واکسیناسیون عمومی کرونا در مهر آغاز خواهد شد

دکتر مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به تازگی در مورد واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران گفت: با توجه به روند فعلی پیش‌بینی‌ می‌شود که در شهریور و مهر، واکسن به تعداد لازم تامین شود و واکسیناسیون عمومی در آن زمان آغاز خواهد شد.

قانعی در مورد وضعیت مطالعاتی واکسن‌های ایرانی اعلام کرد: در حال حاضر واکسن کرونا بنیاد برکت در حال طی کردن فاز دو و سه مطالعات بالینی است. واکسن انستیتو رازی به نام کووپارس و واکسن وزارت دفاع به نام فخرا نیز در مرحله اول کارآزمایی بالینی قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود تا اواخر فروردین یا نیمه اول اردیبهشت نیز دو واکسن دیگر بتوانند مجوز آغاز کارآزمایی بالینی را دریافت کنند.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در مورد زمان آغاز تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت گفت: اگر در فاز سوم مجوزهای لازم دریافت شود، می‌توان انتظار داشت که از اوایل تیر، واکسیناسیون کوو برکت آغاز شود. حتی ممکن است تولید انبوه آن از خردادماه آغاز و ذخیره شود، تا در هنگام دریافت مجوز، بتوان واکسن را توزیع کرد.

واکسیناسیون عمومی در مهر ماه

وی تاکید کرد: به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که از شهریور یا مهرماه، واکسن‌های ایرانی به تعداد مورد نیاز وارد بازار شود. واکسیناسیون سراسری نیز در همان زمان آغاز خواهد شد.

قانعی با اشاره به ورود واکسن مشترک ایران و کوبا به کشور تاکید کرد: 100 هزار دوز واکسن مشترک انستیتو پاستور و کوبا به کشور وارد شده است، از دهه سوم فروردین فاز سوم آزمایش بالینی این واکسن آغاز می‌شود و 100 هزار دوز واکسن وارد شده به داوطلبین تزریق می‌شود. البته هنوز مرحله جذب داوطلب انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تولید واکسن کرونا مخصوص کودکان اظهار کرد: کشورهای مختلفی مطالعه در زمینه تولید واکسن کرونا مخصوص کودکان را آغاز کرده‌اند، اما ما فعلا مطالعه‌ای در این زمینه نداریم و از نتایج علمی مطالعات کشورهای دیگر استفاده خواهیم کرد.

تولید واکسن اسپوتنیک‌وی در ایران

قانعی در مورد تولید واکسن اسپوتنیک‌وی در ایران گفت: سوش خط تولید این واکسن تا آخر هفته وارد کشور خواهد شد و در این مورد نیز پیش‌بینی‌ می‌کنیم تولید این واکسن تحت لیسانس روسیه تا 3 ماه آینده آغاز خواهد شد.

واکسیناسیون کمتر از یک درصد است

اما محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، در جلسه امروز شورای شهر تهران، با انتقاد از روند کند واکسیناسیون در ایران گفت: واکسیناسیون در کشور هنوز به یک درصد هم نرسیده است، این عقب ماندگی از کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه از نظر افکار عمومی قابل قبول نیست. این تاخیر ضررهای هنگفتی به بخش سلامت، آموزش، اقتصاد و فضای عمومی جامعه وارد می‌کند.

2 در مورد “واکسیناسیون عمومی کرونا در مهر آغاز خواهد شد”

  1. بعد از این پیک از کرونا جامعه به مقاومت عمومی میرسه و دیگه واکسن لازم نمیشه البته اینو خودشون هم میدونن تولید واکسن واسه فروشه
    ما هم که پشمیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH