاری نسبتا دشوار است؛ زیرا بزرگنمایی 5 برابری شما را وادار می‌کند تا کمی از سوژه فاصله بگیرید. همچنین زوم دیجیتالی 50 برابری نیز حقیقتا کاربرد چندانی نخواهد داشت.

گلکسی نوت 20 اولترا (سمت چپ) و نوت 10 پلاس (سمت راست)

لنز پریسکوپی با بزرگنمایی فوق‌العاده و ماژول دوربین با برجستگی بسیار زیاد صرفا همانند یک اشتباه محاسباتی عجیب به‌نظر می‌رسد. در عوض سامسونگ می‌توانست از یک دوربین با زوم اپتیکال 3 برابری برای ثبت تصاویر پرتره و یک ماژول دوربین بسیار باریک‌تر همانند نمونه موجود در نوت 10 پلاس بهره‌برداری نماید. اما بایستی به‌خطر داشت که هندست‌های سری نوت همواره از سایر رقبای خود متمایز هستند.

اکوسیستم سامسونگ


سامسونگ با رونمایی از رابط کاربری One UI 2.5 و محصولات جدید خود در سال 2020 به‌دنبال ارتقاء تجربه کاربری اکوسیستم خود و ترغیب کاربران به استفاده از محصولات این برند است. غول کره‌ای اخیرا ایربادهای Gear Live را به بازار عرضه کرده است. این ایربادها از قابلیت تعویض اتصال میان گوشی و تبلت سامسونگ برخوردار است. مشخصه پیشرفته Link to Windows امکان اتصال دستگاه گلکسی به کامپیوتر شخصی را فراهم می‌کند. مشخصه Quick Share عملکردی مشابه با فناوری AirDrop اپل ارائه نموده و اشتراک‌گذاری سریع فایل‌ها میان دستگاه‌های سامسونگی را امکان‌پذیر خواهد کرد. کاربران حتی قادر به دریافت تماس روی کلیه دستگاه‌های همگام شده با حساب‌کاربری سامسونگی خود هستند. این سامانه دقیقا همانند سرویس آیکلود اپل کار می‌کند.

  • بازگشت مجدد امکانات زائد به رابط کاربری

با این‌حال در رابط کاربری جدید تمامی امور مطابق میل کاربران نیست. رابط کاربری One UI 2.5 سنگین بوده و دارای ماژول‌های بسیار متنوع است. بنابراین کاربران با نوعی وضعیت سردرگم‌کننده مواجه هستند. به‌عنوان مثال اپلیکیشن Galaxy Wearable مشخصا به اجزای کوچکتری تقسیم شده است. به گفته برخی کاربران هنگامی که آن‌ها برای بررسی انتشار به‌روزرسانی اقدام به اجرای برنامه کردند؛ هیچ مشکل خاصی مشاهده نشد. اما با ورود مجدد به برنامه و مراجعه به زبانه گلکسی بادز لایو پیام به‌روزرسانی ویژه بخش Buds Live نمایش داده شد.

تعداد برنامه‌های کوچک در حال اجرا که مشغول استفاده از پردازنده و تخلیه شارژ باتری هستند؛ بسیار زیاد است. به گفته برخی کاربران مشخصه دالبی آتموس بعضا به‌صورت خودبه‌خود غیرفعال می‌شود. هنگامی که آن‌ها برای فعالسازی مجدد این مشخصه در حال مراجعه به مسیر Settings > Sounds > Sounds Quality and effects بودند؛ به محض ورود به منو، دستگاه ناگهان فعال بودن این مشخصه را به خاطر آورد و کیفیت صدای پخش شده دچار تغییر شد.

کاربران کماکان با امکانات و ویژگی‌های بحث‌برانگیز متعددی سروکار دارند. سامسونگ اکنون دارای مشخصه Quick Share است؛ اما گوگل نیز مشخصه Nearby Share را ارائه نموده است. این 2 مشخصه تا حدود زیادی مشابه یکدیگر هستند. همچنین کاربران کماکان به دستیارهای صوتی بیکسبی و گوگل اسیستنت دسترسی دارند. هر یک از این ابزارها خود را به‌عنوان دستیار صوتی اصلی گوشی معرفی می‌کنند.

دستیار صوتی بیکسبی سامسونگ در مقابل گوگل اسیستنت

آیا دستیار صوتی بیکسبی از گوگل اسیستنت بهتر است؟ در اکثر مواقع این‌طور نیست. دستیار بیکسبی سامسونگ فاقد مهارت‌های مکالمه‌ای گوگل اسیستنت بوده و کماکان برخی سوالات بسیار ابتدایی را درک نمی‌کند. اما این دستیار صوتی از یکپارچگی بهتری با One UI برخوردار بوده و قادر به انجام اقدامات خاصی در برنامه‌های ساخته شده توسط سامسونگ است. به‌عنوان مثال با گفتن عبارت “Hey, Bixby, open my last viewed file” دستیار صوتی آخرین فایل اجرا شده در اپلیکیشن My Files را باز می‌کند.

همچنین بیکسبی بدون هرگونه اشکال به هاب SamrtThings سامسونگ که به‌صورت پیش‌فرض روی One UI نصب شده؛ متصل می‌شود. چنان‌چه شما دارای تلویزیون‌ هوشمند، چراغ هوشمند یا هر گجت همگام شده دیگری با اسمارت‌فون خود هستید؛ در این‌صورت قادر به کنترل یکپارچه آن‌ها با کمک بیکسبی خواهید بود. به منظور انجام چنین کاری از طریق دستیار صوتی گوگل اسیستنت بایستی دستگاه Google Nest یا Google Home را با هندست خود همگام کنید.

Samsung SmartThings افزونه‌ای در گوشی شما به‌شمار می‌رود

هنگام طرح پرسش در خصوص مکان پارک خودرو بعضا پیکسبی موقعیت مکانی دقیق‌تری را ارائه می‌دهد. بیکسبی همانند دستیار صوتی شرکت آمازون به منظور برقراری ارتباط با اپلیکیشن‌های خارجی از کپسول‌های قابل دانلود استفاده می‌کند. تا زمانی‌که توسعه‌دهندگان از API مربوطه استفاده می‌کنند؛ دستیار صوتی بیکسبی با طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های ثالث سازگاری خواهد داشت.

به‌عنوان مثال درخواست از بیکسبی برای پخش آهنگ‌های موجود در فهرست موسیقی‌های موردعلاقه اسپاتیفای مستلزم دانلود کپسول است؛ چرا که دستیار صوتی برای انجام یک کار خاص نیازمند برقراری ارتباط با برنامه است. این موضوع فرصت‌های فراوانی را ایجاد می‌کند. اما در اواخر سال 2020 یافتن کپسول‌های متعدد واقعا کار آسانی نیست.

کاربران می‌توانند شنیدن عبارت “Hi, Bixby” با لهجه‌ها و صداهای متفاوت را به بیکسبی آموزش دهند. چنین اقدامی به شما امکان می‌دهد تا کلیه لحن‌ها و گویش‌های معمول خود را تحت پوشش قرار دهید.

شارژدهی باتری گلکسی نوت 20 اولترا: کمی نگران‌کننده!

تمامی این ماژول‌ها و امکانات در پس‌زمینه سیستم‌عامل اجرا می‌شوند. در واقع رقابت میان 2 دستیار صوتی یقینا به زیان شارژدهی باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی گوشی تمام خواهد شد. مدت زمان شارژدهی باتری یکی از بزرگترین دغدغه‌های کاربران به‌شمار می‌رود.

به گفته یکی از کارشناسان وبسایت Phonearena شارژ گوشی وی در ساعت 8 صبح معادل 100 درصد و در ساعت 7 بعدازظهر برابر با 20 درصد بود. در این مدت نمایشگر گوشی برای مدت حدودا 5 ساعت روشن بود. چنین عملکردی برای باتری ایده‌آل نیست. بنابراین گلکسی نوت 20 اولترا ویژه کاربرانی است که دارای پد شارژ بی‌سیم بوده و قادر به شارژ باتری گوشی خود در طول مدت روز هستند.

Galaxy Note 20 Ultra Battery
گلکسی نوت 20 اولترا در 2 مدل مختلف با پردازنده‌های اگزینوس و اسنپ‌دراگون روانه بازار می‌شود. نسخه مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون در بازار آمریکا عرضه می‌شود و شارژدهی باتری آن در مقایسه با مدل مجهز به تراشه اگزینوس حدودا 1 ساعت بیش‌تر است. بنابراین مدت شارژدهی باتری خوب است؛ اما عالی نیست.

آیا گلکسی نوت 20 اولترا خریدی ارزشمند خواهد بود؟

گلکسی نوت 20 اولترا یک اسمارت‌فون فوق‌العاده همراه با قلم کارآمد و یکی از بهترین دوربین‌های موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند است. از جنبه نرم‌افزاری نیز این هندست دارای امکانات بی‌شماری است. این موضوع اگرچه خوب است؛ اما بر شارژدهی باتری گوشی تاثیر منفی می‌گذارد. در واقع شارژ باتری تنها نقص این هندست محسوب می‌شود. بنابراین چنان‌چه قادر به شارژ گوشی خود در اوقات میانی روز هستید؛ در این‌صورت بی‌تردید گلکسی نوت 20 اولترا پیشنهاد فوق‌العاده‌ای به‌شمار خواهد رفت.

4 در مورد “تجربه استفاده 1 ماهه از اسمارت‌فون گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ”

  1. امیرکیوان گوهری

    سلام به دوستان عزیز. سامسونگ از زمان عرضه گلکسی S5 تا به امروز به تدریج مشکلات تراشه های اگزینوس خود خصوصا مدلهای پرچمدار آنها را تا حدود زیادی مرتفع نموده است. کاهش فاصله عملکردی میان تراشه های پرچمدار اگزینوس و اسنپدراگون، بهینه سازی مصرف باتری و مدیریت بهتر دمای چیپست از جمله اصلاحات اخیر محسوب می شوند. بعلاوه بایستی به خاطر داشت که مشکل داغ شدگی شدید گوشی پیشتر در بسیاری از گوشیهای مجهز به تراشه اسنپدراگون 845 و 855 نیز مشاهده شد.

  2. پردازنده اگزینوس بجز ایراداتی که دوستان گفتن یه مشکل بزرگتر داره و اون اینه که خیلی داغ میکنه و بیشتر از ۳ سال هم کار نمیکنه و یدفه میسوزه و غیر قابل تعویض هم هست، محاله که من دوباره گوشی سامسونگ با پردازنده اگزینوس بخرم و چون امثر پرچم دارایه سامسونگ تویه ایران با پردازنده اگزینوس موجوده متاسفانه دیگه از گوشی سامسونگ نمیتونم استفاده کنم

  3. جالبه عالم و آدم از مشکل پردازنده اگزینوس و افت عملکرد وحشتناک گوشی شکایت می کنن ولی اینجا یه کلمه هم گفته نشد که این موضوع به جز عملکرد روی باتری و صفحه نمایش تاثیر مستقیم داره

  4. امیدوارم این حفره لعنتی رو سامسونگ زودتر حذف کنه . واقعا غیر قابل تحمله . مثل اینه صفحه نمایش سوراخ شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH