مجلس: فروش اقلام دارویی و داروهای غیرنسخه‌ای در فروشگاه‌های آنلاین ممنوعیتی ندارد

حدود 4 روز پیش بود که کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتر اعلام کرد که فروش دارو و اقلام غیردارویی قابل فروش در داروخانه‌های آنلاین، در فروشگاه‌های آنلاین مجاز نیست.

با انتشار این توییت بسیاری از صاحبان سایت‌ها یا پلتفرم‌های داروخانه آنلاین و مارکت‌پلیس‌ها مانند بنیان‌گذاران دیجیکالا، اسنپ دکتر، تپسی در اعتراض این سخنان آقای جهان‌پور از مزیت‌های فروش اینترنتی اقلام دارویی مانند دسترسی آسان مردم به دارو‌ها، عدم نیاز به حضور در محل داروخانه در دوران شیوع ویروس کرونا و تسریع روند درمان سخن گفتند و اقدام در جهت ممنوع کردن فروش اقلام دارویی در فروشگاه‌های آنلاین را از بین بردن استارتاپ‌ها و کسب و کارهای فعال در این حوزه نامیدند.

اما محمد پاک‌مهر، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تازگی اعلام کرده که در قانون هیچ منعی برای فروش داروهای غیر نسخه‌ای در فروشگاه‌های آنلاین وجود ندارد و مردم می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

دلیلی ندارد مردم حتما به داروخانه مراجعه کنند

او در واکنش به صحبت‌های سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: دلیل ندارد که مردم برای تهیه کالا‌های سلامت محور حتما به داروخانه مراجعه کنند. فروشگاه‌های آنلاین و خدمات الکترونیکی گسترش پیدا کرده‌اند و می‌توان اقلام را در منزل سفارش داد و دریافت کرد. ضمن این که خرید اینترنتی موجب کاهش آلودگی و رفت و آمدهای غیرضرور در معابر و داروخانه‌ها می‌شود.

فروشگاه‌های اینترنتی موهبت هستند

پاک‌مهر ادامه داد: در شرایط فعلی تهیه داروی بدون نسخه و تجهیزات پزشکی از فروشگاه‌های اینترنتی موهبتی محسوب می‌شود و حتی خانواده خودم هم از این خدمات بهره می‌برند. البته امکان تهیه برخی دارو‌ها بدون نسخه پزشک ممکن نیست، ولی تهیه بعضی از داروهای غیر نسخه‌ای از طریق فروشگاه‌های آنلاین امکان‌پذیر است و می‌توان از طریق تاکسی اینترنتی آن‌ها را سفارش داد. چرا نباید از توسعه این بخش حمایت کرد؟

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت مدیریت و نظارت بر روی برخی از اقلام دارویی عنوان کرد: شاید برخی تجهیزات پزشکی با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده باشند یا توزیع آن در انحصار بخشی باشد، در این حالت وزارت بهداشت باید بر روی سیستم توزیع محصول نظارت داشته باشد. اما به غیر این موارد، فروش سایر تجهیزات و محصولاتی که نیاز به دستور پزشک ندارد چه از طریق داروخانه‌ها چه فروشگاه‌های آنلاین هیچ مشکلی ندارد.

نامه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به رییس جمهور

در همین راستا اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز طی نامه‌ای به آقای رییس جمهور، خواستار رفع محدودیت‌های استارتاپ‌های فعال در بخش تامین محصولات دارویی و دارو‌های OTC (بدون نسخه) شد. در ادامه مختصری از این نامه آورده شده است:

امروز با گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا و رسیدن به پیک چهارم همه‌گیری این ویروس، استارتاپ‌ها با هوشمندسازی خدمات مورد نیاز مردم، به یکی از قهرمانان اصلی مبارزه با کرونا در کشور تبدیل شده‌اند. استارتاپ‌های مختلفی از حوزه آموزش گرفته تا بخش تامین محصولات دارویی و دارو‌های OTC فعال شده‌‌اند و مراجعات حضوری به اماکن پر رفت‌و‌آمد مانند داروخانه‌ها را کاهش دادند.

این اتحادیه در نامه خود با اشاره به نام‌گذاری سال 1400 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان “تولید، پشتیبانی‌ها و مانع تراشی‌ها” تاکید کرد که ایشان در یکی از سخنرانی مهم در سال 99 به اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت، خاصه در دوران کرونا اشاره کردند و خواستار کمک به تداوم این بخش شدند.

اتحادیه کسب و کارهای مجازی با اشاره به موضوع استنکاف سازمان غذا و دارو از درخواست کمیته حمایت از کسب و کار و معاونت حقوقی ریاست جمهوری جهت بازنگری دستورالعمل‌ها و ضوابط قدیمی و بروزشده در مورد استارتاپ‌های فعال در ارسال اقلام بهداشتی و دارویی اعلام کرد:

استارتاپ‌های فعال در ارسال محصولات بهداشتی و دارویی که دارای مجوز فعال در اتحادیه کسب وکارهای مجازی که به عنوان تنها نهاد قانونی در این حوزه هستند، با برخی از دستور‌العمل‌ها و قوانین بروزنشده از سمت سازمان غذا و دارو مواجه شده‌اند که اجازه هرگونه فعالیت آن‌ها را سلب کرده و متاسفانه گفتگوها در این زمینه نیز به نتیجه‌ای نرسیده است.

در این موضوع به نظر می‌رسد که اراده قوی برای مقابله با هرگونه تحول دیجیتال در عرضه محصولات بهداشتی و دارویی وجود ندارد و سلامت مردم قربانی منافع عده‌ای خاص شده است.

ضمن درخواست دستور رفع محدودیت‌ها از طرف جنابعالی، اعلام می‌داریم که آماده خدمت رسانی در بستری کاملا شفاف هستیم. با تکیه بر خدمات این بخش می‌توان حضور فیزیکی در داروخانه‌ها را به حداقل رساند و دغدغه مردم از نظر تامین محصولات بهداشتی و دارویی را مرتفع کرد. پلتفرم‌های فروش دارو، داروخانه نیستند بلکه با کمک داروخانه‌ها اقلام بهداشتی و دارویی را به صورت مستقیم و با نظارت مسئولین فنی از خود داروخانه به دست متقاضی می‌رسانند.

اتحادیه کشوری‌ کسب‌وکارهای مجازی ضمنا اعلام کرد که امیدوارست در این بزنگاه تاریخی بیش از پیش شاهد همراهی و همدلی با استارتاپ‌های خدمت‌رسان به مردم باشد.

 

اسکرول به بالا
TCH