وب سرور چیست و چگونه کار می‌کند؟

هنگامی‌که در فضای آنلاین از یک شبکه اجتماعی استفاده کرده و یا اینکه این مقاله را می‌خوانید، آنگاه می‌توان گفت که مشغول استفاده از یک یا چند وب سرور هستید. وب سرورها اجزاهای اساسی اینترنت امروزی بوده و در واقع کاربران را به وب‌سایت موردنظرشان متصل می‌کنند. در ادامه بیشتر به مقوله سرورهای وب خواهیم پرداخت.

وب سرورها چه کاری انجام می‌دهند؟

وب سرورها، درخواست کاربر را دریافت و سپس به آن پاسخ می‌دهند. سرورهای وب دارای سخت‌افزاری بوده که دیتای را حمل می‌کند و از لحاظ نرم‌افزاری نیز دارای سیستم‌عامل و نرم‌افزار وب سرور هستند.وب سرورها جهت پاسخگویی به نیاز کاربران از پروتکل‌های گوناگونی همانند HTTP یا HTTPS استفاده می‌کنند.

وب سرور

یک پروتکل شامل قرارداد ساده نامه‌رسانی (SMTP) و پروتکل انتقال فایل (FTP) است. وب سرورها نیز کامپیوتر هستند، اما فقط جهت نیل به یک هدف واحد طراحی شده‌اند و طبیعتا آن‌ها نیز به سخت‌افزار نیاز دارند. سخت‌افزار یک سرور وب می‌تواند به توانمندی یک ابر کامپیوتر مورد استفاده در گوگل و یا لپ‌تاپ شما باشد. سیستم‌عامل آن نیز می‌تواند ویندوز، لینوکس یا macOS باشد. از طریق لایه نرم‌افزاری می‌توانید با سرور ارتباط برقرار کنید.

یک سرور وب در ساده‌ترین حالت خود شامل یک سرور HTTP، یک پایگاه داده و حداقل یک زبان برنامه‌نویسی است. همه این‌ها با هم کار کرده تا یک سرور بتواند صفحات وب را درخواست کرده و در صورت نیاز با سایر سرورها به‌صورت آنلاین، ارتباط برقرار کند.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه سریع‌ترین تنظیمات DNS را برای اینترنت خود پیدا کنیم؟

شیوه کار یک سرور وبوب سرور

از طریق آدرس‌های URL و یا نام دامنه‌ها می‌توان با وب سرورها ارتباط برقرار کرد. لایه نرم‌افزاری، کارهای مربوط به پردازش و ترجمه را انجام می‌دهد. در این فرایند از زبان‌هایی همانند PHP ،Python ،Ruby و یا Java جهت درخواست یک صفحه وب، استفاده می‌شود. در ادامه سرور تمامی فایل‌های درخواست شده (فایل‌های رسانه‌ای غنی، تصاویر، فایل‌های جاوا اسکریپت و صفحات وب HTML) را به پایگاه اطلاعاتی خود آپلود کرده و سپس آن‌ها را به مرورگر شما می‌فرستد.

تنها کاری که شما باید انجام دهید، وارد کردن موقعیت درست سرور یا URL است. با استفاده از URL، مرورگر شما آدرس آی‌پی دامنه وارد شده را از طریق DNS پیدا می‌کند. پس از دریافت و تأیید درخواست توسط وب سرور، صفحه وب موردنظر به سمت کاربر ارسال خواهد شد. حال اگر مثلا اجازه دسترسی به یک صفحه را نداشته باشید، آنگاه در عوض دریافت آن، با یک پیغام خطا مواجه خواهید شد.

این مطلب را نیز بخوانید: منبع اینترنت کجاست و آیا می‌توانیم اینترنت اختصاصی برای خودمان داشته باشیم؟

مقایسه وب سرورهای داخلی و دور دست

سرورهای وب نیز نوعی سخت‌افزار بوده و باید در جایی به‌صورت فیزیکی حضور داشته باشند. حال اگر یک سرور در خارج از موقعیت مکانی کاربر قرار داشته باشد، آنگاه سرور از راه دور نامیده می‌شود. در رابطه با سرورهای داخلی نیز می‌توانید لپ‌تاپ، دسکتاپ و یا تبلت خود را به یک وب سرور تبدیل کرده تا دیگران از طریق آن‎‌ها بتوانند به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند. همچنین می‌توانید یک سرور اختصاصی خریداری کرده و خودتان آن را نگهداری کنید.

در رابطه با تهیه نوع وب سرور نیز باید دقت کنید. مثلا فایل سرورها امکان دسترسی به وب‌سایت‌ها را فراهم نمی‌کنند، بلکه فقط جهت ذخیره فایل و اسناد دیجیتال کاربرد دارند. به همین منوال می‌توانید در کنار یک وب سرور از یک فایل سرور نیز استفاده کنید، اما نمی‌توانید از دومی جهت میزبانی یک وب‌سایت کامل، استفاده نمایید.

2 در مورد “وب سرور چیست و چگونه کار می‌کند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH