چگونه در خانه صدا را با کیفیت استودیو ضبط کنیم؟

اگر به هر دلیلی قصد ضبط صدای خود را داشته و نمی‌توانید که جهت انجام این کار به استودیو بروید، آنگاه طبیعتا باید این کار را در داخل خانه انجام دهید. به همین دلیل نیز در این مطلب بر آن شدیم تا به معرفی نکاتی جهت ضبط صدا در خانه با کیفیت استودیو بپردازیم. بدین ترتیب می‌توانید کیفیت صدای ضبط شده خود را افزایش دهید.

از چه نوع میکروفنی استفاده می‌کنید؟

میکروفن شما نقشی بسیار کلیدی را در فرایند ضبط صدا بازی می‌کند. انواع مختلفی از میکروفن‌ها در بازار وجود داشته و هرکدام نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این رابطه نیز مهم است که ویژگی‌های اساسی را از یاد نبرید. اگر در زمینه ضبط صدا، تجربه چندانی ندارید و همچنین می‌خواهید که این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهید، آنگاه به شما پیشنهاد می‌کنیم که از یک میکروفن USB استفاده کنید. میکروفن‌های USB، ترکیب خوبی از کیفیت ضبط و راحتی کار را به شما ارائه می‌دهند. نصب چنین میکروفن‌هایی آسان بوده و استفاده از آن‌ها نیز دانش فنی چندانی را نمی‌طلبد. در این رابطه فقط کافی است که میکروفن را به درگاه USB کامپیوتر خود وصل کرده و فرایند ضبط را آغاز کنید.

یکی از نکات منفی میکروفن‌های USB این است که کیفیت ضبط آن‌ها در قیاس با میکروفن‌‎های XLR در سطح پایین‌تری قرار دارد. بنابراین اگر کیفیت صدا برایتان اهمیت زیادی دارد، پس باید دومی را انتخاب کنید. میکروفن‌های XLR به‌صورت متوسط، قیمت بیشتری نسبت به میکروفن‌های USB داشته و همچنین جهت اتصال آن‌ها به کامپیوتر نیز به یک رابط صوتی نیاز دارید، اما به هر حال، خروجی آن‌ها کیفیت بالاتری دارد.

ضبط صدا با کیفیت استودیو در خانه

دو نوع میکروفن XLR وجود دارند که جهت ضبط انواع مختلف صدا کاربرد دارند: میکروفن‌های کاندنسر (Condenser) و میکروفن‌های داینامیک (Dynamic). در اجراهای موسیقی، میکروفن‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ، گزینه مناسبی هستند و حتی می‌توان از آن‌ها جهت ضبط صدای آلت‌های موسیقی همانند گیتار آکوستیک نیز استفاده کرد.

یکی از انواع میکروفن‌‌های کاندنسر، میکروفن‌های کاردیوئید بوده که صدا را از جلو و کمی هم از کناره‌ها ضبط کرده و نویز پشت خود را پس می‌زنند. چنین میکروفن‌هایی جهت ضبط واضح صدا، مناسب هستند. از طرفی دیگر اگر قصد ضبط فراگیرتر صدا را دارید، مثلا ضبط صدای چندین نفر که در کنار یکدیگر نشسته‌اند و یا ضبط صدای پادکست‌های حضوری، آنگاه میکروفن‌های داینامیک برای شما مناسب هستند. یک نوع کامل از میکروفن وجود ندارد و به همین دلیل باید ببینید که کدام نوع با نیازها، بودجه و همچنین تونایی فنی شما سازگاری دارد و آن را انتخاب کنید.

به مکان قرارگیری میکروفن توجه کنید

اگر قصد ضبط صدا با کیفیت استودیو در خانه را دارید، آنگاه نباید اهمیت محل قرارگیری میکروفن را از یاد ببرید. همان‌طور که یک نوع کامل از میکروفن نداریم، همان‌گونه نیز یک محل قرارگیری واحد برای تمامی میکروفن‌ها مناسب نیست. به همین دلیل باید محل‌ مناسب خود را با آزمون و خطا پیدا کنید.

ضبط صدا با کیفیت استودیو در خانه

به‌عنوان یک نکته کلی، طیف گسترده‌ای از میکروفن‌های USB، از نوع کاندنسر بوده و البته طبیعی است که برخی نیز از نوع داینامیک باشند. میکروفن‌های کاندنسر در قیاس با همتایان داینامیک خود، حساسیت بیشتری دارند. این قضیه بدین معنا است که با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید جزئیات بیشتری را ضبط کنید. به همین دلیل فاصله شما از میکروفن می‌تواند تن و سایر ویژگی‌های صدای شما را تحت تأثیر قرار دهد.

این مطلب را نیز بخوانید: کارت صدا چیست، چگونه کار می‌کند و چه تفاوتی با DAC دارد؟

در حالت کلی باید چیزی ما بین 6 الی 12 اینچ از میکروفن‌های کاندنسر فاصله داشته باشید. هر چه به این میکروفن‌ها نزدیک‌تر شوید، آنگاه حس گرمی و صمیمیت بیشتری را به شنونده منتقل می‌کنید و هر چه فاصله بیشتری از آن‌ها داشته باشید، آنگاه حالات و ویژگی‌های اتاق ضبط، بیشتر وارد صدای ضبط شده شما شده و البته مواردی همانند Reverb طبیعی نیز بیشتر رخ خواهند داد.

اگر می‌خواهید که صدای شما حالتی یکنواخت داشته باشد، آنگاه نباید در هنگام ضبط، فاصله خود از میکروفن را تغییر دهید، مخصوصا اگر در ابتدا، فاصله کمی از میکروفن داشته باشید. از طرفی دیگر، میکروفن‌های داینامیک، حساسیت کمتری دارند. به همین دلیل باید بیشتر به آن‌ها نزدیک شوید. مکان ضبط افراد مختلف و همچنین هدف‌های آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند، به همین دلیل هر کاربر، فاصله مختص به خود را دارد.

پاپ شیلد تهیه کنید

اگر یک اجرای خوب داشته باشید، اما در حین بازبینی کردن آن متوجه صداهای بسیار بمی شوید، آنگاه این قضیه می‌تواند شما را بسیار ناراحت کند. معمولا در هنگام ادای کلماتی که با حروف “ب” و یا “پ” آغاز می‌شوند، این مشکل به وجود می‌آید. اگر هم نفس خود را به آرامی بیرون ندهید، آنگاه بازهم چنین قضیه‌ای می‌تواند رخ دهد.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی سه روش کاربردی برای ضبط صدا با کامپیوتر

به همین دلیل بهتر است که در هنگام ضبط صدای خود، از پاپ شیلد استفاده کنید. این ابزار در مابین شما و میکروفن قرار می‌گیرد. در داخل فریم پاپ شیلد از یک پارچه کشسان استفاده شده و بدین ترتیب اثرات مخرب حروفی همانند “ب” و یا “پ”، کاملا از بین رفته و یا اینکه تا حد زیادی کاهش می‌یابد. حتی اگر میکروفن شما دارای یک پاپ شیلد داخلی باشد، آنگاه بازهم بهتر است که یک پاپ شیلد جداگانه نیز تهیه کنید.

صدای خود را ایزوله کنید

جهت اینکه در هنگام میکس کردن صدا، مسئله خاصی پیش نیاید، باید از ایزوله بودن صدای خود، اطمینان حاصل کنید. به همین دلیل اتاقی که در آن اقدام به ضبط می‌کنید باید نویز محیط‌های دیگر وارد آن نشده و همچنین انعکاس‌های صوتی نیز نداشته باشد.

ضبط صدا با کیفیت استودیو در خانه

یکی از اقداماتی که می‌تواند تأثیر مهمی در ایزوله کردن محیط داشته باشد، پوشاندن دیوار اتاق‌ها با فوم است. همچنین می‌توانید پنجره‌ها را نیز با استفاده از پتو و یا موارد مشابه پوشانده تا صدا را به خود جذب کنند. پس از اتمام کار اتاق، باید صدای خود را نیز به وسبله یک فیلتر انعکاس (Reflection Filter)، ایزوله کنید. البته باید تأکید کنیم که فیلتر انعکاس جایگزینی برای ایزوله کردن اتاق نیست، بلکه به ایزوله کردن صدای شما کمک می‌کند، مخصوصا اگر میکروفن شما صدا را از همه جهات ضبط کند.

در هنگام ضبط صدا باید احساس راحتی کنید

باید در هنگام ضبط صدا، خودتان نیز آمادگی کامل داشته باشید. این قضیه معمولا نادیده گرفته می‌شود، اما در هر صورت باید در هنگام ضبط صدا از میکروفن مناسب استفاده کرده، آن را در محل مناسب نصب کنید و همچنین وضعیت صدای خود را kیز چک کنید تا در نهایت، ضبط موفقی داشته باشید. آمادگی شما برای ضبط، هم باید فیزیکی باشد و هم ذهنی.

سخن پایانی

ضبط صدا با کیفیت استودیو در خانه می‌تواند چالش‌هایی را برای شما ایجاد کند، مخصوصا اگر تازه‌کار باشید. در بالا سعی کردیم که نکات مهم پیرامون این موضوع را برای شما بازگو کنیم. طبیعتا کیفیت ضبط شما با تمرین کردن بیشتر، افزایش می‌یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH