تاریخچه مایکروسافت

قابلیت FPS Boost در ایکس‌باکس چیست و چگونه می‌توانیم آن را فعال کنیم؟

قابلیت FPS Boost در کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس می‌تواند عملکرد اجرای بازی‌های قدیمی در این کنسول‌ها را بهبود بخشد. جهت برخورداری یک بازی از این ویژگی، توسعه‌دهنده مجبور نیست که کار خاصی را انجام دهد. در ادامه به شیوه فعال کردن ویژگی FPS Boost در ایکس باکس سری ایکس و اس و همچنین شیوه کارکرد این قابلیت می‌پردازیم.

FPS Boost در کنسول‌های ایکس‌باکس چگونه کار می‌کند؟

FPS در واقع همان “نرخ فریم به ازای هر ثانیه” بوده و در حقیقت معیاری جهت سنجش عملکرد و روان‌ بودن یک بازی است. در اکثر عناوین مطرح نسل هشتم، نرخ فریم بر روی 30 قفل شده بود. این اقدام بیشتر به این دلیل صورت می‌گرفت تا بازی‌بازان شاهد افت و خیزهای قابل توجه در عملکرد بازی‌های خود نباشند. با عرضه کنسول‌های نسل نهمی، بسیاری از این محدودیت‌های سخت‌افزاری که باعث قفل شدن نرخ فریم می‌شدند نیز برداشته شدند.

این قضیه بدین معنا است که اکنون بسیاری از بازی‌ها دیگر با چنین محدودیت‌هایی مواجه نبوده و بنابراین می‌توانند با نرخ 60 و یا 120 فریم بر ثانیه (البته به یک نمایشگر 120 هرتزی نیز نیاز دارید) اجرا شوند. نرخ فریم بالاتر به‌معنای روان بودن بیشتر و همچنین واکنش‌پذیرتر بودن بازی‌ها است. همان‌طور که می‌دانید، اختلاف بین 30 و 60 فریم بسیار قابل توجه است.

معمولا بازی‌های کنسولی جهت اجرا بر روی نرخ فریم‌های بالاتر و همچنین بهبودهای گرافیکی، نیازمند عرضه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هستند. البته این موضوع برای بازی‌های قدیمی‌‎تر، چندان صادق نیست، زیرا توسعه‌دهندگان کار بر روی این عناوین را متوقف کرده و همچنین تمایلی نیز به صرف هزینه و وقت بیشتر برای انجام چنین کارهایی ندارند.

این همان جایی است که FPS Boost وارد عمل می‌شود. مایکروسافت قابلیتی را توسعه داده که از طریق آن می‌توان در سطح سیستمی، عملکرد بازی‌ها را بهبود بخشید. بدین ترتیب می‌توان بدون نیاز به انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، نرخ فریم بازی‌ها را افزایش داد. بر اساس وب‌سایت ایکس‌باکس، ” این قابلیت، مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را به کار می‌گیرد” تا عملکرد را بهبود بخشد. البته مایکروسافت نمی‌گوید که این ویژگی‌ها و روش‌های جدید، دقیقا چه چیزهایی هستند. این قابلیت در فوریه 2021 به همراه پشتیبانی از تعداد انگشت‌شماری از بازی‌ها، کار خود را آغاز کرد. قرار است که در آینده عناوین بیشتری نیز از این قابلیت پشتیبانی کنند.

فعال کردن FPS Boost در ایکس باکس سری ایکس

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه می‌توان ظرفیت حافظه ایکس‌باکس سری ایکس و اس را افزایش داد؟

شیوه فعال کردن قابلیت FPS Boost در ایکس باکس سری ایکس و اس

در حالت پیش‌فرض، قابلیت FPS Boost برای همه بازی‌های سازگار با این ویژگی، فعال نیست. اگر یک بازی از این قابلیت استفاده کند، آنگاه با فشار دادن کلید Xbox بر روی کنترلر در هنگام اجرای بازی، می‌توانید نشانگر ” FPS Boost” را در گوشه بالا سمت راست نمایشگر، مشاهده کنید.

با استفاده از منوی “Manage game and add-ons” می‌توانید ببینید که آیا بازی موردنظر شما قادر است که از این ویژگی استفاده کند یا خیر؟

جهت دسترسی به این منو باید بر روی کنترلر کنسول خود، کلید “Xbox” را فشار داده و سپس در برگه اول، “My games and apps” را انتخاب کنید. بازی موردنظر را هایلایت کرده، کلید “Options” (همانی را که شبیه به سه خط افقی است) را بر روی کنترلر خود فشار داده و در ادامه “Manage game and add-ons” را برگزینید.

در صفحه بعد باید گزینه “Compatibility Options” را انتخاب کنید.

فعال کردن FPS Boost در ایکس باکس سری ایکس

در منوی ظاهر شده، می‌توانید دو گزینه “FPS Boost” و “Auto HDR” را مشاهده کنید. جهت فعال کردن هرکدام از این ویژگی‌ها، کافی است که تیک کنار آن‌ها را فعال کنید.

فعال کردن FPS Boost در ایکس باکس سری ایکس

آیا FPS Boost معایبی هم دارد؟

شاید بزرگ‌ترین عیب این ویژگی این باشد که از همه بازی‌ها پشتیبانی نمی‌کند. البته مایکروسافت به‌صورت مداوم سعی دارد که بازی‌های بیشتری را با این ویژگی سازگار کند. بنابراین بهتر است که همیشه حواستان به منابع خبری مرتبط باشد.

برخی از بازی‌ها نیز جهت ارائه دادن نرخ فریم بیشتر، محدودیت‌هایی را تجربه خواهند کرد. مثلا دو عنوانی که در حال حاضر از قابلیت FPS Boost پشتیبانی می‌کنند، Fallout 4 و Fallout 76 هستند. با فعال کردن ویژگی FPS Boost، رزولوشن خروجی این بازی‌ها بر روی 1080p قرار می‌گیرد. البته با غیرفعال کردن این قابلیت، رزولوشن خروجی به 4K ارتقا پیدا می‌کند.

اگر به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای بازی‌ها منتشر نشود، آنگاه طبیعی است که جهت حفظ ثبات نرخ فریم، تغییراتی در کیفیت بصری بازی‌ها اعمال شوند. به یاد داشته باشید که می‌توانید این ویژگی را برای هر بازی به‌صورت جداگانه فعال و یا غیرفعال کنید.

سخن پایانی

Backward Compatibility را می‌توان یکی از نقاط قوت مایکروسافت در نسل نهم دانست. بدین ترتیب دارندگان کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس می‌توانند به کلکسیون عظیمی از بازی‌های قدیمی، دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این ویژگی، می‌توانید در حالت Developer، یک شبیه‌ساز RetroArch را نیز بر روی کنسول خود نصب کنید.

5 در مورد “قابلیت FPS Boost در ایکس‌باکس چیست و چگونه می‌توانیم آن را فعال کنیم؟”

  1. ایکس باکس به هیچ دردی نمیخوره هرچقدر هم از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری قوی باشه
    چون که بازیای انحصاری سونی بهتر و پرطرفدارترن

    20
    2
    1. یه بنده بدبخت

      من بعد از کلی تحقیق فهمیدم که کلا فزق زیادی ندارن بستگی به سلیقه داره البته xbox هم گرافیکش هم اندازه سونیه هم ارزون تره ولی اگه کسی اصرار داره که مثلا گاد اف وار رو بازی کنه okبره سونی بگیره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH