چگونه با گوشی هوشمند خود تصاویر خیابانی بهتری تهیه کنیم؟

عکاسی خیابانی یکی از ساده‌ترین ژانرهای عکاسی است. در این رابطه فقط به یک دوربین و قدم زدن در خیابان نیاز دارید. البته موردی هم که در این زمینه وجود دارد، این است که باید سرعت عمل بالایی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم که به ترفندهای عکاسی خیابانی با استفاده از دوربین گوشی هوشمند بپردازیم.

چرا از گوشی هوشمند استفاده کنیم؟

جمله‌ای وجود دارد و آن این است که بهترین دوربین، دوربینی است که آن را به همراه خود دارید. حال به طرز مشابهی نیز می‌توان گفت که دوربین خوب، دوربینی است که با آن آشنایی دارید. هر کسی که این مطلب را می‌خواند، به احتمال زیاد بیش از هر گجت دیگری، از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کند. کاربران با کارکردهای مختلف گوشی‌های هوشمند آشنا بوده، می‌دانند که کلیدها در کجا قرار دارند و همچنین از دوربین گوشی خود نیز جهت تهیه تصاویر گوناگونی استفاده می‌کنند.

عکاسی خیابانی با گوشی

در رابطه با عکاسی خیابانی، بهترین مزیت استفاده از یک گوشی هوشمند، قابلیت حمل آن است؛ شما همیشه گوشی خود را به همراه دارید. در ادامه قصد داریم که به نکات لازم در زمینه عکاسی خیابانی با دوربین گوشی هوشمند بپردازیم.

ابتدا تصویر خروجی را در ذهن مجسم کنید

بسیاری از تصاویر خیابانی عالی، در کسری از ثانیه به ثبت رسیده‌اند و این قضیه بدین معنا است که برنامه‌ریزی خاصی برای آن‌ها انجام نشده است. البته شما می‌توانید خود را آماده کنید. یکی از بهترین ترفندها در این زمینه، تقسیم کردن تصاویر به گام‌های مختلف است.

شاید ندانید که یک تصویر دقیقا چگونه خواهد بود، اما حداقل می‌توانید فریم‌بندی حدودی را پیش از گرفتن عکس، در ذهن خود مجسم کنید. در داخل یک شهر، معماری‌های گوناگون، سایه‌ها و چراغ‌های مختلفی با رنگ‌های گوناگون وجود دارند.

عکاسی خیابانی با گوشی

با مشاهده عناصر محیطی می‌توانید تصویر خروجی خود را مجسم کنید. مثلا خطوط پیشرونده می‌توانند با عناصر موجود در تصویر ذهنی شما، همگرایی داشته باشند. سایه‌های کشیده می‌توانند فریم را پر کنند، اما هنگامی‌که شخصی قدم به روشنایی می‌گذارد، همین سایه‌ها می‌توانند کنتراست را تا حد زیادی برجسته کنند. ترکیب یک کت بارانی قرمز رنگ و چتر اشخاص با دیوار زرد رنگ پشت آن‌ها می‌تواند جلب توجه کند. نمی‌توانید که تمامی جزئیات را باد دقت مجسم کنید، اما حداقل می‌توانید دید بهتری نسبت به محیط اطراف داشته و سپس اقدام به عکاسی کنید.

مثلا تصویر بالا را بدون وجود آن دو نفر، تصور کنید. ساده و کم بودن عناصر داخل تصویر می‌تواند جالب باشد. عکاس این تصویر به دنبال سوژه‎‌هایی جهت پر کردن تصویر گشته و در این رابطه، آمادگی ذهنی داشته است، حال به محض قرار گرفتن این دو نفر در محل مناسب، تصویر موردنظر، ضبط شده است.

داستان را عکاسی کنید

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های عکاسی خیابانی این است که سایر مردم بدانند که چرا عکس موردنظر گرفته شده است؟ شاید این قضیه عجیب به نظر برسد، اما فکر کنید که چندین تصویر خیابانی را دیده‌اید که عناصر گوناگونی را به تصویر کشیده، اما معنای خاصی را نمی‌رسانند. تصاویر نیز به اندازه رمان‌ها، نیازمند داستان هستند.عکاسی خیابانی با گوشی

مثلا اگر قرار باشد که از ویترین یک مغازه، عکس‌برداری شود، آنگاه نشان دادن و ندادن انعکاس شخصی که به آن ویترین نگاه می‌کند، می‌تواند تصویر شما را تا حد زیادی تغییر دهد. حالت اول می‌تواند تخیل مخاطب را درباره داستان‌های زندگی و همچنین خواسته‌های شخص تماشا کننده ویترین، برانگیزد و این در حالی است که تصویر دومی، چنین قابلیتی را ندارد. هدف از ارائه این مثال این بود که بگوییم فقط از اشیاء، عکاسی نکنید، بلکه سعی کنید که داستانی را به مخاطب انتقال دهید. مثلا شخصی که به ویترین مغازه نگاه می‌کند، شاید قصد خرید اجناس را داشته و یا اینکه صرفا می‌خواهد که از بازتاب شیشه استفاده کرده و وضعیت ظاهری خود را مرتب کند!

عکاسی خیابانی با گوشی

تصویر را ضبط کنید

کار کردن روی توانایی‌های شهودی خود، یکی از مهم‌ترین وظایف شما به‌عنوان یک عکاس خیابانی است. در سبکی که تهیه تصاویر زیبا و همچنین سروقت بودن آن‌ها، اهمیت زیادی دارد، اینکه بتوانید پیش از پیدا کردن دلیل، سوژه را به ثبت برسانید، اهمیت زیادی دارد. در اینجا منظورمان تهیه تصاویر، بدون هیچ‌گونه فکر و منطقی نیست، بلکه منظور این است که ناخودآگاه و غریزه خود را قوی‌تر کرده تا بتوانید سریع‌تر ویژگی‌های محیط را پردازش کرده و در نتیجه از آن‌ها عکس بگیرید.

با نگاه اول می‌توانید بفهمید که آیا تقارن رنگ وجود دارد یا تضاد رنگ. در ادامه نیز می‌توانید بهترین ترکیب را جهت به دست آوردن بهترین نتیجه، پیدا کنید. در عکاسی خیابانی بهتر است که اکنون عکاسی کرده و در ادامه در صورت نیاز، بیشتر روی ایده‌ها کار کنید. نکته مهم‌تر اینکه شما نمی‌خواهید سوژه‌ای را که به‌صورت غریزی احساس کرده‌اید، از دست بدهید.

مثلا در یک روز بارانی که تمی آبی رنگ دارد، اگر یک تاکسی زرد رنگ در کنار خیابان پارک کرده باشد و بخواهید که به گرفتن عکس از آن فکر کنید، آنگاه این احتمال وجود دارد که تاکسی حرکت کرده و بنابراین موقعیت را از دست بدهید. مناظر خیابانی همیشه در حال تغییر بوده و هیچ‌گاه یک منظره واحد را دو بار نمی‌بینید، بنابراین اجازه ندهید که فکر شما، جلوی ثبت یک سوژه را بگیرد.

1 در مورد “چگونه با گوشی هوشمند خود تصاویر خیابانی بهتری تهیه کنیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH