مخابرات

سرانجام قرارداد بیت‌استریم میان مخابرات و 5 شرکت خدمات اینترنتی امضا شد

سرانجام شرکت مخابرات ایران به امضای قرارداد بیت‌استریم با دیگر شرکت‌های اینترنتی کشور رضایت داد. بر این اساس 5 شرکت شاتل، آسیاتک، های‌وب، پیشگامان و صبانت، از این پس می‌توانند از زیرساخت‌های مخابرات جهت ارائه سرویس‌های اینترنت پرسرعت و فیبرنوری استفاده کنند.

از مهم‌ترین مزایای قرارداد بی‌استریم، توسعه اینترنت پرسرعت VDSL در مناطقی است که از کابل کشی فیبرنوری بهره می‌برند، تا پیش از این، ارائه سرویس فیبرنوری در انحصار شرکت مخابرات بود که این اتفاق یکی از دلایل عمده عدم توسعه سرویس‌های فیبرنوری خانگی بر اساس زمان‌بندی تعیین شده شناخته می‌شود. البته شرکت مخابرات پیش‌تر مجوز فعالیت در مناطق فیبرنوری را برای شرکت‌های شاتل و آسیاتک صادر کرده بود اما مفاد این قرارداد هرگز به صورت کامل اجرا نشد.

معاون امور مشتریان مخابرات در این زمینه اعلام کرد که منافع قرارداد قبلی به صورت مساوی میان طرفین تقسیم نشده بود، به همین دلیل در اسفند سال گذشته با ایجاد تغییرات و اصلاحاتی در قرارداد بیت‌استریم، نسخه جدید آن به امضای 5 شرکت اینترنتی کشور رسید.

مصوبه بیت‌استریم در سال 96 توسط رگولاتوری جهت افزایش فضای رقابتی در بازار اینترنت ثابت و تسهیل ارایه خدمات در حوزه ارتباطات ثابت و سیمی به تصویب رسید. از دیگر اهداف مصوبه بیت‌استریم می‌توان به استفاده حداکثری شرکت‌های دارای پروانه از زیرساخت‌ها و منابع موجود، همچنین جلوگیری از هدر رفتن منابع و حرکت در جهت توسعه و گسترش شبکه اینترنت ثابت پرسرعت در تمامی مناطق کشور اشاره کرد.

حال با امضای قرارداد جدید بیت‌استریم شرکت‌های اینترنتی امیدوار هستند که تیم مدیریتی جدید مخابرات به این قرارداد پایبند باشد و شاهد اشتراک زیرساخت‌های مخابرات با شرکت‌های دارای پروانه ارائه اینترنت FCP و Servco باشیم.

مدیرعامل شرکت پیشگامان در این زمینه اعلام کرد: مخابرات به دنبال یکپارچه‌سازی در نوع بیت‌استریم است که توسعه شبکه را به مخابرات واگذار می‌کند و ما تنها از تجهیزات این شرکت می‌توانیم استفاده کنیم. در نقطه مقابل مخابرات درصدی از درآمد شرکت‌ها را دریافت خواهد کرد.

همچنین مدیرعامل شرکت شاتل با اشاره به آن که از تجهیزات مخابرات برای توسعه اینترنت ADSL استفاده خواهد شد، گفت: مخابرات باید تجهیزات خود را به‌روز کند تا امکان واگذاری VDSL را نیز داشته باشیم، فناوری ADSL منسوخ شده اما در حال حاضر از زیرساخت‌های این شرکت برای ارائه ADSL می‌توان استفاده کرد.

2 در مورد “سرانجام قرارداد بیت‌استریم میان مخابرات و 5 شرکت خدمات اینترنتی امضا شد”

  1. vdsl و adsl چه تفاوتی دارن مگه؟؟؟
    شاتل مگه تا قبل از اینهم سیم کارت در بستر شبکه همراه اول نمیزد؟؟

    1. سعید صانعی

      اگر بخوام مثال بزنم مانند تفاوت اینترنت 4G و 5G میمونه، vdsl بر روی خطوط فیبرنوری فعال میشه، مودم مخصوص داره و سرعتش چند برابر adsl هست
      اینترنت دیتا شاتل با adsl خانگی متفاوته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH