همه‌چیز درباره Intel Bridge Technology و نحوه اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز 11

یکی از ویژگی‌های جذاب ویندوز 11، امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی در این سیستم‌عامل است. در این رابطه، مایکروسافت از شرکت اینتل کمک گرفته تا به این ایده، جامه عمل بپوشاند. بدین ترتیب کاربران ویندوز 11 دیگر نیازی به نصب شبیه‌سازهای اندروید و یا گشتن به دنبال جایگزین‌های مبتنی بر وب ندارند. این قابلیت به لطف Intel Bridge Technology میسر شده است. در ادامه قصد داریم که بیشتر به این تکنولوژی بپردازیم.

Intel Bridge Technology چیست؟

Intel Bridge Technology یا همان IBT یکی از جدیدترین فناوری‌های شرکت اینتل بوده و در واقع یکی از قابلیت‌هایی است که با ویندوز 11 یکپارچه می‌شود. Intel Bridge Technology در واقع یک پسا کامپایلر زمان اجرا بوده که به اپلیکیشن‌های موبایلی این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی بر روی دستگاه‌های مبتنی بر معماری x86، اجرا شوند.

بدین ترتیب توسعه‌دهندگان نیز دیگر نگران تولید نسخه مخصوص ویندوز نرم‌افزارهای خود، نخواهند بود. مهندسی و دستورات نر‌م‌افزار نیز همان بوده و نیازی به تغییر ندارد. بنابراین تغییری در رابط کاربری و یا کارکرد اپلیکیشن نیز به وجود نخواهد آمد.

آیا IBT یک شبیه‌ساز داخلی اندروید است؟

پیش‌تر اگر کاربری می‌خواست که یک اپلیکیشن اندرویدی را بر روی ویندوز خود اجرا کند، آنگاه باید به سراغ شبیه‌سازهای اندروید همانند Bluestacks می‌رفت. همان‌طور که می‌دانید، این شبیه‌سازها معمولا سرعت کندی داشته و فشار زیادی را نیز به کامپیوتر شما وارد می‌کنند. دلیل این موضوع نیز این است که چنین شبیه‌سازهایی باید هم نرم‌افزار و سخت‌افزار و همچنین سیستم‌عامل را شبیه‌سازی کنند.

بدین ترتیب به‌جای اینکه اپلیکیشن‌های اندرویدی مستقیما از نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر شما استفاده کنند، در اینجا شبیه‌سازها وارد عمل شده و یک دستگاه اندروید مجازی را بر پایه منابع کامپیوتر شما، ایجاد می‌کنند.

خوشبختانه در رابطه با ویندوز 11، مایکروسافت مجبور نیست که وقت خود را صرف ایجاد یک شبیه‌ساز اندرویدی کارآمدتر کند. Intel Bridge Technology باعث می‌شود تا اپلیکیشن‌های اندرویدی چنان بر روی ویندوز 11 اجرا شوند که انگار یک اپلیکیشن دسکتاپی هستند. بدین ترتیب اجرای اپلیکیشن‌هایی همانند تیک‌تاک و اسنپ‌چت، تفاوتی با اجرای اپلیکیشن‌هایی همانند مجموعه آفیس و یا بازی Solitaire ندارد.

این مطلب را نیز بخوانید: همه‌چیز در رابطه با تراشه TPM 2.0 و ارتباط آن با ویندوز 11

شیوه کار Intel Bridge Technology

اگر کمی با برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشید، آنگاه می‌دانید که یک کامپایلر، کدهای زبان‌های سطح بالا را به کدهای سطح ماشین (صفر و یک) تبدیل می‌کند. در ادامه کدها به پردازنده دستگاه ارسال شده و در نهایت یک سری از دستورها و عملکردها اجرا می‌شوند.

IBT توانسته که همین رویه را پیاده‌سازی کند. با استفاده از یک پسا کامپایلر، IBT کدهایی را که توسط کامپایلرهای آنی کامپایل شده‌اند، گرفته، آن‌ها را به همراه جدیدترین تغییرات، مجددا کامپایل می‌کند و در نهایت در قالب یک خروجی پایدار، ارائه می‌دهد.

کامپایلرها موضوع جدیدی نیستند. اگر کامپایلری وجود نداشته باشد، آنگاه دستگاه شما نمی‌داند که با کدهایی که توسط انسان‌ها نوشته شده‌اند، چکار کند. این قضیه هم در مورد یک اپلیکیشن ساده اندروید و هم در مورد نرم‌افزارهای پیچیده، صادق است. دلیل اینکه تا پیش از ویندوز 11، سایر نسخه‌های این سیستم‌عامل نمی‌توانستند که اپلیکیشن‌های اندرویدی را اجرا کنند، این است که کامپایلرهای این دو، متفاوت هستند.

دستگاه‌های اندرویدی تمایل دارند تا جهت اجرای طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها، از کامپایلرهای آنی استفاده کنند. از طرفی دیگر، کامپیوترها تمایل دارند که با کدهای پیچیده کار کرده و به همین منوال، از کامپایلرهای دو یا چند گذری استفاده کنند.

توسعه Intel Bridge Technology، دهه‌ها طول کشیده است. هر چند که IBT یک نرم‌افزار است، اما در هر صورت جهت اجرای درست، نیازمند سخت‌افزارهای مناسب نیز هست. Intel Bridge Technology بخشی از استراتژی چند-معماری XPU شرکت اینتل است. این فناوری به دستگاه شما این امکان را می‌دهد که حجم کاری را بر روی بخش‌های مختلف همانند هسته‌های CPU، پردازنده گرافیکی، شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و همچنین پردازش پیشرفته تصویر، تقسیم کند.

پردازش داده‌ها به روش قدیمی، فقط باعث ایجاد اخلال در انجام سریع و کارآمد پردازش می‌شود. اینتل نیز جهت رفع این مشکل، پردازش چند-معماری XPU را معرفی کرده است. استراتژی پردازشی XPU، حجم کاری و پردازشی را بر روی سخت‌افزارهای گوناگون دستگاه شما، تقسیم می‌کند و سپس بخش‌ها را در قالب یک رابط برنامه‌نویسی واحد، به یکدیگر وصل می‌کند. می‌توانید این تکنیک را به مدیریت هوشمند یک تیم تشبیه کنید؛ یعنی جایی که در آن هر وظیفه به کارآمدترین شخص موجود در گروه، واگذار می‌شود.

درست است که ترکیب IBT-XPU بر روی اکثر تراشه‌ها کار خواهد کرد، اما در هر صورت دستگاه‌هایی که به پردازنده‌های اینتل مجهز هستند، تجربه بهتری را از این فناوری خواهند داشت.

کاربران ویندوز از کجا باید اپلیکیشن‌های اندرویدی را تهیه کنند؟

Intel Bridge Technology

اینکه ببینیم اپلیکیشن‌های اندرویدی بر روی کامپیوترها اجرا می‌شوند، رویای بسیاری از خوره‌های کامپیوتر، عاشقان شبکه‌های اجتماعی و حتی بازی‌بازان موبایلی است، اما همه ما می‌دانیم که در هر صورت، اپلیکیشن‌های یک سیستم‌عامل باید از جایی دانلود شوند. سامسونگ دارای Galaxy Store و Google Play Store است. اپل AppStore را داشته و هواوی نیز از AppGallery برخوردار است. حال پرسش اینجاست که کاربران ویندوز 11 در این زمینه باید چکار کنند؟ در این رابطه باید بگوییم که مایکروسافت در این زمینه با آمازون متحد شده و قرار است که کاربران ویندوز 11 از طریق Amazon AppStore بتوانند که به اپلیکیشن‌های اندرویدی، دسترسی پیدا کنند.

در حال حاضر Amazon AppStore در حدود 500000 اپلیکیشن اندرویدی دارد و به احتمال زیاد این عدد در سال‌های آتی، دو برابر خواهد شد. همچنین لازم نیست که نگران کمبود اپلیکیشن در این فروشگاه باشید. در Amazon AppStore، اپلیکیشن‌های پولی و رایگان در دسته‌بندی‌های گوناگونی از آموزشی و خبری گرفته تا بازی و شبکه‌های اجتماعی، وجود دارند. با توجه بیشتر کاربران و توسعه‌دهندگان به این فروشگاه، می‌توانیم انتظار رشد بیشتر آن را نیز داشته باشیم.

این مطلب را نیز بخوانید: سیستم‌‌عامل ویندوز 11 مایکروسافت احتمالا در روز 28 مهر ماه منتشر خواهد شد

آیا امکان نصب فایل‌های APK نیز وجود دارد؟

هر چند که 500000، عدد بالایی است، اما در هر صورت بازهم می‌توان اپلیکیشنی را پیدا کرد که در این فروشگاه موجود نباشد. خوشبختانه یکی از مهندسان مایکروسافت در توییتر تأیید کرده که می‌توانید فایل‌های APK دانلود شده از منابع دیگر را نیز بر روی ویندوز 11 خود، نصب کنید.

این قضیه چیزی فراتر از نصب اپلیکیشن‌های مستقل است. برخی از توسعه‌دهندگان، اپلیکیشن‌‎های خود را فقط بر روی گوگل پلی استور منتشر می‌کنند. همچنین برخی دیگر نیز متعهد به ایجاد اپلیکیشن‌های متن-باز و رایگان بوده و چنین برنامه‌هایی نیز فورا بر روی فروشگاه‌های بزرگ، قرار نمی‌گیرند.

سخن پایانی

ویندوز 11 قرار است که در سال جاری میلادی بر روی دستگاه‌های سازگار، در دسترس قرار بگیرد. در مورد توانایی‌ها و عملکرد سیستم‌عامل جدید مایکروسافت نیز، احساسات مختلفی وجود دارند. برخی از همین حالا، ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل و همکاری اینتل و مایکروسافت را تحسین کرده و برخی دیگر نیز می‌خواهند که پس از عرضه چندین آپدیت، از ویندوز 11 استفاده کنند.

به هر حال، Intel Bridge Technology یک فناوری جدید است. این فناوری چندین سال است که در دست توسعه قرار داشته، اما به احتمال زیاد باید منتظر عرضه چندین به‌روزرسانی باشیم تا این تکنولوژی بتواند خود را به بخشی از تجربه روزانه کاربران، تبدیل کند.

2 در مورد “همه‌چیز درباره Intel Bridge Technology و نحوه اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز 11”

  1. بعید میدونم اجرای نرم افزارای اندرویدی تو ویندوز عملکرد خوبی داشته باشه، باید بیاد تست کنم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH