موسس پیام‌رسان سیگنال: امنیت تلگرام حتی از فیس‌بوک نیز ضعیف‌تر است!

پیام‌رسان تلگرام به‌دلیل ماهیت عامیانه‌تر خود و تصور برخی کاربران مبنی بر ایمنی بالاتر آن نسبت به واتس‌آپ و مسنجر (این برنامه‌ها به‌طور کلی هم‌تراز با اپلیکیشن سیگنال هستند) موفق به کسب شهرت فزآینده‌ای شده است. با این‌حال شهرت تلگرام بابت ارائه کلیه سطوح امنیت سایبری بیش از اندازه اغراق‌آمیز است؛ واقعیتی که موکسی مارلین اسپایک؛ بنیان‌گذار پیام‌رسان سیگنال طی هفته جاری بر آن تاکید نموده است.

مارلین اسپایک از این تصور که تلگرام تمامی داده‌ها را به‌صورت end-to-end رمزگذاری می‌کند؛ گلایه کرده و عملکرد تلگرام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رقبای سیگنال را مورد انتقاد شدید قرار داد. به گفته وی پیام‌هایی که از طریق تلگرام ارسال می‌شوند؛ به شکل اصلی خود یا در قالب یک متن ساده بدون هرگونه رمزنگاری جهت حفاظت از داده‌های شخصی بر روی سرورهای این پیام‌رسان ذخیره خواهند شد.

به گفته وی از این جنبه حتی پیام‌رسان مسنجر فیس‌بوک و واتس‌آپ نیز به بیش از تلگرام به مقوله حریم خصوصی کاربران خود توجه می‌کنند. هر 2 اپلیکیشن فوق تحت مالکیت شرکتی هستند که اخیرا نام خود را به متا تغییر داده است. این پلتفرم‌ها از قابلیت رمزنگاری دو جانبه برای کلیه پیام‌های متنی ارسالی در بستر خود برخوردار هستند.

تلگرام تمامی داده‌هایی که پیش از این از طریق برنامه ارسال شده است را در فضای ابری خود به‌صورت کاملا آشکار ذخیره می‌کند. بنابراین کلیه افراد کنجکاو در صورت تمایل می‌توانند به آسانی و بدون هرگونه محدودیت به متون، رسانه‌های اشتراک‌گذاری شده، فهرست مخاطبان و به طور کلی تمامی اطلاعات رد و بدل شده دسترسی داشته باشد.

چنین واقعیتی حتی بر اساس استانداردهای فیس‌بوک که به‌دلیل عدم توجه به حریم خصوصی و شخصی کاربران آنلاین به شهرت رسیده است نیز غیرقابل قبول تلقی می‌شود. حتی پیام‌رسان مسنجر نیز حداقل از پروتکل رمزگذاری استاندارد end-to-end برای داده‌های ذخیره شده روی سرورهای خود استفاده می‌کند. با این‌حال افراد در صورت دسترسی به سرورهای تلگرام مستقیما می‌توانند از کل پایگاه داده‌های محافظت نشده کاربران سوء استفاده نمایند.

وبسایت WinFuture که نخستین بار گزارشی را در این رابطه منتشر کرد؛ ادعا می‌کند که اپلیکیشن تلگرام اساسا به منزله یک پنجره باز به‌سوی سرورهایی است که تاریخچه کلیه فعالیت‌های پیشین کاربر را روی خود ذخیره کرده‌اند. بنابراین اطلاعات ذخیره شده روی سرور به همان میزان دسترس‌پذیری برای کاربران خصوصی از سوی اپراتور سرور در آن سوی دیگر نیز قابل دستیابی و مشاهده خواهند بود. لذا دسترسی مستقیم به اطلاعات مستلزم هیچ‌گونه تلاش اضافی نخواهد بود.

نکته کلیدی این است که یک هکر یا حتی مرجعی که شما را به انجام فعالیتی متهم نموده است؛ در صورت تمایل به جاسوسی از پیام‌های شخصی شما در تلگرام به آسانی می‌تواند این کار را انجام دهد. موکسی مارلین اسپایک نخستین فردی نیست که در رابطه با شهرت دروغین تلگرام و روش‌های عملکرد آن دست به افشاگری می‌زند. بنابراین چنان‌چه تلگرام به یک پیام‌رسان نسبتا کلیشه‌ای برای شما تبدیل شده است؛ در این‌صورت بهتر است یکبار برای همیشه از آن خارج شوید. در واقع حتی پیام‌رسان مسنجر نیز عملکرد مطلوب‌تری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

3 در مورد “موسس پیام‌رسان سیگنال: امنیت تلگرام حتی از فیس‌بوک نیز ضعیف‌تر است!”

    1. امیرکیوان گوهری

      سلام دوست عزیز. سیگنال خالق یک پروتکل رمزگذاری است که سایر برنامه‌ها مانند واتس‌آپ و اسکایپ از آن استفاده می‌کنند. رمزنگاری سراسری تا حد زیادی امنیت کاربران را تضمین می‌کند. بعلاوه شما به امکانات دیگری هم دسترسی دارید. شما می‌توانید از پیام‌های ناپدیدشونده استفاده کرده و برای حذف خودکار پیام‌ها یک زمان مشخص را درنظر بگیرید.

      1. درود بر شما جناب گوهری
        بله. ولی این پیام رسان‌ها همیشه همدیگر را متهم به نا امنی می‌کنند
        البته جناب گوهری عزیز ، تلگرام مال روسیه‌ست و روسیه هم که وضعیتش مشخصه ، شخصاً به روسیه اطمینان ندارم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH