تا پایان سال 5 نقطه تهران به اینترنت 5G مجهز می‌شود!

ستار هاشمی، معاون بخش نوآور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مصاحبه اخیر خود از مجهز شدن پنج منطقه پرتراکم تهران به اینترنت 5G خبر داد. هاشمی در مورد ورود فناوری 5G در ایران همگام با کشورهای پیشرفته دنیا گفت: در نسل پنجم ارتباطات تجهیزات به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند. در بخش سخت‌افزار به تجهیرات آنتن، شبکه‌های رادیویی و مواردی از این دست نیاز داریم که باید تامین شود. اما در بخش نرم‌افزاری پیش‌بینی‌ می‌شود به دلیل مهارت و تجارب موفقی که در این زمینه داشتیم، بتوانیم با برنامه‌ریزی و بومی‌سازی اصولی، نیازهای بخش نرم‌افزاری شبکه 5G را در داخل فراهم سازیم.

معاون نوآور وزارت ارتباطات با اشاره به اهمیت مباحث نرم‌افزاری در بهره‌وری از نسل پنجم اینترنت اعلام کرد: فناوری 5G وابستگی حداقلی به سخت‌‎افزار دارد و کیفیت آن ارتباط نزدیکی به کیفیت زیرساخت‌های نرم‌افزاری دارد، به این ترتیب برای پیش‌بینی سرعت یا کیفیت این فناوری، عوامل متعددی مانند نقاط جانمایی، ترافیک جمعیتی، نودهای شبکه و تداخلات فرکانسی دخیل هستند. سرعت‌های اعلام شده از فناوری 5G در محیط‌های آزمایشگاهی ایده‌آل به دست آمده و قطعا با واقعیت متفاوت است.

تا پایان سال 5G به تهران می‌آید

ستار هاشمی با تاکید بر وجود مولفه‌های مهم در توسعه شبکه 5G گفت: مباحث مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری اپراتورها، بازگشت سرمایه، کشش بازار و نیازمندی مردم، در جهت توسعه فناوری 5G در کشور تاثیرگذار هستند. ما برای شروع بهره‌گیری از این فناوری برنامه داریم تا در ابتدا نقاط پرتراکم در شهرهای بزرگ مانند تهران را به فناوری 5G مجهز کنیم. به این ترتیب 5 منطقه پرجمعیت تهران تا پایان سال به فناوری 5G متصل خواهند شد. از طرفی به دنبال آن هستیم تا از ایده به محصول برسیم و از این رو کار تحقیق و توسعه را با توجه به دانشگاه‌ها آغاز کرده‌ایم. نیازهایمان نیز هدف‌گذاری شده و در حوزه‌هایی چون آموزش و جراحی از راه دور، حمل و نقل هوشمند و سلامت دیجیتال، کاربست‌های 5G را به کار خواهیم گرفت.

برای 3 سال آینده برنامه داریم

وی با اشاره به زمان‌بندی تعیین شده برای بهره‌برداری گسترده از فناوری 5G گفت: فناوری 5G در جهان در حال گسترش است اما بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2025 می‌توان به طور گسترده و فراگیر از این فناوری بهره برد، به همین جهت اهداف ما نیز در بازه 2-3 ساله در جهت توسعه اینترنت نسل پنجم برنامه ریزی شده و برای هر هدف نیز کارگروهی تعیین کرده‌ایم تا مدیریت پروژه را بر عهده بگیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH