در هنگام خرید پاور کامپیوتر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

منبع تغذیه (PSU) یکی از بخش‌های حیاتی کامپیوتر است. پاور کامپیوتر وظیفه تأمین انرژی تمامی قطعات موجود در کیس شما را برعهده داشته و اگر مشکلی برای آن به وجود آید، آنگاه سایر سخت‌افزارها نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. در زیر قصد داریم تا موارد مهم در حین خرید پاور کامپیوتر را برای شما بازگو کنیم.

منبع تغذیه یک قطعه اساسی در کامپیوتر شما است

هنگامی‌که لامپ‌ها را روشن می‌کنیم، شیر آب را باز کرده و یا اینکه در یک پیاده‌رو تمیز حرکت می‌کنیم، شاید هیچ‌گاه به زیرساخت‌هایی که چنین مواردی را امکان‌پذیر کرده‌اند، فکر نکنیم. اگر کسی به زیرساخت‌ها توجه نکرده و آن‌ها را احداث نکند، آنگاه طبیعتا اوضاع نیز خوب پیش نخواهد رفت.

این قضیه در رابطه با یک کیس کامپیوتر نیز صادق است. اکثر کاربران بیشتر به این موضوع توجه دارند که پردازنده کامپیوتر آن‌ها چند هسته داشته و یا اینکه کارت گرافیک آن‌ها، چند واحد پردازشی باید داشته باشد. معمولا در این بین، کمتر به مواردی همچون منبع تغذیه که وظیفه تأمین انرژی سایر قطعات را برعهده دارد، توجه می‌شود. البته ما نمی‌گوییم که بیش از حد به پاور کامپیوتر خود توجه کنید. اما اگر در حین خرید، توجه چندانی به آن نداشته باشید، آنگاه پس از وقوع مشکلات گوناگون، مجبور می‌شوید که توجه بیشتری به این مبحث داشته باشید.

اگر پاور کامپیوتر شما قدرت لازم را نداشته باشد و یا اینکه دچار مشکل شود، آنگاه طبیعی است که مشکلاتی نیز برای کامپیوتر شما به وجود خواهند آمد. شاید سیستم شما بوت نشده، عملکرد کل سیستم ناپایدار شده و یا حتی ممکن است که در حین تقاضای بیش از حد انرژی، کامپیوترتان خاموش شود. همچنین احتمال دارد که به دلیل همین بی‌ثباتی‌ها، سایر سخت‌افزارها نیز آسیب ببینند. خبر خوب این است که جهت خرید یک پاور مناسب، لازم نیست که خیلی وارد جزئیات شوید. ابزارهای آنلاینی نیز وجود دارند که می‌توانند به شما در خرید یک منبع تغذیه مناسب، کمک کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: 5 راه‌کار مناسب جهت ارتقا رایانه شخصی

وات

پاور کامپیوتر

مقدار وات انرژی خروجی یک منبع تغذیه، نقشی همانند تعداد هسته در یک پردازنده را دارد. مقدار وات خروجی، شاخصه‌ای مهم بوده که بسیاری از کاربران به آن توجه می‌کنند. بهتر است که مقدار وات خروجی پاور شما، حداقل 25 درصد بیشتر از نیاز کامپیوتر باشد. مثلا اگر حداکثر توان خروجی موردنیاز شما، 400 وات باشد، آنگاه یک پاور 500 الی 550 وات، کفایت خواهد کرد. همچنین بدین ترتیب می‌توانید در هنگام خرید سخت‌افزارهای قدرتمندتر در آینده، خود را از خرید یک پاور جدید، معاف کنید.

خب، اکنون چگونه می‌توان مقدار توان خروجی موردنیاز را به دست آورد؟ وب‌سایتی همانند Newegg می‌تواند مقدار توان موردنیاز را بسته به قطعات انتخابی، به شما نمایش دهد. البته اگر ابزارهای گوناگون، نتایج متفاوتی را به شما تحویل دادند، زیاد نگران نباشید، زیرا این اعداد، تخمینی هستند.

موردی دیگر که پیش از خاتمه این سرتیتر باید به آن بپردازیم، اهمیت ریل‌ها در یک منبع تغذیه است. شاید شما نیز از اطرافیان خود، در رابطه با اهمیت این موضوع، چیزهایی را شنیده باشید. البته لازم به ذکر است که بگوییم این عامل دیگر همانند سابق، اهمیت ندارد.

رتبه‌بندی

پاور کامپیوتر

به احتمال زیاد، در هنگام خرید یک پاور، با عبارتی همانند 80 Plus و نام یکی از فلزهای Bronze (برنز)، Silver (نقره)، Gold (طلا)، Platinum (پلاتین) و Titanium (تیتانیوم)، مواجه شده‌اید. البته گاهی اوقات فقط رتبه‌بندی 80 Plus ذکر می‌شود و بدین ترتیب در کنار آن، نام هیچ فلزی آورده نمی‌شود.

موارد ذکر شده در بالا، مربوط به کارایی و قابلیت اتکا هستند. 80 Plus بدین معنا است که منبع تغذیه شما می‌تواند در هنگام تأمین انرژی سایر سخت‌افزارها، در 20، 50 و یا 100 درصد توان خود و در ولتاژ 115 و 230، 80 درصد و یا بیشتر، کارایی داشته باشد. نیازمندی‌های کارایی بسته به ظرفیت و ولتاژ، تغییر می‌کنند. هر چه فلزی که نامش در رتبه‌بندی پاور شما آمده، ارزشمندتر باشد، آنگاه منبع تغذیه شما نیز کارایی بیشتری خواهد داشت.

به‌عنوان مثال، انتظار می‌رود که یک پاور 80 Plus Bronze در 50 درصد توان و 115 ولت، حداقل 85 درصد کارایی از خود نشان دهد. این در حالی است که یک پاور Titanium در همان وضعیت باید بتواند تا 94 درصد کارایی داشته باشد.

یکی از دلایل به وجود آمدن این رتبه‌بندی‌ها این است که پاورهای کامپیوتر همانند سایر قطعات الکتریکی، 100 درصد کارایی انرژی ندارند. در حقیقت، منبع تغذیه کامپیوتر شما نیز مقداری از انرژی را به‌صورت گرما، از دست می‌دهد. تعداد واتی که بر روی جعبه منبع تغذیه شما نوشته شده، حداکثر توان عملیاتی آن است.

نکته‌ای که باید در رابطه با فهم بهتر استاندارهای فلزی در نظر داشته باشید، این است که هر چه رده فلز نوشته شده بر روی منبع تغذیه شما بالاتر رود، آنگاه می‌توانید کارایی بهتری را نیز از آن انتظار داشته باشید. در حالت کلی باید پاوری را تهیه کنید که با در نظر گرفتن کارایی، بتواند مقدار وات موردنیاز شما را تحویل دهد.

این ویدیو را نیز ببینید: ویدیو پلاس: کوچک‌ترین مینی کامپیوتر جهان با ۱۲۷ گرم وزن!

سایر ویژگی‌های مهم در پاور کامپیوتر

پاور کامپیوتر

چه قصد خرید یک کامپیوتر جدید و چه قصد تعویض پاور یک رایانه قدیمی را داشته باشید، در هر صورت نکات دیگری نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. نخستین مورد مربوط به ماژولار، نیمه-ماژولار و یا غیر ماژولار بودن پاور است.

یک منبع تغذیه ماژولار، هیچ کابل متصل شده‌ای نداشته و گاهی اوقات به آن، “تمام ماژولار” نیز گفته می‌شود. بدین ترتیب تمامی کابل‌های موردنیاز باید به‌صورت دستی به منبع تغذیه متصل شوند. پاورهای نیمه-ماژولار نیز تعدادی کابل داشته که قابل جدا کردن نیستند. کابل‌هایی که جدا نمی‌شوند، معمولا کابل‌های اصلی همانند کابل 24 پین، کانکتور پردازنده مرکزی (CPU) و … هستند. اگر به کابل‌های دیگری نیز احتیاج داشته باشید، آنگاه می‌توانید آن‌ها را به‌صورت دستی متصل کنید. در نهایت نیز باید به پاورهای غیر ماژولار اشاره کنیم. هیچ‌کدام از کابل‌های این پاورها، قابل جدا کردن نبوده و البته نمی‌توانید کابل دیگری را نیز به‌صورت دستی به آن‌ها متصل کنید.

مزیتی که در رابطه با پاورهای تمام ماژولار وجود دارد، این است که می‌توانید از اتصال کابل‌های بلااستفاده به پاور خود، جلوگیری کند. با استفاده از یک منبع تغذیه نیمه ماژولار نیز بازهم می‌توانید چنین کاری را انجام دهید.

پاورهای غیر ماژولار نسبت به دو مدل دیگر، ارزان‌تر هستند. البته در کنار این مزیت، باید با کابل‌های بلااستفاده در کیس خود نیز دست و پنجه نرم کنید. در هر صورت اگر توانش را دارید، آنگاه بهتر است که جهت داشتن کیسی مرتب‌تر، حداقل یک منبع تغذیه نیمه-ماژولار تهیه کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم که از یک برند معتبر خرید کنید. در بازار، برندهای مختلفی وجود دارند که حتی اسم آن‌ها را نیز نشنیده‌اید. اگر پاور شما کیفیت لازم را نداشته باشد، آنگاه زودتر خراب شده و چه بسا علاوه بر خود، به سایر سخت‌افزارهای شما نیز آسیب برساند. شرکت‌هایی همانند Corsair ،EVGA ،Cooler Master و Thermaltake، از نام‌های شناخته شده در این زمینه هستند. طبیعتا محصولات این شرکت‌ها در قیاس با شرکت‌های ناشناخته، کیفیت بهتری خواهند داشت.

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که مبحث گارانتی را نیز در نظر داشته باشید. اهمیت گارانتی منبع تغذیه، بیشتر از سایر قطعات است. محصولاتی که گارانتی چندین ساله دارند، به شما این اطمینان را می‌دهند که جهت ارتقای سخت‌افزار در سال‌های آتی، می‌توانید بر روی آن‌ها حساب باز کنید. اگر هم پاور شما در مدت زمان گارانتی با مشکلی مواجه شد، آنگاه می‌توانید از مزایای گارانتی آن استفاده کنید.

در بالا سعی کردیم که نکات مهم در خرید یک منبع تغذیه را برای شما بازگو کنیم. در نظر داشته باشید که اگر منبع تغذیه کامپیوتر شما نتواند انرژی موردنیاز سخت‌افزارها را به‌خوبی تأمین کند، آنگاه نخواهید توانست که توان پردازشی مورد انتظار خود را به دست آورید.

2 در مورد “در هنگام خرید پاور کامپیوتر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH