دانلود اپلیکیشن طنین وحی

بررسی اپلیکیشن طنین وحی: ترجمه گفتاری نمایشی قرآن کریم

می‌توان گفت که از قرن‌ها پیش تاکنون، قرآن و آیات نورانی آن آرامش بخش‌ترین پدیده در دنیای اسلام بوده‌اند. اپلیکیشن طنین وحی مجموعه کاملی از قرآن کریم است که به صورت کاملا رایگان، لذت داشتن آرامشی بی پایان را به شما هدیه خواهد داد. با آی‌تی‌رسان و بررسی اپلیکیشن طنین وحی همراه باشید.

پیشرفت تکنولوژی خیلی از کارها را در زندگی انسان راحت‌تر کرده؛ چه چیزی بهتر از آن که بتوانیم به هرجا که می‌رویم، در هر شرایطی و تنها با استفاده از گوشی خود، از خواندن و گوش‌دادن به تلاوت قرآن لذت ببریم؟

فارغ از این مسائل، تیم سازنده طنین وحی امکاناتی را نیز در اختیارتان قرار خواهد داد که می‌تواند برای‌تان بسیار مفید باشد. از جمله این امکانات می‌توان به تلاوت صوتی قرآن اشاره نمود که به شما در یادگیری و درک بهتر آیات آن کمک به‌سزایی را خواهد کرد؛ جالب است بدانید که این تلاوت‌ها دارای ترجمه صوتی نیز هستند و شما می‌توانید در صورت تمایل، پس از خوانده‌شدن هر آیه، به ترجمه آن نیز گوش دهید.

باید بدانید که خدمات این اپ به صورت کاملا رایگان و نیمه آنلاین در اختیارتان قرار خواهند گرفت؛ برای گشودن اپلیکیشن نیاز خاصی به اینترنت نیست اما در صورتی که بخواهید از خدمات آن بهره ببرید، باید تلفن همراه خود را به شبکه جهانی اینترنت متصل نمایید. حال شاید از خود بپرسید که منظور از “نیمه آنلاین” چه بود؟! شما می‌توانید تمامی سوره‌های قرآن کریم را دانلود کرده و سپس به آن‌ها به صورت آفلاین نیز گوش فرا دهید. این اپ به شما لذت آرامش‌گرفتن از تمامی سوره‌های قرآن کریم را خواهد داد و کامل این مجموعه، از نظر من نکته بسیار مثبتی است.

ما در این مطلب به سراغ بررسی اپلیکیشن اندرویدی طنین وحی رفته‌ایم تا تمامی نقاط قوت و ضعف آن را برای شما بیان کنیم. نسخه iOS این اپلیکیشن را هم می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر دانلود و نصب کنید.

نکته: این نقد و بررسی برروی نسخه 9.7.7 اپلیکیشن طنین وحی صورت‌گرفته است.

دانلود اپلیکیشن طنین وحی

رابط کاربری اپلیکیشن طنین وحی

رابط کاربری این اپ بسیار ساده و ملموس بوده و بعید است که کسی در کارکردن با آن دچار گنگی یا مشکل خاصی شود. تمام راهنمایی‌های مربوط به هر بخش نیز توضیحات مفیدی را درباره آن ارائه داده‌اند؛ برای آن‌که کارکردن با قسمت‌های مختلف این اپلیکیشن را یاد بگیرید، تنها خواندن توضیحاتی که از سوی طنین وحی در رابطه با آنان ارائه‌شده، کفایت می‌کند.

در قسمت چپ و راست بالای صفحه شاهد یک موتور جستجو و منوباری هستیم که در ادامه به آن‌ها بیشتر اشاره خواهیم کرد. در میان این دو مورد، آیکونی تحت عنوان “متن و ترجمه” وجود دارد که با انتخاب آن، می‌توانید متن آیات و ترجمه آن‌ها را با فونتی خوانا مطالعه نمایید؛ لازم به ذکر است که فونت نوشته‌های این قسمت خوانا بوده اما علی‌رغم آن، نوشته‌ها بسیار ریز تایپ شده‌اند که این مسئله ممکن است باعث آزار کسانی بشود که دارای نمره چشمی پایینی هستند؛ اما تیم سازنده این اپلیکیشن فکر اینجای کار را نیز کرده و امکان تغییر سایز فونت نوشته‌ها را برای کاربرانش فراهم کرده است. در پایین صفحه، نواری را مشاهده خواهید کرد که حاوی یک آیکون چرخ‌دنده شکل بوده تا شما با استفاده از امکانات آن، بتوانید سایز نوشته‌های بخش متن و ترجمه را تغییر دهید.

اندازه آیکون‌های اپ مناسب بوده و شکل ظاهری آن‌ها نیز باعث می‌شود که به راحتی و حتی بدون دقت به متن آن‌ها، متوجه شویم که هر بخش چه خدماتی را به ما ارائه می‌دهد. طراحان طنین وحی کار دیزاین محیط اپلیکیشن را به خوبی انجام داده‌اند و فضایی جذاب و شکیل را برای مخاطبان‌شان خلق کرده‌اند. امروزه اغلب اپ‌های دنیا دارای قابلیت‌های مفیدی هم‌چون دارک مود و یا حالت تاریک سازگار با محیط سیستم عامل هستند که ما چنین مواردی را در طنین وحی مشاهده نمی‌نماییم؛ اما باتوجه به این‌که هربخش اپ دارای تنظیمات اختصاصی بوده، بی‌انصافی است که بگوییم تیم سازنده اپلیکیشن در این رابطه کم‌کاری کرده؛ شاید اگر به این قابلیت‌ها دارک مود را نیز اضافه می‌کردند، می‌توانستیم بگوییم که شاهد ارائه امکانات کاملی از سوی اپ هستیم.

دانلود اپلیکیشن طنین وحی

امکانات و قابلیت‌های اپلیکیشن طنین وحی

در ابتدای کار و پس از نصب اپلیکیشن، نیاز دارید تا حساب کاربری خود را در آن افتتاح کنید. پیش از مراحل ثبت نام، توضیح مختصری را در رابطه با اپ و چند بخش آن، مطالعه خواهید کرد. پس از ردشدن از این مرحله، زمان ثبت نام‌کردن فرا رسیده است؛ برای ثبت نام در طنین وحی تنها به واردکردن شماره تلفن‌تان نیازمند هستید. این اپلیکیشن درخواست دسترسی ‌داشتن به پیامک‌های تلفن همراه شما را خواهد داشت تا بتواند کد دریافتی را به صورت مستقیم در کادر مندرج وارد نماید؛ باید بدانید که روش ثبت نام و ورود به این اپ یکسان بوده و تفاوت خاصی در آن دیده نمی‌شود.

اما شخصا متوجه نمی‌شوم که چرا باید در طنین وحی حساب کاربری بسازیم؛ زیرا در اپ امکانات خاصی به بخش پروفایل اختصاص داده ‌نشده و حتی بخش پروفایلی هم وجود ندارد! شاید اگر طنین وحی ثبت نام‌کردن را امری اختیاری قلمداد می‌کرد و به کاربرانش اجازه استفاده ‌کردن از خدماتش را بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری می‌داد، این مسئله از اهمیت چندانی برخوردار نمی‌بود اما باوجود اینکه حتی بخشی تحت عنوان “پروفایل” وجود ندارد، چرا ما باید دسترسی‌هایی را به این اپ داده و در آن ثبت نام کنیم؟!

همان‌طور که قبلا ذکر کردیم، پس از گشودن اپ، در بالای صفحه شاهد وجود سه گزینه خواهیم بود. قبلا با بخش متن و ترجمه آشنایی پیدا کردیم و حال نوبت آن است که نگاهی به منوبار اپلیکیشن و موتور جستجوی آن بیاندازیم؛ این موتور جستجو (آیکون ذره‌بین) به شما امکان جستجوکردن در میان ترجمه‌ها و آیات قرآن کریم را می‌دهد؛ برای یافتن آیه موردنظرتان تنها کافیست کلمات و واژگانی را از آن در قسمت‌های مربوطه تایپ‌کرده تا در کسری از ثانیه به نتیجه دلخواه‌تان برسید.

منوبار اپلیکیشن امکانات خیلی زیادی را در اختیارتان قرار نخواهدداد و می‌توان گفت که استفاده چندانی را نیز برای‌تان نخواهد داشت؛ از کارآمدترین مواردی که در لیست منوبار اپ مشاهده می‌شود، می‌توان به لیست دانلود و لیست علاقه‌مندی‌ها اشاره نمود. البته ناگفته نماند که منوبار برای‌تان امکان خروج از حساب کاربری را نیز فراهم کرده است.

در قسمت پایین صفحه اصلی، آیکونی تحت عنوان “لیست سوره‌ها” تعبیه شده تا شما بتوانید با کلیک‌کردن برروی آن، از میان 114 آیه قرآن کریم، آیه موردنظرتان را انتخاب‌کرده و سپس به قسمت پخش آیات بروید؛ در این بخش امکان تغییر قاری قرآن را نیز خواهید داشت. هم‌چنین موتور جستجوی قدرتمندی در این قسمت وجود داشته که می‌توانید با استفاده از آن سریع‌تر به آیه مدنظرتان دسترسی یابید.

بیایید تا با یک‌دیگر نگاهی به پخش‌کننده آیات بیندازیم؛ طنین وحی نام سوره‌های مقدس قرآن را برروی لوگوهایی به زیبایی طراحی‌کرده و در صفحه اصلی اپ قرار‌داده است (این تصویر با انتخاب هر سوره تغییر می‌کند). پایین‌تر از این لوگوها نام سوره منتخب درج‌شده و در کنار آن نیز 4 آیکون وجود دارند؛ با استفاده از این آیکون‌ها می‌توانید فایل مربوط به هر سوره را دانلود کرده (آیکون فلش شکل)، لیستی اجتماعی از سوره‌ها و آیات بسازید (علامت +) و آیات موردعلاقه خودتان (آیکون قلب) را انتخاب نمایید. دیگر آیکون (آیکون اشتراک‌گذاری) نیز جهت به اشتراک‌گذاشتن لینک سایت اپلیکیشن با دیگران بوده که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

آیاتی را که به لیست علاقه‌مندی‌ها اضافه می‌کنید، می‌توانید علاوه بر منوبار، در صفحه اصلی اپ نیز مشاهده نمایید؛ پایین‌تر از 4 آیکون ذکرشده، نواری وجود دارد که شماره آیات هر سوره در آن نوشته ‌شده است؛ شما می‌توانید شماره هر یک از این آیات را انتخاب‌کرده و سپس با کلیک‌کردن برروی آیکون قلب، آیه‌ها را به لیست علاقه‌مندی‌های‌تان اضافه کنید. هر آیه‌ای که به این لیست افزوده‌ شود، نقطه قرمز رنگی را برروی خود خواهد داشت که نشان از علاقه‌داشتن شما به آن می‌دهد و از همین طریق می‌توانید آیه‌هایی را که انتخاب کرده‌اید، در این نوار به راحتی مشاهده نمایید.

برای پیش‌روی در آیه‌ها دو راه وجود دارد؛ اولین راه از طریق همین نوار اعداد بوده و شما قادر هستید با کشیدن آن به سمت چپ، به سوی آیه‌های بعدی بروید. راه دیگر خطی بوده که در قسمت پایین همین نوار در اختیارتان قرارداده شده؛ می‌توان گفت که غیرممکن است که با چنین چیزی تابه‌حال برخوردی را نداشته بوده باشید و به احتمال فراوان به محض دیدن آن متوجه خواهید شد که قضیه از چه قرار است. شما می‌‌توانید با استفاده از این خط پخش، زمان کلی تلاوت آیه‌ها (تمام سوره) را مشاهده ‌کرده و یا آن را به جلو و عقب هدایت کنید؛ هرجایی از این خط را که انتخاب کنید، اپلیکیشن سریعا به شما آیه‌ای را که در آن‌جا پخش خواهد شد، نشان می‌دهد.

به پایین‌تر از این خط می‌رسیم؛ شما می‌توانید به صورت مجزا به ترجمه آیات و تلاوت متن اصلی (زبان عربی) گوش فرا دهید و یا حتی این‌کار را به صورت همزمان انجام دهید؛ در قابلیت همزمان، ابتدا آیه‌ها تلاوت می‌شوند و پس از آن‌ شنوای ترجمه آنان خواهیم بود. آیکون‌هایی برای جلوبردن صوت تلاوت‌ها و هم‌چنین متوقف‌کردن‌شان وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها به سادگی بهره ببرید.

در پایین صفحه نوار سفید رنگی وجود دارد که شامل دو گزینه با نام‌های “طنین وحی” و “لیست من” می‌شود؛ گزینه طنین وحی همان صفحه اصلی اپلیکیشن و سایر موارد آن بوده که آن‌ها را به صورت کامل بررسی کرده‌ایم. با کلیک برروی آیکون لیست من، می‌توانید آیات و سوره‌هایی را که پیش‌تر در قسمت پخش، به لیست خود اضافه نموده‌اید، مشاهده‌ کرده و با این‌کار به آن‌ها سریع‌تر دسترسی پیدا کنید.

حجت الاسلام سید احمد سجادی رئیس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان در بیانیه‌ای از کارکردن 162 فرد بااستعداد و 80 نیروی اجرایی در ساخت اپلیکیشن گفتاری نمایشی طنین وحی خبرداده است و حتی نوید اضافه‌شدن زبان‌های دیگر ازجمله زبان انگلیسی را به این اپلیکیشن، در آینده نزدیک، داده تا بتوانند با این‌کار قرآن را به جهانیان بشناسانند!

با تمام این‌ها باید بگوییم که نکته اصلی اپلیکیشن طنین وحی، به قابلیت گفتاری نمایشی آن باز می‌گردد. در واقع تیم سازنده اپلیکیشن با همکاری برخی از افراد کاربلد، ترجمه گفتاری قرآن را به صورت نمایشی در آورده‌اند. به این معنی که در هنگام ترجمه در برخی بخش‌ها صدا به‌صورت اول شخص و با لحنی متفاوت و خاص به نمایش در می‌آید.

دانلود اپلیکیشن طنین وحی

دسترسی‌ها

همان‌طور که گفتیم، برای استفاده از این اپلیکیشن لزوما باید ابتدا در آن حساب کاربری‌ ایجاد کنید که شخصا دلیل این‌ کار را متوجه نشدم. همان‌طور که قبلا اشاره‌کردم، چرا زمانی که بخشی تحت عنوان پروفایل وجود ندارد و خدماتی را نیز در این زمینه دریافت نمی‌کنیم، مجبوریم که در اپ ثبت نام‌کرده و به آن دسترسی به پیامک‌های تلفن همراه‌مان را بدهیم؛ لازم به ذکر است که شما می‌توانید این درخواست را مبنی بر دادن دسترسی رد کرده و از این کار امتناع ورزید اما هم‌چنان این مسائل عجیب به‌نظر می‌رسند. دسترسی دیگری که طنین وحی درخواست آن را از شما دارد، دسترسی به فایل‌های تلفن شماست؛ این امر منطقی‌تر به نظر می‌رسد زیرا طبیعی‌ست که برای ذخیره‌سازی فایل‌های دانلودشده، اپلیکیشن نیاز ضروری به این دسترسی را دارد؛ این مورد زمانی از شما درخواست می‌شود که قصد دانلودکردن سوره‌های قرآنی را داشته باشید. فارغ از این دو مورد، طنین وحی دسترسی خاص دیگری را از شما درخواست نمی‌کند.

نتیجه‌گیری بررسی اپلیکیشن طنین وحی

مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان با انتشار طنین وحی گام بلندی را در زمینه آموزش قرآن برداشته است و براساس ادعاهایی که تیم سازنده دارد، به زودی امکانات این اپ را بسیار گسترده‌تر کرده و باعث ایجاد پیشرفت‌های چشم‌گیری در آن خواهند شد. بهتر است که علاوه بر تغییراتی که قول اعمال‌شدن آن‌ها را داده‌اند، قابلیت‌هایی هم‌چون دارک مود را نیز به این محصول ناب بیافزایند. طنین وحی بدون شک یک سوپر اپلیکیشن کامل در زمینه آموزش قرآن کریم بوده که می‌تواند معلم قرآنی و منشا آرامش همراه شما باشد. برای دانلود نسخه اندرویدی اپلیکیشن طنین وحی با حجم 36 مگابایت می‌توانید از لینک کافه بازار در انتهای مطلب استفاده کنید.

نقاط قوت:

  • شامل تمام سوره‌های قرآن کریم در اپلیکیشن
  • امکان استفاده آفلاین از داده‌های اپلیکیشن پس از دانلودکردن آن‌ها
  • آموزش گفتاری و نوشتاری و ترجمه تمامی آیات قرآن کریم
  • ترجمه گفتاری نمایشی قرآن کریم
  • امکان تغییر سایز فونت در بخش متن و ترجمه
  • وجود موتور جستجوهای قوی برای دسترسی سریع‌تر به آیات
  • رابط کاربری ساده و ملموس
  • طراحی مناسب محیط اپلیکیشن

نقاط ضعف:

  • طراحی ضعیف منوبار
  • نیاز ضروری به ایجاد حساب کاربری علی‌رغم وجودنداشتن بخش پروفایل و موارد مربوط

 

1 در مورد “بررسی اپلیکیشن طنین وحی: ترجمه گفتاری نمایشی قرآن کریم”

  1. قرآن کتاب بیداری است. قرآن کتاب خوابیدن نیست. این همه تأکید روی «آرامش» بخشی قرآن غلط است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH