سنسور جدید کانن قادر به ثبت تصاویر رنگی در فضاهای بسیار کم‌نور است

عکاسی نیازمند وجود نور است. به همین دلیل استفاده از لنزهایی با دیافراگم عریض می‌تواند در فضاهای کم‌نور مفید واقع شود؛ زیرا دیافراگم عریض‌تر اساسا امکان رسیدن نور بیش‌تر به سنسور دوربین را فراهم می‌کند. به همین دلیل هنگام عکاسی در استودیو، مقوله نورپردازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما در صورت وجود روشنایی بسیار محدود در فضا چه اتفاقی روی خواهد داد؟

بی‌تردید برخی دوربین‌های موجود در بازار قادر به ثبت تصاویر مادون‌قرمز هستند؛ اما این دوربین‌ها تا حدودی تخصصی‌تر بوده و در رده محصولات خاص طبقه‌بندی می‌شوند. با این‌حال مهندسان شرکت کانن تصور می‌کنند که می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وبسایت Nikkei Asia (paywall) به‌نظر می‌رسد که کانن موفق به توسعه یک سنسور تصویربرداری جدید شده که حتی در تاریکی تقریبا مطلق نیز قادر به ثبت تصاویر رنگی خواهد بود.

این سنسور با نام SPAD (دیود بهمنی تک فوتونی) شناخته شده و قادر به استفاده از یک فوتون نور و چند برابر نمودن اثرات آن است. حساسیت این حسگر نسبت به نور بیش از 10 برابر سنسورهای سنتی است. سنسورهای سنتی معمولا به چندین فوتون نوری طی یک دوره زمانی خاص احتیاج دارند. در نتیجه با وجود سنسور جدید، قابلیت دید دوربین در فضاهای تاریک به شکل موثری بهبود پیدا می‌کند.

تکنولوژی SPAD چندان جدید نیست؛ اما توسعه یک سنسور 3.2 مگاپیکسلی با 3 برابر تراکم بیش‌تر نسبت به مدل نسل قبلی در واقع دستاورد جدید شرکت کانن به‌شمار می‌رود. بر اساس شنیده‌ها بعید است که این فناوری در آینده‌ای نزدیک برای گوشی‌ها یا دوربین‌ها به‌کار گرفته شود.

در هر صورت به‌نظر می‌رسد که این محصول احتمالا برای ربات‌ها و اتومبیل‌های خودران (که بعضا برای سناریوهای رانندگی در فضاهایی با نور محیطی کم مورد استفاده قرار می‌گیرند) مفید واقع خواهد شد. با این‌حال فناوری مذکور کماکان بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH