شرکت اینتل از پردازنده جدید 5.0 گیگاهرتزی خود برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک رونمایی کرد

شرکت اینتل با عرضه نخستین پردازنده‌های نسل یازدهمی سری Tiger-Lake H خود برای لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر در اوایل ماه مه سروصدای زیادی را به‌راه انداخت. اما این کمپانی در جریان برگزاری رویداد کامپیوتکس 2021 نیز از 2 تراشه جدید سری U خود نیز رونمایی کرد. یکی از این تراشه‌ها نخستین پردازنده 5.0 گیگاهرتزی از تراشه‌های ولتاژ پایین‌تر سری U اینتل به‌شمار می‌رود.

اینتل مشخصا از تراشه پیشرفته و جدید سری U موسوم به Core i7-1195G7 و پردازنده Core i5-1155G7 به‌عنوان قدرتمندترین مدل Core i5 تاریخ خود نیز رونمایی کرد. تراشه‌های جدید همانند نخستین چیپست‌های نسل یازدهمی سری U اینتل در محدوده توانی 12 تا 28 واتی عمل می‌کنند. هر 2 تراشه جدید از پیکره‌بندی 4 هسته‌ای و 8 رشته‌ای برخوردار بوده و از پردازنده گرافیکی یکپارچه Iris Xe شرکت اینتل بهره می‌گیرند. پردازنده Core i7-1195G7 دارای 96 واحد اجرایی (EU) است؛ در حالی‌که مدل Core i5-1155G7 از 80 واحد اجرایی برخوردار است.

پردازنده Core i7-1195G7 با فرکانس پایه 2.9 گیگاهرتزی فعالیت می‌کند؛ اما به لطف استفاده از فناوری Turbo Boost Max 3.0 اینتل فرکانس تک‌هسته‌ای پردازنده به حداکثر 5.0 گیگاهرتز خواهد رسید. از سوی دیگر پردازنده Core i5-1155G7 دارای فرکانس پایه 2.5 گیگاهرتزی بوده و سرعت آن تا سقف 4.5 گیگاهرتز قابل افزایش است. عرضه CPU با فرکانس 5.0 گیگاهرتزی دستاوردی نسبتا جدید در حوزه پردازنده‌های لپ‌تاپی به‌شمار می‌رود؛ چرا که نخستین پردازنده لپ‌تاپی اینتل با فرکانس 5.0 گیگاهرتزی پیش‌تر در سال 2019 عرضه شد.

بعلاوه شرکت اینتل در کنار پردازنده‌های جدید خود از جدیدترین مودم 5G برای لپ‌تاپ‌ها نیز رونمایی کرده است. این ماژول با نام Intel 5G Solution 5000 در قالب یک کارت جدید M.2 عرضه شده و تولیدکنندگان لپ‌تاپ قادر به استفاده از آن در محصولات خود خواهند بود. اگرچه اینتل واحد تولید مودم‌های 5G اسمارت‌فونی خود را به شرکت اپل واگذار نموده است؛ اما کماکان به تلاش‌های خود در سایر حوزه‌های مربوط به استاندارد ارتباطی نسل آینده ادامه می‌دهد.

این مودم جدید محصول همکاری شرکت‌های اینتل، مدیاتک (که مسئولیت مدیریت فیرم‌ور مودم را بر عهده دارد) و فیبوکام (که در واقع تولیدکننده ماژول محسوب می‌شود) بوده و از امواج 5G با فرکانس کمتر از 6 گیگاهرتز و فناوری eSIM یکپارچه پشتیبانی می‌کند. بر اساس اعلام اینتل لپ‌تاپ‌های ساخت شرکت‌های ایسر، ایسوس و اچ‌پی مجهز به تراشه‌های جدید Tiger-Lake و مودم جدید 5G Solution 5000 در اواخر سال جاری عرضه خواهند شد.

3 در مورد “شرکت اینتل از پردازنده جدید 5.0 گیگاهرتزی خود برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک رونمایی کرد”

    1. امیرکیوان گوهری

      سلام دوست عزیز همین الان هم AMD در برخی حوزه‌ها از اینتل پیشی گرفته و پردازنده‌های سری Ryzen این شرکت با قیمت‌گذاری مناسب‌تر و توان پردازشی بعضا بالاتر از تولیدات سری Core اینتل عرضه می‌شوند. پیشنهاد می‌کنم مقاله مقایسه پردازنده‌های اینتل و AMD در آی‌تی‌رسان را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH