معرفی 5 گوشی جذابی که هرگز ساخته نشدند

در این مطلب 5 طرح مفهومی از گوشی های خاص و متفاوتی که تا کنون ساخته نشده اند را به شما معرفی می‌کنیم.

هر ساله طرح‌های مفهومی و طراحی‌های اولیه جدیدی توسط شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه منتشر می‌شوند، طرح‌هایی که نشان دهنده شکل و ظاهر و حتی مشخصات محصولات آینده این شرکت‌ها است.

این یک رسم است که شرکت‌های تولید کننده گوشی موبایل در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف از طرح مفهومی گوشی‌های خاص و جذاب خود رونمایی می‌کنند، گوشی‌هایی که معمولا طراحی خاصی دارند و مردم از دیدن آن‌ها شگفت‌زده خواهند شد. به عنوان مثال نمایشگر خمیده دارند یا فرم ساخت آن‌ها به طور کلی متفاوت است.

اما بسیاری از این مدل‌های جذاب هرگز ساخته نمی‌شوند، طرح مفهومی یک نمونه و مدل اولیه از یک گوشی واقعی است که شاید به بازار عرضه شود، به همین دلیل باید بررسی‌های دقیقی بر روی سخت افزار و کاربرد آن گوشی انجام شود، زیرا در صورت تولید انبوه و عدم استقبال مردم از آن مدل، شرکت سازنده با ضرر هنگفتی مواجه خواهد شد.

به همین دلیل تعداد زیادی از طرح‌های مفهومی و نمونه‌های اولیه گوشی‌های موبایل هرگز ساخته نمی‌شوند، در واقع آماده نبودن بازار برای ارائه یک گوشی با فرم جدید، پیش‌بینی عدم تمایل مردم به خرید یک گوشی خاص و هزینه بالای ساخت گوشی با طراحی جدید، از جمله دلایل منصرف شدن شرکت تولید کننده از ساخت انبوه طرح مفهومی گوشی است.

اما ما با عنوان عاشقان بازار تلفن‌های همراه از هر نوع طرح آینده‌نگرانه و جسورانه‌ای حمایت می‌کنیم. در میان طرح‌های مفهومی و مدل‌های اولیه از گوشی‌های هوشمند متفاوت و خاص، برخی طرح‌ها نظر مثبت کارشناسان و منتقدان را جلب کردند که تعدادی از آن‌ها هیچ‌وقت ساخته نشدند.

در میان طرح‌های مفهومی معرفی شده، بسیاری از طرح‌ها توانستند چشم عاشقان این صنعت را به خود جذب کنند اما هرگز خبری از ساخت انبوه و ورود این گوشی‌ها به بازار شنیده نشد. امروز در آی‌تی‌رسان می‌خواهیم به همین مدل‌ها بپردازیم، طرح‌های مفهومی که شاید آن‌ها را فراموش کرده باشید اما طراحی و امکانات جذابی داشتند هیچگاه به بازار عرضه نشدند.

نوکیا Morph

طرح مفهومی گوشی نوکیا Morph در سال 2008 عرضه شد اما هنوز هم یکی از جاه‌طلبانه‌ترین و آینده‌نگرانه‌ترین طرح‌هاس ساخت گوشی موبایل در سراسر جهان است. این طراحی برپایه قابلیت‌های بلقوه نانوتکنولوژی طراحی شد، البته نوع ساختار و طراحی آن به شکلی بود که هرگز یک نمونه فیزیکی از آن ساخته نشد.

این گوشی می‌تواند در شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، یعنی یک گوشی تاشو باشد و به تبلت تبدیل شود، در عین حال مانند ساعت دور دست قرار بگیرد یا مانند یک هدست بلوتوثی بر روی گوش! این طرح عجیب احتمالا هرگز ساخته نمی‌شود ولی قابلیت‌هایی مانند تامین انرژی از خورشید و صفحه لمسی آن از جمله امکاناتی بود که در سال 2008 چشم‌ها را گرد می‌کرد. در آن سال نوکیا اعلام کرد که طرح مفهومی نوکیا Morph ممکن است تا سال 2015 ساخته شود، اما این گوشی تاکنون ساخته نشده است.

فیلیپس Fluid

گوشی فیلیپس Fluid از مدل‌هایی بود که همانند نوکیا Morph به ساختار خمیده نمایشگر اشاره داشت، در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد که بتوانیم یک گوشی تاشو طراحی و تولید کنید، به همین دلیل طرح‌های مفهومی بیشتر به ویژگی خمیدگی که باعث می‌شد گوشی دور مچ دست قرار بگیرد تاکید داشتند.

طرح مفهومی فیلیپس Fluid در سال 2010 منتشر شد، این مدل هیچ لولایی ندارد و بدنه پشتی نمایشگر نیز مانند خود نمایشگر انعطاف‌پذیر است. حال که در سال 2022 قرار داریم، طرح فیلیپس Fluid آنچنان هم آینده نگرانه به نظر نمی‌رسد، شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ سال‌های پیش با عرضه دو مدل جی فلکس و گلکسی روند، به نوعی ساخت گوشی‌های خمیده را امتحان کردند که آنچنان موفقیت‌آمیز نبود.

زدتی‌ای Eco-Mobius

در سال 2013 شرکت زد‌تی‌ای که به تازگی داشت برای خودش نامی دست و پا می‌کرد، طرحی مفهومی را به دنیا نشان داد که به هر چیزی شباهت داشت به جز تلفن همراه! طرح زد‌تی‌ای ساخت یک تلفن همراه ماژولار بود، یعنی گوشی موبایلی که بتوان قطعات مختلفش را مانند یک ماژول به یک دیگر متصل کرد و حتی برخی قطعات آن را ارتقاء داد.

گوشی ساخته نشده

ایده زدتی‌ای Eco-Mobius آنقدر جذاب بود که تا مدت‌ها همه این مدل حرف می‌زدند، گوشی که می‌توانید مدل پایه ارزان قیمت آن را تهیه کنید و سپس به مرور زمان قطعات مختلف مانندپردازنده، دوربین، رم، باتری و غیره را تغییر دهید، دقیق مانند یک کیس دسکتاپ!

البته بعدها گوشی‌هایی مانند موتو Z شرکت موتورولا و ال‌جی G5 به صورت ماژولار ساخته شدند اما تنها می‌توان برخی امکانات محدود را به این گوشی‌ها اضافه کرد که با طرح شرکت زدتی‌ای تفاوت بسیاری دارد.

آیفون Next G

آیفون Next G طرحی عجیب و متفاوت بود که طرح مفهومی برای گوشی‌های موبایل را وارد دوران جدیدی کرد. این مدل اصلا تلفن همراه نبود، درواقع آیفون Next G یک دستبند بود که به صورت پروژکتور نور با به کف دست می‌انداخت و شما می‌توانستید در دست خود گزینه‌های مختلف را اجرا کنید.

گوشی ساخته نشده

البته از همان ابتدا مشخص بود که آیفون Next G قرار نیست ساخته شود ولی این طرح مفهومی ایده جالبی دارد و شاید آینده بازار تلفن همراه به این سمت برود. این طرح توسط خود اپل ارائه نشد و یکی از طراحان تلفن همراه طرح مفهومی آیفون Next G را منتشر کرد. البته این طرح سوالات زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند، به طور مثال چطوری نور پروژکتور اندازه محیط گوشی را با اندازه دست تنظیم می‌کند؟ به هر شکل آیفون Next G از گوشی هایی است که تاکنون ساخته نشده و قطعا ساخته نمی‌شود ولی تمایل داریم یک روز با آن کار کنیم.

طرح مفهومی Ply

فرض کنید چاقو جیبی شما همان تلفن همراهتان باشد! یا گوشی موبایلتان به یک چاقو و چند ابزار دیگر مجهز شود. این ترکیب طرح مفهومی گوشی موبایل Ply است که توسط هیدئو کامبرا برای شرکت ساخت ساعت و چاقو لوکس ویکتورینوکس آماده شد. این گوشی از چند لایه تشکیل شده که دو لایه میانی آن دارای یک چاقو ضامن دار و چندین ابزار دیگر است.

گوشی ساخته نشده

اما خود گوشی یک ساختار مستطیل مکعبی مانند فندک دارد که در جلوی آن یک نمایشگر کوچک و در پشتش دوربین و اسپیکر قرار گرفته است. البته در گوشی Ply یک پروژکتور، یک گیم‌پد، یک چاپگر و یک صفحه کلید قرار دارد که در بسیاری از مواقع می‌توانید از آن استفاده کنید. البته این گوشی فقط به درد افرد خاص می‌خورد و تا کنون ساخته نشده است اما ما نیز بدمان نمی‌آمد که بتوانید مدتی با این گوشی کار کرده و قابلیت‌های آن را بررسی کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH