بررسی بازی گشت پلیس 2

بررسی بازی گشت پلیس 2: هیجان تعقیب خلافکاران در خیابان‌های تهران

بازی‌های سبک رانندگی یکی از پرطرفدارترین و سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌ها هستند. اگر می‌خواهید آدرنالین خونتان بالا برود و گذر زمان را فراموش کنید، پیشنهاد می‌کنم که یکی از این بازی‌ها را امتحان کنید.

عنوان‌هایی مانند «Real Racing» و «Asphalt» از شناخته‌شده‌ترین‌های این ژانر هستند. چند سالی است که توسعه‌دهندگان ایرانی نیز پا در این عرصه گذاشته و سعی در جلب رضایت مخاطب سخت‌پسند ایرانی را دارند. بازی گشت پلیس 2 ادامه‌ای بر نسخه اول این بازی است که پس از استقبال مخاطبان، سازندگان این بازی را بر آن داشت تا با رفع اشکالات نسخه اول که گشت پلیس موتورسوار بود، گشت پلیس ۲ که خودروی پلیس است را با امکانات و جذابیت بیشترعرضه کنند. گشت پلیس ۲ توانسته تندیس بهترین بازی مسابقه‌ای جشنواره هشتم بازی‌های رایانه‌ای ایران را نیز از آن خود کند. با آی‌تی‌رسان و بررسی این بازی همراه باشید.

نکته: این بررسی روی نسخه ۲.۵ این بازی اندرویدی انجام شده است.

پس از چهار سال از انتشار نسخه اول بازی «گشت پلیس»، طراحان استودیو هنر نور و حرکت یک سال روی نسخه دوم این بازی کار کردند تا «گشت پلیس ۲» را برای مخاطبان آماده کنند. کاراکتر اصلی بازی یعنی «آرش» پس از دو سال خدمت در واحد پلیس موتورسوار (در نسخه اول)، به واحد گشت خودرویی منتقل شده است. آرش در این بین باید ماموریت‌های مختلفی را پشت سر بگذارد تا با گرفتن مجوزها و امتیازات بیشتر، امکان انجام ماموریت‌های مهم‌تر و استفاده از خودروها و تجهیزات بهتر به او داده شود.

گرافیک بازی گشت پلیس 2

خب اگر بخواهم گرافیک گشت پلیس ۲ را با عنوان‌های خارجی آن مقایسه کنم مسلما در برابر آن‌ها حرفی برای گفتن نخواهد داشت؛ اما اگر دایره مقایسه را کوچک‌تر کرده و وارد محدوده بازی‌های ایرانی شوم، می‌توانم بگویم که گرافیک آن خوب به نظر می‌رسد. پس از کمی بازی کردن گشت پلیس 2 برای امتحان بازی «تیکاف 3» را امتحان کردم و گرافیک آن نسبت بازی گشت پلیس 2 بهتر بود.

مدلسازی خودروها خوب انجام گرفته و سعی شده تا جزئیات آن‌ها به طور کامل دیده شود. یکی از نکات جالب گشت پلیس ۲ حالت‌های آب‌وهوایی است. در این بازی حالت‌های شب و روز، هوای ابری و بارانی در نظر گرفته شده و ممکن است مرحله‌ای را در هوای بارانی یا شب بگذرانید. البته آب‌وهوا تاثیری در کنترل خودروها نمی‌گذارد. ساختمان‌ها با جزئیات نسبتا خوبی مدلسازی شده‌اند و بازهم باید عنوان کنم که گرافیک بازی در حد یک بازی ایرانی خوب است.

یکی از ایراداتی که خیلی توی ذوق می‌زند سیستم چراغ راهنمای خودروهاست. زمانی که خودرو به چپ و راست حرکت می‌کند چراغ راهنمای عقب چشمک می‌زند؛ اما تمام چراغ عقب خاموش و روشن می‌شود. توسعه‌دهندگان بازی گشت پلیس 2 می‌توانستند بهتر روی این قسمت کار کنند تا تمام حجم چراغ خاموش و روشن نشود. یکی دیگر از نقاط ضعف بازی ارتفاع زیاد برخی خودروهاست و گاهی اوقات یک خودروی معمولی چنان ارتفاعی دارد که مانند یک شاسی بلند به نظر می‌رسد. این مسئله هم در مورد خودروهای پلیس و هم در مورد خودروهای داخل جاده صدق می‌کند. جاده‌های داخل بازی به خوبی طراحی شده‌اند و جزئیات آن‌ها مناسب است؛ اما گاهی اوقات یک جاده چنان پر ترافیک است که نمی‌توان از بین خودروها عبور کرد و زمانی جاده آنچنان خلوت است که فکر می‌کنید هیچ خودروی دیگری در بازی وجود ندارد.

بخش‌های مختلف بازی

یک بازی خودرویی بخش‌های مختلفی دارد و بازی گشت پلیس 2 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در گشت پلیس ۲ علاوه بر امکانات اصلی این نوع بازی‌ها می‌توانید نیروی کمکی که در ماموریت‌ها به شما کمک می‌کند را نیز انتخاب کرده و به‌روزرسانی کنید. نیروهای کمکی این بازی دو نوع زمینی و هوایی دارند. نیروهای کمکی زمینی از خودروی راهور ناجا تا بی‌ام‌و یگان سرعت در دسترس هستند. در نیروی کمکی هوایی نیز از پهپاد (توسعه‌دهندگان در بازی از نام پهباد استفاده کرده‌اند!!) تا هلی‌کوپترهای مجهز نیروی انتظامی در دسترس شما قرار می‌گیرند.

بازی گشت پلیس 2 بخش تیراندازی نیز دارد. در برخی ماموریت‌ها خلاف‌کارهای بازی برای مقابله با شما از سلاح گرم استفاده می‌کنند؛ پس شما نیز باید مجهز به جنگ آن‌ها بروید. همکار آرش که نام او «فرهاد» است و در صندلی کمک راننده نشسته، وظیفه تیراندازی به خودروهای فراری را دارد. در گشت پلیس ۲ چندین اسلحه وجود دارد که با افزایش سطح و رتبه اسلحه‌های بهتری آزاد می‌شوند و با خرید به‌روزرسانی آن‌ها می‌توانید قدرت تیراندازی را بیشتر کنید.

نقشه بازی چندین مرحله مختلف دارد که هرکدام از آن‌ها ماموریت‌های مخصوص به خود را دارند. مراحل بازی گشت پلیس 2 عبارتند از:

  • کلانتری: در این بخش ماموریت‌های مختلف تعقیب و گریز، سریع‌ترین سرعت در رسیدن به صحنه جرم و چندین حالت مختلف از ماموریت را باید به اتمام برسانید.
  • گشت آزاد: در بخش گشت آزاد شما آزادانه در شهر گشت می‌زنید و در طول گشت‌زنی علاوه بر جمع کردن سکه، الماس و آیتم‌های مخفی ماموریت‌های جانبی نیز به شما داده می‌شود که با انجام آن‌ها امتیاز شما افزایش می‌یابد.
  • کوییز: بخش دیگری به نام کوییز در گشت پلیس 2 وجود دارد که در حوزه‌های تاریخ، راهنمایی رانندگی، هوش، عمومی و مذهبی از شما سوال پرسیده می‌شود و باید جواب درست را از چهار گزینه داده شده پیدا کنید. به نظر من کوییز قوانین راهنمایی رانندگی کمی توجیه دارد ولی باقی دسته‌ها اصلا جایی در یک بازی مسابقه‌ای و رانندگی ندارند.
  • مهارت: در بخش مهارت شما باید در کمترین زمان ممکن به نقطه‌های خواسته شده برسید. هرچه زمان رسیدن شما کمتر باشد، امتیاز بیشتری کسب می‌کنید و رتبه شما افزایش می‌یابد.
  • پیست: در بخش پیست می‌توانید روزانه نهایتا تا ۵ بار با هریک از خودروهای خود در مسیرهای مشخص شده به رانندگی بپردازید و بهترین زمان را کسب کنید. هر دوره از مسابقات رکوردزنی که در این بخش برگذار می‌کند جوایز خاص خودش را دارد و در هر دوره پیست‌ها نیز تغییر می‌کنند.

هرکدام از بخش‌های بازی مراحل متعددی دارد و این مسئله یکی از جذابیت‌های بازی گشت پلیس 2 است که می‌تواند مراحل زیاد و متفاوتی در اختیار بازیکن قرار دهد و او را سرگرم کند.

گیم پلی بازی گشت پلیس 2

بازی گشت پلیس 2

به نظرم گشت پلیس برای یک بازی ریسینگ رانندگی گیم پلی خوبی دارد. بازی مراحل مختلفی دارد که می‌تواند کاربر را تا ساعت‌ها سرگرم کند؛ البته زمان این مراحل خیلی کوتاه هستند و اگر بازیکن حرفه‌ای باشد می‌تواند به راحتی مراحل بازی را تمام کند. تعداد دانلود بالا (بیش از ۲۰۰ هزار نصب) و نمره بالا کاربران (۴.۴ از نزدیک به ۶۰ هزار نظر) گشت پلیس ۲ نشان از محبوبیت این بازی دارد؛ اما به نظر من این بازی بیشتر مناسب نوجوانان و کاربران کم سن و سال‌تر است و بازیکنان بزرگسال از تجربه این بازی بعد از زمان کوتاهی خسته شده و آن را کنار خواهند گذاشت.

چندین خودروی مختلف از خودروسازان ایرانی و خارجی در دسترس کاربر قرار دارند و در مراحل مختلف آزاد می‌شوند. تنوع خودروهای گشت پلیس ۲ خوب است و می‌توان آن را تقریبا کامل دانست. خودروهای مختلف نیروی کمکی زمینی و چند پهپاد و هلی‌کوپتر را نیز به فهرست وسایل نقلیه این بازی اضافه کنید و ببینید که توسعه‌دهندگان گشت پلیس ۲ برای این بخش چقدر زمان گذاشته‌اند.

تیون کردن خودروها گزینه مناسبی است که می‌تواند لذت‌بخش باشد. تمام بخش‌های داخلی خودرو را می‌توان به‌روزرسانی کرد؛ البته به طور محدود. رنگ بخش‌های مختلف خودرو قابل تغییر است. چندین رنگ با برچسب‌های پلیس به عنوان پیش‌فزض برای دریافت وجود دارد. حتی می‌توانید خودتان رنگ و برچسب‌های دلخواه خود را بسازید. شما یک گشت پلیس هستید و گشت پلیس هم تجهیزات مخصوص به خود را دارد. در گشت پلیس 2 می‌توانید از چراغ گردان روی سقف را گارد سپر و تایر خودرو و چندین مورد دیگر را برای خودرو خود خریداری کنید.

هر مرحله از بازی علاوه بر بالا بردن سطح امتیاز، به شما طلا نیز جایزه می‌دهد. با این طلاها می‌توانید خودروی جدید بخرید، آن را تیون کنید یا نیروی کمکی و اسلحه خود را به‌روزرسانی کنید. البته می‌توانید از فروشگاه بازی علاوه بر طلا، الماس نیز خریداری کنید. خودروی شما با برخورد به اجسام و خودروهای دیگر آسیب دیده و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند و هرچه میزان آسیب بیشتر باشد، هزینه پرداختی برای تعمیر آن بیشتر خواهد بود. می‌توانید بسته‌های مختلف تعمیر خودرو را نیز از فروشگاه خریداری کنید.

بازی گشت پلیس 2

یکی از ایرادات بازی که در بالا هم اشاره کردم زمان کوتاه ماموریت‌ها است. گاهی اوقات در عرض ۳۰ ثانیه مرحله تمام می‌شود؛ شاید هم من خیلی حرفه‌ای هستم که بعید می‌دانم! یکی از باگ‌های بازی که خیلی توجه من را جلب کرد این بود که چندین بار دنبال خودروی متخلف بودم و حتی از قبل اینکه به آن برسم ماشین متخلف دود کرد و بازی به نفع من تمام شد. چطور چنین چیزی ممکن است!؟ بخش فوتو مود هم می‌تواند قسمت جذابی باشد؛ ولی هربار که آمدم از آن استفاده کنم از صفحه خارج شد و نفهمیدم عکس گرفته یا نه.

حالت روز و شب و هوای بارانی بازی برای من لذت‌بخش بود و به نظرم تجربه بازی زا جالب می‌کند. خودروهای داخل جاده‌ها نیز خوب ساخته شده‌اند و همانطور که قبلا گفتم بهتر بود که تراکم شلغی جاده‌ها کمی بهتر رعایت می‌شد نه اینکه یک جاده پر از ماشین باشد و جاده‌ای دیگر پرنده هم پر نزند. اینکه وقتی وارد جاده جدیدی می‌شوید اسم آن جاده پایین تصویر نمایش داده می‌شود و این مسئله هم برای من، هم برای یکی دیگر از همکاران جالب به نظر رسید. کنترل خودرو در بازی خوب است و  می‌توانید نحوه کنترل خودروی خود در گشت پلیس 2 را در ۴ حالت مختلف تنظیم کنید. همچنین میزان گرافیک بازی را نیز تنظیم کنید.
صداگذاری‌های بازی خوب به نظر می‌رسد. شروع هر مرحله به غیر از اطلاعاتی که اول کار به شما داده می‌شود، مکالمه‌ای بین آرش و فرهاد نیز صورت می‌گیرد و به نظر من بازی را از حالت خشکی و سردی خارج می‌کند. در آخر بازی نیز اطلاعات ترافیکی مناسب با آن مرحله داده می‌شود که برای آموزش قوانین ترافیکی ایده خوبی است و می‌تواند کوچکترها را بیشتر با قوانین آشنا کند.

متن‌های مختلفی سرتاسر بازی وجود دارد که هم به شما اطلاعات می‌دهند و هم دیالوگ‌های معمول بازی هستند. چندین بار (نه فقط یک‌بار) مشکل املایی و نگارشی در متن‌ها مشاهده کردم که به نظرم این مشکل برای بازی که از متن‌های زیادی استفاده می‌کند خیلی توی ذوق می‌زند و پیشنهاد می‌کنم تا توسعه‌دهندگان بازی سریع‌تر این مشکل را برطرف کنند. نمایش آگهی‌ها نیز خیلی غیر منتظره و ناخودآگاه است و گاهی ممکن اعصاب بازیکن را خورد کند؛ البته بعد از مشاهده هر ویدئو تبلیغاتی مقداری طلا به شما هدیه داده می‌شود که می‌تواند کمی تسکین‌دهنده میزان عصبانیت شما باشد.

نتیجه‌گیری

به نظر من بازی گشت پلیس 2 بازی خوبی است که می‌تواند بهتر هم باشد. این عنوان، بهترین بازی مسابقه‌ای جشنواره رایانه‌ای شده و حذف ایرادات بازی وظیفه توسعه‌دهندگان بازی در قبال کاربران بی‌شمار بازی است. به‌روزرسانی جدیدی که بازی شاهد آن بوده و دوران کرونا منتشر شده حداقل به دید من نشان می‌دهد که آرش و فرهاد قبل از سوار شدن به خودرو ماسک روی صورت خود دارند. این حرکت می‌تواند فرهنگ‌سازی خوبی باشد و به شدت از آن استقبال می‌کنم. با تمام این حرف‌ها گشت پلیس ۲ همانطور که گفتم می‌تواند کودکان و نوجوانان را سرگرم کرده و به آن‌ها آموزش دهد و توسعه دهندگان استودیو هنر نور و حرکت می‌توانند با رفع ایرادات بازی و بالا بردن گرافیک و سطح کلی بازی بزرگسالان را هم جذب بازی خود کنند.

نقاط قوت

  • تعدد نسبتا بالای وسایل نقلیه (خودرو، پهپاد و هلی‌کوپتر)
  • تعداد مراحل بالا و تنوع مراحل
  • فرهنگ‌سازی و آموزش قوانین راهنمایی رانندگی
  • حالت روز و شب، هوای ابری و بارانی

نقاط ضعف

  • ضعف در املای متون از نظر نگارشی!
  • اضافه کردن کوییز و سوالات چهار گزینه‌ای به یک بازی مسابقه‌ای و ریسینگ
  • مراحل کوتاه و راحت برای بازی‌بازهای حرفه‌ای
  • پایان مراحل معمولا خیلی ضعیف است

2 در مورد “بررسی بازی گشت پلیس 2: هیجان تعقیب خلافکاران در خیابان‌های تهران”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH