باتری ساعت‌های هوشمند آینده احتمالا هنگام قدم زدن کاربران شارژ خواهند شد

انرژی موردنیاز برخی مدل‌های ساعت‌های مکانیکی خودکار از طریق قدم زدن کاربران آن‌ها تامین می‌شود؛ اما این قابلیت لوکس در اسمارت‌واچ‌ها قابل دسترس نیست. در برخی مواقع کاربران به منظور شارژ باتری ساعت هوشمند خود بایستی آن‌ها را از مچ دست باز کنند. با این‌حال چنین مشکلی احتمالا در آینده وجود نخواهد داشت. بر اساس گزارش وبسایت South China Morning Post محققان دانشگاه هنگ‌کنگ موفق به توسعه فناوری شده‌اند که انرژی موردنیاز اسمارت‌واچ‌ها را از طریق حرکات انسان تامین خواهد کرد (تصویر زیر).

این موفقیت با محوریت یک برداشت‌کننده انرژی به‌همراه یک مبدل فرکانس مغناطیسی به‌دست آمده است. این مبدل با تقویت 10 برابری توان خروجی آن‌را به 1.74 میلی‌وات ارتقاء خواهد داد. در این‌حالت کاربران با تکان دادن بازوی خود قادر به تامین انرژی موردنیاز برای روشن نگه داشتن نمایشگر، فعالیت پردازنده و  قابلیت‌های ردیاب سلامت نظیر سنسور ضربان قلب خواهند بود. میزان انرژی تولید شده بسته به سطح فعالیت کاربر متغیر است (تمرین کردن از نشستن بی‌تحرک پشت یک میز به‌مراتب بهتر است). اما در صورت کافی بودن راندمان این روش کاربران احتمالا هرگز ناچار به باز کردن اسمارت‌واچ از دستان خود نخواهند بود.

همچنین حمل این ابزار با هیچ‌گونه محدودیت اندازه مواجه نخواهد بود. در واقع کل ابعاد آن حدودا برابر با 0.3 اینچ مربع است. تامین انرژی موردنیاز اسمارت‌واچ از طریق حرکات انسان مزایایی به‌مراتب فراتر از آسایش کاربران را به‌همراه خواهد داشت. این موضوع می‌تواند به کاهش یا عدم نیاز به باتری و حفاظت بهتر از محیط‌ زیست کمک کند. همچنین این دستگاه‌ها در مقایسه با اسمارت‌واچ‌های معمولی ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و به‌دلیل استفاده از هرگونه چرخ‌دنده برخلاف ساعت‌های مکانیکی در معرض اصطحکاک و خرابی قرار ندارد.

عرضه چنین اسمارت‌واچ‌هایی به بازار یقینا مدتی زمان خواهد برد. دانشمندان امیدوارند که این فناوری به‌صورت تجاری‌سازی شده روانه بازار شود؛ اما در خصوص زمان تحقق این سناریو هیچ اظهارنظری نکرده‌اند. بنابراین کاربران احتمالا به‌زودی قادر خواهند بود تا بدون باز کردن ساعت هوشمند از دستان خود برای مدت زمانی نامحدود از آن استفاده کنند. در این‌صورت کاربران با میزان معقولی تحرک قادر به ردیابی بی‌وقفه خواب و سایر عادات مرتبط با سلامت خود خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH