مقایسه صرافی‌های ارز دیجیتال

چند سالی می‌شود که بیت‌کوین، از واژگان پرتکرار دنیای اقتصاد و حتیٰ زندگی روزمرهٔ مردم شده‌است. اگر به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید، صحبت از سیگنال و صرافی و مواردی از این دست می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، یک روش عالی برای خرید و فروش ارز دیجیتال، معامله در صرافی ارز دیجیتال است. در این مطلب قرار است به مقایسه صرافی های ارز دیجیتال بپردازیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

در ابتدا باید بدانیم یک صرافی ارز دیجیتال چه کارکردی دارد. صرافی ارز دیجیتال، بستری است برای خرید و فروش ارز دیجیتال. صرافی های ارز دیجیتال، مجازی هستند و به زبان ساده، یک سایت یا اپلیکیشن دارند و شما بعد از ثبت‌نام، می‌توانید به معامله و مدیریت دارایی خود بپردازید.

اما انواع صرافی های ارز دیجیتال به چه صورت است و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟

می‌توان صرافی های ارز دیجیتال را به ۵ دسته تقسیم کرد اما در این مطلب، ۲ دستهٔ عمده را نام می‌بریم:

۱- صرافی‌های متمرکز

صرافی‌هایی که یک سازمان یا مجموعه‌ای از افراد بر فرایند معاملاتی کاربران نظارت دارند و جوش‌دهندهٔ این معامله هستند. بیشتر صرافی های ارز دیجیتال مانند بایننس و کوینکس و کوکوین و تبدیل، از نوع متمرکز هستند. بیش از ۹۰ درصد حجم معاملات ارزهای دیجیتال، در اختیار صرافی های متمرکز قرار دارد.

۲- صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌هایی هستند که کسی نظارتی بر دارایی شما ندارد. یعنی شما وارد سایت صرافی می‌شوید، پول کیف ارز دیجیتال (Wallet) خود را به صرافی متصل می‌کنید و با افراد دیگر مستقیماً از طریق شبکهٔ بلاک‌چین به معامله می‌پردازید. از معروف‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توان به یونی سواپ و پنکیک سواپ اشاره کرد.

کمی گیج شدید؟ بیایید ساده‌تر صحبت کنیم. فرض کنید می‌خواهید اقدام به خرید بیت کوین یا خرید تتر نمایید. چه گزینه‌هایی در دسترس دارید؟ می‌توانید هم به صرافی‌های خارجی مراجعه کنید و هم صرافی ایرانی و داخلی. صرافی‌های معروف خارجی کدام‌اند؟ ایرانی چطور؟ اصلاً انتخاب کدام بهتر است و چرا؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات، تا آخر مقالهٔ مقایسه صرافی های ارز دیجیتال، با ما همراه باشید.

صرافی‌های خارجی

صرافی‌های خارجی معروفی مانند بایننس (Binance)، کوینکس (Coinex)، کوکوین (KuCoin) و کوین‌بیس (Coinbase) وجود دارند. این صرافی‌ها اعتبار خوبی از خود نشان داده‌اند و امکانات خوب و تنوع ارزها و حجم بالای معاملات، نوید خوبی برای تریدرهاست. اما قسمت ناراحت‌کنندهٔ ماجرا، همین «خارجی»بودن این صرافی‌هاست. تقریباً اکثر صرافی‌های معتبر خارجی، از ارائهٔ خدمات به کاربران اهل کشورهای تحریم‌شده، سر باز می‌زنند. این یعنی به‌عنوان یک ایرانی، هیچ بعید نیست دارایی شما توسط صرافی بلوکه شود. یا مثل بایننس، کاملاً محدود شوید و مجبور به ترک آن در سریع‌ترین زمان ممکن شوید. در ادامه بیشتر به مقایسهٔ صرافی‌های خارجی و صرافی‌های ایرانی می‌پردازیم.

صرافی‌های ایرانی

اگر فکر می‌کنید تعداد صرافی های ارز دیجیتال ایرانی کم است، سخت در اشتباهید! صرافی های ایرانی فعالی در حوزهٔ کریپتو وجود دارند که البته اکثر آن‌ها OTC هستند؛ یعنی کاملاً کارکردی مانند صرافی ارز کاغذی دارند؛ بدین معنا که هر ارز دیجیتال را، با قیمت خاصی از شما می‌خرند و با قیمت خاصی می‌فروشند. به‌عبارتی فقط می‌توانید با خود صرافی با قیمتی مشخص معامله کنید. دسته‌ای دیگر از صرافی‌ها که در سطح بالاتری قرار دارند، یک بستر معاملاتی را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا بتوانند به‌سادگی به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند و خلاصه با هم معامله کنند.

مقایسهٔ صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی؛ کدام بهتر است؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که اگر یک صرافی معتبر ایرانی بشناسید، حداقل می‌دانید در کجا واقع شده‌است و شماره‌تلفن آن چیست و اگر زمانی، مشکلی پیش آمد، به آن مراجعه کنید. اما وقتی دارایی خود را در صرافی خارجی قرار می‌دهید، هر لحظه ممکن است دارایی شما بلوکه شود. حواس‌تان باشد به‌هیچ‌وجه سراغ جعل هویت نروید، چراکه کار خطرناکی است. پشتیبانی تلفنی و چت آنلاین فارسی و به‌طور کلی زبان فارسی صرافی‌های ایرانی نیز بسیار کمک‌حال است.

در صرافی‌های معتبر خارجی، تنوع رمزارزها بسیار بالاست. اما متأسفانه در صرافی‌های داخلی فقط به چند رمزارز معروف بسنده شده‌است و تنوع کمی در جفت‌ارزها وجود دارد. البته صرافی ارز دیجیتال تبدیل، بیش از ۶۰ رمزارز را پشتیبانی می‌کند و روزبه‌روز به تعداد ارزهای خود اضافه می‌کند که این، اتفاق مثبتی برای خانوادهٔ صرافی‌های ایرانی است.

شاید چیزی که تریدرهای حرفه‌ای را به‌سمت صرافی‌های خارجی متمایل می‌کند، ابزارهای حرفه‌ای این صرافی‌ها باشد. چیزی که در صرافی‌های داخلی به‌ندرت مشاهده می‌شود. هرچند صرافی تبدیل در این زمینه خارج از لیگ خود عمل کرده‌است و ابزارهای حدّ ضرر و OCO و داست (DUST) و بسیاری موارد دیگر، گوشه‌ای از امکانات این صرافی آینده‌دار است.

برای معامله در صرافی‌های خارجی نمی‌توانید با آی‌پی ایران معامله کنید و لازم است از VPS استفاده کنید که آی‌پی خارجی ثابت به شما می‌دهد. اگر از VPN استفاده کنید، امکان بلوکه‌کردن دارایی شما وجود دارد. اما در صرافی های ایرانی، با این مشکل مواجه نیستید. هم‌چنین در صرافی های ایرانی، به‌راحتی می‌توانید تومان واریز و برداشت کنید، اما در صرافی خارجی دیگر تومان معنایی ندارد!

تمام این موارد سبب می‌شود به صرافی های ایرانی مایل شویم.

مقایسهٔ صرافی های ارز دیجیتال ایرانی

در این‌جا تعدادی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی را با هم مقایسه می‌کنیم.

امنیت

صحبت دربارهٔ امنیت صرافی‌ها به‌طور کلی سخت است، چرا که به عوامل متعددی بستگی دارد. اما به‌طور مثال صرافی ارز دیجیتال تبدیل، با بهره‌گیری از تیم امنیتی قوی و هم‌چنین تعبیه‌کردن ورود دومرحله‌ای و 2FA (Google Authenticator)، توانسته‌است برای کاربران خود، آسودگی خاطر را به ارمغان بیاورد.

تنوع ارزها

در بین صرافی‌های معتبر، صرافی ارز دیجیتال تبدیل، بیشترین تنوع رمزارزها را با پشتیبانی از بیش از ۶۰ رمزارز داراست. اگر می‌خواهید دید خوبی داشته‌باشید، این عدد را با ۱۳ ارز والکس و ۲۵ ارز نوبیتکس مقایسه کنید.

اپلیکیشن موبایل

اگر علاقه به استفاده از گوشی برای رصد معاملات و خریدهای خود در هر زمان و هر مکانی داشته‌باشید، بی‌شک از اپلیکیشن صرافی خود خیلی خوش‌تان خواهدآمد. تعدادی از صرافی های ایرانی مانند صرافی ارز دیجیتال تبدیل، این امکان را برای کاربران، فراهم کرده‌اند.

رابط کاربری

از لحاظ رابط کاربری، اکثر صرافی های ایرانی، وضعیت خوبی را دارند. به‌طور مثال تبدیل با ارائه‌کردن محیطی ساده و جذاب، تجربه‌ای خوب را از ترید، در ذهن‌تان به یادگار می‌گذارد.

نوع کارکرد صرافی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، تعداد صرافی‌های OTC در ایران بسیار زیاد است و از این جمله می‌توان به اوکی‌اکسچنج و ارزجو اشاره کرد. طرف معاملهٔ شما در این نوع صرافی‌ها، فقط خود صرافی است. اما در بسیاری دیگر از صرافی‌های ایرانی مانند تبدیل، نوبیتکس، والکس و اکسیر، کاربران با یک‌دیگر معامله می‌کنند و صرافی فقط آماده‌کنندهٔ یک بستر معامله است. خوبی این امر آن است که شما به‌معنای واقعی کلمه می‌توانید ترید (معامله) کنید.

حجم بازار معاملاتی

حجم بازار معاملاتی، بسیار موضوع حائز اهمیتی است. در یک صرافی که بازار کاربر به کاربر دارد،  خیلی مهم است که تعداد سفارش‌های خرید و فروش و مقدار آن‌ها زیاد و متنوع باشد تا کم‌ترین گپ (فاصله) میان قیمت خرید و فروش باشد. به‌طور مثال حجم معاملات روزانه در صرافی تبدیل، بیش از ۲۰ میلیارد تومان است که این سبب می‌شود کاربران صرافی، معطل به‌بارنشستن سفارشات خود نباشند.

ابزارهای حرفه‌ای

می‌توان گفت نداشتن ابزار حرفه‌ای معامله، از نقاط ضعف صرافی‌های ایرانی است. البته به‌جز صرافی ارز دیجیتال تبدیل که روزبه‌روز سعی می‌کند به امکانات خود اضافه کند. از جمله ابزارهای موجود در این صرافی می‌توان به حد ضرر، OCO و تبدیل خرده‌رمزارزها به تتر (DUST) اشاره کرد.

کارمزد

از لحاظ کارمزد، اکثر صرافی های ایرانی، در یک رنج هستند و کارمزد معقولی می‌گیرند. به‌طور مثال صرافی تبدیل، برای معاملات با پایهٔ تتر، ۰.۲ درصد کارمزد می‌گیرد؛ یعنی به‌ازای هر یک میلیون تومان معامله، تنها ۲ هزار تومان کارمزد.

جمع‌بندی

با انواع متمرکز و غیرمتمرکز از صرافی‌ها آشنا شدیم و صرافی‌های OTC را شناختیم. سپس سختی‌های استفاده از صرافی‌های خارجی را برشمردیم و صرافی‌های خارجی و ایرانی را با هم مقایسه کردیم. در انتها به مقایسهٔ صرافی‌های داخلی با هم پرداختیم تا یک دید خوب به شما برای انتخاب بهترین صرافی بدهیم. امیدواریم این مطلب، برای‌تان مفید واقع شود.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH