کوالکام از تراشه اسنپ‌دراگون 888 رسما رونمایی کرد

اجلاس فناوری اسنپ‌دراگون 2020 کمپانی کوالکام صبح روز گذشته برگزار شد و در جریان این رویداد غول آمریکایی از پلتفرم پرچم‌دار سال 2021 خود موسوم به اسنپ‌دراگون 888 رسما رونمایی کرد. این تراشه توان پردازشی اکثر اسمارت‌فون‌های اندرویدی پیشرفته در سال آینده را تامین خواهد کرد. در واقع معماری مورد استفاده در این نیمه‌هادی در صنعت کامپیوترهای شخصی نیز بازتاب خواهد یافت.

با مقایسه تراشه‌های اسنپ‌دراگون 888 و اسنپ‌دراگون 865 به پیشرفت‌های اعمال شده در محصول جدید پی خواهیم برد. تراشه اسنپ‌دراگون 865 طی سال گذشته و در چنین روزهایی معرفی شد. مطابق روال معمول ارتقاء عملکرد تراشه یکی از ویژگی‌های ضروری و مورد انتظار کلیه کاربران است. همچنین پشتیبانی بهتر از شبکه 5G و بهره‌گیری از مودم کاملا یکپارچه مشخصه دیگر نیمه‌هادی جدید به‌شمار می‌رود. اسنپ‌دراگون 888 از مودم یکپارچه کوالکام X60 5G بهره می‌گیرد؛ تراشه‌ای که اخیرا توسط کمپانی معرفی شد.

با بررسی دقیق‌تر تراشه اسنپ‌دراگون 888 متوجه خواهیم شد که ارتقاء عملکرد هوش مصنوعی و پردازنده گرافیکی و بهبود قابلیت‌های مرتبط با عکاسی از جمله امکانات کلیدی پلتفرم پرچم‌دار جدید کوالکام به‌شمار می‌روند.

فرآیند تولید 5 نانومتری به‌کارگیری شده در تراشه اسنپ‌دراگون 888 امکان استقرار ترانزیستورهای بیش‌تر داخل نیمه‌هادی را فراهم نموده و این پدیده به معنای افزایش تعداد واحدهای محاسباتی و حافظه‌داخلی فوق سریع خواهد بود.

جزئیات مربوط به عملکرد تراشه در آینده اعلام خواهند شد؛ اما تغییرات قابل‌توجه در فرآیند تولید نیمه‌هادی معمولا موجب ارتقاء چشمگیر عملکرد آن می‌شود. بر اساس اعلام کوالکام تراشه اسنپ‌دراگون 888 قادر به اجرای 26 تریلیون عملیات محاسباتی در هر ثانیه (TOPS) است؛ رقمی که در مقایسه با توان پردازشی 15 TOPS تراشه اسنپ‌دراگون 865 تقریبا 2 برابر بیش‌تر است. اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که این موضوع بر بهبود هریک از شاخص‌های عملکرد (شامل هوش مصنوعی، CPU، رم، تراشه گرافیکی و دوربین) چه تاثیری خواهد گذاشت.

از جنبه قابلیت‌های عکاسی محاسباتی بایستی خاطرنشان کرد که ماژول ISP (پردازنده سیگنال تصویر) مورد استفاده در تراشه اسنپ‌دراگون 888 قادر به ثبت 2.7 گیگاپیکسل داده یا حدودا 120 عکس 12 مگاپیکسلی در هر ثانیه خواهد بود. چنین عملکرد سریعی احتمالا موجب ارتقاء چشمگیر قابلیت اسلوموشن در رزولوشن بالا، بهبود عکاسی یا فیلم‌برداری HDR یا ضبط ویدیو با استفاده از 3 دوربین به‌صورت همزمان خواهد شد. بنابراین طیف امکانات قابل دسترس بسیار گسترده است.

کارشناسان وبسایت Ubergizmo معتقدند که به‌کارگیری سخت‌افزار بهتر در بخش دوربین موجب بهبود کیفیت تصاویر خواهد شد. کارشناسان علاوه بر تست‌های بنچمارک مبتنی بر تصویر به یک تست بنچمارک منحصربه‌فرد در زمینه سخت‌افزار دوربین موسوم به Uber HW Camera نیز دسترسی دارند.

با توجه به میزان وابستگی عکاسی موبایلی به فناوری هوش مصنوعی می‌توان اطمینان داشت که موتور هوش مصنوعی نسل ششمی کوالکام کارآیی بسیار بالاتری را ارائه خواهد داد. این موتور در چندین واحد سخت‌افزاری مختلف فعالیت می‌کند؛ اما به‌طور معمول Hexagon DSP (پردازنده سیگنال دیجیتال) یکی از بلوک‌های میزبانی‌کننده موتور هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

در زمینه قابلیت‌های ارتباطی 5G نیز بایستی خاطرنشان کرد که تراشه اسنپ‌دراگون 888 از فناوری فرکانس رادیویی منحصربه‌فرد و Front-end کوالکام بهره می‌گیرد؛ موضوعی که باعث شده تا تراشه مذکور به بهترین پلتفرم 5G جهان تا به امروز تبدیل شود. اصطلاح Front-end به کلیه آنتن‌ها، تجهیزات الکترونیکی و محاسباتی اطلاق می‌شود که امواج رادیویی را به جریانی دیجیتالی از داده‌ها تبدیل می‌کنند.

با توجه به وجود فضای کافی برای به‌کارگیری قطعات موردنیاز، فناوری Front-end کوالکام به لحاظ تئوری از قابلیت مدیریت کلیه ترکیبات رادیویی 5G ارائه شده توسط شرکت‌های مخابراتی بی‌سیم در سراسر جهان برخوردار است. این موضوع بدان معناست که صرفنظر از نوع شبکه 5G پیاده‌سازی شده توسط شرکت‌های مخابراتی، کمپانی‌های تولیدکننده قادر به تغییر پیکره‌بندی هندست‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 888 جهت برقراری ارتباط بهینه خواهند بود.

نکته مهم اینکه تصمیم‌گیری در خصوص تعداد آنتن‌ها و باندهای فرکانسی مورد پشتیبانی در حیطه اختیارات کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون قرار دارد. بنابراین پیکره‌بندی گوشی‌های هوشمند در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود. با این‌حال عرضه گوشی‌های مجهز به ورژن جهانی تراشه اسنپ‌دراگون 888 با قابلیت‌های ارتباطی 5G بسیار مطلوب‌تر نسبت به سایر هندست‌ها نیز سناریویی محتمل به‌نظر می‌رسد. نهایتا بایستی خاطرنشان کرد که مودم 5G یکپارچه از بهره‌وری انرژی بالاتری برخوردار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH