سیستم رطوبت‌ساز باعث کاهش ویروس کرونا در محیط می‌شود!

ویروس‌های تنفسی فصل زمستان را دوست دارند. این عوامل بیماری‌زا در سرما رشد می‌کنند و در هوای خشک‌تر به راحتی می‌توانند از میزبانی به میزبان دیگر حرکت کنند. در ادامه این مطلب آی‌تی‌رسان را همراهی کنید.

آکیکو ایواساکی (Akiko Iwasaki)، متخصص ایمنی‌شناسی در دانشگاه ییل، در بیانیه‌ای اظهار کرده است:

وقتی که هوای سرد فضای باز دارای رطوبت کم در فضای داخلی خانه گرم می‌شود، رطوبت نسبی هوا به حدود 20 درصد کاهش می‌یابد. این هوای خشک مسیر خوبی را برای ویروس‌های موجود در هوا فراهم می‌کند.

رطوبت نسبی، میزان اشباع هوا با بخار آب است. بنابراین در یک اتاق با 40 درصد رطوبت نسبی، هوا 40 درصد از کل رطوبت موجود را دارد. هرچه هوا خشک‌تر باشد، رطوبت نسبی پایین‌تر و انتشار ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا راحت‌تر است. به همین دلیل لینزی مار (Linsey Marr)، محقق آئروسل از دانشگاه ویرجینیا که مطالعه انتقال ویروس کرونا را بر عهده دارد، توصیه می‌کند از یک دستگاه رطوبت ساز در خانه خود استفاده کنید.

وی همچنین اعلام کرد:

بهتر است در منزل خود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید و اگر بتوانید میزان رطوبت را در زمستان بین 40 درصد تا 60 درصد نگه دارید، خوب است. ویروس در این شرایط به خوبی زنده نمی‌ماند و پاسخ ایمنی بدن‌تان نیز نسبت به زمان خشک شدن هوا بهتر عمل می‌کند.

رطوبت و دما بر نحوه انتشار ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد

تحقیقات نشان می‌دهد وقتی دما و رطوبت کم باشد، ویروس کرونا به راحتی گسترش می‌یابد.

بررسی‌هایی که اکنون توسط آجیت اهلاوات (Ajit Ahlawat) و همکارانش انجام شده است، نشان داده است که احتمال انتقال ویروس کرونا در هوای خشک بیشتر از مناطق مرطوب است.

دلیل این امر آن است که ذرات ویروس کرونا در هوای خشک‌تر و رطوبت کمتر، به مواد مرطوب کمتری جذب می‌شوند و بنابراین مدت زمان بیشتری در هوا باقی می‌مانند. این باعث می‌شود احتمال استنشاق و آلودگی فرد جدید بیشتر شود. به علاوه، با کاهش دما و رطوبت، ذرات ویروس کرونا پایدارتر می‌شوند و به آنها کمک می‌کند تا هنگام ورود میزبان جدید، ثابت بمانند.

بهتر است در منزل خود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید.

علاوه بر این، ویروس کرونا مانند ویروس آنفولانزا در یک لایه چربی تشکیل شده است و به آن کمک می‌کند تا از انتقال از فردی به فرد دیگر زنده بماند. این پوشش در دمای بالاتر سریع‌تر خشک می‌شود.

هوای مرطوب نیز می‌تواند با از بین بردن ساختار چربی ویروس، از شیوع آن جلوگیری کند. اهلاوات اینچنین گفت:

برای کنترل انتقال ویروس کرونا در داخل منزل، به ویژه در مکان‌های داخلی با تهویه ضعیف مانند بیمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌های عمومی خاص، استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز را توصیه می‌کنیم.

او نیز مانند لینزی مار میزان رطوبت داخل خانه را بین 40 تا 60 درصد توصیه می‌کند. دمای بالاتر همچنین می‌تواند از گسترش ویروس از طریق سطوح جلوگیری کند، اگرچه این نوع انتقال بسیار نادر است. مطالعه منتشر شده در ماه ژوئن نشان داد که شرایط آب و هوایی گرم‌تر می‌تواند مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا را بر روی سطوح کوتاه کند.

میزان رطوبت نسبی بین 40 تا 60 درصد نیز برای سیستم ایمنی بدن ما مفید است!

ایوازاکی در پاییز امسال اعلامیه‌ای به سازمان بهداشت جهانی ارسال کرد تا دستورالعمل‌هایی را برای سطح رطوبت داخل خانه تعیین کند. رطوبت 40 تا 60 درصد موثرترین نقطه است، زیرا هوای داخلی در آن محدوده باعث می‌شود بینی و گلو پاسخ‌های ایمنی قوی در برابر بسیاری از ویروس‌ها حفظ کنند.

محافظت داخلی سیستم ایمنی بدن ما مانند مخاط بینی، هنگام مرطوب شدن هوا عملکرد بهتری دارد. این مسئله به این دلیل است که مخاط زائده‌های انعطاف‌پذیری مومانند به نام مژک را می‌پوشاند. مژک‌ها از سلول‌های مجاری تنفسی ما خارج می‌شوند. وظیفه مژک‌ها گرفتن ذرات ویروسی است که سعی دارند وارد ریه‌های ما شوند.

بر اساس مطالعه اخیر ایوازاکی و همکارانش، رطوبت کم باعث خشک شدن مخاط می‌شود. با خشک شدن مخاط، مژک‌های محافظ صاف شده و سپس توانایی خود را در برابر ویروس‌ها از دست می‌دهند.

و حالا، هشدار کارشناسان درباره میزان رطوبت بیش از حد!

با این وجود، نباید در میزان رطوبت منزل زیاده‌روی کنید. لینزلی مارر گفته است:

بسیار مراقب باشید تا میزان رطوبت بالای 65 درصد نشود، زیرا این امر می‌تواند به رشد کپک‌ها کمک کند. این کپک حاصل نیز می‌تواند باعث تحریک بیماری آسم شود. بسیاری از افراد نیز به هاگ کپک حساسیت دارند.

اهلاوات همچنین در این باره اظهار کرد که سطح رطوبت بیش از 60 درصد برای ساکنان داخل خانه می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. در حال حاضر باید اشاره کنیم که برخی از کارشناسان در کل مخالف استفاده از دستگاه‌های رطوبت ساز به عنوان وسیله‌ای برای کاهش انتقال ویروس هستند.

دونالد میلتون (Donald Milton)، استاد بهداشت محیط در دانشگاه مریلند، اینچنین گفت:

استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز یک رویه اثبات نشده است و دارای عوارض جانبی بسیار بدی است. به هرحال، من آن را توصیه نمی‌کنم.

محققان در آخر اظهار کردند که استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز را نباید به عنوان یک دارو برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و دیگر ویروس‌ها قلمداد کرد.

آن‌ها اینچنین بیان کردند:

مهم‌ترین کارهایی که باید برای جلوگیری از شیوع ویروس انجام دهیم، شامل استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از تهویه مناسب و یا فیلتراسیون هوا و شستن مرتب دست‌ها است.

4 در مورد “سیستم رطوبت‌ساز باعث کاهش ویروس کرونا در محیط می‌شود!”

    1. فاطمه آهنگریان

      احتمالا بتونید از مراکز لوازم خانگی‌ و یا فروشگاه‌های اینترنتی مثل دیجیکالا تهیه‌اش کنید.

    1. فاطمه آهنگریان

      اگه بین 40 تا 60 درصد باشه مشکلی نداره، ولی طبق مقاله میشه گفت بالای 65 درصد مشکل‌ساز میشه برای بدن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH