مرکز پژوهش‌های مجلس: طرح صیانت در تضاد با قانون اساسی است

سرانجام، مخالفت‌ها و انتقادات فراوان صاحب‌نظران و مردم نسبت به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، کمیسیون مشترک طرح صیانت را وادار کرد که روند بررسی این طرح را متوقف کنند.

این کمیسیون، چند روز پیش اعلام کرد که بررسی طرح صیانت را موقتا متوقف کرده‌اند و طرح مذکور، جهت اعمال نظر وزیر ارتباطات و بررسی نظرات مخالف مردم،‌ به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شده است.

طی چند روز اخیر، این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس، با حضور بیش از صد کارشناس از اتحادیه‌های صنفی، نهادهای پژوهشی و دولتی و نمایندگان کسب‌وکارها بررسی شد.

حالا مرکز پژوهش‌های مجلس نتیجه بررسی‌‌های خود بر روی این طرح را اعلام کرده است. این مرکز اعلام کرد که طرح صیانت، ۳۸ ایراد حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و فنی دارد و با قانون اساسی در تضاد جدی است.

در شرح ایراداتی که مرکز پژوهش‌های مجلس به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی وارد کرده، آمده است که این طرح باعث بی‌ثباتی در قوانین و مقررات اقتصادی خواهد شد، امنیت سرمایه‌گذاری را به خطر خواهد انداخت، به کسب‌وکارهای کوچک آسیب جدی خواهد زد و جلوی جهش اقتصادی در دوران کرونا را خواهد گرفت. همچنین باعث کاهش سرمایه اجتماعی شده و نخبگان کشور را به مهاجرت ترغیب می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار داده است که تصویب طرح صیانت، شکاف بین مردم و حاکمیت را عمیق‌تر خواهد کرد.

این مرکز در نهایت با کلیات طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی مخالفت کرده و آن را نیازمند اصلاحات جدی دانست. حالا از آن‌ جایی که این طرح موردتایید مرکز پژوهش‌های مجلس قرار نگرفته است، سرنوشت آن و تصویب شدن یا نشدن‌اش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH