چگونه با استفاده از اپل واچ، سطح اکسیژن خون خود را اندازه بگیریم؟

در اپل‌ واچ‌های سری 6 و جدیدتر، می‌توانید میزان اکسیژن خون خود را اندازه‌گیری کنید. در ادامه به نحوه سنجش اکسیژن خون با استفاده از اپل واچ می‌پردازیم. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

نحوه کارکرد سنجش اکسیژن خون در ساعت‌های هوشمند اپل

اپل اعلام کرده که سنجش اکسیژن خون ساعت‌های این شرکت، استفاده پزشکی ندارد. در عوض این قابلیت برای مقاصد تناسب‌اندام و سلامتی عمومی تعبیه شده است. برخلاق ویژگی EKG (ثبت ضربان قلب)، قابلیت سنجش اکسیژن خون، مراحل سختگیرانه تست و اعطای گواهینامه FDA را طی نکرده است.

به همین دلیل است که اپل در ابتدای کار، به کاربران این ویژگی هشدار می‌دهد. اپلیکیشن Blood Oxygen موجود بر روی ساعت‌های اپل واچ، کاملا قابل اتکا نیست. برخلاف تشخیص دهنده‌های تک انگشتی مخصوص این کار، این اپلیکیشن لزوما نتایج دقیقی را ارائه نمی‌دهد.

عدم دقت کافی نیز بدین دلیل است که این ساعت‌ها، اکسیژن خون شما را از طریق مچ دست اندازه‌گیری می‌کنند. چهار چراغ LED و دیودهای حساس به نور در پشت ساعت‌های اپل واچ تعبیه شده‌اند. بدین ترتیب، نور چراغ‌های LED سبز، قرمز و فروسرخ، بر روی رگ‌های خونی مچ شما تابیده می‌شود. در ادامه هم دیودهای حساس به نور، مقدار نور منعکس شده را اندازه‌گیری می‌کنند.

سنجش اکسیژن خون با اپل واچ

اپل یک موتور الگوریتم مخصوص را در این گجت قرار داده که می‌تواند بر اساس رنگ‌ها، میزان اکسیژن موجود در خون شما را تشخیص دهد. ساعت‌های اپل واچ می‌توانند بین 70 الی 100 درصد اکسیژن خون را اندازه‌گیری کنند. در حالت عمومی، 95 الی 100 درصد، به‌عنوان طیف نرمال در نظر گرفته می‌شود. اگر به‌طور مداوم این عدد برای شما کمتر از 90 درصد باشد، آنگاه می‌توان آن را نشانه‌ای از یک مشکل اساسی دانست. البته تنها یک متخصص می‌تواند صحت‌وسقم این موضوع را برای شما روشن کند.

این مطلب را نیز بخوانید: آموزش ردیابی خواب با اپل واچ

نحوه فعال کردن سنجش اکسیژن خون در اپل واچ

اپلیکیشن Blood Oxygen بر روی اپل واچ سری 6 و بالاتر (مجهز به watchOS 7 و بالاتر)، کار می‌کند. جهت فعال کردن این ویژگی باید از یک آیفون 6s و بالاتر (مجهز به iOS 14 و بالاتر) برخوردار باشید. این قابلیت بر روی ساعت‌هایی که از برنامه Family Setup استفاده می‌کنند، کار نخواهد کرد. همچنین افرادی که زیر 18 سال سن دارند نیز نمی‌توانند از این ویژگی بهره ببرند.

این قابلیت را باید به‌صورت دستی فعال کنید. جهت انجام این کار نیز باید فرایند راه‌اندازی اپل واچ را طی کنید. اگر هم اعلان آن را دریافت نکردید، آنگاه باید آن را از طریق اپلیکیشن Watch، فعال کنید.

اپلیکیشن Watch را بر روی آیفون خود، اجرا کنید. در برگه “My Watch” باید گزینه “Blood Oxygen” را برگزینید.

سنجش اکسیژن خون با اپل واچ

در اینجا باید گزینه “Blood Oxygen Measurements” را فعال کنید.

سنجش اکسیژن خون با اپل واچ

این ویژگی به‌صورت خودکار، سنجش‌های پس‌زمینه را در حالت Sleep، فعال می‌کند. همچنین در بخش “Allow Background Measurements” نیز با فعال کردن “In Theater (or Cinema) Mode” می‌توانید این قابلیت را فعال کنید.

سنجش اکسیژن خون با اپل واچ

این مطلب را نیز بخوانید: اپل واچ تا چه اندازه می‌تواند در زیر آب دوام بیاورد؟

نحوه سنجش اکسیژن خون با اپل واچ

پس از انجام اقدامات بالا، دیگر دریافت وضعیت اکسیژن از اپل واچ، کار چندان مشکلی نخواهد بود.

تاج دیجیتال موجود در سمت راست اپل واچ خود را لمس کرده تا بتوانید به صفحه اپلیکیشن‎‌ها دسترسی پیدا کنید. در اینجا باید اپلیکیشن Blood Oxygen را انتخاب کنید.

سنجش اکسیژن خون با اپل واچ

جهت شروع سنجش، باید گزینه “Start” را لمس کنید. این فرایند، 15 ثانیه به طول می‌انجامد. در این مدت بهتر است که مچ دست خود را بر روی میز و یا یک سطح صاف، قرار دهید.

پس از 15 ثانیه می‌توانید سطح اکسیژن خون خود را مشاهده کنید. جهت ذخیره آمار و ارقام، باید گزینه “Done” را لمس کنید. همچنین این آمار به‌صورت خودکار در اپلیکیشن Health آیفون شما نیز ذخیره می‌شود.

سنجش اکسیژن خون با اپل واچ

این مطلب را نیز بخوانید: کنترل دوربین آیفون با استفاده از اپل واچ چگونه انجام شده و چه مزایایی دارد؟

چگونه سطح اکسیژن را دقیق‌تر اندازه‌گیری کنیم؟

آمار و ارقام مربوط به اکسیژن خون اپل واچ، چندان دقیق و پایدار نیستند. به هر حال، انجام اقدامات زیر می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود:

  • نباید ساعت خود را زیاد شل و یا سفت ببندید.
  • مطمئن شوید که اپل واچ شما به‌صورت صاف و تخت بر روی مچ دست شما قرار گرفته و البته نباید بر روی استخوان نیز قرار داشته باشد.
  • در هنگام سنجش اکسیژن خون، باید مچ دست خود را تخت نگه دارید (نباید برعکس باشد).
  • در طول تمام این 15 ثانیه، مچ دست خود را بر روی میز و یا یک سطح صاف، قرار دهید.
  • انگشتان خود را باز کرده و همچنین آن‌ها را تکان نداده و یا اینکه لمس نکنید.
  • در طول این 15 ثانیه، تا حد امکان کمتر تکان بخورید. در هنگام حرکت با پای پیاده و یا در داخل ماشین، از این ویژگی استفاده نکنید.
  • در حین سنجش اکسیژن خون، اپل واچ خود را لمس نکرده و با آن کاری نداشته باشید.

سنجش اکسیژن خون با اپل واچ

رعایت موارد بالا می‌تواند اعتبار تست‌های ساعت شما را بالا ببرد. اپل همچنین اعلام کرده که این ویژگی می‌تواند تحت تأثیر سایر عوامل دیگر نیز قرار گیرد. به‌عنوان مثال، اگر خالکوبی تاریک بر روی مچ دست خود داشته، مچ دست شما دارای پرفیوژن پوست بوده، در حین حرکت، در هوای سرد و یا اگر ضربان هنگام استراحت قلب شما بیش از 150 بار در دقیقه است، آنگاه این قابلیت کارایی نخواهد داشت.

نحوه مشاهده داده‌های اکسیژن خون بر روی آیفون

اگر ویژگی سنجش اکسیژن خون را فعال کرده باشید، آنگاه داده‌های این قابلیت در پس‌زمینه، ثبت می‌شوند. همین سنجش موجود در پس‌زمینه است که اپل واچ را از یک سنجشگر عادی اکسیژن خون، متمایز می‌کند.

جهت مشاهده تمامی داده‌های مربوط به اکسیژن خون، باید اپلیکیشن “Health” موجود بر روی آیفون خود را باز کنید. “Summary” را لمس کرده و سپس “Show All Health Data” را انتخاب کنید.

سنجش اکسیژن خون با اپل واچ

“Blood Oxygen را لمس کنید.

سنجش اکسیژن خون با اپل واچ

در ادامه، نموداری را به همراه تمامی داده‌های موجود، مشاهده خواهید کرد. همچنین می‌توانید در بالا از بین نماهای روزانه، هفتگی، ماهانه و یا سالانه، به انتخاب بپردازید.

جهت مشاهده تمامی داده‌ها، باید به پایین رفته و سپس گزینه “Show All Data” را لمس کنید.

در اینجا می‌توانید یک لیست زمانی معکوس از داده‌ها را مشاهده کنید. جهت مشاهده جزئیات بیشتر، بر روی گزینه موردنظر خود، ضربه بزنید. اگر می‌خواهید که اکسیژن خون خود را به‌طور مرتب از طریق اپلیکیشن Health اندازه‌گیری کنید، آنگاه افزودن این گزینه به بخش “Favorites”، خالی از لطف نخواهد بود.

1 در مورد “چگونه با استفاده از اپل واچ، سطح اکسیژن خون خود را اندازه بگیریم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH