شما انتخاب کنید؛ مهم‌ترین اتفاق حوزه فناوری در سال ۱۳۹۹ ؟

به آخرین روز سال 1399 رسیدیم و کمتر از 24 ساعت تا آغاز سال 1400 باقی مانده است، فکر می‌کنم این ساعات زمان خوبی باشد تا علاقمندان حوزه فناوری نگاهی به سالی که گذشت بیندازند و اتفاقات مهمی که در این حوزه رخ داده را مروری کنند.

سال 99 برای طرفداران تکنولوژی سالی خاص و متفاوت بود، شیوع ویروس کرونا تقریبا بر روی تمامی اتفاقات حوزه فناوری تاثیر گذاشت و طبیعتا اگر این ویروس منحوس شیوع پیدا نمی‌کرد، مسیر متفاوتی را در سال 99 طی می‌کردیم.

با این وجود قصد داریم تا نگاهی به برترین و مهم‌ترین اتفاقات حوزه فناوری چه در داخل و چه در خارج از کشور داشته باشیم و نظر شما را در مورد پراهمیت‌ترین و ویژه‌ترین اتفاق حوزه فناوری سال 99 جویا شویم، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

آموزش مجازی در ایران

شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال 99 که کاملا تحت تاثیر شیوع کرونا رخ داد، یک سال کامل آموزش مجازی در تمامی مقاطع در سراسر کشور بود، اتفاقی که حالا برای ما عادی شده اما اگر وزیر آموزش و پرورش در سال 98 یا کمی پیش‌تر از آن اعلام می‌کرد که طی یک سال در سراسر کشور آموزش از اول ابتدایی تا آخرین مقطع دانشگاه به صورت مجازی رخ خوهد داد، به او می‌خندیدیم. اما این اتفاق عجیب و غیر منتظره با تمامی کاستی‌هایی که به همراه داشت، رخ داد و همچنان هم ادامه دارد.

آموزش کاملا مجازی سراسری آن هم در تمامی مقاطع برای کشور جهان سومی مانند ایران بسیار زود بود، اما به کمک تلویزیون، شبکه شاد، بسته‌های اینترنت و دیگر تدابیری که اندیشیده شد، این اتفاق تا حد زیادی در حد مطلوب رخ داد، هرچند که هنوز جای کار بسیار است.

رشد و توسعه ارزهای دیجیتال

در سال 99 ارزهای دیجیتال از یک مبحث تخصصی که مربوط به عده خاصی بود، حالت عمومی پیدا کرد و سرمایه‌گذاری در این حوزه چه در ایران و چه در سراسر جهان، رشد چشمگیری داشت. در ایران شاید در سال گذشته از هر 100 نفر تنها 1 نفر نام بیت کوین را شنیده بود، اما حالا افراد زیادی به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و سرمایه‌هایشان را به این بازار منتقل کرده‌اند.

فقط برای مثال می‌توانیم بگوییم که در ابتدای سال بیت کوین کمتر از 10 هزار دلار ارزش داشت اما حالا هر بیت کوین نزدیک به 60 هزار دلار ارزش دارد، البته که سرمایه‌گذاری ایلان ماسک و دیگر چهره‌ها و شرکت‌های شناخته شده در این حوزه بر روی رشد آن بی‌تاثیر نبود.

افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بازار فناوری ایران

البته این مورد اتفاق تازه‌ای نیست اما همواره پراهمیت و دردآور است، در سال 99 قیمت دلار از 12-13 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید و قیمت همه کالاها به ویژه کالاهای وارداتی حوزه فناوری رشد بیش از 2 برابر داشتند. قیمت گوشی‌های پرچمدار به 30 تا 40 میلیون تومان رسید و یک گوشی میان‌رده قیمت چند سال پیش یک خودرو را پیدا کرد!

شاید بعد از دیدن آیفون 60 میلیون تومانی و پراید 120 میلیون تومانی دنیا دیگر چیز خاصی برای دیدن نداشته باشد اما به هر شکل این اتفاقیست که برای چندمین بار در چند سال اخیر رخ می‌دهد و ما احتمالا باید به آن عادت کنیم.

عملیات موفقیت آمیز مریخ نورد استقامت در مریخ

یکی از اتفاقات مثبت حوزه تکنولوژی در سال 99، فرود موفقیت‌آمیز مریخ نورد استقامت بود، این مریخ نورد ابتدای اسفند ماه به مریخ رسید و به طور موفقیت‌آمیز فرود آمد. استقامت همین حالا در مریخ در حال انجام ماموریت خود است. قرار است در سال 2026 نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط استقامت به زمین منتقل شود.

گسترش اینترنت در روستا‌ها و ورود 5G به کشور

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. اگر کرونا نمی‌آمد هرگز توسعه اینترنت در روستا‌ها و مناطق محروم به این سرعت پیش نمی‌رفت. شکاف دیجیتالی که دولت‌های پیشین و دولت فعلی همگی در آن دخیل هستند، بزرگ‌ترین چالش وزارت ارتباطات در سال 99 بود، اتفاقی که موجب می‌شد فرزندان ایران در روستا‌ها و مناطق محروم از درس خود عقب بمانند، البته که عقب هم ماندند اما با توجه به ادامه‌دار شدن شیوع کرونا، حداقل از این پس روستاها به اینترنت متصل هستند.

آذری جهرمی شخصا از ابتدای سال به بسیاری از مناطق محروم سفر کرد و طرح توسعه اینترنت روستایی را به طور جدی پیگیر بود. هرچند او وعده داد که تا انتهای امسال همه روستا‌های بالای 20 خانوار به اینترنت متصل شوند اما این اتفاق به اردیبهشت ماه موکول شد، به گفته وزیر ارتباطات در حال حاضر تنها 2 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار اینترنت ندارند. در این ایام مناطق بسیار محروم مانند بشاگرد که حتی آب خوردنی مناسب ندارند به شبکه ارتباطات متصل شدند، انصافا در این حوزه کار وزارت ارتباطات قابل تقدیر بود.

در عین حال 99 سال ورود اینترنت نسل پنجم به ایران نیز بود، اولین ایستگاه عمومی 5G کشور روز 28 بهمن در پارک آب و آتش راه‌اندازی شد. از آن روز تاکنون بیش از 7 ایستگاه 5G در تهران، مشهد، شیراز و قم راه‌اندازی شده است.

سه شکست پیاپی برای استارشیپ

شاید مقصر ما هستیم که به پروازهای موفقیت آمیز استارشیپ‌های اسپیس‌ایکس عادت کرده بودیم، اما در سال 99 استارشیپ امید شرکت اسپیس‌ایکس سه بار مورد آزمایش قرار گرفت و هر سه بار، استارشیپ منفجر شده و مچاله بر روی زمین نصیب ایلان ماسک شد.

دو نمونه اولیه استارشیپ امید با نام‌های ان‌اس 8 و ان‌اس 9 هر دو موقع فرود سقوط کردند، اما نمونه سوم با نام ان‌اس 10 با موفقیت بر روی زمین فرود آمد با این حال پس از فرود به دلیل نشت سوخت منفجر شد.

حال نظر شما چیست؟ به نظر شما مهم‌ترین و برجسته‌ترین اتفاق حوزه فناوری در سال 99 کدام یک از این موارد است، در نظر سنجی ما شرکت کرده و دیدگاه خود را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

[totalpoll id=”335879″]

4 در مورد “شما انتخاب کنید؛ مهم‌ترین اتفاق حوزه فناوری در سال ۱۳۹۹ ؟”

  1. به نظر من آموزش مجازی، انصافا فکر نمی‌کردم تا صد سال دیگه هم کلیه مدارس و دانشگاه‌ها کلاساشونو آنلاین برگزار کنم. بعدش قیمت بیت کوین

    1
    3
  2. انفجار قیما بیتکوین و ارزهای دیجیتال که هنوزم ادامه داره
    واقعا عجیب و غریب یود یه عده یه شبه به همه چی رسیدن ولی اکثرا پولدارا بودن که پولدار تر شدن

  3. سامیار صفری

    بدون هیچ شکی افزایش قیمت ها بود!
    خداوکیلی با ۳۰ ۴۰ تومن چند سال پیش میشد یه پرشیا موتور زانتیا صفر با کلی آپشن خرید!
    چه وضعشه واقعا دیگه گرونی هم حدی داره

    1
    10

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH