Raptor Lake

پردازنده‌ 24 هسته‌ای اینتل Raptor Lake به‌زودی عرضه خواهند شد

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل در اواخر سال جاری وارد بازار می‌شوند و ظاهراً اطلاعات جدیدی از پردازنده‌ پرچم‌دار سری Raptor Lake اینتل به بیرون درز کرده است.

این مورد توسط Coelacanth’s Dream مشاهده شده است؛ کاربری که ادعا می‌کند اطلاعاتی از پیکربندی و تعداد هسته‌های پردازنده Core i9-13900K اینتل به‌دست آورده است.

همانطور که در درز اطلاعات Bootlog توضیح داده شد، این تراشه دارای 24 هسته و در مجموع 32 رشته خواهد بود. این نشان می‌دهد که 13900K دارای 8 هسته اصلی و 16 ریز هسته است (همانطور که انتظار می‌رفت، Raptor Lake به‌روز‌رسانی ساده‌ای از پردازنده‌های فعلی خواهد بود) البته که این ریزهسته‌ها رشته‌بندی نشده‌اند، بنابراین تعداد رشته‌های آن 32 خواهد بود.

در مقایسه با Alder Lake، این بدان معناست که این پرچمدار می‌تواند با همان تعداد هسته‌های اصلی به کار خود ادامه دهد، اما ریزهسته‌های خود را دو برابر قوی‌تر و بیشتر می‌کند.

کلاک نمونه لو رفته 1.8 گیگاهرتز است. مطمئنا پردازنده اصلی نیز با آن عرضه خواهد شد (البته این تراشه در حال توسعه است و هنوز تا حدودی می‌توان آن را یک تراشه نیمه‌کاره نامگذاری کرد).

همچنین جالب اینجاست که Raptor Lake از دستورالعمل های AVX-512 پشتیبانی نمی‌کند، اما باید دقت کنید که Alder Lake نیز از آن پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین جای تعجب نیست، دوباره به یاد داشته باشید که تراشه‌های نسل بعدی اساساً همان تراشه‌های نسل 12 فعلی خواهند بود. مدل‌های نسل بعدی (بنابر شایعات)، برای اصلی بهتر تازه‌سازی و اصلاح شده‌اند.

شایعات، انتظارات فراتری از Raptor Lake را نشان می‌دهند!

پیکربندی که مشاهده کردید (8 هسته اصلی و 16 ریز‌هسته) قبلاً هم در شایعه‌های بسیاری از پرچمدار ادعایی Raptor Lake دیده شده بود، اما اخیراً یک تست بنچمارک احتمالی نیز در کنار تمام اینها فاش شده بود.

طبق شایعات عملکرد پردازنده‌های پرچمدار نسل بعدی به حد قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، نه تنها به دلیل داشتن هسته‌هایی با کارایی بسیار بیشتر، بلکه به این دلیل که اینتل احتمالاً می‌تواند سرعت کلاک را کمی بیشتر از همیشه افزایش دهد و علاوه بر این، اصلاحات بسیاری وجود دارد که اینتل می‌بایست در معماری نسل جدید خود لحاظ کند.

این مشاهدات همچنین نشانه‌ای از پیشرفت اینتل با Raptor Lake است، که ما امیدواریم زودتر از آنچه فکر می‌کنیم شاهد این پیشرفت باشیم (شایعات نشان داده‌اند که راه‌اندازی آن در Q3 هم دور از دسترس نیست).

در جریان نمایشگاه CES 2022 در اوایل این هفته، تیم بلو تأیید کرد که Raptor Lake در مسیر درستی قرار دارد، اما از آنجایی که ما یک بازه زمانی رسمی راه اندازی فراتر از آن در اواخر سال جاری نداریم، هنوز به طور قطع نمی‌دانیم که ممکن است اینتل این معرفی را در سه ماهه سوم انجام دهد یا اواخر سال؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH