سامسونگ به‌دنبال معرفی تراشه‌های پیشرفته با قابلیت شبیه‌سازی ارتباطات مغز انسان است

فناوری همواره در اکثر حوزه‌های محاسباتی در حال پیشرفت است. در تمامی حوزه‌ها از فناوری‌های نانومتری گرفته تا نوع مواد اولیه مورد استفاده همواره فضای کافی برای نوآوری وجود دارد. بسیاری از شرکت‌ها مایل هستند تا به پیشگامان نوآوری در عرصه‌های مختلف فناوری تبدیل شوند. سامسونگ در میان این شرکت‌ها قرار دارد.

صنعت غول‌پیکر تجهیزات الکترونیکی از جنبه‌های مختلف موجب تحول بازار شده است. سامسونگ یکی از برندهای پیشرو در زمینه نوآوری‌های تراشه، دوربین، اسمارت‌فون و نمایشگر در جهان به‌شمار می‌رود. غول کره‌ای یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان تراشه در بازار محسوب می‌شود و برای توسعه روش‌های تولید خود از تخصص کامل برخوردار است. ظاهرا سامسونگ نیز به‌دنبال یافتن روش‌های دیگری برای بهبود عملکرد تراشه‌های فعلی موجود در جهان است.

امروز کمپانی کره‌ای مقاله‌ای تحت‌عنوان “الکترونیک نورومورفیک بر اساس کپی‌برداری و اتصال مغز” را منتشر کرده است. این مقاله در خصوص روشی جدید برای کپی‌برداری از نقشه اتصال عصبی مغز و قرار دادن آن در یک شبکه سه‌بعدی با چگالی بالا درون حافظه‌های حالت جامد گفتگو می‌کند. این مقاله به‌عنوان یک یادداشت تحقیقاتی مشترک میان مهندسان سامسونگ و دانشگاه هاروارد منتشر می‌شود.

در این روش از یک آرایه نانو الکترود پیشرفته که توسط دکتر Donhee Ham و دکتر Dr.Hongkun Park توسعه یافته است؛ استفاده می‌شود. این مقاله در رابطه با تولید یک تراشه حافظه با قابلیت تخمین ویژگی‌های محاسباتی منحصربه‌فرد مغز صحبت می‌کند. به‌عبارت دیگر دستیابی به این طرح مفهومی به منزله یک تحول انقلابی خواهد بود.

سامسونگ به‌دنبال مهندسی معکوس تکنولوژی مغز و استفاده از آن در تراشه‌های مدرن است

هدف اصلی این مقاله مهندسی معکوس مغز از طریق یک روش نورومورفیک است. این پژوهش به روش‌های استخراج نگاشت سیم‌کشی عصبی مغز انسان و کپی‌برداری از آن اشاره می‌کند. سپس نگاشت کپی شده در شبکه‌ای از حافظه‌های غیرفرار Paste می‌شود. این حافظه‌های غیرفرار مخصوص و مهندسی شده، نقشه ارتباطات عصبی را فرا گرفته و توصیف می‌کند. این حافظه‌ها صرفا به سیگنال‌های ثبت شده درون سلولی احتیاج خواهند داشت.

متاسفانه این فناوری هنوز در آغاز مسیر توسعه خود قرار دارد. بنابراین تحقیق فوق حداقل در مقطع کنونی فاقد جنبه کاربردی است. به‌نظر می‌رسد که تا زمان عرضه تجاری چنین تراشه‌‌ای کماکان چند سال زمان باقی‌مانده است. با این‌حال سامسونگ کماکان به بررسی این طرح‌های مفهومی جهت اعمال آن‌ها در ایده‌های فعلی ادامه خواهد داد. به‌عنوان مثال کمپانی در زمینه مهندسی نورومورفیک و استفاده از برخی منابع خود جهت توسعه نسل آینده نیمه‌هادی‌های هوش مصنوعی مطالعه خواهد کرد.

حقیقتا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت صنعت در 10، 20 یا 30 سال آینده به چه ترتیب خواهد بود. با این‌حال تا عصر فناوری‌های مدرن کماکان فرسنگ‌ها فاصله خواهیم داشت. بنابراین تراشه‌های نورومورفیک احتمالا طی چند سال آینده به یک استاندارد تبدیل خواهند شد.

2 در مورد “سامسونگ به‌دنبال معرفی تراشه‌های پیشرفته با قابلیت شبیه‌سازی ارتباطات مغز انسان است”

  1. از رقابت تنگاتنگ سامسونگ و کوالکام و اپل راضیم
    تراشه های تولیدی این برندها عالین مخصوصا تراشه سامسونگ
    امیدوارم سال اینده ویژگی های جدیدی از این برند ها ببینم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH