مقایسه و بررسی سونی اکسپریا E1 با ال‌جی L40: هوشمندهای ارزان!

E1 VS L40 Cover

این روزها کمپانی‌های سازنده تلفن همراه به مدل‌های خوب و خوش قیمت روی آورده‌اند! اچ‌تی‌سی با مدل‌هایی همچون دیزایر 310 و نوکیا هم با سری ایکس و حتی آشای خود جایگاهش را در این بازار آشفته تا حدودی تثبیت کرده است. در این بین ال‌جی و سونی هم به تازگی مدل‌های خوبی را روانه بازار کرده‌اند. ال‌جی با سری ال وارد میدان شده و سونی هم که با طوفان خود در رده‌های بالای بازار دل خیلی‌ها را به دست آورده و قصد دارد تا گوشی‌های متفاوتی را با نام اکسپریا وارد بازار کرده و نبض آن را در رده‌های میان قیمت در دست بگیرد. ما نیز تصمیم گرفتیم تا همراه با کمپانی‌ها پیش برویم تا ببینیم آخر این راه دور و دراز به کجا ختم می‌شود! به همین دلیل یک مقایسه خاص میان ال 70 از ال‌جی و گلکسی وین از سامسونگ انجام دادیم و حال پس از یک مصاحبه خواندنی با اکسپریا ای وان، برادر کوچکتر ال‌جی ال 70 یعنی  ال 40 نیز درب آزمایشگاه آی‌تی‌رسان را زد و برای یک نبرد سخت با نماینده سونی اعلام آمادگی کرد! اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که بازار میان رده‌ها در چه حالی است، مقایسه ال‌جی ال 40 با سونی اکسپریا ای وان را از دست ندهید!

طراحی

به هزار و یک دلیل منطقی و غیر منطقی (!) کمپانی‌ها امروزه گوشی‌های خود را تا حدودی شبیه به یکدیگر می‌سازند. این را گفتیم که بدانید ال 40 همچون دیگر دو سیم کارته‌های ال‌جی در بخش پایینی صفحه نمایش از 4 دکمه لمسی بهره گرفته و سونی هم همچون دیگر اسمارت‌فون‌هایش دکمه‌های سخت افزاری را در آن بخش قرار نداده است! از طرفی همان دکمه پاور معروف سونی هم در اکسپریا ای وان بر خلاف دیگر محصولات سونی، همرنگ با بدنه بوده تا حضوری کمرنگ‌تر را در ای وان تجربه کند!

E1 VS L40  (5)

 

E1 VS L40  (6)

طبق روال همیشگی بیشتر بخش جلویی گوشی‌ها را نمایشگر‌های آن‌ها فرا گرفته و تنها تفاوت در بخش جلویی را می‌توان به  همان دکمه‌های سخت افزاری زیر نمایشگر ال 40 نسبت داد که حتی بک لایت هم ندارد! اگر این دو را به پشت برگردانیم، عمده‌ترین تفاوت در اسپیکری است که در بخش پایینی اکسپریا ای وان جا خوش کرده است. در سمت راست ال 70 تنها دکمه پاور دیده می‌شود و کلیدهای یکپارچه صدا به سمت چپ منتقل شده‌اند و طبق معمول پورت میکرو یو اس بی در بخش زیرین دستگاه جا خوش کرده است. اما اگر گشتی به اطراف اکسپریا ای وان بزنید، در سمت چپ تنها پورت میکرو یو اس بی را می‌یابید که حضورش در این جا چندان خوشایند نیست و ممکن است کمی با مشکل مواجه شوید؛ خصوصا اگر هنگام اتصال به شارژر قصد کار با گوشی را داشته باشید! در سمت راست ای وان نیز دکمه پاور و کلیدهای یکپارچه صدا وجود دارند و بخش زیرین آن عاری از هر گونه فرو رفتگی و برآمدگی است! تنها یک بخش خیلی کوچک جهت باز کردن پشت دستگاه و دستیابی به باتری یافت می‌شود! متفاوت‌ترین بخش در اکسپریا ای وان، دکمه اختصاصی واکمن آن است که در بالای دستگاه با رنگی متمایز از بدنه جا خوش کرده است.

E1 VS L40  (9)

از لحاظ ابعاد با توجه به صفحه نمایش بزرگ‌تر ای وان، این مورد طبیعی است که سایز بزرگ‌تری هم داشته باشد. به طور کلی اکسپریای قصه ما در حدود کمتر از 9 میلی‌متر از ال 40 بلندتر، بیش از 2 میلی‌متر کوچک‌تر و با کمی ارفاق ضخامتی برابر با ال 40 دارد، اما ای وان حدودا 11 گرم سنگین‌تر از رقیب است.

E1 VS L40  (10)

E1 VS L40  (11)

اگر دو مدل را در دست بگیرید با جنس بدنه‌‌ E1 بهتر رابطه برقرار می‌کنید و بدون شک حس خوبی به شما منتقل خواهد شد اما ال 40 خوش دست‌تر به نظر می‌رسد، زیرا هم سایز کوچکتری داشته و هم قاب پشتی آن تا حدودی گرد طراحی شده در حالی که ای وان صاف و تخت است!

نمایشگر

بدون شک یکی از مهمترین بخش‌های هر اسمارت‌فون نمایشگر آن بوده زیرا پل ارتباطی شما با تلفن همراهتان است و میان این دو رقیب قصه ما نیز متفاوت‌ترین بخش شاید همین نمایشگر آن‌ها باشد.  E1 از یک نمایشگر 4 اینچی با رزولوشن 800 در 480 پیکسل بهره مند است در حالی‌که سایز نمایشگر ال 40 تنها 3.5 اینچ بوده و روزلوشن آن پا را از 480 در 320 پیکسل فرا تر نمی‌نهد، به همین دلیل چگالی پیکسلی اکسپریا بالاتر بوده و در مقابل خود عدد 223 پیکسل در هر اینچ را می‌بیند در حالی‌که این میزان برای ال 40 در حدود 165 است.

علاوه بر این‌ها نماینده سونی در این رقابت از پنل TFT بهره مند بوده و ال 40 از IPS استفاده می‌کند. همان گونه که دیدید در این بخش تفاوت بیداد می‌کند در نتیجه برای نشان دادن کیفیت نمایشگرهای این دو مدل، میزان روشنایی صفحه را در هر دو، تا انتها بالا برده و پس از قرار دادن تصاویری یکسان در صفحه، مشغول عکاسی از آن‌ها شدیم که در زیر مشاهده می‌کنید (بدون شک نمایشگر سمت چپ متعلق به ال جی ال 40 است).

E1 VS L40  (12)

E1 VS L40  (13)

E1 VS L40  (14)

سخت افزار

ظاهرا این دو رقیب قصد رقابتی سالم را با یکدیگر دارند. به همین دلیل هرچه در مرحله قبلی متفاوت با هم ظاهر شدند، در این بخش مشابه با یکدیگر گام بر می‌دارند تا کمی رقابت خود را به تعادل بکشند! هر دو از چیپست اسنپدراگون 200 ساخته کوالکام بهره می‌برند و دو هسته‌ای بوده و فرکانس هسته‌ها در هر دو مدل نیز بر روی 1.2 گیگاهرتز تنظیم شده است. جالب است بدانید که گوشی‌ها از 512 مگابایت رم و واحد گرافیکی آدرنو 302 بهره‌مند هستند تا شاید شما هم همچون من به این نتیجه برسید که یک روح در دو بدن حضور دارد!

برای اینکه این دو مدل با این همه شباهت را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم، هر دو را وارد آزمایش‌های سخت و طاقت فرسای خود کردیم تا ببینیم کدامیک عملکرد بهتری را از خود به جا می‌گذارد!

طبق روال همیشگی در گام نخست هر دو را وارد بنچمارک پی کردیم تا ببینیم کدامیک در محاسبه عدد پی امتیاز بهتری را کسب می‌کند. همانگونه که مشاهده می‌کنید، اکسپریا E1 توانست با اختلاف اندکی (415 در برابر 425) ال 40 را پشت سر بگذارد!

E1 VS L40  (17)

در گام بعدی برنامه AnTuTu را برای تست این دو انتخاب کردیم تا با ارزیابی هر یک از این دو مدل یک امتیاز کلی را به آنها بدهد. در این مرحله نیز اکسپریا ای وان با اختلاف اندکی از ال 40 پیشی گرفت!

E1 VS L40  (16)

ال 40 از اینکه در تست‌های قبلی نتوانسته بود خودی نشان دهد تقاضا داشت که از برنامه Quadrant Professional استفاده کنیم تا عملکرد گوشی در 4 بخش به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد. نتایج را در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید.

e1 VS l40 (3)

e1 VS l40 (4)

e1 VS l40 (1)

e1 VS l40 (2)

در نهایت تصمیم گرفتیم تا واحد گرافیکی این دو را مورد بررسی قرار دهیم و به همین دلیل از Bonsai استفاده کردیم. ال 40 در این مرحله توانست با اختلاف نسبتا زیادی (1931 در برابر 1511) E1 را پشت سر بگذارد که البته دلیل اصلی این امر وضوح تصویر کمتر نمایشگر محصول ال‌جی است و نمی‌توان چنین برتری را چندان کامل تلقی محسوب کرد!

E1 VS L40  (15)

نرم افزار

هر دو مدل از سیستم عامل محبوب این روز های بازار یعنی اندروید بهره می‌برند اما ال 40 از نسخه 4.4.2 این سیستم عامل استفاده می‌کند در حالی‌که سونی برای ای وان نسخه 4.3 را در نظر گرفته است! اگر از پیش با رابط‌های کاربری شخصی سازی شده سونی و ال‌جی آشنایی دارید، پس هنگام استفاده از این دو مدل به مورد متفاوتی بر نخواهید خورد. در اکسپریا ای وان می‌توانید با کشیدن انگشت خود از سمت چپ صفحه به سمت راست آن، به یک منوی جدید دست یابید و قابلیت‌ها و آپشن‌های بیشتری را در دسترس داشته باشید. در هنگام کار با ال 40 نیز به مورد خیلی خاصی بر نخواهید خورد. می‌توانید در صفحه اصلی تا جایی که امکان دارد پیج های جدیدی را باز کنید و یا از میان ویجت های خاص و نسبتا زیادی که به صورت پیش فرض بر روی آن قرار گرفته نهایت استفاده را ببرید! در کل با توجه به تعداد نسبتا زیاد لانچر های موجود برای اندروید، اگر نسبت به هر کدام از این مدل‌ها بی‌تفاوت بودید، می‌توانید با نصب یک لانچر حال و هوای تازه‌ای را به گوشی خود بدهید!

دوربین

هر دو مدل از یک دوربین 3.15 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند و هیچ کدام اعتقادی به عکس برداری در محیط های تاریک ندارند، در نتیجه بدون فلاش این دوربین ها را رها کرده‌اند. از لحاظ قابلیت‌های خاصی که برای این دو دوربین در نظر گرفته شده بدون شک ای وان یک سرو گردن از رقیب بالا تر است! زیرا این مدل بسیار خوش قیمت سونی با قابلیت‌های خوب و کابردی نظیر HDR، پانوراما، تشخیص چهره و… در دل خود گنجانده در حالیکه ال 40 به هیچ کدام از این‌ها روی خوش نشان نداده است. برای اینکه از مسائل تئوری فاصله بگیریم، هر دو مدل را در دست گرفته و مشغول عکاسی شدیم. تصاویر زیر حاصل تلاش ما در این قسمت است!

ITRESAN00001

ITRESAN00008

ITRESAN00002

ITRESAN00005

ITRESAN00003

ITRESAN00006

ITRESAN00004

ITRESAN00007

در بخش فیلم برداری باز هم نگاه‌ها به سمت ای وان است! این مدل گرچه توانایی فیلم برداری به صورت اچ دی را ندارد اما کیفیت کلیپ‌های ضبط شده با آن در حد قابل قبولی است و به طور حتم در جایگاه بالاتری از ال 40 قرار می‌گیرد! در کلیپ یک دقیقه‌ای که با این دو گرفتیم حجم کلیپ مربوط به ای وان در حدود 15 مگابایت و کلیپ مربوط به ال 40 کمی بیش از 8 مگابایت حجم داشت که نشان از ثبت تصاویر با جزئیات بالاتر برای ای وان دارد. البته ناگفته نماند که هر دو مدل فاقد دوربین ثانویه برای مکالمه تصویری هستند!

پخش چند رسانه‌ای

نمایشگر، اسپیکر و پشتیبانی از کدک‌های متفاوت توسط گوشی از جمله مهترین عامل‌ها در این بخش هستند! از لحاظ نمایشگر ای وان به دلیل نیم اینچ بزرگ‌تر و همچنین چگالی پیسکل بالاتر از رقیب خود تا حد زیادی پیشی می‌گیرد. اگر نگاهی نیز به اسپیکر این دو مدل بیندازیم، باز هم برتری از آن ای وان خواهد بود زیرا از لحاظ کیفیت صدا نسبت به رقیب خود بهتر عمل کرده گرچه بلندی صدای هر دو در یک حد است، حتی اگر از علاقه مندان به هدفون هستید و اکثر اوقات ترجیح می‌دهید صدا را از هدفون بشنوید، باز هم E1 تجربه بهتری را برایتان به ارمغان می آورد. با توجه به سیستم عامل اندروید که در هر دو گوشی به کار گرفته شده و تعداد زیاد پلیرهای موجود برای آن، نگرانی چندانی از بابت پخش نشدن یک فرمت خاص ندارید این در حالی است که هر دو مدل با پخش کلیپ‌ها به صورت اچ‌دی نیز با مشکل مواجه هستند چه برسد به فول اچ دی! در نتیجه اگر بخواهید از میان این دو مدل یکی را برای تماشای ویدیو و یا پخش موسیقی برگزینید، بی‌شک سونی اکسپریا ای وان بهتر از رقیب است!

e1 vs l40

سایر امکانات

از لحاظ امکانات ارتباطی هر دو در یک سطح قرار می‌گیرند و از نسخه چهارم بلوتوث برای انتقال سریع اطلاعات بهره مند هستند. اکسپریا ای وان با یک LED خاص و زیبا که در بخش زیرین نمایشگر با ظرافت تمام جا خوش کرده است، می‌تواند هنگام دریافت اس ام اس و یا تماس‌های از دست رفته با تغییر رنگ به شما هشدار دهد و یا هنگام تماشای عکس‌ها متناسب با رنگ پس زمینه عکس تغییر رنگ داده و جلوه زیبایی را به گوشی دهد. در بخش بالای گوشی نیز یک دکمه اختصاصی واکمن قرار گرفته تا با فشردن آن یک دسترسی سریع را به بخش واکمن گوشی داشته باشید و یا با فشردن آن مشغول گوش دادن به موزیک شوید، موردی که در نوع خود بی همتاست. در سوی دیگر میدان ال 40 با قابلیت خاص و بسیار کاربردی ال‌جی با نام Knock Code وارد می‌شود که توسط آن می‌توانید با زدن دوبار پشت سر هم بر روی صفحه، قفل نمایشگر را باز کنید تا دیگر نسبت به دکمه پاور حداقل برای باز کردن قفل صفحه بی نیاز شوید. حافظه داخلی هر دو 4 گیگابایت بوده اما خوشبختانه توانایی ارتقا از طریق کارت حافظه تا 32 گیگابایت را دارا هستند.

E1 VS l40 d

باتری

ال 40 از یک باتری 1550 میلی آمپر ساعتی بهره‌مند است در حالیکه باتری ای وان 1750 میلی‌آمپری است! با اینکه از لحاظ اعداد و ارقام برتری با ای وان است اما هنگام کار با این دو به شخصه تفاوت خاصی از لحاظ میزان نگهداری شارژ مشاهده نکردم! به طور کلی در یک استفاده معمولی هر دو مدل تا دو روز یار و یاورتان خواهند بود. برای شارژ کردن ای وان در حدود 2 ساعت و برای شارژ کردن ال 40 کمی بیش از یک ساعت و نیم زمان نیاز دارید! ناگفته نماند که در هر دو مدل دسترسی به باتری توسط کاربر امکان پذیر است.

E1 VS L40  (8)

سخن پایانی

بدون شک قیمت یک مدل می‌تواند ارزش واقعی آن را مشخص کند! گاهی اوقات کلی امکانات خوب در اختیار شماست اما قیمت به حدی بالاست که رسما از خرید آن مدل پشیمان می‌شوید و گاهی اوقات نیز قیمت مناسب یک مدل علی رغم در اختیار نداشتن خیلی از امکانات آن را به یک مدل محبوب و پر فروش تبدیل می‌کند. هم اکنون در بازار کشور می‌توانید ال‌جی ال 40 را با قیمتی در حدود 315 هزار تومان (با گارانتی اصلی) بیابید و در طرف دیگر بازار سونی اکسپریا E1 Dual با درج مبلغ 325 هزار تومان خود نمایی می‌کند. هر دو جز بهترین‌ها در این رده هستند اما اینکه کدام مدل بهتر است، تنها موردی است که باید شما با توجه به نیازتان به آن پی ببرید!

12 در مورد “مقایسه و بررسی سونی اکسپریا E1 با ال‌جی L40: هوشمندهای ارزان!”

  1. درود برشما. واقعا نقد و بررسی کاملی بود.
    واقعا لذت بردم. من خودم LG L50 از دیجی کالا سفارش دادم که متاسفانه در سایت زده بودکه دوربینش فوکوس اتوماتیک هستش ولی بعد از سفارش متوجه شدم که اینطور نیست.
    به هر حال با این اوصاف دوربین L50 هم دقیقا مثل L40 هست که تصاویرش مات و ناواضح است.
    سوالی که از شما دوستان دارم اینه که در گوشی هایی مانند موارد مذکور که فوکوس اتوماتیک نیستند ، آیا میتوان از نرم افزار های جانبی عکس و فیلم برداری که قابلیت فوکوس اتوماتیک دارند در این گوشی ها استفاده کرد یا اینکه قابلیت فوکوس اتوماتیک خاصیتی ذاتی برای دوربین می باشد و با استفاده از نرم افزارهای جانبی این مشکل حل نمی شود؟
    ممنونم.

  2. البته چند جا از مقایستون عجیبه:

    1- اگه سخت افزاری گوشی ها رو تو آنتوتو بررسی کرده باشین گرافیک L40 آدرنو 305 هست نه 302 که به اشتباه اعلام شده بوده.
    2-بنچمارک آنتوتو تا 500 تا بالا و پایین داره!!. من خودم با گوشی L40 بنچمارک گرفتم 13400 شد. بعضی وقتا هم 500 تا کمتر شده. ملاک تفاوتتون درست نیست.
    3- فیلم برداری L40 در سایز 400*800 هست که هر دقیقه 25 مگ حجم میگیره!! احتمالا شما رو سایزهای دیگه فیلم گرفته بودین.
    4- تو پخش HD گوشی L40 هیچ گونه لگی نداره و فوق العاده راحت پخش میکنه. بطوری که من فیلم HD با حجم 2 گیگ رو روش امتحان کردم. خیلی رون اجرا کرد و زیرنویس فارسی هم خودکار لود کرد. از طرفی هم به دلیل نوع صفحه نمایش کیفیت رنگ فیلم خیلی خوبه.

    خواهش میکنم این نظر رو تایید کنید تا بیشتر تحقیق کنن.
    ممنون از سایت خوبتون

    1. مجتبی مسکینی

      1. چک کردم همون آدرنو 302 هست و درست اعلام شده!
      2. بنچمارک انتوتو صرفا یه معیار واسه سنجش و مقایسه گوشی هاست و تو این بررسی هم نشون دادیم که این دو گوشی در یک حد هستن! قرار نیست که ملاک قرار داده بشه که حالا یه مدل 200 تا از اون یکی بیشتره یعنی سخت افزارش خیلی بهتره و خیلی قوی تره! یه معیار واسه سنجشه که نشون بده این دوتا گوشی چقدر با هم اختلاف دارن همین!
      3. فیلم برداری بستگی به موقعیت داره! شما برو تو وسط جنگل فیلم بگیر با همون ال 40 حجم بالای 40 تا هم میره! وقتی بحث مقایسه هستش ما دو تا گوشی رو در شرایط یکسان تست میکنیم و تو اون شرایط حجمی که به دست میاد قابل مقایسه است نه اینکه با یه مدل بریم یه جای پر زرق وبرق و فیلم بگیریم حجم بالای 40 تا بیاد و با اون یکی مدل تو اتاق دوربین رو ثابت نگه داریم و حجم 5 مگابایت بشه!
      4. من میتونم یه فیلم واستون بیارم که با حجم 500 مگابایت که پرچمدارا هم نتونن اجراش کنن! وقتی بررسی میکنیم کار کلی سنجیده میشه یعنی بر فرض 10-15 تا ویدیو با سایز ها و کیفیت های مختلف تست میشه حالا ممکنه این وسط یکی رو خیلی هم خوب نشون بده! همیشه به طور کلی صحبت میکنیم نه صرفا پخش یک ویدیو خاص!!!
      نظر شما هم تایید شد! شما هم با تحقیق بیشتر و نگاه کلی به گوشی ها این بررسی ها رو بخون!

      1. ممنون. این پاسخ صرفا جهت کمک به مقایسه بهتره:

        1- لینک زیر مربوط به اسکرین شات نرم افزار آنتوتو از سخت افزار L40 هست که نشون میده گرافیک 305 هست. نظرات کاربران هم در mobile.ir در مورد این گوشی اینو تصدیق میکنه:

        2- حرف من هم همین بود که اختلاف اندک این بنچمارک ملاک نیست چون تا 5% خطا داره. هر دو گوشی دارای بنچمارک خیلی خوبی هستن.

        3- در محیط تاریک هم تست شد با رزلوشن 400*800 حدود 23 مگ فیلم میگیره. تفاوت اثر محیط در فیلم گیری از 40 مگ تا 5 مگ!. لطفا ببینید تو نور بیرون چقدر میگیره. خواستید میتونم لینک آپلود بذارم محیط و کیفیت رو برا مقایسه بهتر ببینید. شاید گوشی مورد مطالعه از جای نامعتبری خریداری شده باشه.

        4- جمله مقایسه شما اینه:
        “هر دو مدل با پخش کلیپ‌ها به صورت اچ‌دی نیز با مشکل مواجه هستند چه برسد به فول اچ دی!”
        با این بیان اولین برداشتی که کاربر میکنه اینه که این دو گوشی HD نمی تونه پخش کنه نه اینکه از میون 10-15 تا یکی دوتا رو خوب نشون نداده. من که با خوندن این جمله جا خوردم چون اولین باری بود که این انتقاد رو شنیدم.
        پخش رسانه ای این دو گوشی با این سخت افزار و گرافیک کاملا زیر سوال رفته.
        پردازنده دوهسته ای اسنپدراگون 200 با فرکانس 1.2 گیگا و گرافیک 302 یا 305 ادرنو مگه میشه HD پخش نکنه.
        گوشی با پردازنده 1 گیگ و گرافیک مالی ادعای پخشHD Full میکنه اونوقت این دوتا نتونن؟!!

        خیلی متشکر از پاسختون. امیدوارم این مقایسه کمک کنه به بررسی بهتره این دو گوشی. لطفا اینم تایید کنید. خیلی ممنون

    1. جایگزین y511 فکر کنم y600 هست. دوربین 5 مگاپیکسل و ال سی دی 5 اینچی داره. اما چگالی پیکسل نسبتاً پایینی داره
      بقیه چیزاش مثل y511 هست
      y530 مثل e1 و l40 وl70 و moto e میمونه.
      سخت افزار همه تقریباً در یه حد هستن

  3. به نظر من اگه کسی بخواد گوشی خوب ارزون قیمت بگیره باید یکی از این دوتا رو انتخاب کنه ، خیلی بهتر از گوشیهای سامسونگ و هواوی هستند .البته نوکیاx هم گوشی ارزون قیمت و خوبیه.

  4. خسته نباشید، مقاله خوبی بود، اما جا داره که بهتر بشه بخصصوص در طمینه گرفتن تصاویر از گوشی ها (عکس های گرفته شده از گوشی ها زیبایی خاصی نثارند که بیشتر مربوط به بکگراند و نور محیط میشه. به هر حال از لحاظ محتوا عالی بود!

  5. سلام ممنون از برسی فوق العادتون من بین این دوگوشی موندم شما که در اختیارش دارین لطفا این تست رو روی این دوگوشی انجام بدین
    باکدوم یک از این گوشیا میشه همزمان با دوتا سیم کارت رایتل.دیتا دریافت.کرد یعنی از اینترنت هردو سیم کارت همزمان استفاده کرد بینهایت ممنون از سایت فوقالعادتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH