اپل از لنزهای پریسکوپی در سال 2023 رونمایی خواهد کرد

صنعت اسمارت‌فون طی چند سال گذشته پیشرفت‌های سریع و چشمگیری را تجربه کرده است. در واقع به‌نظر می‌رسد که برخی حوزه‌ها هم‌اکنون در سقف پیشرفت خود قرار دارند. بعلاوه اکنون تولیدکنندگان در راستای ارتقاء عملکرد و نمایشگر گجت‌های خود با چالش‌هایی مواجه هستند. به همین دلیل در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان اسمارت‌فون توجه خود را بر مقوله دوربین متمرکز نموده‌اند. اکنون بسیاری از اسمارت‌فون‌ها در صنعت دارای سیستم‌های دوربین چندگانه با ترکیب متنوعی از لنزها و طیف گسترده‌تری از سناریوهای کاربردی هستند. نتیجه این موضوع دستیابی به افکت‌های تصویربرداری قدرتمندتر است.

در حال حاضر لنز پریسکوپی یک فناوری ساده است؛ با این‌حال مشخصه استاندارد پرچم‌داران اندرویدی محسوب می‌شود. اما این فناوری هنوز مورد توجه اپل قرار نگرفته است. با این وجود گزارشاتی وجود دارند که نشان می‌دهند کمپانی برای پیشرفت در این حوزه تلاش نمی‌کند؛ اما در حال  جستجو برای کشف ایده‌ای تکامل‌یافته‌تر است. بر اساس گزارشات اخیر شرکت اپل در سال 2023 از لنز پریسکوپی استفاده خواهد کرد. با توجه به اینکه غول کوپرتینویی روی ایده تکامل‌یافته‌تری کار می‌کند؛ لذا انتظار می‌رود که اپل از محصول جدیدی رونمایی کند. در حال حاضر پیرامون پیشرفت‌های کمپانی آمریکایی در این عرصه هیچ‌گونه اطلاعاتی در دست نیست.

به گفته مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل، این شرکت در سال آینده از لنز پریسکوپی استفاده خواهد کرد. با این‌حال از آنجا که مشکلات پتنت سامسونگ در این زمینه به منزله مانعی برای برنامه‌های اپل قلمداد می‌شوند؛ لذا غول کوپرتینویی بایستی به نوعی پتنت سامسونگ را دور زده یا هزینه دریافت مجوز برای استفاده از آن‌را پرداخت کند.

پتنت شرکت اپل

شایان به ذکر است که شرکت اپل مدتی پیش مجوز ثبت اختراع مربوط به یک لنز پریسکوپی را دریافت کرد. این پتنت “Folded Camera” یا دوربین تاشو نام دارد و در دفتر ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) به ثبت رسیده است. این پتنت نشان می‌دهد که فناوری مذکور می‌تواند در ماژول دوربین یک دستگاه موبایلی متشکل از چندین لنز ادغام شود. هدف از انجام این‌کار ارتقاء افکت تصویربرداری دوربین است.

ماژول دوربین شامل 2 عنصر نوری تاشو شبه‌منشوری و یک سیستم لنز مستقل بین 2 عنصر نوری تاشو است. سیستم لنز می‌تواند به‌صورت مستقل حرکت کند و این موضوع امکان دستیابی به فوکوس خودکار و قابلیت تثبیت‌کنندگی نوری تصاویر را فراهم می‌کند. علاوه بر این شکل، ماده و چیدمان عناصر لنز شکست‌دهنده نور (در گروه لنزها) قابل انتخاب خواهد بود.

ارائه فاصله کانونی به اندازه کافی طولانی در قسمت پشتی امکان استفاده از منشور دوم را فراهم می‌کند. این موضوع امکان ثبت تصاویر با رزولوشن و کیفیت بالا را فراهم می‌کند. بر اساس گزارشات اخیر این فناوری احتمالا قابلیت زوم 10 تا 100 برابری را برای گوشی‌های آی‌فون به ارمغان خواهد آورد. همچنین برخی شایعات ادعا می‌کنند که عکاسی دوربرد آی‌فون در آینده با پرچم‌داران اندرویدی رقابت خواهد کرد. با این‌حال جهت استفاده از فناوری مذکور در آینده کماکان بایستی منتظر بمانیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH