تا پایان سال میلادی، 400 هزار نفر در ایالت متحده قربانی ویروس کرونا می‌شوند!

با در نظر گرفتن میزان مرگ و میر در ایالات متحده، پژوهشات جدید نشان می‌دهند که در سال 2020 افراد بیشتری (حدودا 20 درصد بیشتر) در مقایسه با میانگین سال قبل جان خود را از دست داده‌اند. جالب‌تر از آن این است که فقط دو سوم از این تعداد مرگ و میر در سال جاری مستقیما به ویروس کرونا مرتبط است.

معایبی که این بیماری همه‌‌گیر روی انسان‌ها داشته، قابل چشم‌پوشی نیست. یکی از این معایب که برخی محققان به آن پرداخته‌اند، مرگ و میر غیرمعمول و بیش از حد ناشی از آن است.

در چند سال اخیر، تعداد مرگ و میر در ایالت متحده کاملا ثابت بوده است. بنابراین ردیابی این گونه مرگ‌ و میرها، می‌تواند معیار مناسبی برای ارزیابی تأثیر واقعی حوادثی مانند همه‌گیری برای محققان باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده درباره این ردیابی‌ها در کشور می‌گوید:

مرگ و میر بیش از حد معمولا اینگونه تعریف می‌شوند: تفاوت بین میزان مرگ افراد در دوره‌های زمانی خاص و تعداد مرگ و میر مورد انتظار در همان دوره زمانی.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا از ابتدای شیوع ویروس کرونا، به بررسی مرگ و میرهای غیرمعمول در ایالات متحده پرداخته‌اند و آخرین گزارش آن‌ها نیز حاکی از آن است که تأثیر ویروس کرونا بیشتر از آن چیزی است که تعداد مرگ و میر عمومی نشان می‌دهد.

استیون وولف (Steven Woolf)، نویسنده اصلی این پژوهش، این‌گونه توضیح می‌دهد:

بر خلاف افرادی که ادعا می‌کنند تعداد قربانیان ویروس کرونا بسیار کمتر از آن چیزی است که در اخبار می‌شنویم، تحقیقات ما و بسیاری از مطالعات دیگر کاملا خلاف آن را نشان می‌دهند.

پژوهش جدیدی اکنون داده‌های سال 2014 تا 2020 را مورد بررسی قرار داده تا میزان متوسط مرگ و میر مورد انتظار را در طول یک سال مشخص کند. طبق برآوردهای محققان، ایالات متحده اگر در سال کاملا عادی قرار داشت، حدود 1/111/031 نفر بین 1 مارس تا 1 آگوست باید جان خود را از دست می‌دادند.

اما اعداد واقعی نشان‌دهنده مرگ 1/336/561 نفر در طول این پنج ماه بوده است. 225/530 نفر قربانی، نشانه مرگ و میر زیاد از حد است. این 20 درصد افزایش در میزان مرگ و میر در طی چند ماه اول همه‌گیری رخ داده است.

نکته جالب‌تری که وجود دارد این است که فقط 67 درصد (یا 150/541 نفر) از این مرگ و میر مستقیماً به ویروس کرونا نسبت داده شده است. پژوهشگران باور دارند که حتی برخی از این مرگ‌ها ثبت نشده باشند. اما به گفته آن‌ها، بیشتر این تعداد به احتمال زیاد مرگ و میرهایی هستند که به طور غیر مستقیم با همه‌گیری ویروس کرونا در ارتباط بوده است.

استیون وولف این‌چنین گفته است:

برخی از افرادی که هرگز به ویروس مبتلا نبوده‌اند، ممکن است به دلیل اختلالات ناشی از بیماری فوت کرده باشند. این موارد شامل افرادی است که در موارد اورژانسی بوده‌اند، یا اینکه مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت بودند و به درستی مراقبت نشده‌اند و یا بحران‌های عاطفی که منجر به مصرف بیش از حد مواد مخدر یا خودکشی شده است.

سردبیر مجله JAMA که تحقیقات جدیدی منتشر کرده است، خاطرنشان کرد که این نوع پژوهشات چون درباره پیامدهای بسیار گسترده همه‌گیری هستند، بسیار مهم تلقی می‌شوند.

او این‌چنین اظهار می‌کند که:

یافته‌های وولف و همکارانش (در سال 2020، بیشتر از چهارصد هزار نمونه مرگ و میر غیرمعمولی رخ خواهد داد) را نمی‌توان با قاطعیت بیان کرد، زیرا این امر باعث می‌شود در برخی از دلایل مرگ مانند تصادفات وسایل نقلیه کاهش یابد، اما در سایر موارد مثلا سکته قلبی افزایش می‌یابد. این مرگ و میرها بازتاب نرخ واقعی صدمات انسانی ناشی از این همه‌گیری در سال 2020 میلادی است.

اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و بیماری آلزایمر در طی سال 2020 در ایالات متحده افزایش یافته است. این موارد، همان مواردی‌اند که مستقیما به ویروس کرونا نسبت داده نشده‌اند، اما مطالعه نشان داد که این افزایش‌ها با ورود امواج موارد ویروسی در ایالات‌ها هم‌زمان رخ داده است.

این پژوهش همچنین به میزان قابل توجهی در مصرف بیش از حد مواد مخدر بین مارس و ژوئن سال جاری اشاره دارد. تحقیقی که ماه گذشته منتشر شد، حاکی از افزایش 123 درصدی در مصرف بیش از حد مواد مخدر غیرکشنده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

در اینجا جناب وولف بیان کرده است که مرگ تنها عامل برای سنجش مرگ و میر ناشی از این بیماری نیست. پیامدهای ادامه‌دار این بیماری همه‌گیر احتمالاً در سال‌های آینده نیز دیده خواهد شد.

او این‌چنین گفته است:

بسیاری از افرادی که از این همه‌گیری جان سالم به در می‌برند با عوارض بیماری مزمنی زندگی می‌کنند. فردی را تصور کنید که علائم سکته مغزی در خود حس کرده اما از ترس ابتلا به ویروس کرونا می‌ترسد به مراکز درمانی تماس بگیرد. ممکن است در نهایت آن فرد دچار سکته مغزی شود که تا آخر عمر با نقص عصبی دائمی روبرو خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH