اینتل از پردازنده گرافیکی جدید Iris Xe Max برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

شرکت اینتل اخیرا کارت‌ گرافیکی مجزای Iris Xe Max خود برای کامپیوترهای لپ‌تاپ را رسما به بازار عرضه کرد (این محصول پیش‌تر با نام DG1 شناخته شده بود). کمپانی آمریکایی ضمن اعلام جزئیات کامل پیرامون این GPU به تشریح نحوه عملکرد آن در بازی‌های 1080p و شیوه به‌کارگیری فناوری جدید جهت ایجاد ترکیبی قدرتمند با CPUهای اینتلی مجهز به تراشه‌های گرافیکی یکپارچه Xe پرداخت.

کارت گرافیکی Intel Iris Xe Max مجهز به 96 واحد اجرایی (EU) بوده و با فرکانس 1.65 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. این پردازنده از حافظه گرافیکی LPDDR4X پشتیبانی نموده و نخستین لپ‌تاپ‌های مجهز به این GPU دارای 4 گیگابایت حافظه‌داخلی با پهنای باند 68 گیگابایت برثانیه خواهند بود. این لپ‌تاپ‌ها از امروز قابل دسترس بوده و شامل ایسر سوئیفت 3x، ایسوس ویووبوک فلیپ TP470 و دستگاه 2 منظوره Dell Inspiron 15 7000 هستند. کلیه این نوت‌بوک‌ها نه‌تنها مجهز به GPUهای Iris Xe Max شرکت اینتل هستند؛ بلکه از CPUهای موبایلی نسل 11 سری Tiger Lake همراه با تراشه گرافیکی یکپارچه Xe نیز بهره می‌گیرند. دسترسی به تراشه و کارت گرافیکی سری Xe به‌صورت همزمان به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق قابلیت جدید اینتل موسوم به Deep Link از توانمندی هر 2 آن‌ها به‌صورت توامان بهره‌مند شوند.

Deep Link بیانگر روشی است که امکان برقراری ارتباط مطلوب میان GPUها و CPUهای سری Xe را فراهم نموده و حداکثر کارآیی ممکن را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین این مشخصه نحوه تقسیم توان مصرفی میان پردازنده و کارت گرافیکی را تنظیم می‌کند. قابلیت تقسیم دینامیکی توان در مشخصه Deep Link بدان معناست که در زمان عدم استفاده از GPU انرژی موردنیاز آن به سوی CPU منتقل خواهد شد. بر اساس ادعای اینتل چنین قابلیتی موجب ارتقاء حداکثر 20 درصدی عملکرد پردازنده نسبت به یک لپ‌تاپ دارای GPU انویدیا MX350 می‌شود.

مشخصه Deep Link نویدبخش ارتقاء چشمگیر کارآیی دستگاه در زمینه تولید محتوای گرافیکی و رمزنگاری ویدیو خواهد بود. در واقع اکنون بر اساس آزمایشات اینتل عملکرد دستگاه در زمینه تولید محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی نسبت به لپ‌تاپی مجهز به CPU مشابه و کارت گرافیکی انویدیا MX350 حدودا 7 برابر سریع‌تر شده است. همچنین سرعت عملکرد دستگاه در زمینه رمزنگاری نیز در مقایسه با کارت گرافیکی RTX 2080 حدودا 1.8 برابر شده است.

عملکرد پردازنده گرافیکی در زمینه گیمینگ

پردازنده گرافیکی Iris Xe Max اینتل هنگام اجرای بازی‌های 1080p روی لپ‌تاپ‌های باریک و سبک‌وزن عملکرد مناسبی از خود ارائه نموده و عموما از یک نوت‌بوک مجهز به کارت گرافیکی MX350 قدرتمندتر ظاهر می‌شود. همچنین در برخی بازی‌ها این GPU بر تراشه ساخت شرکت انویدیا غلبه می‌کند.

نتایج بنچمارک منتشر شده توسط اینتل از برتری چشمگیر پردازنده Iris Xe Max در بازی Metro Exodus حکایت دارد. بر این اساس سرعت پردازش فریم‌ها توسط GPU اینتل حدودا برابر با 42 فریم برثانیه بوده است؛ در حالی‌که این رقم برای کارت گرافیکی MX350 برابر با 29 فریم برثانیه است. سرعت پردازش فریم‌ها در بازی GRID 2019 توسط GPUهای اینتل و انویدیا به‌ترتیب برابر با 46 و 37 فریم برثانیه بوده است. با این‌حال در سایر بازی‌های تست شده شامل Gears Tactics، Hitman 2 و The Witcher 3 رقابت میان 2 پردازنده گرافیکی بسیار نزدیک بود.

در بازی Borderlands 3 پردازنده MX350 در واقع کمی برتر ظاهر شد. اما اختلاف عملکرد GPUها تنها به تفاوت چند فریمی سرعت پردازش اطلاعات توسط آن‌ها محدود بود؛ موضوعی که یقینا توجه کاربران را به خود جلب نخواهد کرد.

با توجه به نتایج تست‌های منتشر شده توسط شرکت اینتل ظاهرا پردازنده Iris Xe Max از عملکردی همتراز با انویدیا MX350 برخوردار است و محصول ساخت اینتل در برخی عناوین بازی‌ها از تراشه انویدیا پیشی می‌گیرد؛ موضوعی که بسیار چشمگیر به‌نظر می‌رسد. پردازنده MX350 شرکت انویدیا احتمالا یک GPU پایین‌رده برای لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود؛ اما این محصول جدیدترین مدل سال 2020 بر پایه فناوری پاسکال به‌شمار می‌رود. این فناوری با تکنولوژی امروزی Ampere کماکان 2 نسل فاصله دارد.

تمامی تست‌های بنچمارک‌ مربوط به بازی‌های 1080p با اجرای بازی‌ها در سطوح گرافیکی پایین و متوسط اجرا شده‌اند. البته بایستی به‌خاطر داشت که این نتایج صرفا متعلق به آزمایشات داخلی اینتل بوده و صحت و سقم آن‌ها بایستی توسط سایر کارشناسان بررسی و تائید شود. بنابراین کاربران و کارشناسان به منظور دستیابی به درکی جامع از کارآیی پردازنده Iris Xe Max در زمینه گیمینگ مایل به اجرای تست‌های شخصی و اختصاصی خود خواهند بود.

اینتل همچنین در بیانیه خود اعلام کرده که کارت گرافیکی Xe-LP این شرکت در 6 ماهه نخست سال 2021 برای کامپیوترهای دسکتاپ عرضه خواهد شد. این موضوع بدان معناست که پردازنده گرافیکی DG1 مخصوص PCهای دسکتاپی اقتصادی خواهد بود. بعلاوه بر اساس اعلام غول تولیدکننده تراشه، کارت گرافیکی سنگین‌وزن سری Xe-HPG ویژه گیمینگ (که اخیرا به‌طور رسمی معرفی شده است) مطابق با پیش‌بینی‌ها در سال 2021 عرضه خواهد شد (با این‌حال عرضه این محصول تا پیش از پایان سال بعد امری بعید به‌نظر می‌رسد).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH