جک صوتی هدفون احتمالا به‌زودی از دستگاه‌های اقتصادی نیز حذف خواهد شد

حذف جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون از کلیه اسمارت‌فون‌ها و نه صرفا مدل‌های پرچم‌دار گرا‌ن‌قیمت (که امروزه این پورت به ندرت در آن‌ها قابل مشاهده است) پدیده‌ای است که بسیاری از کاربران از تحقق آن همواره واهمه داشته‌اند. اما این سناریو حداقل از سال 2016 در چشم‌انداز صنعت قرار گرفته است. در آن مقطع زمانی شرکت اپل با جسارت بالای خود خبر حذف جک هدفون از سری آی‌فون 7 را اعلام کرد.

در سال 2019 نیز شرکت سامسونگ علیرغم تبعات منفی این اقدام برای جایگاه بازاریابی خود نهایتا تصمیم به حذف جک هدفون از سری گلکسی نوت 10 گرفت. این پدیده به‌معنای حذف جک صوتی 3.5 میلی‌متری از 2 بازیگر بزرگ در دنیای اسمارت‌فون بود. رویه حذف جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون احتمالا از مدت‌ها قبل آغاز شده بود؛ زیرا اسمارت‌فون اوپو فایندر؛ محصول سال 2012 نخستین هندست بزرگی بود که بدون جک 3.5 میلی‌متری روانه بازار شد. با این‌حال چنین تصمیمی زودهنگام به‌نظر می‌رسید؛ زیرا در آن مقطع زمانی، هدفون‌های جایگزین از کاربری محدودتری برخوردار بوده و اوپو نیز فاقد نفوذ لازم در بازار بود.

شرکت‌های اپل و سامسونگ نه‌تنها هدفون‌های بی‌سیم مخصوص خود را در اختیار داشتند؛ بلکه از توانایی عرضه آن‌ها به سایر شرکت‌ها نیز برخوردار بودند. از آن زمان به بعد ایرپادهای اپل به موفقیت چشمگیری دست یافتند. از سوی دیگر سری گلکسی بادز سامسونگ نیز نظر طرفداران زیادی را به‌سوی خود جلب کرد. امروزه نیز عرضه گوشی‌های موبایل بدون هدفون همراه نیز به شکل فزآینده‌ای در حال رواج است.

رندرهای لو رفته از اسمارت‌فون‌های گلکسی A53 و گوگل پیکسل 6a نشان می‌دهند که جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون احتمالا به پایان دوره حیات خود نزدیک شده است. پیش‌تر بسیاری از گوشی‌های ارزان‌قیمت در سراسر بازار چین و هندوستان بدون جک صوتی هدفون عرضه شدند؛ اما اکنون ظاهرا 2 مورد از بزرگ‌ترین نام‌ها در صنعت اسمارت‌فون نیز به‌دنبال انجام همین کار هستند.

گلکسی A در واقع سری میان‌رده محبوب شرکت سامسونگ در بازارهای جهانی به‌شمار می‌رود. این در حالیست که گوشی‌های سری گلکسی S و مدل‌های تاشو سامسونگ مخصوص کاربران حرفه‌ای با توانایی مالی بالا هستند. سری پیکسل a از محبوبیت کمتری برخوردار است؛ اما به‌عنوان تنها گزینه میان‌رده گوگل، محصولی مهم قلمداد می‌شود. خریداران اقتصادی یکی دیگر از بازیگران باقی‌مانده بازار به‌شمار رفته و عموما خواهان هندست‌هایی با جک صوتی 3.5 میلی‌متری هستند. بنابراین حذف مشخصه مذکور از محصولات هدف‌گذاری شده احتمالا موجب پیاده‌سازی این رویکرد در سایر حوزه‌های صنعت خواهد شد.

کیفیت اتصال بی‌سیم به‌تدریج بهبود یافته و ارتباطات سیمی در آینده جایگاهی نخواهند داشت

به‌طور کلی استفاده از محصولات سیمی در گوشی‌های هوشمند رو به کاهش است؛ زیرا حتی هدفون‌های USB-C نیز با استقبال مطلوبی از سوی مشتریان مواجه نشده‌اند؛ موضوعی که احتمالا تا حدی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ چرا که اتصال USB-C به لحاظ تئوری بایستی امکان استفاده از محصولاتی با کیفیت صوتی فوق‌العاده و قیمت‌گذاری منطقی را فراهم نماید. با این‌حال ایرفون‌های جدیدا معرفی شده طی نمایشگاه CES در سال 2019 با استقبال گرمی مواجه نشده و رشد فناوری‌های بی‌سیم در کنار استانداردهای متناقض نهایتا موجب شکست این محصولات شد.

ایرفون‌های داخل گوشی The Libratone Q مجهز به کانکتور USB-C یکی از معدود مدل‌هایی است که گوگل در وبسایت خود اقدام به فروش آن برای گوشی‌های پیکسلی نموده است

مردم متوجه شدند که برخی کابل‌های USB در عوض ماهیت اکتیو دارای عملکرد پسیو هستند. چنان‌چه از دلایل اهمیت این موضوع آگاه نیستید؛ در این‌صورت بایستی بدانید که برای عملکرد هدفون روی تمامی دستگاه‌ها هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت. به‌عنوان مثال هدفون‌های منسوخ شده Bullets شرکت وان‌پلاس با اتصال Type-C بر روی اسمارت‌فون گوگل پیکسل 3XL قابل استفاده نیستند.

همچنین اکنون که مشکلات مربوط به زمان تاخیر، شارژدهی باتری و قابلیت اتصال مطمئن برطرف شده است؛ مزایای اتصال بی‌سیم قابل چشم‌پوشی نیستند. هدفون‌های بلوتوث به‌صورت خودکار و معمولا سریع‌تر به گجت‌ها متصل می‌شوند. این فرآیند غالبا پیش از قرار دادن هدفون‌ها روی سر اجرا می‌شود. برخی از هدفون‌ها می‌توانند به چندین دستگاه مختلف متصل شده و به دلخواه کاربران میان آن‌ها سوئیچ نمایند. این محصولات فاقد کابل یا هرگونه ملزومات دست و پاگیر جهت حمل در کیف یا جیب لباس هستند. مهم‌تر از همه این‌که استفاده از آن‌ها آسان‌تر بوده و آزادی حرکتی بسیار بیش‌تری را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. به‌عنوان مثال کاربران هنگام استفاده از هدفون‌های سیم‌دار درون سالن‌های ورزشی همواره بایستی بابت جدا شدن کابل‌ها یا گیر افتادن آن‌ها میان تجهیزات ورزشی نگران باشند؛ اما با وجود محصولاتی نظیر پاوربیتس پرو این نگرانی‌ها به‌طور کامل مرتفع خواهند شد.

با این‌حال هدفون‌های سیمی در بازارهای برخی مناطق جهان از طرفداران بیش‌تری برخوردار هستند. این پدیده عمدتا از قیمت‌گذاری بالای اسمارت‌فون‌ها یا برخی قوانین ایجابی ناشی می‌شود. با این‌حال حتی کشوری نظیر فرانسه نیز آمادگی دارد تا قانون عرضه الزامی هدفون‌های سیمی درون جعبه اسمارت‌فون‌ها را لغو نماید. این قانون پیش‌تر با هدف کاهش تماس کاربران با امواج الکترومغناطیسی به تصویب رسیده بود. علم مخالف چنین نگرشی بوده و به‌طور کلی اتحادیه اروپا و کشور فرانسه نیز با تولید زباله‌های الکترونیکی غیرضروری مانند کابل‌های لایتنینگ اختصاصی اپل مخالفت نموده‌اند.

استفاده از جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون در اسمارت‌فون‌ها چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

عرضه ایربادهای بی‌سیم با کیفیت صوتی قابل‌قبول، شارژدهی باتری مطلوب و قیمت‌گذاری ارزان (تا جایی که درون جعبه خرده فروشی هندست‌ها قابل عرضه باشند) به منزله خوردن آخرین میخ بر تابوت جک صوتی 3.5 میلی‌متری خواهد بود. تحقق این سناریو ظاهرا چندان دور از دسترس نیست. به‌عنوان مثال Wyze Buds ایربادهایی 44 دلاری محسوب می‌شوند که اگرچه جایگاه تولیدات سونی و بوز را تهدید نمی‌کنند؛ اما کار خود را به درستی انجام می‌دهند. در واقع گزینه‌های زیادی با طراحی مشابه ایرپادز اپل و قیمت‌گذاری ارزان‌تر از 100 دلار در بازار قابل دسترس هستند. البته شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون برای عرضه هرگونه هدفون درون جعبه محصولات خود هیچ برنامه‌ای ندارند؛ اما در صورت لزوم به بهانه حذف پورت‌ها اقدام به عرضه تولیدات بی‌سیم خود خواهند کرد.

شرکت‌های مختلف دنیا در حال سوق دادن کاربران به سوی آینده‌ای بدون پورت هستند. حذف تدریجی پورت‌ها ضمن افزایش حاشیه سودآوری، هزینه قطعات را کاهش داده و در عین‌حال فضای مورد نیاز در بدنه گوشی برای ارائه ویژگی‌های جذاب‌تر را فراهم می‌کند. تراشه‌های قدرتمندتر و باتری‌های بزرگ‌تر از جمله این امکانات به‌شمار می‌روند. بعلاوه حذف هدفون‌های همراه جریانات درآمدی جدیدی را ایجاد می‌کند؛ چرا که به‌عنوان مثال شرکت سامسونگ مشتریان خود را متقاعد می‌کند تا به منظور دستیابی به انعطاف‌پذیری صوتی بیش‌تر و خریداری یک جفت گلکسی بادز حاضر به پرداخت مبلغ 100 دلار یا بیش‌تر باشند.

با در نظر گرفتن این موضوع، حذف کامل جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون از تمامی هندست‌ها حتی مدل‌های مقرون‌به‌صرفه بین 2 تا 3 سال زمان خواهد برد. این مدت تقریبا معادل طول 1 یا 2 چرخه توسعه بوده و با توجه به شواهد موجود و عرضه محصولات شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و گوگل، تصمیم قاطع مدیران سایر برندها برای حذف جک صوتی هدفون بسیار محتمل به‌نظر می‌رسد. طبیعتا کمپانی‌ها به روند استفاده از جک صوتی هدفون تا زمانی ادامه خواهند داد که این ایده به لحاط مالی توجیه‌پذیر باشد. اما در حال حاضر این هدف سودآورترین ایده ممکن قلمداد نمی‌شود. خریداران هندست‌های ممتاز فارغ از علاقه شخصی خود بایستی از گجت‌های شنیداری بی‌سیم استفاده کنند.

بی‌تردید حذف جک صوتی هدفون از دیدگاه مصرف‌کننده یک تحول ناخوشایند محسوب می‌شود. دسترسی به گزینه‌های بیش‌تر یقینا بهتر خواهد بود؛ خصوصا اگر این موضوع به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک نموده و استفاده از تجهیزات صوتی چندین دهه قبل را امکان‌پذیر کنند. اما شواهد موجود غالبا نشان‌دهنده نزدیک شدن جک صوتی هدفون به پایان دوره حیات خود و حذف آن از تمامی اسمارت‌فون‌ها و نه صرفا مدل‌های گران‌قیمت هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH