Next-gen Spatium SSD

MSI از Spatium SSD نسل پنجمی و پر‌سرعت خود رونمایی می‌کند

نسل بعدی SSDهای Spatium، بسیار سریعتر از آن چیزی است که کاربران نیاز دارند.

MSI یک تیزر زودگذر از یک SSD PCIe 5.0 از مجموعه Spatium خود را به نمایش گذاشته است که حکایت از سرعت حیرت‌انگیز آن دارد.

SSD Spatium PCIe 5.0 از کنترلر‌های جدید Phison PS5026-E26 (کنترلری که در CES نیز معرفی شد) و یک برد افزودنی با رابط NVMe 2.0 استفاده می‌‎کند. MSI تا اینجا نگاهی کلی از درایو جدید خود به ما داده است، اما متاسفانه اطلاعاتی که MSI در دسترسمان قرار داده بسیار اندک هستند.

همانطور که گفته شد، هفته گذشته در نمایشگاه CES در مورد کنترلر Phison PS5026-E26 شنیدیم که برای محاسبات سنگین و علاقه‌مندان به بازی‌های سطح بالا طراحی شده است و عملکردی تا 12 گیگابایت بر ثانیه برای سرعت خواندن اطلاعات به ما ارائه می‌دهد!

به طور خلاصه، نسخه بعدی Spatium بسیار سریع خواهد بود، البته که از درایوهای Spatium قدیمی پیروی می‌کند که سال گذشته با پشتیبانی از PCIe 4.0 و سرعت خواندن 7 گیگابایت بر ثانیه و نوشتن 6.8 گیگابایت بر ثانیه (برای M480) عرضه شد.

 SSD Spatium

SSD پرسرعت MSI Spatium، ولی آیا واقعا چنین درایو پرسرعتی نیاز است؟

PCIe 5.0 هنوز هم یک فناوری برای آینده است، حتی اگر در حال حاضر صحبت از آماده شدن درایوها برای راه اندازی زودتر از حد شود. به یاد داشته باشید، Alder Lake اینتل تنها پلتفرمی است که در حال حاضر از استاندارد PCIe Gen 5 پشتیبانی می‌کند و این تراشه‌های نسل دوازدهمی فقط چند ماه پیش در نوامبر ۲۰۲۱ عرضه شدند. این طور که معلوم است سیلیکون AMD Ryzen از PCIe 5.0 پشتیبانی نخواهد کرد تا زمانی که پردازنده‌های نسل بعدی Zen 4 در اواخر امسال معرفی شوند.

با این حال، PCIe 5.0 چیزی نیست که یک کاربر عادی به دنبال آن باشد. نوع عملکردی که توسط این درایو‌ها ارائه می‌شود برای این افراد بیش از حد کافی است، و به طور قطع می‌توان گفت که اولین SSD‌های PCIe 5.0 که ظاهر می‌شوند بدون شک به طور احمقانه‌ای گران خواهند بود. به طور واقع بینانه، PCIe 4.0 در حال حاضر به اندازه کافی سریع است.

ما می‌دانیم که سامسونگ PCIe 5.0 را در قالب یک SSD سازمانی با سرعت خواندن تا 13 گیگابایت بر ثانیه ارائه می‌کند، اما واضح است که این برای کاربران عادی مناسب نیست. اساساً در آینده‌ای نزدیک، تنها برنامه‌های کاربردی جدی مانند هوش‌های مصنوعی از مزایای این SSD‌ها استفاده می‌کنند. البته این موضوع بسیار تشدید ‌خواهد شد وقتی که به سراغ SSD‌های مناسب برای دارندگان رایانه‌های معمولی (یا حتی علاقه‌مندان) می‌رویم.

MSI هنوز تاریخ انتشاری برای مدل Spatium PCIe 5.0 خود مشخص نکرده است. البته، انتظار می‌رود در اوایل امسال تیزری برای معرفی از آن ارائه دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH