چگونه می‌توان ظرفیت حافظه ایکس‌باکس سری ایکس و اس را افزایش داد؟

کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به همراه یک ترابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. این در حالی است که ایکس‌باکس سری اس، از 500 گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی برخوردار است. احتمالا پس از دانلود چندین بازی، کاربران کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت با کمبود حافظه روبه‌رو شوند. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مطلب، راه‌کارهای افزایش حافظه ایکس باکس سری ایکس و اس را در اختیار شما قرار دهیم.

چه چیزی باعث اشغال این همه فضا می‌شود؟

چه لپ‌تاپ، تبلت و یا کنسول جدید بخرید، در هر صورت فایل‌های سیستمی همیشه بخشی از فضای ذخیره‌سازی تبلیغ شده را اشغال می‌کنند. ایکس باکس سری ایکس (با قیمت 499 دلار) به همراه یک ترابایت حافظه داخلی SSD NVMe عرضه می‌شود. با احتساب فایل‌های سیستمی، 800 گیگابایت از این فضا توسط کاربران قابل استفاده است. ایکس‌باکس سری اس نیز از همان درایو پرسرعت برخوردار است، اما با این تفاوت که ظرفیت اسمی آن، 500 گیگابایت است. از این مقدار، حدود 360 گیگابایت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

افزایش حافظه ایکس باکس سری ایکس

همان‌طور که در رایانه‌های شخصی، سیستم‌عامل ویندوز بخشی از فضای ذخیره‌سازی را به خود اختصاص می‌دهد، در کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت نیز سیستم‌عامل، بخشی از فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کند. به‌خصوص قابلیتی همانند Quick Resume، فضای ذخیره‌سازی زیادی را اشغال می‌کند. ویژگی Quick Resume به کنسول شما این امکان را می‌دهد که وضعیت یک بازی را پیش از خروج از آن، ذخیره کرده و سپس پس از بازگشت به بازی موردنظر، آن را از همان‌جا ادامه دهید. از آنجایی که این قابلیت، فایل‌های مربوط به وضعیت بازی شما از حافظه رم گرفته و آن‌ها را در حافظه داخلی SSD ذخیره می‌کند، پس این ویژگی می‌تواند فضای زیادی را اشغال کند.

اگر هنوز کنسول نسل نهمی مایکروسافت را خریداری نکرده باشید، آنگاه شاید بهتر باشد که تفاوت بین ظرفیت حافظه اسمی و واقعی را در نظر داشته باشید. ایکس‌باکس سری ایکس حدود 200 دلار از سری اس، ارزان‌تر است. این در حالی است که کارت حافظه رسمی این کنسول‌ها، 219 دلار قیمت دارد. به همین دلیل شاید بهتر باشد که ایکس‌باکس سری ایکس را خریداری کنید، زیرا مبلغ اضافی پرداخت شده، صرف حافظه بیشتر و همچنین قدرت پردازشی بهتر خواهد شد.

در نهایت فارغ از کنسول خریداری شده شما، می‌توانید با مطالعه ادامه این مطلب، با راه‌کارهای مختلف افزایش حافظه کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس، آشنا شوید.

این مطلب را نیز بخوانید: مقایسه SATA و NVMe، کدام یک سریع‌تر است؟

بازی‌های بهینه شده برای ایکس‌باکس سری ایکس و اس

هم سری ایکس و هم سری اس، از قابلیت Backward Compatibility برخوردار هستند. این قضیه بدین معنا است که این کنسول‌ها می‌توانند تمامی بازی‌های ایکس‌باکس وان، بیش از 500 عنوان متعلق به ایکس‌باکس 360 و همچنین تعدادی از بازی‌های ایکس‌باکس اورجینال (به‌طور مداوم عناوین جدید اضافه می‌شوند) را اجرا کنند. البته باید در نظر داشته باشید که جهت اجرای بازی‌های مختلف بر روی این کنسول‌ها، باید آن‌ها را بر روی حافظه‌های مناسب نصب کنید.

افزایش حافظه ایکس باکس سری ایکس

به‌عنوان مثال، بازی‌هایی که فقط برای ایکس‌باکس سری ایکس و اس طراحی شده باشند، فقط از طریق حافظه NVMe داخلی و کارت‌های حافظه Seagate، قابل اجرا هستند. به‌طرز مشابهی، بازی‌هایی همانند Forza Horizon 4 و Gears 5 نیز جهت اجرا بر روی کنسول‌های نسل نهمی، تغییراتی را در خود دیده‌اند که این تعدیلات به حافظه داخلی SSD این کنسول‌ها وابسته است. این قضیه بدین معنا است که چنین بازی‌هایی فقط از طریق حافظه داخلی NVMe و یا کارت حافظه Seagate، قابل اجرا هستند. بازی‌های بهینه شده (برای کنسول‌های نسل نهمی) در فروشگاه مایکروسافت، دارای برچسب “Optimized for xbox series X|S” هستند.

گزینه‌های افزایش حافظه ایکس باکس سری ایکس و اس

Seagate Storage 1TB Expansion Card

نکته: بدون محدودیت

از آنجایی که حافظه‌های SSD NVMe بسیار کوچک هستند، پس مایکروسافت نیز یک درگاه کارت حافظه مختص به این حافظه‌ها را در پشت کنسول‌های نسل نهمی خود، قرار داده است. در حال حاضر، تنها Seagate Storage 1TB Expansion Card (با قیمت 219 دلاری) بهترین سازگاری را با این درگاه دارد.

افزایش حافظه ایکس باکس سری ایکس

این کارت حافظه، سریع‌ترین و در عین حال گران‌ترین کارت حافظه مخصوص ایکس‌باکس سری ایکس و اس است. دلیل این موضوع نیز این است که این کارت از جنس همان حافظه داخلی کنسول است. این کارت حافظه جهت نصب و اجرای بازی‌های نسل نهمی و همچنین بازی‌های بهینه‌شده نسل هشتم که نیازمند سرعت‌های بالای خواندن و نوشتن معماری Velocity مایکروسافت هستند نیز کاملا کفایت می‌کند.

یکی دیگر از دلایل گران‌قیمت بودن این کارت حافظه، رابط PCI express نسل چهارم و تصمیم مایکروسافت مبنی بر استفاده از یک کانکتور اختصاصی است. فعلا تنها Seagate Storage 1TB Expansion Card است که با این درگاه اختصاصی سازگاری دارد، هر چند که مایکروسافت در نظر دارد تا در آینده با همکاری سایر شرکت‎ها، کارت‌های دیگری را نیز روانه بازارها کند.

این مطلب را نیز بخوانید: حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی ایکس‌باکس سری ایکس چگونه کار می‌کند؟

درایوهای اکسترنال SATA/USB

نکته: نمی‌توان آن‌ها را جهت بازی‌های نسل نهمی و یا بازی‌های بهینه شده متکی بر معماری Velocity، مورد استفاده قرار داد.

اگر توان خرید یک کارت حافظه اختصاصی را نداشته، اما می‌خواهید که یک حافظه اکسترنال سریع را در اختیار داشته باشید، آنگاه بهتر است که یک درایو SSD تهیه کنید. درایوهای SSD همانند هارد درایوهای اکسترنال استاندارد هستند، البته با این تفاوت که جهت دستیابی به سرعت‌های بالاتر خواندن و نوشتن، از حافظه‌های SSD استفاده می‌کنند. همچنین امکان مشکل‌دار شدن این حافظه‌ها نیز کمتر است، زیرا از قطعات متحرک استفاده نمی‌کنند.

افزایش حافظه ایکس باکس سری ایکس

بسته به سرعت مدل‌های مختلف، یک درایو SSD یک ترابایتی در حدود 150 دلار، قیمت دارد. مدل‌هایی همانند WD 1TB My Passport، جهت دسترسی به سرعت یک گیگابایت بر ثانیه، از فناوری NVMe استفاده می‌کنند. با خرید حافظه‌هایی همانند Samsung T5 که سرعت 540 مگابایت بر ثانیه دارند، می‌توانید کمی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

شوربختانه نمی‌توانید با استفاده از یک حافظه اکسترنال SSD مبتنی بر USB، به اجرای بازی‌های نسل نهمی و یا عناوین بهینه شده نسل هشتم (متکی بر معماری Velocity) بپردازید. دلیل این موضوع نیز این است که این حافظه‌ها به اندازه درایو NVMe داخلی ایکس‌باکس سری ایکس و اس، سریع نیستند. همچنین درگاه USB 3.1 نسل اول نیز که جهت اتصال این‌گونه حافظه‌ها به کار می‌رود، در این زمینه گلوگاه ایجاد می‌کند.

البته خبرهای خوبی هم وجود دارند. می‌توانید بازی‌های بهینه شده نسل نهمی را به این حافظه‌ها منتقل کرده و سپس هر زمان که خواستید آن‌ها را بازی کنید، آنگاه این عناوین را به حافظه داخلی کنسول خود، بازگردانده و سپس آن‌ها را اجرا کنید. بدین ترتیب اگر اینترنت پرسرعتی نداشته باشید، آنگاه دیگر لازم نیست که بازی‌ها را مجددا دانلود کنید.

بازی‌های ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس اورجینال، با استفاده از درایوهای SSD مبتنی بر USB، به‌خوبی اجرا می‌شوند. حتی در این بین می‌توانید بهبودهایی را در عناوین آخر نسلی نیز مشاهده کنید. در حقیقت برخی از بازی‌هایتان آن‌چنان سریع بازگذاری می‌شوند که دیگر وقت نمی‌کنید نکات موجود بر روی صفحه بارگذاری را بخوانید.

طبق بررسی‌های Digital Foundry، یک حافظه SSD داخلی به همراه یک کانکتور عالی SATA به USB، نسبت به یک SSD که مستقیما از طریق USB متصل می‌شود، برتری چندان بزرگی ندارد. در نهایت این تفاوت می‌تواند در چند ثانیه بارگذاری سریع‌تر، خلاصه شود.

هارد درایوهای اکسترنال USB 3.0

نکته: سرعت نسل هشتمی. نمی‌توان از این حافظه‌ها جهت اجرا کردن عناوین نسل نهمی مبتنی بر معماری Velocity، استفاده کرد.

ارزان‌ترین و کندترین گزینه جهت افزایش حافظه ایکس باکس سری ایکس و اس، هارد درایوهای اکسترنال هستند. مایکروسافت جهت استفاده از چنین حافظه‌هایی، محدودیت حداقل 128 گیگابایتی حافظه و همچنین استفاده از USB 3.0 و یا بهتر را در نظر گرفته است. اگر با سرعت انتقال و بارگذاری کندتر مشکل چندانی نداشته باشید، آنگاه یک هارد درایو اکسترنال می‌تواند یک گزینه اقتصادی عالی باشد.

حافظه‌های مکانیکی کند بوده، بیشتر مستعد مشکل هستند و البته قیمت پایین‌تری نیز دارند. در این زمینه، گزینه‌هایی همانند Seagate Portable 2TB (با قیمت حدود 50 دلار) و یا 4TB WD_Black Game Drive (با قیمت حدود 120 دلار)، وجود دارند. هارد درایوها نسبت به حافظه‌های NVMe SSD و حافظه‌های SSD متصل شده با استفاده از کابل‌های SATA به USB، به ترتیب 3 برابر و 2 برابر، کندتر هستند.

همچنین عناوین نسل نهمی و یا عناوین بهینه شده نسل هشتمی را نمی‌توانید مستقیما از طریق هارد درایوها اجرا کنید، زیرا این بازی‌ها به سرعت خواندن و نوشتن بالاتری احتیاج دارند. استفاده به‌عنوان حافظه‌های ذخیره‌سازی، بهترین مورد جهت استفاده از این حافظه‌ها است. بدین ترتیب بازی‌های دانلود شده خود را از حافظه داخلی به این حافظه‌ها منتقل کرده و دیگر نیازی به دانلود مجدد آن‌ها نخواهید داشت.

اگر با سرعت بارگذاری کند این هارد درایوها مشکلی نداشته باشید، آنگاه می‌توانید بازی‌های ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس اورجینال را مستقیما از طریق این حافظه‌ها، اجرا کنید. هنوز هم به شما پیشنهاد می‌کنیم که از حافظه داخلی استفاده کنید، زیرا سرعت بارگذاری افزایش یافته و در برخی از عناوین نیز شاید بهبود عملکرد را شاهد باشید.

این مطلب را نیز بخوانید: Smart Delivery چیست و چه تأثیری بر بازی‌های ایکس‌باکس خواهد داشت؟

کپی کردن و کپی گرفتن از فایل‌ها در درایوهای اکسترنال

دو درگاه USB 3.1 نسل اول Type-A در پشت کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس وجود دارند. از این درگاه‌ها می‌توانید جهت اتصال انواع درایوهای اکسترنال، استفاده کنید. ابتدا باید کنسول خود را روشن کرده و سپس درایو موردنظر را به آن متصل کنید. در ادامه با صفحه‌ای مواجه شده که شما را به سمت فرمت کردن درایو متصل شده، راهنمایی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که محتوای درایو متصل شده به‌صورت کامل حذف شده و در نتیجه جهت استفاده توسط کنسول، آماده شود.

پس از فرمت شدن درایو، می‌توانید از آن استفاده کنید. در حالت پیش‌فرض، تمامی بازی‌های جدید شما در درایو داخلی NVMe و یا درایو اکسترنال Seagate نصب می‌شوند (البته اگر یکی داشته باشید). از اینجا به بعد باید با استفاده از ابزارهای مدیریتی، بازی‌های خود را به درایوهای اکسترنال منتقل کنید.

جهت انجام این کار، ایکس‌باکس خود را روشن کرده و سپس کلید ایکس‌باکس موجود بر روی کنترلر را فشار دهید. با استفاده از کلیدهای “LB” و یا “RB”، به برگه “Profile & System” بروید. در ادامه باید گزینه “Settings” را انتخاب کنید. در برگه “Settings” باید به پایین رفته و سپس گزینه “Storage” را برگزینید. در اینجا می‌توانید درایوهای متصل شده و ظرفیت کلی آن‌ها را مشاهده کنید. درایو موردنظر را انتخاب کرده و سپس گزینه “Move” و یا “Copy” را انتخاب کنید.

بازی موردنظر خود (جهت انتقال) را انتخاب کنید، البته می‌توانید بیش از یک بازی را نیز برگزینید. مطمئن شوید که مسیر موجود در زیر “Transfer to”، درست است. البته انتخاب مسیر زمانی مهم است که بیش از یک دستگاه اکسترنال را به کنسول خود متصل کرده باشید.

در نهایت جهت شروع فرایند باید گزینه “Move Selected” را برگزینید. با استفاده از همین فرایند، می‌توانید بازی‌ها را مجددا بر روی حافظه داخلی، کپی کنید. فقط این بار باید در ابتدا به‌جای حافظه داخلی، حافظه خارجی را انتخاب کنید.

راه‌کاری برای تمامی بودجه‌ها

شاید خرید کارت حافظه اختصاصی مایکروسافت برای همگان آسان نباشد، اما در هر صورت کاربران می‌توانند از میان گزینه‌های مختلف به انتخاب بپردازند. راه‌کار انتقال بازی‌ها به حافظه‌های کندتر، بدین معنا است که اگر بتوانید چند دقیقه تحمل کنید، آنگاه می‌توانید در هزینه خرید حافظه اکسترنال برای کنسول خود، صرفه‌جویی کنید.

اگر هنوز چندان مطمئن نیستید، آنگاه بهتر است که حافظه‌های SSD را در نظر داشته باشید. بدین ترتیب نه‌تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده (در قیاس با خرید حافظه‌های اختصاصی مایکروسافت)، بلکه می‌توانید در قیاس با هارد درایوها، سرعت بهتری را نیز در اختیار داشته باشید. بدین ترتیب بازی‌های قدیمی سریع‌تر بارگذاری شده و همچنین فرایند انتقال بازی‌ها نیز چندان به طول نخواهد انجامید.

23 در مورد “چگونه می‌توان ظرفیت حافظه ایکس‌باکس سری ایکس و اس را افزایش داد؟”

  1. برای عوض کردن هارد ، به عنوان دستمزد هارد بر میدارن ؟ هر کی این کار کنه دزده
    دزد که شاخ دم نداره
    هارد ۵۰۰ اس اس دی ایکس باکس حداقل دو میلیون قیمت داره
    دستمزد بیشتر از ۲۰۰ گرفتن حرامه
    من خودم مغازه نصب بازی دارم تهرانی ها ۹۰ درصد دزدن
    بسیار هم پررو دزدی میکنن طلب کارم هستن

  2. سلام لطفا ممنون میشم ج بدید اقا اینکه میگی کارت حافظه دستگاه برمیدارن جای دستمزد یعنی برا پونصد گیگ برم حافظه بخرم؟یک ترا بخرم پونصد دستگاه برمیدارن؟ این کار دزدی نیس؟هم.پول بازی میگیرن هم کارت دستگاهو میپیچونن؟دستگاهم سری اس

  3. سلام من سری اس دارم می خواستم بدونم هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD770g بهش می خوره و ایا می تونم بازی کنم چون می گن بازی های ایکس باکس سری اس بهش نمی خوره یعنی چی مثلا یه بازی فقط برا سری اس ایکس بیاد نمی تونم بازی کنم

    1. سلام بازی های نسل نهمی رو نمیتونی از روی هارد اجرا کنی ولی میتونی روی هارد انتقالشون بدی که حافظه کنسولت خالی بشه ولی بازی های نسل هشتمی رو از روی هارد هم انتقال بدی

  4. سلام میشه لطفا جواب بدید من سری اس دارم می خواستم بدونم هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD770g بهش می خوره و ایا می تونم بازی کنم چون می گن بازی های ایکس باکس سری اس بهش نمی خوره یعنی چی مثلا یه بازی فقط برا سری اس ایکس بیاد نمی تونم بازی کنم

    2
    2
      1. سلام میشه ولیssdکنسولتو درمی‌آورند جای دست مزد درضمن قابلیت مخصوص کنسول بازی تو جابجایی بین بازی هارو نداری

  5. با سلام من سری اس دارم و در اون اکانتم هکی است اگر بخواهم از هارد اکسترنال استفاده کنم باید کنسول به اینترنت وصل باشه ؟

    2
    4
  6. سلام یه سوال دارم
    اگر هارد اکسترنال بهش وصل کنیم و فرمت بشه آیا دیگه به کامپیوتر وصل نمیشه؟
    چون رفیقم ps4 داشت و براش یه هارد استفاده میکرد که کلا فرمتش عوض شده بود و کامپیوتر اونو شناسایی نمیکرد
    برای ایکس باکس هم همین طوره؟

    1. آقا لطفا یکی به سوال ماهم جواب بده لطفا
      میتونیم از هارد اکسترنال معمولی با سرعت کم برای سری اس استفاده کرد؟ خواهش میکنم خواهش میکنم جواب بدین آره یا نه؟؟؟؟

      1. برای یه سری بازیها که بهینه سازی شدن نمیشه…ولی برای بقیه بازیها با سرعت کمتر لود میشه ولی شما میتونی مثلا فورزا5 رو داشته باشی +گیرز5+ردد2 حالا که بازیات جا نمیشه میتونی دوتا از بازیاتو روی هارد کنسول پاک کنی و فقط مثلا فورزا5 و گیرز5 رو داشته باشی ئ بازی کنی و بعد ررد2 رو پاک کنی وبعد در صورت نیاز دوباره ردد2 رو از هارد اکسترنالت بریزی رو هارد کنسولت و دیگه مشکل دانلود نداشته باشی در واقع روی هارد یک ترابایتت هرچی بازی داری نگه داری و فقط از رو کنسول ریممو کنی و دوباره نصی کنیشون

        1. سلام میشه ولیssdکنسولتو درمی‌آورند جای دست مزد درضمن قابلیت مخصوص کنسول بازی تو جابجایی بین بازی هارو نداری

      2. داداش اگر روی هارد بازی بریزی اونایی که برای سری اس و ایکس بهینه شدن اجرا نمیشه یا خیلی سخت اجرا کنه/شما دانلود میکنی رو کنسول بازی رو و وقتی که برای بازی بعدی حجم نداری یکی از بازیاتو کپی میکنی تو هاردت و موقعی که دوباره حوس اون بازی رو کردی باز انتقال میدیش به کنسول/ولی در کل اگر رو هاردت باشه بازی و بهینه نشده باشه به راحتی روی هارد اکسترنالت اجرا میشه ولی اگر بهینه شده یک ربع میکشه انتقال میدی به کنسولت و تمااااام…..خدایی ان راه کار میلیونی ارزش داره نه؟

  7. سلام خسته نباشید
    یک سوالی داشتم
    (اگر ایکس باکس سری اس بگیرم) بر فرض من مراحلی از یک بازی رو رفتم، سپس اون رو در هارد اکسترنال ذخیره کردم. چند وقت دیگر که میخوام دوباره برگردونمش تو حافظه داخلی کنسول، آیا بازی از ادامه میاد یا از اول؟؟؟ اگه از اول میاد راه حلی وجود داره؟

    ممنون میشم پاسخ بدین

    1
    6
    1. سلام سیو شما در اکانت تون ذخیره میشه یعنی بازی رو پاک کنی و دوباره نصب کنی به محض آنلاین شدن با پرو فایلتون تمامی سیواتون میاد

  8. سلام ببخشید یه سوال داشتم
    بر فرض من مراحلی از یک بازی رو رفتم بعد بازی رو توی هارد اکسترنال معمولی ریختم، و چند وقت بعد، دوباره به حافظه داخلی کنسول برگردوندم ، میخواستم بدونم بازی از ادامه میاد یا از اول؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدین.

  9. سلام یه اشتباه تایپی دارید تو این بخش نوشتید
    نظر داشته باشید. ایکس‌باکس سری ایکس حدود 200 دلار از سری اس، ارزان‌تر است که برعکسه

    2
    9

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH