نقد و بررسی هواوی فری بادز پرو: خداحافظی با نویز!

ایربادزهای هواوی فری بادز پرو ، محصولی سطح بالا و گران قیمت است، در این مطلب به طور کامل فری‌بادز پرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شرکت‌های فناوری به سمتی حرکت می‌کنند که با ارائه یک دسته کامل از محصولات و گجت‌های کاربردی، یک اکوسیستم هماهنگ، با قابلیت اتصال سریع، سازگاری بالا و اشتراک‌گذاری اطلاعات را ایجاد کنند، این اتفاق از سمت شرکت‌های تولید کننده تجهیزات رایانه‌ای و تولید کننده تجهیزات گیمینگ، شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه و گجت‌های مرتبط با آن و همچنین برخی شرکت‌های تولید کننده تجهیزات سلامت رخ داده است. نمونه بارز آن اکوسیستم کامل شرکت هوآوی است که شامل تلفن هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند، هدفون‌ و اسپیکرهای این برند می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اعضای اکوسیستم هوآوی، ایربادزهای این شرکت است که شامل سری فری‌بادز هم می‌شود که در رنج قیمتی متفاوتی وارد بازار شده تا نیاز کاربران با خواسته‌ها و بودجه‌های مختلف را برطرف سازد. بهترین و البته گران‌ترین عضو خانواده فری‌بادز‌های هوآوی، هدفون بی‌سیم فری‌بادز پرو نام دارد که محصولی بالارده با امکانات گوناگون و جذاب است و برای رقابت با ایربادز‌های سطح بالا برندهای مشهور بازار تولید شده است.

هدفون بی‌سیم فری‌بادز پرو در ابتدای پاییز سال جاری معرفی شد و حالا در اختیار ما قرار دارد تا به صورت اختصاصی، طراحی، کیفیت و قابلیت‌های آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

مشخصات فری‌بادز پرو هوآوی:

ابعاد ایربادز
26 در 29 در 21 میلی‌متر
ابعاد کیس
70 در 51 در 24 میلی‌متر
وزن ایربادز
6 گرم هر ایربادز
وزن کیس
60 گرم
قابلیت‌ها
حذف نویز، دستورات لمسی، حالت Awarness 
باتری ایربادز
55 میلی‌آمپرساعت
باتری کیس
560 میلی‌آمپرساعت

اقلام درون جعبه فری بادز پرو

هدفون فری‌بادز پرو مانند دیگر ایربادز‌های داخل گوش بلوتوثی بازار، ابعاد کوچکی دارد، بنابراین جعبه آن نیز جمع و جور است. هوآوی برای این ایربادز یک جعبه مستحکم در نظر گرفته که به راحتی هم باز نمی‌شود، درون جعبه، کیس بیضی شکل ایربادز اولین چیزی است که دیده می‌شود، کیس را که کنار بگذاریم، یک کابل USB-C برای شارژ کیس ایربادز، دو جفت سری سلیکونی ایربادز در دو سایز مختلف و بروشورهای محصول، دیگر اقلامی هست که درون جعبه فری‌بادز پرو قرار دارد. جعبه ساختار جذاب و مستحکمی دارد و هوآوی در اولین قدم سعی دارد تا نشان دهد که با یک محصول رده بالا طرف هستید.

فری بادز پرو

طراحی هواوی فری‌ بادز پرو

در حال حاضر، با دیگر اقلام درون جعبه کاری نداریم، همه چیزی که به آن احتیاج داریم به کیس بیضی شکل و هدفون‌های درون آن خلاصه می‌شود. فری‌بادز پرو هوآوی در سه رنگ سرامیک سفید، سیلور فراست و کربن مشکی عرضه شده که مدل سفید سرامیکی آن در اختیار ما قرار گرفت. کیس سفید رنگ هدفون هوآوی براق و مستحکم است و همانند نامش شما را به یاد سرامیک می‌اندازد. کیس هدفون، ابعاد بزرگی ندارد و به راحتی در جیب قرار می‌گیرد، اما جنس پلاستیکی مستکم و براق آن همانند جعبه محصول نشان دهنده کلاس کاری فری‌بادز پرو است و مجددا به شما یادآوی خواهد کرد که با یک محصول بالارده طرف هستید.

پشت کیس بر روی یک ورق نقره‌ای نام هوآوی حک شده، در سمت راست آن یک دکمه دیده می‌شود و زیر کیس نیز جای پورت شارژ و چراغ ال‌ای‌دی اعلان وضعیت شارژ است، به جز این سه مورد، عنصر خاص دیگری بر روی کیس محصول دیده نمی‌شود. این کیس 7 سانتی‌متر طول، 5.1 سانتی‌متر عرض، 2.4 سانتی‌متر ضخامت و حدود 60 گرم وزن دارد. در نیمه بالایی پشت کیس جای لولای درب آن مشخص است، درب کیس به لولا متصل است و حالت مغناطیسی دارد و با تکان خوردن و یا به صورت اتفاقی باز نمی‌شود، ضمن اینکه خود درب کیس بسیار نرم بوده و به دلیل حالت مغناطیسی که دارد، باز و بستن آن حس خوبی به شما منقل می‌کند.

درون کیس تنها دو ایربادز فری بادز پرو برای گوش سمت راست و چپ وجود دارد و طبیعتا چیز خاص دیگری درون کیس پیدا نمی‌شود، تنها نکته درون کیس به یک چراغ ال‌ای‌دی بسیار ریز در قسمت میان دو ایربادز برمی‌گردد. زمانی که درب کیس را باز می‌کنید و دو هدفون درون آن قرار دارند، چراغ ال‌ای‌دی به معنای روشن بودن فری‌بادزها سبز رنگ می‌شود. همچنین برای اتصال ایربادز‌ها به برنامه Huawei Al Life باید دکمه کنار کیس را به مدت دو ثانیه فشار دهید که در این حالت چراغ ال‌ای‌دی داخل به حالت چشمک زن در می‌آید.

نکته اول در مورد دو هدفون فری‌بادز پرو، آن است که بیرون آوردن آن‌ها از کیس خیلی راحت نیست و قلق خاص خودش را دارد، لولای کیس طوری طراحی شده که هنگام باز بودن آن، درب کیس چند میلی‌متری به سمت داخل می‌رود، به این ترتیب در اطراف ایربادز‌ها فضای محدودتری برای گرفتن و بیرون کشیدن هدفون‌ها با انگشت وجود دارد، بنابراین باید ابتدا قلق در آوردن ایربادز‌ها دست‌تان بیاید تا دفعات بعد بتوانید به راحتی از هدفو‌ن‌ها استفاده کنید. اما برعکس بیرون آوردن دو هدفون فری بادز پرو، گذاشتن آن‌ها داخل کیس بسیار راحت است، هدفون‌ها با نیروی مغناطیسی به راحتی درون جای خود مستحکم می‌شوند و حتی اگر انتهای هدفون وارد کیس شود با رها کردن هدفون خودش سرجایش قرار خواهد گرفت.

دو هدفون فری بازد پرو هواوی با همان کیفیت، رنگ و جنس بدنه کیس ساخته شده‌اند، رنگ سفید براق و بدنه مستحم دو مشخصه‌ای است که با دیدن ایربادز‌های هواوی بیش از هرچیزی نظر شما را جلب خواهد کرد. ایربادزهای فری بادز پرو بسیار سبک هستند و اندازه کوچکی هم دارند، از نظر ابعاد هر کدام از این ایربادز‌ها 26 میلی‌متر طول، 29 میلی‌متر عرض، 21 میلی‌متر ضخامت و حدود 6 گرم وزن دارند.

طراحی ایربادزها بسیار خوب است و به راحتی در گوش قرار می‌گیرند، این محصول همگام با ارگونومی گوش طراحی شده و حتی در استفاده طولانی مدت هم اذیت‌تان نمی‌کند. از این ایربادزها هنگام دویدن و ورزش‌کردن نیز می‌توانید استفاده کنید، هنگام تحرک ایربادزها شل نمی‌شوند و سرجایشان محکم می‌مانند، البته باید مراقب باشید موقع تحرک خیس نشوید، زیرا این مدل گواهی مقاومت در برابر نفوذ آب را ندارد.

هدفون‌های هواوی طراحی یک پارچه‌ای دارند اما از دو قسمت تشکیل شده‌اند، قسمت اول بخش قطره‌ای شکل است که درون گوش قرار می‌گیرد و بخش دوم بدنه مکعب مستطیل شکل ایربادز است که بسیاری از قابلیت‌های هدفون در این قسمت نهفته است. قسمت قطره‌ای شکل سر ایربادزها طراحی مشابه با ایرپادز‌های اپل دارد اما بدنه مکعب مستطیل شکل فری بادز پرو، ظاهری متفاوت به آن داده و نمونه همچین طراحی بسیار کم‌یاب است.

بر روی قسمت قطره‌ای شکل یک اسپیکر ریز برای خروج صدا قرار دارد که دارای یک سر پلاستیکی نرم است و درون گوش قرار می‌گیرد، بر روی همین قسمت قطره‌ای شکل یک دایره مشکی رنگ نیز وجود دارد، بر روی قسمت مکعبی ایربادز نام هوآوی، حرف L یا R برای مشخص شدن گوش سمت چپ یا راست دیده می‌شود، به جز آن، دو پین ریز در انتهای ایربادز و یک پین در زیر قسمت قطره‌ای شکل برای اتصال به شارژر درون کیس نیز دیده می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر، وجود دو حفره کشیده یا مستطیلی شکل بر روی دو سمت قسمت مکعبی ایربادزها است که موجب ورود صدا به میکروفون داخلی می‌شود. هوآوی در تولید فری‌بادز پرو به محیط زیست هم توجه کرده و این محصول از متریالی ساخته شده که به محیط زیست کمترین آسیب را وارد می‌کند، از این جهت فری‌بادز پرو گواهی سازمان SGS برای استفاده از فناوری همگام با محیط زیست را دریافت کرده است.

سخت افزار و سنسورها

سنسورها و قطعات سخت افزازی بالارده‌ای در این مدل به کار رفته تا کیفیت صدای خروجی افزایش پیدا کند و قابلیت‌های متعددی در اختیار خریداران قرار بگیرد. هواوی فری بادز پرو انصافا قابلیت‌های متعددی دارد و از این نظر تفاوت آن با ایربادزهای معمولی در بازار فراوان است، در هر صورت از قدیم گفته‌اند هر چه بیشتر پول بدهی همان‌قدر آش می‌خوری!

هوآوی در این مدل از یک درایور پویا 11 نانومتری با قابلیت چگالی مغناطیسی بالا استفاده کرده که صدا را با بهترین کیفیت به گوشی شما می‌رساند، همچنین سنسوری به نام Bone Voice وجود دارد که هنگام مکالمه صدای انسان را از محیط تشخیص داده و با تقویت آن، موجب بهتر شنیده شدن صدا می‌شود. در هر ایربادز سه میکروفون وجود دارد، دو میکروفون به سمت بیرون و یک میکروفون به سمت داخل، به این ترتیب تمامی اتفاقاتی که در دور و اطراف شما می‌گذرد قابل ضبط هستند، میکروفونی که به سمت داخل است، نویز کمتری را دریافت می‌کند و به این ترتیب صدای ورودی آن شفافیت و وضوح بالایی خواهد داشت. برای کاهش نویز دو میکروفونی که به سمت بیرون نصب شده‌اند از دو نویزگیر مخصوص حذف صدای باد بهره می‌برند، به این شکل هنگام وزش باد با وجود ورود باد و جریان هوا به داخل ایربادز، صدای باد در هنگان مکالمه یا ضبط صدا تاثیر نمی‌گذارد.

در این مدل از چیپست با پشتیبانی از بلوتوث 5.2 استفاده شده تا ارتباط قدرتمند و پایداری با تلفن همراه داشته باشید، از طرفی در هر ایربادز دو آنتن بلوتوثی وجود دارد.

فری بادز پرو

از لحاظ سخت افزاری باید به یک مورد دیگر نیز اشاره کرد و آن قابلیت مدیریت لمسی ایربادز است که با لمس انگشت بر روی بدنه مکعبی اتفاق می‌افتد، بر روی ایربادزها هیچ گونه دکمه‌ای وجود ندارد و باید برای متوقف، پخش کردن، جواب دادن به تماس تلفنی و… از دستورات لمسی استفاده کنید.

فشار دادن همزمان دو سمت بدنه یکی از فری بادز پروهای هواوی به معنای توقف/پخش موسیقی و جواب/رد تماس است، با دوبار فشردن بدنه هنگام شنیدن موسیقی به ترک بعدی می‌روید و با سه بار فشار دادن بدنه به ترک قبلی خواهید رفت. با کشیدن انگشت بر روی بدنه به صورت عمودی و به طرف بالا و پایین، صدای موسیقی افزایش و کاهش پیدا می‌کند، برای تغییر میان سه حالت حذف نویز، Awareness یا خاموش بودن قابلیت‌‌ها باید دو انگشت خود را به مدت طولانی‌تری بر روی بدنه فشار دهید تا تغییر وضعیت ایربادز به شما اعلام شود.

 قابلیت‌های فری بادز پرو

اولین قابلیتی که خود هوآوی نیز بر روی آن تاکید فراوانی دارد، قابلیت حذف فعال نویز هیبریدی است، هوآوی این ویژگی را تعریفی جدید در بحث حذف نویز در دنیای ایربادزها نامیده، اما باید دید در واقعیت عملکرد آن چگونه است. در این فناوری حذف نویز از داخل و خارج ایربادز صورت می‌گیرد، به این صورت که میکروفون‌های داخلی و خارجی ایربادز نویزهای اطراف و حتی داخلی ایربادز را دریافت می‌کنند و درایور‌های داینامیک سیگنال‌های ضد نویزی را متناسب با همان صداها منتشر می‌کنند، در نتیجه هر صدای اضافه‌ای هم از بیرون و هم از درون گوش خنثی خواهد شد. هوآوی ادعا کرده که فری بادز پرو تا 40 دسیبل صدای مزاحم را دفع می‌‎کند و سکوت و آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اما توانایی‌های حذف صدا به اینجا ختم نمی‌شود، هواوی فری‌بادز پرو قابلیتی دارد که بر اساس صدای محیط به طور خودکار، شدت حذف صدای مزاحم محیط را تنظیم می‌کند، در واقع زمانی که در محیط‌‌های شلوغ و پر سر و صدا قرار دارید، ایربادز به طور اتوماتیک قدرت قابلیت حذف نویز را افزایش یا کاهش خواهد داد. این ویژگی ANC نام دارد و به صورت دستی نیز قابل تنظیم است، به گونه‌ای که با اتصال فری بادز پرو به تلفن هوشمند و استفاده از اپلیکیشن هوآوی AI Life می‌توانید شدت قابلیت حذف نویز را بر روی چهار حالت داینامیک، Cosy، جنرال و اولترا تنظیم کنید، حالت داینامیک همان حالت پیشفرض است که در موردش صحبت کردیم. حالت Cosy میزان حذف نویز را پایین می‌آورد، این حالت برای گوش دادن به صوت یا موسیقی در محیط‌هایی با صدای کم مانند اداره یا مکان‌هایی که خیلی شلوغ نیستند، مناسب است. حالت جنرال برای مکان‌های عمومی با میزان نویز معمولی استفاده می‌شود و حالت اولترا برای مکان‌هایی است که به شدت شلوغ و پر سر و صدا هستند.

به شخصه در هنگام استفاده فرصت تست این قابلیت در مکان‌های به شدت پر سر و صدا را پیدا نکردم به این ترتیب نتوانستم به طور دقیق این قابلیت را مورد بررسی قرار دهم اما در هنگام استفاده در دفتر کار یا خیابان، تفاوت خاصی میان این حالت‌ها مشاهده نشد و تاثیر آن‌ها بر روی عملکرد نویزگیر چشمگیر نبود، به نظر می‌رسد حالت داینامیک بهترین بازدهی را برای گوش دادن به موسیقی و یا هر نوع صوت دیگری داشته باشد.

اگر آهنگ‌های شلوغ با حداکثر صدا گوش دهید، دیگر عملا متوجه اتفاقات دور و اطرافتان نخواهید بود مگر آنکه صدای بلندی در محیط منتشر شود، مانند آنکه کسی در کنارتان فریاد بزند یا یک ماشین در نزدیکی شما صدای بوقش بلند شود، تنها در این شرایط صدای محیط به گوش شما خواهد رسید.

فناوری دفع صدای مزاحم فری‌بادز پرو هوآوی یکی از بهترین تکنولوژی‌های موجود است و در دفع صدای مزاحم محیط تا حد بسیار بالایی موفق عمل می‌کند. زمانی که قابلیت ANC را فعال می‌کنید حسی به شما منتقل می‌شود که مانند کیپ شدن گوش است، مخصوصا اگر آهنگی در حال پخش نباشد با فعال کردن ویژگی حذف نویز متوجه کاهش شدید صدای محیط خواهید شد، در این حالت آهنگ با بیس بالا و قوی در گوش شما پخش می‌شود و به سختی صدای محیط به گوش شما می‌رسد.

این قابلیت برای گوش داده به پادکست، کتاب صوتی، سخنرانی یا صوت‌های به این شکل در خیابان یا مکان‌های شلوغ مناسب است. صوت‌‎هایی مانند موسیقی باس صدای بالایی دارند و در هر حالت به گوش می‌رسند اما گوش دادن به یک کتاب صوتی با صدایی آرام نیازمند حضور در محیطی آرام است، حذف صدای مزاحم هواوی فری پادز پرو این محیط آرام را برای شما فراهم می‌کند و باعث می‌شود به خوبی از پادکست، سخنرانی، کتاب صوتی و… در مکان‌های شلوغ لذت ببرید.

دومین قابلیت این فری بادز پرو حالت Awarness است، کلمه Awarness در زبان انگلیسی به معنای هشیاری است، در این قابلیت صدای محیط از طریق میکروفون‌های ایربادز به گوش شما می‌رسد تا متوجه اتفاقاتی شوید که در اطراف‌تان می‌افتد. در بسیاری از مکان‌ها مانند خیابان، ایستگاه قطار، اتوبوس یا فرودگاه نیاز است تا صدای محیط را بشنوید تا خطری شما را تهدید نکند یا متوجه اعلان‌هایی شوید که از بلندگوی ایستگاه اعلام می‌شود؛ در این مواقع فری بادز پرو به کمک شما می‌آید.

در حالت Awarness بر خلاف حالت حذف نویز، صدا بازتر به گوش می‌رسد و تجربه آن مانند زمانی است که از هدفون روی گوش استفاده کرده‌اید، در این حالت اگر موسیقی با صدای کم گوش می‌دهید، صدای محیط را به خوبی می‌شنوید، با افزایش صدای موسیقی، آهنگ پخش شده بر صدای محیط غلبه می‌کند و تنها اصوات بلند را خواهید شنید، اما اگر صدای موسیقی تا آخر بلند باشد، تفاوت خاصی میان حالت حذف نویز و Awarness وجود ندارد، در هر دو حالت آهنگ با صدای بسیار بلند را خواهید شنید و به سختی متوجه اتفاقات اطراف خود می‌شوید، در این حالت همانند حالت حذف نویز اگر کسی کنار شما فریاد بزند یا خودرویی در نزدیکی شما بوق بزند، صدای آن به گوش شما می‌رسد، در غیر این صورت متوجه صداهایی با شدت کمتر نمی‌شوید.

حالت سوم Off نام دارد که در آن هیچ فناوری مانند حذف نویز و رساندن صدای بیرون به گوش از طریق بلندگو فعال نیست، فرض کنید یک ایربادز کاملا ساده بر روی گوش خود گذاشته‌اید و می‌خواهید به موسیقی گوش دهید، حالت Off دقیقا به همین معنی است.

جدا از سه قابلیت اصلی فری بادز پرو، کیفیت صدا در این ایربادز بسیار بلند، واضح و شفاف است و بیس عمیقی دارد، شما می‌توانید از گوش دادن به هر صوتی از جمله پادکست تا موسیقی سنتی، پاپ، راک متال و حتی آهنگ‌های سنگین‌تر از آن لذت ببرید و همه اجزای موسیقی را درک کنید. با فری‌بادز پرو صدا به صورت سه‌بعدی و کاملا واقعی پخش می‌شود و می‌توانید در دنیای کتاب صوتی، موسیقی یا پادکست خود غرق شوید.

یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های این ایربادز، حالت مکالمه است، هوآوی با فناوری‌هایی که در بخش قبلی ذکر شد، تلاش کرده تا بهترین صدای ورودی و خروجی را هنگام تماس ایجاد کند تا هر دو طرف تماس از کیفیت صدا رضایت داشته باشند. شنیدن صدای طرف مقابل در هنگام تماس نیز بسیار بلند و واضح است، به ویژه زمانی که حالت حذف نویز را فعال می‌کنید، صدای محیط کاهش پیدا می‌کند و بهتر می‌توانید صدای طرف مقابل را در محیط‌های شلوغ بشنوید. همچنین با حذف نویز محیط، صدای شما نیز به خوبی به طرف مقابل منتقل می‌شود.

در هنگام مکالمه با ایربادز بر روی حالت Awarness صدای محیط در کنار صدای شما به گوش مخاطب‌تان خواهد رسید و در حالت حذف نویز، طبیعتا صدای محیط بسیار کم می‌شود.

با وجود سنسور Bone Voice و فناوری نویزگیر میکروفون‌ها، مکالمه صوتی و تصویری یا ضبط صدا با فری‌بادز پرو هواوی حس بسیار جذابی دارد، با این ایربادزها می‌توانید مکالمه صوتی داشته باشید، در پیام‌رسان‌ها صوت شفاف و با کیفیت بفرستید و همچنین هنگام فیلم‌برداری صدای محیط و خودتان را با استفاده از فری بادز پرو ضبط کنید، این کار تجربه متفاوتی برای طرفداران به فیلم‌برداری دارد زیرا هنگام گرفتن فیلم با تغییر جهت دوربین، دورشدن یا نزدیک شدن دوربین به شما، یا زمانی که سرتان را بر می‌گردانید، کیفیت صدای ضبط شده شما در فیلم کاهش پیدا می‌کند، اما با ایرپادزهای جدید هواوی همواره یک میزان صدای ثابت، شفاف و با کیفیت در فیلم ثبت می‌شود که خروجی کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آخرین قابلیت فری بادز پرو هوآوی نیز امکان اتصال به دو دستگاه به صورت همزمان است، با این قابلیت می‌توانید به صورت همزمان مثلا به تلفن همراه و تبلت خود متصل شوید و در هنگام پخش صوت یا ویدیو در هر دستگاه، صدای آن را با ایربادزهای خود بشنوید، به این ترتیب نیازی به قطع اتصال یا اتصال مجدد میان دستگاه‌های خود را ندارید. این قابلیت یک بخش بسیار مهم در اکوسیستم هوآوی است که به اتصال سریع و روان همه دستگاه‌ها کمک می‌کند.

اپلیکیشن AI Life

ایربادزهای هوآوی اپلیکیشن اختصاصی ندارند و مانند دیگر گجت‌های صوتی این شرکت به برنامه Huawei AI Life متصل می‌شوند، متاسفانه استفاده از این برنامه تجربه ناخوشاندی برای ما به همراه داشت. داستان از این قرار است که آن نسخه‌ای از برنامه AI Life که درون پلی‌استور قابل دانلود است به خوبی کار نمی‌کند، به نظر این مشکل به تحریم‌های هوآوی و قطع ارتباط این شرکت با گوگل باز می‌گردد اما به هر شکل زمانی که برنامه AI Life را از پلی‌استور دانلود کردم، نتوانستنم آن را به فری‌بادز پرو متصل کنم، پس از کلی سر و کله زدن با اپلیکیشن و فری بادز پرو سرانجام با جستجو در اینترنت متوجه شدم که تعداد زیاد از افراد این مشکل را دارند و راه حل این کار، نصب برنامه AI Life از اپ‌گالری خود شرکت هوآوی است! به این ترتیب برای آنکه بتوانم امکانات مختلف فری بادز پرو را برای این مقاله بررسی کنم، برنامه AI Life که از پلی‌استور دانلود کرده بودم را پاک کرده و اپ‌گالری هواوی را نصب کردم، برای استفاده از اپ‌گالری باید برنامه هوآوی موبایل سرویس را نیز نصب کنید، آن برنامه را نیز نصب کردم و با بالاآمدن اپ‌گالری، اپلیکیشن AI Life را از این مارکت دانلود کردم. نسخه iOS این اپلیکیشن از اپ‌استور قابل دانلود است اما مشخص نیست که مشکلات پیش رو را دارد یا خیر؟!

این کار جواب داد و به راحتی فری‌بادز پرو به اپلیکیشن متصل شد، زمان بسیار زیادی برای پیدا کردن راه حل و نصب برنامه‌های هوآوی صرف نشد اما قطعا تجربه ناخوشایندی به وجود آمد که هنگام استفاده از محصولات دیگر برندها به وجود نمی‌آید. ضمن اینکه شاید دیگر خریداران مانند بنده نتوانند به راحتی راه حل را پیدا کنند و هنگام خرید فری بادز پرو با قیمت نسبتا زیادی که دارد، در اتصال هدفون به گوشی دچار مشکل شوند و در همان ابتدای کار ذوق‌شان کور شود.

نکته دیگر آنکه هنگام اتصال به برنامه برای استفاده از قابلیت‌های فری بادز پرو نیاز به آپدیتی 2 مگابایتی بود که آن هم دانلود نمی‌شد، بعد از بررسی نت نهایتا با تغییر آی‌پی آپدیت دانلود شد، این موضوع نشان می‌دهد سرویس‌های هوآوی در ایران به خوبی کار نمی‌کند و حتی موقع ثبت نام در اپ‌گالری هم نام کشور ایران دیده نمی‌شود، در واقع شما با هویت غیرایرانی باید از محصولات هواوی استفاده کنید!

با کنار گذاشتن این قضایا باید گفت کار با برنامه AI Life راحت است، در این برنامه درصد شارژ کیس و هر کدام از ایربادزها به طور مجزا مشخص است، همچنین می‌توانید به صورت دستی میان سه حالت نویز کنسلیشن، Awarness و Off جا به جا شوید یا مودها‌ی حالت حذف نویز را تغییر دهید. از امکانات دیگری که از طریق AI Life در دسترس است می‌توان به تعریف یک ژست حرکتی جدید بر روی ایربادز اشاره کرد، با یک بار فشردن و نگه‌داشتن سمت راست یا چپ ایربادز دو عملکرد مختلف قابل تعریف است که شامل تغییر مود حذف نویز و فعال کردن دستیار صوتی می‌شود.

هوآوی قابلیت پیدا کردن ایربادزهای خود را نیز در AI Life قرار داده اما این آپشن تنها برای دارندگان گوشی موبایل هوآوی با EMUI 11 و بالاتر در دسترس است و ما نتوانستیم از آن استفاده کنیم، هوآوی با این کار مجددا بر روی اکوسیستم خود تاکید دارد.

ظرفیت باتری و زمان شارژ

هر کدام از ایربادزهای فری‌بادز پرو دارای یک باتری 55 میلی‌آمپرساعتی هستند، کیس ایربادزها نیز به باتری 580 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است، تنها راه شارژ کردن ایربادزها قرار دادن آن‌ها درون کیس است، خود کیس نیز با درگاه USB-C یا شارژ بی‌سیم شارژ می‌شود. فعال بودن حالت حذف نویز بر روی مصرف باتری ایربادها تاثیر می‌گذارد، در صورتی که حالت حذف نویز خاموش باشد، ایربادزها تا 7 ساعت برای گوش دادن به موسیقی با صدای نسبتا بلند کارایی دارند، با فعال بودن نویز کنسلینگ این زمان به 4 ساعت می‌رسد، با استفاده از شارژ ذخیره شده در کیس، می‌توان تا 31 ساعت بدون نیاز به شارژ، موسیقی گوش داد. نکته جالب آن است که زمان بازدهی باتری با EMUI 11 یعنی رابط کاربری هوآوی یک ساعت افزایش می‌یابد یعنی اگر از اکوسیستم هوآوی استفاده می‌کنید می‌توانید تا 8 ساعت به موسیقی گوش دهید.

این حالت برای مکالمه کمی متفاوت است، باتری ایربادزها برای مکالمه تا 3 ساعت شارژ نگه ‌می‌دارند، با فعال بودن نویزگیر این زمان نیم ساعت کاهش می‌یابد.

اما در مورد زمان شارژ با کابل شارژ باید گفت که خود کیس بدون ایربادزها حدود 40 دقیقه به صورت کامل شارژ می‌شود، با وجود ایربادزها این زمان به 60 دقیقه می‌رسد، اما برای شارژ وایرلس باید زمان بیشتری را منتظر شارژ فری بادز پرو بمانید، در این حالت کیس به تنهایی حدود 3 ساعت برای شارژ کامل زمان نیاز دارد، با وجود ایربادزها نیز این زمان به 3 ساعت 30 دقیقه می‌رسد.

جمع‌بندی فری‌بادز پرو

هواوی فری بادز پرو یک ایربادز باکیفیت، با امکانات متعدد و البته گران‌قیمت است، این ایربادز برای افرادی که به طور حرفه‌ای به موسیقی، پادکست یا کتاب صوتی گوش می‌دهند و جیب‌شان پر از پول است، پیشنهاد می‌شود.

فری بادز پرو طراحی بسیار خوبی دارد، ایربادزهای آن سبک هستند و به راحتی درون گوش جای می‌گیرند، کیفیت صدای آن نیز فوق‌العاده است و با فعال کردن حالت حذف نویز، می‌توانید تجربه متفاوتی از ایربادز داشته باشید. شارژدهی فری‌بادز پرو هوآوی مناسب است و با وجود کیس آن، می‌توانید تا 31 ساعت به موسیقی گوش دهید. این محصول تعداد زیادی قابلیت کاربردی دارد و با فناوری‌های نوین ساخته شده و تجربه استفاده از آن کاملا رضایت بخش است.

نقاط قوت

طراحی عالی

عمر باتری مناسب

توانایی حذف نویز بالا

دستورات لمسی

سرعت شارژ بالا

 

نقاط ضعف

قیمت بالا

اپلیکیشن موبایلی ناسازگار

ضدآب نیست

 

7 در مورد “نقد و بررسی هواوی فری بادز پرو: خداحافظی با نویز!”

  1. من این فری بادز پرو را ندارم ولی به گفته همه سایتهای معتبر این هندزفری فوق العاده با کیفیت هست و البته همه خریداران راضی هستن،حالا بین خرید فریبادز پرو و سونی wf1000xm3 مانده ام.

    1. سعید صانعی

      شرایط انتخاب برای شما کمی متفاوته، چون ایرباد سونی بیش از یک میلیون تومان گرون تره، اگر بخواهیم به قیمت نگاه کنیم فری بادز پرو یا حتی گلکسی بادز پرو سامسونگ خیلی مقرون به صرفه تر هستند، هر دو هندزفری کیفیت فوق‌العاده بالایی دارند و قیمتشون هم از ایرباد سونی ارزون‌تره، از طرفی ایرباد سونی مشخصات خیلی برجسته‌ای نسبت به فری بادز پرو نداره و به نظر من ارزش خریدش پایینه، انتخاب من همون فری بادز پرو هست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH