AMD در صدد ورود به بازار پردازنده‌های موبایلی از طریق همکاری با شرکت مدیاتک است

طی مدت چند سال گذشته وضعیت کسب‌وکار در بازار پردازنده‌های دسکتاپ، لپ‌تاپ و سرور چندان مطلوب نبوده است. با این‌حال بازار پردازنده‌های موبایلی یا اسمارت‌فونی کماکان پر رونق باقی‌مانده و پردرآمدترین بازار به‌شمار می‌رود. بر اساس یک گزارش جدید، کمپانی آمریکایی تولیدکننده تراشه موسوم به AMD در حال برنامه‌ریزی برای برداشتن یک گام جسورانه است.

این گزارش ادعا می‌کند که کمپانی AMD احتمالا به بازار پردازنده‌های موبایلی ‌وارد خواهد شد. بعلاوه این گزارش خاطرنشان می‌کند که کمپانی آمریکایی تراشه‌هایی را برای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها تولید خواهد کرد. همچنین AMD شریک منتخب شرکت تایوانی مدیاتک به‌شمار خواهد رفت.

به‌طور کلی تولیدکنندگان تراشه‌های کامپیوتری مشتاق ورود به بازار تجهیزات موبایلی نیستند. شرکت اینتل برای ورود به بازار پردازنده‌های گوشی‌های موبایل و تبلت هزینه هنگفتی را صرف کرده است. با این‌حال اینتل همواره به بازار رایانه‌های شخصی خود بازگشته است. البته معماری x86 اینتل از سوی بازار به رسمیت شناخته نشد.

از سوی دیگر AMD سابقه ورود مستقیم به بازار پردازنده‌های موبایلی را در کارنامه ندارد. با این‌حال نمی‌توان ادعا کرد که AMD در این عرصه بی‌تجربه است. در واقع کمپانی آمریکایی با مقوله پردازنده‌های موبایلی کاملا ناآشنا نیست. پردازنده‌های گرافیکی آدرنو کوالکام بیش از 10 سال قبل تحت مالکیت تیم AMD قرار داشت. همچنین AMD پس از تصاحب برند ATI به سوی بازار پردازنده‌های موبایلی گرایش پیدا کرد. در ادامه تیم GPU به کمپانی کوالکام فروخته شد. البته پردازنده‌های گرافیکی آدرنو فعلی مدت‌هاست که هیچ‌گونه ارتباطی با AMD ندارند.

AMD در صدد همکاری با شرکت مدیاتک است

با این‌حال گزارشات مخابره شده تا بدین لحظه نشان می‌دهند که ورود AMD به بازار پردازنده‌های موبایلی با روندی آهسته پیش خواهد رفت. کمپانی آمریکایی در عوض ورود مستقل به بازار با یک شریک دیگر همکاری خواهد کرد. AMD در تدارک همکاری با کمپانی تایوانی مدیاتک برای تولید تراشه‌های این برند است. مدیاتک دارای پردازنده‌های موبایلی بی‌شماری بوده و در زمینه تراشه‌های بیس‌باند 4G و 5G از فناوری‌های پیشرفته و تجارب کافی برخوردار است.

AMD احتمالا در زمینه فناوری‌های پیشرفته GPU با کمپانی مدیاتک همکاری خواهد کرد. کمپانی آمریکایی پیش‌تر در این زمینه با سامسونگ همکاری نموده و مجوز استفاده از معماری RDNA را به غول کره‌ای اعطاء کرده است. پردازنده اگزینوس 2200 سامسونگ از عملکرد مطلوب و توان پردازشی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در صورت صحت این گزارش، پردازنده‌های موبایلی آینده که توسط شرکت‌های مدیاتک و AMD تولید خواهند شد؛ احتمالا از مزایای چشمگیری در حوزه GPU و گیمینگ برخوردار خواهند بود. در نتیجه این همکاری احتمالا تراشه‌هایی تولید می‌شوند که پاسخگوی نیاز گیمرها به شکل مطلوب‌تری خواهند بود.

تراشه‌های گیمینگ AMD احتمالا بهترین گزینه در صنعت موبایل به‌شمار رفته و بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده تراشه از GPUهای این شرکت استفاده می‌کنند. یک گزارش جدید ادعا می‌کند که AMD تراشه‌های خود را برای ماینرها کنار گذاشته است. با این‌حال کمپانی چنین ادعایی را به شدت تکذیب کرد. بر اساس اعلام AMD تراشه‌های این شرکت مخصوص گیمرها هستند. در همین راستا یکی از مدیران اجرایی AMD اعلام کرد که کمپانی اگرچه میان مشتریان GPUهای خود اولویت خاصی قائل نمی‌شود؛ اما پردازنده‌های گرافیکی Radeon مخصوص گیمرها و نه ماینرها هستند.

1 در مورد “AMD در صدد ورود به بازار پردازنده‌های موبایلی از طریق همکاری با شرکت مدیاتک است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH