Google Play System Update در اندروید چیست و تا چه حد اهمیت دارد؟

علاوه بر انتشار سالانه به‌روزرسانی‌های بزرگ برای اندروید، در طول سال نیز آپدیت‌های گوناگونی برای این سیستم‌عامل محبوب عرضه می‌شوند. یکی از این به‌روزرسانی‌ها، مربوط به Google Play Security است، البته این آپدیت‌ها از بهینه‌سازهای امنیتی که به‌صورت ماهانه منتشر می‌شوند نیز متفاوت هستند. در ادامه قصد داریم که توضیحاتی را در رابطه با Google Play System Update در اندروید، به شما ارائه دهیم.

منظور از Google Play System Update در اندروید چیست؟

 

Google Play System Update برای اولین بار در اندروید 10 (که به Project Mainline معروف بود)، معرفی شد. این به‌روزرسانی برای تمامی دستگاه‌های مجهز به اندروید 10 و بالاتر، ضروری است. مسئولیت انتشار پچ‌های امنیتی، برعهده شرکت‌های سازنده دستگاه‌ها است. این در حالی بوده که انتشار موارد مربوط به Google Play System Update، برعهده خود گوگل است.

با عرضه اندروید 10، گوگل 12 بخش اصلی این سیستم‌عامل را گرفت و آن‌ها را به ماژول‌های جداگانه تبدیل کرد. بدین ترتیب اکنون گوگل می‌تواند به‌صورت مستقل به هرکدام از این ماژول‌ها بپردازد، بدون اینکه نیازی به عرضه یک به‌روزرسان کامل میان‌افزار (Firmware) بوده و یا اینکه لازم باشد که تولیدکنندگان دستگاه‌ها را در جریان قرار دهد.

Google Play System Update در اندروید

Google Play System Update بیشتر به مسائل امنیتی می‌پردازد، اما همچنان با بهینه‌سازهای امنیتی ماهانه، تفاوت دارد. هر دوی این به‌روزرسانی‌ها، مسئولیت‌های گوناگونی را برعهده دارند. تمامی دستگاه‌هایی که به اندروید 10 و یا بالاتر مجهز هستند، می‌توانند به‌روزرسانی مربوط به Google Play Security را فارغ از دارا بودن جدیدترین پچ‌های امنیتی، دریافت کنند.

یکی از مواردی که Google Play System Update می‌توانست در آن مؤثر واقع شود، مربوط به باگ امنیتی Stagefright در سال 2015 است. Stagefright یک حمله سایبری بود که یک بخش مربوط به پخش‌کننده فایل‌های چندرسانه‌ای را مورد هدف قرار داده بود. فریم‌ورک رسانه‌ یکی از 12 اجزایی بوده که از طریق Google Play System Update قابل به‌روزرسانی است. در آن زمان، بسیاری از دستگاه‌ها پچ‌های لازم جهت محافظت در برابر حملاتی همانند Stagefright را دریافت نکردند، زیرا یک آپدیت میان‌افزاری لازم بود.

مهم‌ترین نکته در رابطه با Google Play System Update این است که نیازی به آپدیت میان‌افزار و یا دخالت سازنده دستگاه ندارد. البته این قضیه بدین معنا نیست که گوگل می‌تواند به‌صورت کامل تولیدکنندگان دستگاه‌ها را کنار گذاشته و بنابراین جدیدترین ویژگی‌ها را سریعا به گوشی اندروید شما اضافه کند. در عوض این موضوع بدین معنا است که لازم نیست نگران برخی از مشکلات امنیتی بحرانی باشید.

این مطلب را نیز بخوانید: منظور از آپدیت‌های امنیتی اندروید چیست و چرا تا به این حد مهم هستند؟

ببینید که کدام به‌روزرسانی را نصب کرده‌اید

اگر می‌خواهید بدانید که کدام نسخه از Google Play System Update را نصب کرده و یا اینکه آیا به‌روزرسانی جدیدی در این رابطه منتشر شده است یا خیر، باید از بالای صفحه به سمت پایین سوایپ کنید (یک الی 2 بار، بسته به مدل گوشی شما). در ادامه باید آیکون چرخ‌دنده را لمس کرده تا بتوانید به منوی تنظیمات بروید.

 Google Play System Update در اندروید

“Security” را انتخاب کنید.

 Google Play System Update در اندروید

در بالای صفحه می‌توانید بخش “Security Status” را مشاهده کنید. اگر Google Play System گوشی شما به‌روز باشد، آنگاه آیکون موردنظر نیز، سبز رنگ خواهد بود. همچنین می‌توانید تاریخ مربوط به جدیدترین به‌روزرسانی را مشاهده کنید. اگر آیکون، قرمز رنگ باشد، آنگاه شاید نیاز باشد که جهت نصب به‌روزرسانی، گوشی خود را ریستارت کنید.

جهت چک کردن وجود آپدیت باید “Google Play System Update” را لمس کنید.

“Check for Update” را انتخاب کنید.

 Google Play System Update در اندروید

در نظر داشته باشید که Security Update و Google Play System Update لزوما یک دیتای مشترک ندارند.

3 در مورد “Google Play System Update در اندروید چیست و تا چه حد اهمیت دارد؟”

  1. مشکل اندروید همینه دیگه همش مجبورن واسه ضعف های امنیتیش ابدیت بزنن .
    برتری ای او اس به اندروید علاوه بر بهینه تر بودن و باگ کمتر امنیتشه

  2. واسه فرار از هک شدن و مسائل امنیتی همش باید ابدیت کنیم
    حجم قابل توجهی صرف ابدیت های امنیتی میشه

    1. مسلم رفیعی

      البته جلوگیری از هک شدن، بخشیش به آگاهی شخصی
      هم مربوط میشه که با عرضه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نیز قابل پوشش نیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH