پای درد و دل رانندگان؛ بزرگ‌ترین مشکل رانندگان با اسنپ و تپسی چیست؟!

تصمیم گرفتیم در آی‌تی‌رسان به پای درد و دل رانندگان نشسته و از دل کامنت‌های سایت و گفتگو‌های مستقیمی که با آن‌ها داشتیم، اصلی‌ترین دغدغه‌ها و مشکل رانندگان اسنپ و تپسی را نشر دهیم.

متاسفانه در دورانی زندگی می‌کنیم که به جز بالانشینان و آقا‌زاده‌ها و دلالانی که به واسطه روابطی که دارند، با یک تلفن یا یک برگه و امضا، پول‌های میلیاردی را به جیب می‌زنند، هیچ کس دیگری از شغل، درآمد و بخش اقتصادی زندگی خود راضی نیست.

می‌توان گفت این شرایط برای همه یکسان است، از افراد کم درآمد تا کسانی که درآمد چند ده میلیونی دارند. طبیعتا مدیر شرکت یا کارخانه‌داری که حقوق چند ده میلیونی دارد نیز گاهی با خود به این فکر می‌کند که اگر اوضاع اقتصادی به این شکل آشفته نبود می‌توانست وضع زندگی یا کار خود را توسعه دهد.

نمی‌توان گفت دقیقا چه فردی مقصر این اوضاع است، زیرا تنها یک نفر مسئولیت این اوضاع آشفته را بر عهده ندارد. حالا ما مانده‌ایم و میلیون‌ها آدم ناراضی از شرایط کاری، اقتصادی و زندگی که با یک بهانه کوچک داد و فریاد اعتراضشان بلند می‌شود. ما در آی‌تی‌رسان طی چند مقاله‌ای که در خصوص تاکسی‌های اینترنتی منتشر کردیم با بخشی از این اعتراضات و نارضایتی‌ها مواجه شدیم.

در چند ماه گذشته مقالات ما در زمینه افزایش کرایه اسنپ، درآمد اسنپ و شرایط نامناسب سرویس‌دهی و پشتیبانی اسنپ در مجموع بیش از هزار کامنت دریافت کردند و نکته قابل تامل آن است که 99 درصد این کامنت‌ها از طرف رانندگان اسنپ و تپسی و در جهت اعتراض به شرایط نامناسب کار در سرویس‌های تاکسی اینترنتی نوشته شده است.

حجم بالای اعتراضات و نکات منفی که رانندگان اسنپ و تپسی و دیگر سرویس‌ها در خصوص شرایط کار در تاکسی‌های اینترنتی داشتند موجب شد تا به پای درد و دل این رانندگان بنشینیم.

مشکل اصلی رانندگان کرایه‌های بسیار پایین است!

به طور طبیعی بیشترین اعتراض رانندگان به قیمت‌ کرایه‌ها در تاکسی‌های اینترنتی است، این موضوع به طور مستقیم با اوضاع اقتصادی در کشور ارتباط دارد زیرا نسبت درآمد با خرج همخوانی ندارد، البته همانطور که در ابتدا گفتیم، این مشکلی است که همه به آن دچار هستند و همه نسبت به درآمد خود و هزینه‌های موجود اعتراض دارند.

اما در خصوص کار تاکسی‌های اینترنتی باید به این نکته توجه داشت که با افزایش کرایه‌ها طبیعتا مسافرین کاهش پیدا می‌کنند، زیرا تورم همانطور که زندگی راننده را تحت تاثیر گذاشته، زندگی مسافران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی شرکت‌های تاکسی اینترنتی مشکل خاصی با افزایش کرایه‌ها ندارند، زیرا با افزایش کرایه، درصد پورسانت‌ آن‌ها نیز بیشتر می‌شود و درآمد این شرکت‌ها نیز در مجموع افزایش پیدا می‌کند، اما موضوع به همین سادگی نیست.

 

افزایش کرایه‌ها به معنای کاهش استقبال مسافرین است. شرکت‌های تاکسی اینترنتی نمی‌خواهند مسافرین را از دست بدهند زیرا عدم استقبال مسافرین به معنای کاهش درآمد راننده، شرکت و شکست خوردن این کسب‌و‌کار است.

با این وجود رانندگان تاکسی اینترنت اعتقاد دارند که کرایه‌ها پایین است. اکثر آن‌ها می‌گویند با توجه به خرج خودرو و افزایش قیمت قطعات و… کرایه‌‌ها با درآمد آن‌ها همخوانی ندارد. اصطلاحا این کار به صرفه نیست و به دلیل اجبار و نبود کار دیگر به این شغل روی آورده‌اند.

 

کرایه‌های ناچیز در شهرستان‌ها

جدا از موضوع پایین بودن کرایه، تعداد زیادی از کامنت‌ها مربوط به افرادی بود که در شهرستان‌ها با خودرو خود در تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کنند و میزان کرایه‌های دریافتی آن‌ها گاها یک سوم یا یک چهارم رانندگان در تهران یا شهرهای بزرگ است و این درحالیست که قیمت خودرو، بنزین و قطعات جانبی خودرو در تمامی شهرهای کشور یکسان است.

مواردی در شهرستان‌های کوچک و حتی مرکز استان‌های غربی و شرقی کشور وجود داشت که اعلام کردند برای هر مسیر کمتر از 15 هزار تومان دریافت می‌کنند! یعنی در آن شهرستان کرایه بالای 20 هزار تومان وجود ندارد. طبیعتا کوتاه بودن مسافت و نبود ترافیک نیز در تعیین این قیمت‌ها تاثیر دارد. اما با این وجود به نظر می‌رسد کرایه‌ها در شهرستان‌ها بیش از حد پایین است، به طوری که شما می‌توانید از یک سمت شهر با قیمت حدود 15 هزار تومان و یا کمتر به سمت دیگر شهر بروید که از نظر راننده‌ها قیمت منصفانه‌ای نیست.

همیشه حق با مسافر است

یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات مهم رانندگان شرکت‌های تاکسی اینترنتی آن است که این شرکت‌ها هیچ حمایتی از رانندگان خود انجام نمی‌دهند. در واقع شرکت‌هایی مانند اسنپ و تپسی همواره حق را به مسافر می‌دهند و حمایت مناسبی از رانندگان خود ندارند. رانندگان موارد بسیاری را بازگو کردند که در آن‌ها همیشه حق با مسافر است. اعتراض راننده تنها باعث می‌شود مسافر امتیاز پایینی به راننده دهد که به ضرر او خواهد بود. برخی از این اعتراضات را در تصاویر پایین می‌بینید.

 

همچنین در مواقعی که درگیری یا اختلافی پیش می‌آید نیز همواره حق با مسافر بوده و به این شکل حق رانندگان خورده می‌شود. حتی در موارد بسیاری رانندگان به دلیل مشکلی که توسط مسافر به وجود آمده، توسط شرکت مسدود می‌شوند و نمی‌توانند برای مدتی کار کنند. این موضوع علاوه بر ناعدالتی در حق رانندگان، موجب سرخوردگی و عدم رضایت این افراد از شرایط کار می‌شود و فشارهای روانی زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند.

استخدام و بیمه

شاید انتظار استخدام در یک شرکت تاکسی اینترنتی و دریافت حقوق مزایا انتظار نابه‌جایی باشد. با این حال حداقل شرکت‌های تاکسی اینترنتی می‌توانند شرایط خاصی برای افرادی که چندین سال است در این پلتفرم‌ها کار می‌کند، در نظر بگیرند. در حال حاضر افرادی هستند که بیش از 5 سال است به طور ثابت در اسنپ و تپسی کار می‌کنند.

اسنپ و تپسی می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا این افراد در صورت پذیرفتن شرایط و رسیدن به موارد قابل انتظار از طرف شرکت، بیمه شوند. یا حداقل از مزایای دیگری مانند تخفیف تعمیر خودرو، سهمیه بنزین بیشتر یا کمیسیون کمتر بهره‌مند شوند. رانندگان اعتقاد دارند که روزها و سال‌های عمر خود را در این پلتفرم‌ها گذاشته‌اند و هر روز مسافرین را به مقصد می‌رسانند. اما انجام این کار در طولانی مدت هیچ نفعی برای آن‌ها ندارد یعنی هیچ پیشرفتی در این کار حاصل نمی‌شود و شما از روز اول تا روز آخر با یک سری شرایط مشغول کار خواهید بود.

اعتراض رانندگان اسنپ

اما اسنپ و تپسی می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که افراد دارای سابقه از نظر درآمد یا هزینه رشد داشته باشند. در واقع این شرکت‌ها باید برای افرادی که سال‌ها در این پلتفرم‌ها کار کرده‌اند شرایط مناسب‌تری را در نظر بگیرند. در این صورت آن‌ها نیز به ادامه کار راغب شوند و پیشرفت شغلی را احساس می‌کنند.

کمیسیون بالا

موضوع کمیسیون و خالص دریافتی شاید دومین دغدغه مهم و مشکل رانندگان تاکسی اینترنتی باشد. رانندگان اعتقاد دارند پورسانت شرکت‌ها برای هر سفر بالاست و باید کاهش پیدا کند. در حال حاضر به طور حدودی اسنپ و تپسی بین 15 تا 20 درصد کمیسیون دریافت می‌کنند. البته رانندگان اعتقاد دارند این رقم به طور مشخص بیست درصد است و در هر سفر یک پنجم هزینه کرایه به جیب این شرکت‌ها می‌رود.

در این مورد نیز نباید اوضاع اقتصادی را فراموش کرد. کمیسیون 20 درصد شاید در مقیاس جهان متعارف باشد اما از آنجایی که اقتصاد ایران با اقتصاد دیگر کشورهای جهان قابل مقایسه نیست، این میزان از نظر رانندگان بیش از حد است.

مشکل رانندگان اسنپ

در این زمینه تنها پیشنهادی که داریم آن است که شرکت‌های تاکسی اینترنتی تا حد ممکن کمیسیون دریافتی را کاهش دهند. هر چند به طور طبیعی وضعیت اقتصادی نابه‌سامان و تورم بر روی اوضاع شرکت‌های خصوصی و استارتاپ‌ها نیز تاثیر گذاشته و هزینه نگه‌داری و ارائه سرویس را به طور چشمگیری افزایش داده، اما شرکت‌ها می‌توانند در جهت رفاه رانندگان، درصد کمیسیون دریافتی را کاهش دهند.

همچنین می‌توان شرایطی را در نظر گرفت که افراد با سابقه کار بالا در تاکسی‌های اینترنتی کمیسیون کمتری پرداخت کنند. با این کار هم از وفاداری این افراد تقدیر می‌شود و هم درآمد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

حمایت‌های مادی و معنوی

چه رانندگان تازه‌کار و چه رانندگان با سابقه در تاکسی‌های اینترنتی به حمایت‌ها و طرح‌های حمایتی این شرکت‌ها اعتراض دارند. به عنوان مثال به ازای 200 کیلومتر مسافرت، هزینه بنزین آن ماه به حساب کاربران واریز می‌شود. اما در زمینه واریز این سهمیه ابهام وجود دارد و به نوعی تکلیف آن مشخص نیست. به همین دلیل رانندگان نمی‌توانند بر روی دریافت هزینه بنزین حساب باز کنند.

مشکل رانندگان

همچنین بسیاری از طرح‌های حمایتی یا تشویقی شرایط سخت یا دشواری دارند که به سرانجام رساندن آن طرح‌ها و دریافت مبلغ تشویقی دشوار بوده و عملا نمی‌توان بر روی آن‌ها نیز حساب باز کرد.

نکته دیگر آن است که در نوع کسب‌و‌کار اینترنتی، این راننده است که خودرو را تهیه می‌کند. به همین دلیل کیفیت پایین خودروهای ایرانی و استهلاک خودرو در کوتاه مدت باعث افت چشمگیر کیفیت و قیمت خودرو می‌شود. البته تاکسی اینترنتی در این زمینه مقصر نیست اما می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که هزینه نگه‌داری و تعمیر خودرو برای رانندگان کاهش پیدا کند. به نظر می‌رسد خدمات فعلی باشگاه مشتریان کافی نیست و شرکت‌های تاکسی اینترنتی باید بیشتر به فکر خرج‌ها و هزینه‌های رانندگان خود باشند.

نظر شما در این باره چیست؟ شما به عنوان راننده چه مشکلی با اسنپ دارید که در این مقاله عنوان نشد؟ آیا از شرایط کاری خود در اسنپ و تپسی راضی هستید؟ به نظر شما مشکل اصلی رانندگان چیست؟ نظرات خودتان را در همین بخش با ما به اشتراک بگذارید.

114 در مورد “پای درد و دل رانندگان؛ بزرگ‌ترین مشکل رانندگان با اسنپ و تپسی چیست؟!”

  1. کسی راننده ها رو همه چه تپسی چه اسنپ مجبور نکرده کار کنه که بخواد ناراضی دیگه هم باشه کرایه ها سر به فلک کشیدن ناراضی هم هستن از شرکت اسنپ تپسی تقاضا دارم راننده هایی که سفر لغو میزنن با مسافر برخورد درست ندارن اخراج کنه که چهار نفر راننده دیگه که ادم هستند راحت تر درامد داشته باشن

    5
    1
  2. ازاینکه مجبورم بخاطرمخارج سرسام آورزندگی دردوران بعدبازنشستگی به این کار کثیف رانندگی(بردگی)اسنپ تپسی ماکسیم بپردازم واقعامتاسفم.احساس میکنم این کیفرگناهان من است. .خدایاآتش این جهنم را سرد بگردان.
    لعنت ونفرین به این شرکت های دلال …
    شوفرنِتی

  3. اگه همه راننده های اسنپ دوروزه فقط دوروزه اعتصاب کنن نرم سر کار اسنپ حساب کار میاد دستش دیگه ظلم به راننده نمیکنه 2روز هم کسی از گشنگی نمیره 2روز همه مسافران نرم سرکار دو میفته دست راننده

    2
    32
  4. عجیبه شما انقدر ناراضی هستین از این ولی بازم دارین کار میکنین اسنپ بده درست کار نکن آقا توکه مینابی کار نکن کسی زورت نکرده

    27
    4
    1. بله به عنوان مسافر مفته چون که اگه سوار اتوبوس یا مترو بشین یک ایستگاه هم که باسه ۴ نفر باشن حداقل کرایه ش میشه مثلا(4×3) ۱۲ هزار تومان قیمت مترو امروز ۲۰ فروردین ۴۰۳ حالا اسنپ طرف میگیره ۱۵ لالکچری پاش خم میکنه تو دهن راننده بدخت فکر میکنه کرایه حداقلی داره که رعایت نمیشه و کرایه بی ارزش راننده رو خریده

      2
      6
  5. سلام به خدا تپسی مثل حیوون با راننده ها برخورد می کنه
    توی سفرشون با ماشین شهرداری تصادف کردم راننده ماشین شهرداری مقصر بود ماشینم نابود شد خودم هم بیمارستانی، باورتون میشه یک خط نامه ندادن به دادگاه که اتاق افتاده
    چرا چون باید برای شهرداری خود شیرینی می کردن

    1
    6
  6. سلام دوستانم چند وقتی هست که اسنپ خراب شده بی عرضه دلم رو زده میخوام برم تپسی کار کنم آیا تپسی بهتر برای کار یانه انشالله همیشه دلی خندن وجیب پرپول داشته باشین

    4
    5
  7. سلام دوستانم چند وقتی هست که اسنپ خراب شده بی عرضه دلم رو زده میخوام برم تپسی کار کنم آیا تپسی بهتر برای کار یانه انشالله همیشه دلی خندن وجیب پرپول داشته باشین

    2
    1
  8. سلام اسنپ وتپسی فرقی نمیکنه ولی اگر کسی کرایه پرداخت نکرد لااقل در این زمینه اسنپ خوب عمل میکنه وکرایه را پرداخت میکنه ولی تپسی اینطور نیست ومسافر دزد را بیشتر از راننده قبول داره این مورد را تجربه زیاد کردم وترجیح میدم با تمام مشکلاتی که هست با اسنپ کار کنم ولی نرم افزار تپسی بهتره

    3
    5
  9. جسارتا اسنپ وتپسی جزو بی شخصیت ترین کارهایی بود که تو زندگیم انجام دادم خدا پدر و مادر اون بنده خدایی که منو برد سرکار بیامرزه نجاتم داد وگرنه تواسنپ روانی میشدم

    0
    15
  10. سلام، من به صورت تفننی و از روی سرگرمی وارد این کار شدم، وضعیت موجود رانندگان واقعاً تاسف بار است ،مدیریت سالمی وجود ندارد،قضاوت ها کلیشه‌ای و ناعادلانه،کرایه ها بسیار پایین، مخارج و استهلاک بالا ، بی ادبی ها و بی‌احترامی ها هم که جای خود دارد. در کل فاجعه بار است ، به خانواده محترم رانندگان باید بابت این مصیبت که گرفتار آن شده اند تسلیت گفت.

    2
    28
  11. اسنپ یا تپسی فقط برده داری مدرن و جدید هستند ۱۰۰ میلیون میدی موتور میخری با اسنپ یا تپسی کار کنی سفارش قبول میکنی پنج کیلومتر راه رو میری مبدا بعد میبینی مسافر یا سفارشگر سفر رو لغو کرده جاده ها و خیابان ها هم سرعت گیر و چاله که هم خودت هم موتور یا ماشین رو نابود میکنه.

    1
    21
  12. سلام. اسنپ اصلا ارزش اینو نداره که وقتمو بگیرم و راجع بهش چیزی بنویسم. فقط به برادرایه خودم میگم اگ میخواید اخر ماه هرچی کارکردین رو دودستی ببوسید بدین کمیسیون و خرج ماشین . برید اسنپ کار کنید.
    تپسی واقعا بهتره. مسافر هایی ک از تپسی استفاده میکنن هم واقعا بهترن

    4
    20
      1. واقعا نون همه تاکسی تلفنیارومخصوصاتوشهرای کوچیک بریدن قیمتابیش ازحدپایینه ************************هرچندبازم کمه خاک برسرما

        2
        1
  13. اسنپ همیشه حق و به مسافر میده. مسافری که فکر میکنه با ۳۰ هزار تومن صاحب راننده و ماشین و همه چیزه.نه ادب دارن نه سلام میکنن. خودشون بوی گند عرق میدن شیشه ماشین رو هم میگن بده بالا سردشون نشه. خلاصه لغو کنن و اسنپ هم کنسلی نده. بنزین در حال بررسی. مشکلی هم پیش بیاد اسنپ زنگ‌میزنه با طلبکاری که چی شده. خوب بیشعور نفهم چرا فکر میکنی مسافر درست میگه.چرا فکر نمیکنی چون با تغییر مسیر مسافر موافقت نکردی گزارش دروغ میده به اسنپ. پشتبانی اسنپ هم پرو طلبکار بیشعور تر از مسافر طوری سوال میکنه که انگار دزد گرفته. برده داری مدرن. سود به جیب اسنپ و راحتی و پرورریی مسافر. با این کرایه های ناچیز طلبکار هم هستن

    2
    35
  14. سلام خدمت دوستان عزیز راننده گان محترم من در اسنپ مشغول به کار هستم بدلایلی نتونستم چند وقتی برم سرویس بعد از چند وقت که رفتم بعد از بردن فقط 3 مسافر امتیاز من 50 کم شد آقا یا آقازاده‌ها، ریس به ظاهر مردمی ودل سوز رو چه حسابی این کارو کردین، چرا از مسافران هیچ گونه تعهدی نمی‌گیرد چرا هر کسی بخواد به راحتی می‌تواند اسنپ مسافر نصب راه اندازی کند رو چه حساب، بعد مسافری که میخواد تو ماشین مواد مخدر مصرف کنه اجازه نمیدی استفاده کنه به آدم میگه میدونم چطور بیکارت کنم و امتیاز بدم بهت، اخه بچه کو…. اگه این قسط بد بختی نداشتم میدونستم چکارت کنم، ببخشید که میگم اینجا هیچ عدالتی نیست، ممنون یاعلی

    2
    24
  15. تپسی یک شرکت بدون یک رئیس با فکر و سازمان
    شرکت تپسی با تبلیغات زیاد در مورد سرویس مدارس حدود 1 ماه مبلغ وجه را دریافت کرده الان بعد از 1 ماه فقط یک پیامک بابت معذرت خواهی که سرویسی پیدا نشد قضیه رو تمام کرده و اینکه مبلغ رو برگردونیم بدون جبران خسارت ایجاد شده و گردش مالی خوبی که برایشان بوده ، الان با فشار عصبی که الان ما بابت بدون سرویس موندن فرزندنمون

    2
    7
  16. سلام
    دیدگاه یک راننده تپسی
    از نظر من تپسی هوادار مسافر است تا راننده
    بارها کرایه من را مسافر پرداخت نکرده
    تپسی هیچ کاری نکرده

    3
    22
  17. اسنپ: چپاول گر مدرن
    با سلام (یک مفت بر اسنپ پشیمان)
    عزیزان دقت بفرمایید؛
    مسافر سفر خود را در برنامه بصورت نقدی شروع و در انتها بصورت اعتباری پرداخت میکنه ، بعد شما توی برنامه خودت تیک به اعتبار شما افزوده میشود رو میزنی ، وقتی میری تو بخش مالی میبینی زده شما نقدی دریافت کردی !!!!!
    یعنی جناب اسنپ کمیسیونشو از شما دریافت کرده، حالا به پشتیبانی خبر میدی و اونم میگه ۴۸ ساعت دیگه؛
    ساعت ها، هفته ها ،ماهها … میگذره اما از پول خبری نیست که نیست !!! در صورتیکه وقتی گزارش میدی اسنپ مسافر رو بنا به قانون خودش بدهکار میکنه و اون پول رو ازش میگیره.
    ببینید مثلا سفری ۱۰۰ هزار تومن با کیمسیون ۱۵% میشه: ۱۵ هزار سهم جناب اسنپ و ۸۵ هزار سهم شما.
    حالا تو این شرایط ۱۵ هزار از شما دریافت و ۱۰۰ هزار هم از مسافر دریافت و همه رو (۱۱۵ هزار خالصه افزوده) رو دودستی وارد جیب مبارکش میکنه . حالا هی شما پیگیر باش ….میگه ۴۸ ساعت گذشته و فلان نمیشه کاری کرد.
    جناب اسنپ عزیز ما بیداریم اما …
    جنااااااب اسنپ عزیز هزینه کنسلی بعد ده دقیقه مسافر به جیب کی میره ، پاداش هایی که اولش یه عدده آخرش یه عدده ، اون کمیسیون های نیم بهای (کولرهای پشت هم ) که الکی میگی یه باز خورد دو بازخورد … کجاست؟ سهمیه های بنزین در حال بررسی ؟ و یا اون مسافت های دروغین شما ، یا مسافرهای عجیبتون که درو باز میکنن سر چهار راه در میرن و یا به بهانه دریافت پول از atm دیگه نمیان، خودشون بوی تعریق دارن دنبال بوی خوش از ماشین شما هستن، دعوا و درگیری شون تو ماشین چه خودشون چه با موبایل ، اون یک ستاره دادنا بابت نکشیدن سیگار تو ماشین یا کنسل زدن سفر بخاطر اجازه ندادن سیگار تو ماشین
    اوه بازم بگم …
    بهههله … به این ترتیب دوستان گلم

    4
    52

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH