در آینده نزدیک احتمالا بسیاری از بازی‌ها روی کنسول پلی‌استیشن قابل دسترس نخواهند بود

Sony Group پیش‌بینی می‌کند که پس از تکمیل فرآیند خرید شرکت  اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، عناوین بازی‌های منتشر شده توسط این استودیو کماکان برای پلتفرم پلی‌استیشن قابل دسترس خواهند بود. روز پنج‌شنبه سخنگوی شرکت سونی ضمن گفتگو با نشریه وال استریت ژورنال اعلام کرد: “ما از مایکروسافت انتظار داریم تا به توافقات قراردادی پایبند بوده و ماهیت چند پلتفرمی بازی‌های Activision را تضمین نماید.” با این‌حال چنین اظهاراتی صرفا یک بیانیه خوش‌بینانه به‌شمار رفته و فاقد جنبه قطعی است. فیل اسپنسر؛ مدیرعامل واحد گیمینگ مایکروسافت گفت:

“تا زمان نهایی شدن این معامله، شرکت‌های اکتیویژن بلیزارد و Microsoft Gaming به فعالیت خود به‌صورت مستقل ادامه خواهند داد. پس از تکمیل فرآیند معامله، کسب‌وکار اکتیویژن بلیزارد گزارش عملکرد خود را به من در سمت مدیرعامل Microsoft Gaming ارائه خواهد داد.” این بیانیه نشان می‌دهد که پس از فروش اکتیویژن بلیزارد به مایکروسافت، کلیه توافقات میان این استودیوی ساخت بازی و شرکت‌های ثالث منحل خواهند شد.

مدیرعامل مایکروسافت اعلام کرده که این کمپانی قصد دارد که تا حد امکان، بازی‌های Activision را به پلتفرم Xbox Game Pass بیاورد. همچنین برخی گزارشات نشان می‌دهند که مایکروسافت احتمالا یک بازی Activision را به‌صورت انحصاری برای کنسول ایکس‌باکس خود عرضه خواهد کرد. مایکروسافت پیش‌تر نیز پس از خریداری شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی دست به چنین اقدامی زده است.

در مجموع به‌‌نظر می‌رسد که ادامه عرضه بازی‌های استودیوی اکتیویژن بلیزارد برای پلتفرم پلی‌استیشن منوط به تصمیم مایکروسافت خواهد بود. بسیاری از بازی‌های محبوب مانند Call of Duty، Tony Hawk، Candy Crush، Warcraft، Overwatch و Diablo توسط استودیوی اکتیویژن بلیزارد تولید می‌شوند.

شایان به ذکر است که فیل اسپنسر پیش‌تر اعلام کرده بود: “من مایل هستم تا به کاربران بازی‌های اکتیویژن بلیزارد روی کنسول‌های پلی‌استیشن سونی اعلام کنم که ما قصد نداریم آنها را از این پلتفرم دور کنیم و در حال حاضر ما نسبت به این موضوع متعهد هستیم.” بر اساس بیانیه پیش‌تر منتشر شده توسط مایکروسافت، خرید برنامه‌ریزی شده شامل فرنچایزهای شاخص استودیوهای اکتیویژن بلیزارد و King Studio مانند Warcraft، Diablo، Overwatch، Call of Duty و Candy Crush Saga است.

خرید استودیوی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت به منزله خبری خوب برای کاربران و رویدادی ناخوشایند برای توسعه‌دهندگان است

مایکروسافت به‌زودی قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد با ارزشی نزدیک به 69 میلیارد دلار را نهایی خواهد کرد. در نتیجه این قرارداد، شرکت مایکروسافت مالکیت فرنچایزهای مشهور جهانی مانند Call of Duty، World of Warcraft و Candy Crush Saga را در دست خواهد گرفت. برخی تحلیل‌گران بر این باورند که خریداری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت احتمالا تحول مثبتی برای گیمرها به‌شمار می‌رود. اکتیویژن بلیزارد یکی از موفق‌ترین شرکت‌های سازنده بازی در جهان بوده و در سال 2020 به درآمدی معادل با 8.1 میلیارد دلار دست یافته است. این موفقیت عمدتا مدیون بازی‌های Call of Duty و World of Warcraft است.

خریداری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت احتمالا آسودگی بیش‌تری را برای گیمرها به ارمغان خواهد آورد. با این‌حال خریداری استودیوی مشهور که در زمینه ساخت بازی برای چندین پلتفرم مختلف فعالیت می‌کند؛ احتمالا برای گیمرهایی که به پلتفرم ایکس‌باکس مایکروسافت علاقه‌ای ندارند؛ مشکل‌ساز خواهد بود. موفقیت یک بازی نظیر Skyrim مدیون انتشار چندین نسخه از آن برای پلتفرم‌های مختلف شامل PC، Xbox 360 و پلی‌استیشن 3 است. از آن زمان به بعد این بازی 10 ساله برای تمامی پلتفرم‌های بزرگ گیمینگ از جمله نینتندو سوئیچ عرضه شده است.

خریداری استودیوی اکتیویژن بلیزارد از سوی شرکتی نظیر مایکروسافت احتمالا بدان معناست که از این پس عناوین فوق صرفا برای کاربران ایکس‌باکس قابل دسترس خواهند بود. بنابراین اکنون این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که چه سرنوشتی در انتظار کنسول‌های نینتندو و پلی‌استیشن سونی خواهد بود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH