نگاهی به تلاش‌های دیجی‌کالا برای رشد استارتاپ‌ها، کارآفرینی و توسعه فناوری‌های پیشرفته

با نگاهی به فعالیت شرکت‌های تجارت الکترونیک بزرگ دنیا مانند آمازون، Ebay، علی‌بابا و غیره، متوجه خواهیم شد که همگی در یک ویژگی با هم مشترک هستند و آن حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، بسترسازی برای رشد کارآفرینی و توسعه فناوری‌های پیشرو و آینده‌نگر است.

این شرکت‌ها رشد و توسعه خود را در گرو رشد و گسترش یک اکوسیستم گسترده می‌بینند که از دل آن انواع نوآوری‌ها، فناوری‌ها، سرویس‌ها و کسب‌وکارهای پیشرو پا به عرصه می‌گذارند..

علی‌بابا، غول عرصه دیجیتال چین در مدل جدید کسب‌وکار خود که از سال ۲۰۱۸ در پیش گرفته است؛ پلتفرمی متشکل از انواع نقش‌آفرینان کسب‌وکار و توسعه‌دهنده فناوری‌های هوشمند ایجاد کرده است تا در آن داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را آموزش و توسعه دهند، به رشد کسب‌وکارهای نوپا کمک کنند یا کسب‌وکارهای جدیدی برای نیازهای فردای هوشمند بسازند.

علی‌بابا در سال ۲۰۲۰ دیگر فقط یک شرکت تجارت الکترونیک نیست؛ بلکه حامی و مادری برای بازار دیجیتال کشور چین محسوب می‌شود؛ از سرمایه‌گذاری و توسعه پلتفرم‌های کوچک و بزرگ فناوری‌محور گرفته تا مرکز رشد و آموزش نیروهای انسانی!

در ابعادی بسیار بزرگ‌تر، شرکت آمازون این نقش را در ایالات متحده برعهده دارد. آمازون در دهه گذشته بیشتر به عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروشی جهان شناخته می‌شد ولی امروزه کمتر فردی یافت می‌شود که آمازون را با این عبارت به یاد بیاورد؛ بلکه آمازون را یک شرکت پیشرو در خلق فناوری و نوآوری می‌شناسند.

هر روز خبری از یک موفقیت علمی و تحقیقاتی آمازون در رسانه‌ها منتشر می‌شود و به طور ویژه در برخی زمینه‌ها مانند سرویس‌های ابری، هوش مصنوعی، خدمات تحویل کالا، ربات‌ها و اینترنت اشیا رهبری جهان را برعهده دارد.

کسب‌وکارهای بزرگ تجارت الکترونیک دنیا با راه‌اندازی انواع آکادمی‌ها، همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی، استارتاپ‌ویکندها و حمایت از برنامه‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری، سعی دارند اکوسیستم خود را بزرگ‌تر و قوی‌تر کنند که به طور غیرمستقیم به رشد اقتصاد دیجیتال و خرده‌فروشی کشور و منطقه هم کمک کردند. هیچ خرده‌فروشی آنلاینی نمی‌تواند فناوری‌ها و خدمات آینده همه بخش‌ها را خودش تامین کند یا توسعه بدهد و راه‌کار هوشمندانه آن، حمایت از کارآفرینان و جوانانی است که می‌توانند در بازار پیشرفت کنند و حلقه‌ای از این اکوسیستم در آینده شوند.

دیجی‌کالا هم در سال‌های اخیر سعی کرده نقش‌های حمایتی و هدایتی خود در حوزه استارتاپ‌ها، کارآفرینان و تولیدکنندگان علم و فناوری را افزایش دهد. حضور در برنامه‌های آموزشی و فناوری‌محور مختلف به همراه برگزاری انواع رویدادها مزید بر این علت است. در ادامه نگاهی به برخی از مهم‌ترین رویدادهای کسب‌وکاری یا فناوری‌محور داریم که دیجی‌کالا به طور مستقیم برگزاری می‌کند یا نقشی حمایت‌گونه دارد:

رویداد دیجی‌نکست

دیجی‌نکست بازوی نوآوری و شتاب‌دهنده گروه دیجی‌کالا است و تا کنون سه دوره آن در قالب کمپ استارتاپی هوش مصنوعی برگزار شده است و دوره چهارم آن از آذر ۹۹ آغاز شده و تا ۱۰ دی ۹۹ ادامه دارد.

تمام علاقه‌مندان و محققان هوش مصنوعی از سراسر کشور می‌توانند در این کمپ استارتاپی شرکت کنند و در یک فضای بسیار صمیمی و دوستانه با حضور متخصصان علوم کامپیوتر و رشته‌های مرتبط، ایده‌های خود برای هوشمندتر شدن زندگی و کار را پرورش دهند. دیجی‌نکست به طور کامل توسط دیجی‌کالا برگزار می‌شود و برنده‌ها می‌توانند با حمایت این شرکت تیم‌سازی کنند و محصول خود را توسعه دهند.

رویداد دیجی‌کالا کاپ

رویداد بعدی که از سوی دیجی‌کالا با هدف رشد برنامه‌نویس‌ها و در نهایت جذب استعدادهای برتر برگزار می‌شود، رویداد دیجی‌کالا کاپ است که سومین دوره آن در دی ماه برگزار می‌شود. در این رویداد، متخصصان برنامه‌نویسی در یک محیط دوستانه، سازنده و سالم با یکدیگر رقابت می‌کنند و چالش‌ها و مسائل خاص و ویژه‌ای که دیجی‌کالا به صورت عملی با آن‌ها روبرو است، کدنویسی خواهند کرد.

متخصصانی که در این رویداد شرکت می‌کنند؛ باید به آخرین مهارت‌ها و دانش زبان‌های برنامه‌نویسی هم‌تراز با شرکت‌های بزرگ فناوری جهان مجهز شده باشند و بتوانند برای چالش‌های پیچیده، راه‌کار و الگوریتم ارایه دهند. دیجی‌کالا کاپ یک نمونه خوب از رشد مهارت‌ها و حمایت از نیروهای جوان و متخصص برای توانمندسازی بازار است.

آکادمی دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در بخش آموزش و ارتقای مهارت کارمندان خودش، فروشندگان و داوطلبان بیرونی به شیوه‌های مختلفی ورود کرده است. یکی از این موارد، راه‌اندازی آکادمی دیجی‌کالا و برگزاری دوره‌های مختلف مانند هوش مصنوعی در بازاریابی عملکردی (AI in Performance Marketing) است.

در این دوره‌ها با تدریس بهترین اساتید هر حوزه تخصصی، سعی می‌شود فناوری‌ها و تکنیک‌های برنامه‌نویسی به‌روز و مدرن دنیا به علاقه‌مندان و دانشجویان منتقل شود. افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند؛ آماده حل چالش‌ها و مشکلات پیچیده کسب‌وکارها می‌شوند و قادر به انجام پروژه‌های تجاری هستند.

در آکادمی دیجی‌کالا مهارت‌های سخت (نظیر زبان‌های برنامه نویسی، طراحی رابط کاربری، تجربه کاربری، مدیریت سرورهای اینترنتی و…) آموزش داده می‌شود. در دوره شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، این دوره‌ها به صورت آنلاین برگزار شده که با استقبال بالایی از سوی علاقه‌مندان نیز مواجه می‌شوند.

رویداد D-Talk

دی – تاک رویدادی است که از سوی واحد منابع انسانی و ارتباطات داخلی دیجی‌کالا برگزار شده و هدف آن بهبود ارتباطات داخلی کارکنان دیجی‌کالا و افزایش آگاهی همکاران نسبت به روال‌ها و روندهای کسب‌وکار و توسعه تجارت الکترونیک است. این رویداد بیشتر روی فعالیت‌های مختلف دیجی‌کالا متمرکز است و در آن مدیران واحدهای مختلف دیجی‌کالا در یک گفت‌وگوی دوستانه، زوایای مختلف زندگی شخصی و کاری خود را واکاوی کرده و به مسئولیت‌ها، وظایف و تضادهای موجود در یک فضای کاری حرفه‌ای می‌پردازند.

اولین دوره D-Talk در تابستان ۱۳۹۹ برگزار شد و دومین دوره آن در آبان ماه گذشته به روی آنتن رفت. این رویداد از کانال‌های مختلفی برای همکاران دیجی‌کالا پخش شده و در طی آن مسابقاتی برای ارتقای مهارت‌های فردی مانند مسابقه آماده‌سازی یک سفارش در مدت زمان کوتاه، شبیه‌سازی می‌شود.

گردهمایی سالیانه فروشندگان دیجی‌کالا

بخش بزرگی از اکوسیستم دیجی‌کالا را فروشندگان تشکیل می‌دهند. در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ هزار فروشنده با دیجی‌کالا همکاری می‌کنند و قطعا ارتقای دانش و مهارت‌های فروشندگی و بازاریابی، تولید محصول و توسعه کسب‌وکار آن‌ها می‌تواند هم برای دیجی‌کالا و هم برای بازار کسب‌وکارهای ایرانی بسیار مفید باشد.

یکی از اقدامات دیجی‌کالا برای تحقق این هدف، برگزاری گردهمایی سالیانه فروشندگان است. تا کنون چهار دوره این گردهمایی برگزار شده است که آخرین دوره در قالب چهار رویداد اواخر مهرماه و اوایل آبان ماه برگزار شد. تمرکز بر تجربه فروشندگان به عنوان اولویت دیجی‌کالا در سال پیش رو مطرح شد.

رویداد فیناپ

دیجی‌کالا علاوه بر اینکه سالیانه چندین رویداد را مستقیما برگزار و میزبانی می‌کند؛ سعی دارد از رویدادهای کارآفرینی و کسب‌وکاری در کشور نیز حمایت کرده و آن‌ها را توانمند کند تا به صورت تخصصی چالش‌های شرکت‌های نوپا و کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک در ایران را بررسی و دنبال راه‌کار و چاره‌اندیشی باشد.

برای نمونه، دیجی‌نکست و دیجی‌پی حامی چهارمین دوره رویداد فیناپ و سومین رویداد فیناپ آنلاین هستند که قرار است دی ماه ۱۳۹۹ با موضوع «لندتک» برگزار شود. لِندتِک به شیوه‌های نوین اعطای وام گفته می‌شود که به شرکت‌های اعتباردهی خصوصی و بعضی از بانک‌ها کمک می‌کند تا به‌راحتی با وام‌گیرندگان ارتباط برقرار کنند. فرآیندهای یکپارچه لندتک شامل احرازهویت دیجیتال، امضای دیجیتال، اعتبارسنجی آنلاین و… روند درخواست و دریافت وام را ساده و سریع پیش می‌برد.

افزون بر این رویدادهایی که نام بردیم؛ دیجی‌کالا در طول سال حامی چندین رویداد، مسابقه و همایش دیگر است و در هریک به طور هدفمند دنبال ساختن پازلی از نیازهای جامعه تجارت الکترونیک کشور می‌رود.

2 در مورد “نگاهی به تلاش‌های دیجی‌کالا برای رشد استارتاپ‌ها، کارآفرینی و توسعه فناوری‌های پیشرفته”

  1. دیجی کالا واقعا کارش عالیه
    از هیچی شروع کردن و بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه شدن
    این حرکت جدیدی که از تولید کننده های شخصی حمایت میکنن هم خیلی خوبه
    امیدوارم ادامه داشته باشه

    2
    2
  2. همش حرف و تبلیغاته متاسفانه
    کاش این کپی برداری ها واقعی بود
    و حداق حمایتی میشد از ایده ها و فکرهای که به هزاران دلیل عملی نمیشن

    1
    3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH