معاون وزیر ارتباطات: کلید توسعه فناوری در کشور، دسترسی آزادانه به سرویس‌های بومی و خارجی است

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به تحریم‌ کاربران ایرانی توسط گوگل اعلام کرد: کلید توسعه رشد فناوری و رفاه شهروندی، ترکیب استفاده از خدمات بومی و جهانی است.

از چند روز پیش خبر شناسایی کاربران ایرانی توسط گوگل با توجه به استفاده از VPN و بسته شدن برخی سایت‌ها بر روی کاربران ایرانی منتشر شده است، ناظمی در این مورد اعلام کرد: ما در ایران با افراط و تفریط مواجه هستیم، در این خصوص نیز دو دیدگاه وجود دارد، نگاه اول آن است که تمامی خدمات بومی‌سازی شود تا با این کار تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم، این مسیر به دلیل مقیاس بازار قابل تعمیم برای تمام خدمات نیست.

وی ادامه داد: اما گروه دوم در خلاف دیدگاه اول، با بومی‌سازی خدمات مخالف هستند و تنها راه برکناری تحریم‌ها را چانه‌زنی با شرکت‌های خارجی برای ارائه خدمات‌شان به کشورمان است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تاکید به رویه متفاوت وزارت ارتباطات گفت: به نظر ما هیچ کدام از این دو راه، پایدار و موفقیت‌آمیز نیستند. نگاهی که وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر با جدیت آن را دنبال کرده، پیش‌ بردن اهداف با نگاهی متعادل است. یعنی در حالی که برای رفع تحریم تلاش می‌کنیم، برای توسعه محصولات بومی و خدمات کلیدی نیز قدم برداریم. با این کار در صورت تشدید تحریم‌ها می‌توانیم با استفاده از خدمات بومی، تاثیر تحریم‌ها را کاهش دهیم.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: نگاه گروه اول و دوم یک دیدگاه افراطی است و قابل تعمیم به همه زیرحوزه‌ها نیست. برخی از خدمات قابلیت بومی‌سازی دارند اما برخی نه، اما گاه به دلیل امنیت، تولید نسخه بومی خدماتی که قابلیت بومی‌سازی عمومی ندارند، الزامی است. این یک قدرت است و عاملی بازدارنده برای کشورهایی که می‌‌خواهند ایران را تحریم کنند، محسوب می‌شود؛ همچنین قدرت چانه‌زنی ایران را افزایش می‌دهد.

ناظمی تاکید کرد: نباید فراموش کرد که ترکیب استفاده از سرویس‌های جهانی و بومی می‌تواند حوزه فناوری اطلاعات را تقویت کند و هیچ‌ نگاهی غیر از این نمی‌تواند راه حل پایدار و موفق برای کشور باشد.

2 در مورد “معاون وزیر ارتباطات: کلید توسعه فناوری در کشور، دسترسی آزادانه به سرویس‌های بومی و خارجی است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH