محققان با کمک فناوری هوش مصنوعی موفق به تشخیص زودهنگام سرطان پروستات شدند

همگی ما انسان‌ها هر از گاهی دچار بیماری می‌شویم؛ اما به‌طور کلی و در وهله نخست بهتر است که از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری نموده و در صورت بروز این اتفاق، فرآیند درمان را هرچه سریع‌تر آغاز کنیم. این موضوع احتمال بهبود یافتن فرد بیمار با مشکلات نسبتا کمتر را افزایش خواهد داد. سرطان پروستات یکی از بیماری‌های شایع در میان مردان محسوب می‌شود و تشخیص این بیماری و پی بردن به وجود هرگونه مشکل احتمالی مستلزم انجام معاینات منظم روی مردان است.

با این‌حال محققان دانشگاه RMIT و بیمارستان سنت وینسنت در شهر ملبورن استرالیا موفق به توسعه فناوری هوش مصنوعی جهت تشخیص زودهنگام سرطان پروستات در بیماران حتی پیش از ظهور علائم بیماری شدند. این فرآیند از طریق سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود؛ روشی که به‌دلیل میزان بالای تشعشعات ساطع شده معمولا در تست‌های غربال‌گری سرطان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما محققان به منظور یافتن سرنخ‌های احتمالی در این اسکن‌ها تکنیک هوش مصنوعی خود را آموزش داده‌اند.

محققان به منظور ردیابی علائم سرطان پروستات، اسکن‌های مربوط به بیماران بدون علامت و افراد غیر سرطانی را مورد بررسی قرار دادند. سپس محققان شیوه استفاده از اسکن‌ها جهت تشخیص بیماری و همچنین مناطق لازم جهت بررسی را به هوش مصنوعی توسعه‌یافته توسط خود آموزش دادند. این پدیده بدان معناست که تکنیک ابداعی عملا از بررسی دقیق اسکن‌ها بی‌نیاز خواهد بود. در گذر زمان و با هر بار انجام اسکن، هوش مصنوعی موفق به بهبود توانایی تشخیصی خود و نهایتا شناسایی کوچک‌ترین موارد اختلالات مشکوک شد.

به گفته یکی از محققان با نام دکتر روان تناکون “محققان به منظور تشخیص مواردی که با چشم انسان قابل رویت نیستند؛ نرم‌افزار خود را تحت آموزش قرار دادند. این فرآیند با هدف ردیابی سرطان پروستات از طریق روش تشخیص تصادفی انجام شد. تکنیک ابداعی مشابه آموزش یک سگ ردیاب است. ما برای مشاهده مواردی که با چشم عادی خود قادر به رویت آن‌ها نیستیم؛ می‌توانیم ابزار هوش مصنوعی را آموزش دهیم؛ همان‌طور که یک سگ ردیاب قادر به استشمام رایحه‌هایی است که بینی انسان قادر به درک آن‌ها نیست.”

2 در مورد “محققان با کمک فناوری هوش مصنوعی موفق به تشخیص زودهنگام سرطان پروستات شدند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH