در سال آینده اسمارت‌فون‌ها از فناوری شارژ بی‌سیم 100 واتی پشتیبانی خواهند کرد

هر ساله خریداری اسمارت‌فونی با قابلیت پشتیبانی از شارژ بی‌سیم آسان‌تر می‌شود. تعداد هندست‌های مجهز به این فناوری در بازار همواره روبه افزایش است. بسیاری از کاربران معتقدند که شارژ باتری گجت‌ها از این طریق اقدامی آسان و بی‌دردسر است. اما به‌عنوان یک قاعده کلی سرعت شارژ بی‌سیم در مقایسه با شارژ از طریق سیم به‌مراتب کمتر است.

فناوری شارژ بی‌سیم 100 واتی در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

نخستین دستگاه‌های موبایلی با قابلیت Qi تنها از فناوری شارژ بی‌سیم 5 واتی پشتیبانی می‌کردند و بسیاری از آن‌ها هم‌اکنون نیز در بازار قابل دسترس هستند. اکثر اسمارت‌فون‌های مدرن از شارژ بی‌سیم حداکثر 15 واتی پشتیبانی می‌کنند. شرکت‌های اوپو، هواوی و شیائومی موفق به ارائه فناوری شارژ سریع با حداکثر سرعت 40 وات شده‌اند. اما این رقم بیانگر سقف سرعت قابل دسترس نخواهد بود. همانند فناوری‌های شارژ سریع در بستر سیم اکنون نیز تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا مشکل افزایش سرعت شارژ بی‌سیم را برطرف نمایند. شرکت اوپو پیش‌تر طی سال جاری از فناوری شارژ بی‌سیم 65 واتی رونمایی کرد. سال آینده نیز شاهد معرفی فناوری شارژ بی‌سیم با حداکثر سرعت 100 وات خواهیم بود. بر اساس اعلام یک منبع خبری نزدیک با نام Digital Chat Station چندین شرکت تولیدکننده قصد دارند تا در سال 2021 از اسمارت‌فون‌هایی با قابلیت شارژ بی‌سیم 100 واتی رونمایی کنند.

در چنین شرایطی مشکل گرم شدن بیش از اندازه و تخریب باتری بیش از پیش برجسته می‌شود. کارشناس امیدوارند که تولیدکنندگان بدون آسیب رساندن به ایمنی و چرخه عمر باتری قادر به حل این مشکل و ارائه فناوری شارژ بی‌سیم با سرعت‌های بالاتر باشند.

شیائومی پیرامون فناوری مورد استفاده در سیستم شارژ بی‌سیم 50 واتی خود توضیح می‌دهد

کمپانی شیائومی در ماه آگوست از اسمارت‌فون پرچم‌دار می 10 اولترا رونمایی کرد. این هندست ضمن بهره‌گیری از مشخصات پیشرفته با امکاناتی فوق‌العاده در زمینه شارژ باتری عرضه شد. چنان‌چه پشتیبانی از شارژ سریع 120 واتی در بستر سیم را قابلیتی شگفت‌آور قلمداد کنیم؛ در این‌صورت پشتیبانی از شارژ بی‌سیم 50 واتی به‌مراتب شگفت‌انگیزتر خواهد بود. تنها تعداد محدودی از پرچم‌داران از این سرعت شارژ در بستر سیم پشتیبانی می‌کنند. به لطف فناوری شارژ بی‌سیم جدید شیائومی باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی اسمارت‌فون می 10 اولترا ظرف مدت تنها 40 دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود.

کمپانی به منظور پاسخ‌گویی به کلیه پرسش‌ها با انتشار پستی به توضیح نحوه کارکرد این فناوری پرداخته است. در این میان نکته کلیدی تغییر قالب میان سیم‌پیچ و باتری یعنی پمپ شارژ و مبدل DC به DC است که برای افزایش یا کاهش ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیائومی در عوض به‌کارگیری الگوی طراحی سنتی مجهز به 2 ژنراتور با اتصال سری از آن‌ها به‌صورت موازی بهره گرفته است. فرآیند تبدیل ولتاژ دارای راندمان 100 درصدی نبوده و بهره‌وری ژنراتورهای معمولی برابر با 97 درصد است. نصب 2 ژنراتور به‌صورت سری در کنار یکدیگر حتی موجب می‌شود تا بهره‌وری به‌صورت مداوم کاهش پیدا کند. با وجود ژنراتورهای نصب شده توسط شیائومی این مشکل برطرف خواهد شد.

بعلاوه شیائومی از نسل جدید ژنراتورها با راندمان 98.5 درصدی استفاده کرده است. چنین تغییری در راندمان احتمالا ناچیز به‌نظر می‌ر‌سد؛ اما بایستی به‌خاطر داشت که در فناوری شارژ 50 واتی حتی 1 درصد افزایش راندمان نیز می‌تواند میزان گرمای تولید شده در دستگاه‌هایی نظیر اسمارت‌فون‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

ژنراتورها برای به حداقل رساندن میزان اتلاف ولتاژ به یک باتری مبتنی بر گرافن متصل می‌شوند. باتری می 10 اولترا نیز مشخصا به 2 سلول متصل به هم با ظرفیت 2250 میلی‌آمپرساعت تقسیم شده است. در طراحی سیم‌پیچ نیز از ترفندی ویژه استفاده شده است. شیائومی از فناوری سیم‌پیچ 5 رشته‌ای 5 لایه بهره گرفته است. این الگوی طراحی به تمرکز بهتر روی تاثیرات میدان مغناطیسی و کاهش اتلاف ولتاژ کمک می‌کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH