توان پردازشی آی‌فون 12 5G اپل فراتر از تصور خواهد بود!

تست بنچمارک گیک‌بنچ به منظور تعیین عملکرد نسبی تراشه‌های مختلف از یک سیستم امتیازدهی استفاده می‌کند. این تحلیل همچنین به بررسی عملکرد تراشه‌ها در زمینه پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای پرداخته و برای هر یک از آن‌ها امتیازی را در نظر می‌گیرد. نتایج تست گیک‌بنچ 5 روی یک دستگاه آی‌پد مجهز به تراشه جدید A14 Bionic نشان می‌دهد که کارآیی این تراشه در مقایسه با چیپست فعلی A13 Bionic به میزان قابل‌توجهی ارتقاء یافته است.

تراشه 5 نانومتری A14 Bionic اپل موفق به کسب امتیازات بالایی در تست بنچمارک شد

با رونمایی اپل از آی‌پد ایر جدید خود در اواسط ماه گذشته مشخص شد که توان پردازشی این تبلت از طریق تراشه A14 Bionic تامین خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها گوشی‌های جدید سری آی‌فون 12 نیز احتمالا از همین تراشه بهره‌برداری خواهد کرد. تراشه A14 بر پایه فرآیند 5 نانومتری و توسط کمپانی تایوانی TSMC تولید شده و مجهز به 11.8 میلیارد عدد ترانزیستور داخلی خواهد بود. برای مقایسه جالب است بدانید که در ساخت تراشه 7 نانومتری A13 Bionic از 8.5 میلیارد ترانزیستور استفاده شده است. چگالی ترانزیستورها در تراشه A14 Bionic تقریبا برابر با 173 میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع است؛ در حالی‌که در تراشه نسل قبلی میزان چگالی ترانزیستورها به ازای هر میلی‌متر مربع حدودا برابر با 196.5 میلیون واحد بود. افزایش 79 درصدی چگالی ترانزیستورها بایستی به ارتقاء چشمگیر کارآیی و بهره‌وری انرژی در تراشه منجر شود.

تراشه مورد استفاده در گوشی‌های سری آی‌فون 12 موفق به کسب امتیازات بالایی در تست بنچمارک شد

بسته به اینکه کدام‌یک از گجت‌ها زودتر روانه بازار شوند؛ آی‌پد ایر نسل 4 یا سری آی‌فون 12 نخستین دستگاه‌های مصرفی قابل دسترس با تراشه داخلی 5 نانومتری به‌شمار خواهند رفت. در عین‌حال تراشه A14 Bionic در تست پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ 5 به‌ترتیب امتیازات 1583 و 4198 را کسب کرده است. برای مقایسه بایستی خاطرنشان کرد که تراشه A13 Bionic در تست پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب امتیازات 1329 و 3468 را به خود اختصاص داد. همچنین تراشه اسنپ‌دراگون 865 نیز در تست پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به امتیازات 930 و 3495 دست یافت.

امسال در کنار گوشی‌های آی‌فون نسل آینده احتمالا تنها یک سری اسمارت‌فونی دیگر یعنی هواوی میت 40 نیز از تراشه‌های 5 نانومتری بهره‌برداری خواهند کرد. اما تغییر صورت گرفته در قانون صادرات ایالات‌متحده موجب می‌شود تا کمپانی‌های تولیدکننده نیمه‌هادی که از فناوری‌های اصالتا آمریکایی استفاده می‌کنند؛ قادر به تامین تراشه‌های موردنیاز هواوی نبوده و تنها تعداد محدودی از این مدارات مجتمع پیشرفته را در اختیار غول چینی قرار دهند. بعلاوه هواوی نه‌تنها قصد دارد تا از این تراشه‌ها در گوشی‌های پیشرفته خود استفاده کند؛ بلکه خواهان به‌کارگیری آن‌ها در برخی تجهیزات مرتبط با شبکه 5G خود است. اسنپ‌دراگون 875 نخستین تراشه 5 نانومتری سری اسنپ‌دراگون کوالکام به‌شمار خواهد رفت. این تراشه توسط کمپانی سامسونگ تولید شده و از اوایل سال آینده در هندست‌های جدید به‌کار گرفته خواهد شد.

تراشه A14 Bionic مجهز به پردازنده 6 هسته‌ای شامل 2 هسته با کارآیی بالا جهت اجرای امور پردازشی پیچیده است. 4 هسته دیگر CPU دارای عملکردی معمولی بوده و برای اجرای امور پردازشی عمومی طراحی شده‌اند. موتور عصبی سریع‌تر مورد استفاده در تراشه A14 برای اهداف یادگیری ماشینی به‌کار گرفته شده و مجهز به 16 هسته پردازشی است. بدین‌ترتیب تعداد هسته‌های این موتور در مقایسه با تراشه نسل قبلی 2 برابر شده است. همچنین تراشه جدید از آخرین GPU چهار هسته‌ای طراحی شده توسط اپل بهره می‌گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH